Windows & Apple

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

sorry vergat het even,

Mac is de beste na naaa na na naaaa.....


HIHIIH

Dat over der flexibileit heb je zeker gelijk ik.
Al zag ik dat schoonvader lief zelf in de finder
bezig was geweest met mappen voor proframma's
aan te maken hahahah
Gebruikers-avatar
rhoekje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 08:17
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONIk moet heel eerlijk toegeven dat ik dit wel één van de meest constructieve mac/pc discussies vind. Vaak verzand het in "dit is de beste", "nee, dit is de beste". Een welles / nietes.
Chapeau jongens (en meisjes)
Klopt net zoals het eeuwige canon nikon verhaal of niet modje?? :lol: :lol:
Eos 50d / EF-s 10-22 /EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS / Sigma 150mm F2.8 [color=green]EX[/color] DG HSM / EF 300mm F4 [color=red]L[/color] IS / Kenko 1,4x 300 PRO / BG-E2N voor houvast / Velbon Sherpa 538 en een Walimex 1pootje.
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONEen Opel rijder zal beweren dat ie even snel (en zeker goedkoper!) bij de supermarkt is als de Lexus rijder. De Lexus rijder echter zal nooit meer terugwillen naar z'n Opeltje als ie eenmaal Lexus gereden heeft... :wink:
Haha.. coole analogie.

Schepje erbovenop: De Lexusrijder zal vanuit zijn raampje zwaaien als de wegenwacht de Opelrijder weer op weg helpt. 8)
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik kan na een paar jaar ervaring met de Mac vaststellen dat de tijd die ik nodig heb om de veelgebruikte Mac van dochterlief draaiend te houden veel korter is dan de tijd die ik nodig heb om de veelgebruikte PC van zoonlief draaiend te houden.

Dochterlief vertelde me onlangs dat ze wil overstappen van Mac naar Windows omdat de Mac versie van Messenger minder functionaliteit biedt dan de Windows versie en omdat ze spellen op websites speelt die alleen in Explorer goed draaien. Ze pakt nu telkens een Windows notebook.

Ik heb weinig ervaring met fotobewerking op de Mac omdat ik nauwelijks foto's bewerk (rechtzetten, croppen en kleur aanpassen vind ik geen bewerken). Ik heb DPP wel op de Mac's geïnstalleerd en ik vind het traag draaien maar dat zal wel door de verouderde G4 processor komen.
Heb pas een uurtje met een hagelnieuwe macbook pro kunnen spelen, als ik zie hoe soepel dat draait en hoe robuust dat ding aanvoelt wil ik er eigenlijk ook wel eentje...
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

gertjanbaarda schreefCOLONknip

Microsoft Windows voor de gebruiker die totale controle en flexibiliteit wil over zijn machine en bereid is daar energie in de steken.
Apple's OsX voor de gebruiker die gewoon wil werken op het apparaat en zich niet wil bezig houden met de machine draaiend te houden.

En zie hier gelijk de reden waarom OsX en Windows gebruikers het nooit met elkaar eens zullen worden.
Voor mij de reden om destijds een Mac aan te schaffen. Het moet gewoon werken ..
Nadeel van de Imac vind ik dat het scherm niet zo goed is als die van de voorganger. Het ziet er heel erg mooi uit en de kleurweergave is zeer correct (na kalibratie) alleen zit er wat verloop in de helderheid. Liever had ik een minimac met een los beeldscherm gekocht. Kan altijd nog als deze niet meer voldoet, maar dat kan nog erg lang duren. Ik ben er zeer tevreden over vanwege de enorme snelheid en gebrek aan storingen.
Virussen komen er overigens niet zo gemakkelijk in omdat je altijd toestemming moet geven wanneer je iets installeert. Rotzooi komt er dus niet zomaar in.

Gr,

Bas
Laatst gewijzigd door 1 op Bas Breetveld, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Scherm van de iMac niet zo goed?

Neem aan dat je het dan over de 20" hebt? Want de 24" heeft gewoon een H-IPS panel erin zitten die gewoon erg goed is!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Dat klopt Basz. Die 24" vonden we wat aan de grote kant .. Mijn 'klacht' heeft vooral veel met de kijkhoek te maken. Ik vind hem niet slecht of zo.
Wat voor scherm zit er dan in de 20" en wat is precies het verschil?
Bedankt alvast.

Gr,

Bas
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

We geraken wel een beetje off-topic, maar...

20" -> TN - panel (twisted nematic)
24" -> H-IPS - panel (horizontal in-plane switching)

TN - panel -> standaard panel, met snelle refresh rates, goedkoper, maar slecht in bijv. contrast, kijkhoek (helemaal verticaal)
H-IPS - panel -> veel betere contrast, kijkhoek, witter wit, maar weet iets mindere refresh, duurder, etc.


24" went overigens vrij snel hoor! :)

Kijkhoek (20"): 160º horizontaal / 160º verticaal
Kijkhoek (24"): 178º horizontaal / 178º verticaal

Helderheid / contrast (20"): 290 cd/m2 / 800:1
Helderheid / contrast (24"): 385 cd/m2 / 750:1
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Nature Reflections schreefCOLON
gertjanbaarda schreefCOLONknip

Microsoft Windows voor de gebruiker die totale controle en flexibiliteit wil over zijn machine en bereid is daar energie in de steken.
Apple's OsX voor de gebruiker die gewoon wil werken op het apparaat en zich niet wil bezig houden met de machine draaiend te houden.

En zie hier gelijk de reden waarom OsX en Windows gebruikers het nooit met elkaar eens zullen worden.
Voor mij de reden om destijds een Mac aan te schaffen. Het moet gewoon werken ..
Voor mij ook. Ik werk nu een jaar of 20 privé met Macs, en al die tijd met Windows (of UNIX) op het werk. En ik ben blij dat ik een Mac heb thuis! Het werkt gewoon, niet teveel nadenken. Maar doen wat ik leuk vind: muziek of beeld bewerken! Ja natuurlijk kan dat ook prima op een PC, maar ik vind het zelf op een Mac veel gemakkelijker, intuïtiever en dus sneller werken.

Het is vooral een kwestie van je eigen voorkeur, maar ik ken diverse mensen die met genoegen overgestapt zijn van Windows naar MacOS, en niemand die overgestapt is de andere kant op. Hmmm, waarom zou dat zijn?
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Nature Reflections schreefCOLONWat voor scherm zit er dan in de 20" en wat is precies het verschil?
Informatie van http://www.tftcentral.co.uk/panelsearch.htm
Apple iMac 24" 24"WS LG.Display H-IPS (LM240WU2-(SL)(B1))

Apple iMac 20" 20"WS LG.Display TN Film (LM201WE3) or Samsung S-PVA (LTM201M1)
Voor meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Het blijft dus een persoonlijke voorkeur. Er is geen waarheid, behalve je eigen waarheid. Het is net zoiets als met de global warming hoax. Je gelooft het of je gelooft het niet.

@Jeroen76: het verhaaltje dat het erg onaantrekkelijk is om virussen te maken voor Mac neem ik met een korreltje zout. Er zullen heus wel een paar zgn "virussen" te vinden zijn voor OSX. Er zijn ook een stuk of 8 virussen voor Unix (Solaris, AIX, HPUX, Linux). Nog niet heel lang geleden was het internet aan elkaar geknoopt met voornamelijk Unix systemen. Dat was dus een heel aantrekkelijk doelwit voor virusschrijvers. Feit is dat er nauwlijks virus uitbraken zijn geweest op unix systemen (er zijn wel veel unix systemen hacked destijds, mede omdat systeembeheerders toen andere opvattingen hadden over security dan nu). Er zijn ook virusscanners voor Unix systemen. Meestal checken ze gewoon op Windows virussen, handig als je een unix systeem wilt inzetten voor Windows netwerkshares). Maar in de praktijd zal je bij een bedrijf nooit een unix server tegenkomen met een virusscanner erop.
En ja, zelfs Apple raadt nu aan om een virusscanner te draaien op Mac's. Maar waar zijn die virussen dan....???
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik ontken een hoax per definitie :lol:

Bedrijven laten nooit en te nimmer weten dat ze last hebben (gehad) van virussen.

Ik ga er veiligheidshalve maar van uit dat geen enkel systeem 100% veilig is.
Er komen (naar mijn smaak) maar al te veel storingen voor bij providers, datacentra en nutsbedrijven met voor de buitenwereld onduidelijke oorzaken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

sunblade schreefCOLONEn ja, zelfs Apple raadt nu aan om een virusscanner te draaien op Mac's. Maar waar zijn die virussen dan....???
Eeuhh.. is dat zo? Heb je een linkje?
Dat zou namelijk indruisen tegen hun marketingreligie dat je op OsX geen virusscanner nodig hebt.

Ik weet wel dat een tijdje abusievelijk een PDF op apple.com heeft gestaan waarin enkele Appletechguys dat suggeren als als antwoord op 2(!) bekende mac-virussen.
Bedoel je dat?
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

gertjanbaarda schreefCOLONEeuhh.. is dat zo? Heb je een linkje?
Dat zou namelijk indruisen tegen hun marketingreligie dat je op OsX geen virusscanner nodig hebt.
Misschien bedoelt hij deze pagina: Uw computer beveiligen
Beveiligen tegen virussen
De beste manier om uw computer te beschermen tegen virussen is door automatisch software-updates van Apple te downloaden. Deze bevatten namelijk altijd de laatste beveiligingssoftware.
Met een virus geïnfecteerde bestanden die geen gevolgen hebben voor uw Mac, kunnen wel problemen geven voor Windows-gebruikers aan wie u de bestanden verstuurt. Het is daarom verstandig gebruik te maken van de bekroonde Virex-software van McAfee. Deze software is beschikbaar met een .Mac-account.
Hier zegt Apple in feite: wees lief voor je vrienden met een Windows computer. :)
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Vandaag opnieuw wezen kwijlen in de mediamarkt waar een speciale tafel met de nieuwste mac's .
Ik heb besloten het toch bij mijn acer aspire te houden.
Reden de mac serie voegt voor mij te weinig nieuws toe dan wat ik nu heb.

Voor de aanschaf kosten van de mac ben je er nog niet.
Software (tekstverwerker, fotobewerking software, etc), aparte internet (heb een kaart) en de mac heeft geen kaart sleuf, andere tv resiever (heb nu anysee E30 plus)

Het blijven mooie machines vooral de desktop variant maar voor het geld wat ik nu over hou heb ik twee keer een super desktop of 1 high performer laptop.

Dan maar wat minder kwaliteit scherm, maar ik heb wel twee keer zoveel werkgeheugen plus 512mb video kaart en alle software kan ik gebruiken.

Bedankt allen voor de reacties.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

gertjanbaarda schreefCOLONEeuhh.. is dat zo? Heb je een linkje?
Dat zou namelijk indruisen tegen hun marketingreligie dat je op OsX geen virusscanner nodig hebt.
Nee sorry, ik heb geen linkje. Ik heb het (een paar maanden geleden ofzo) ergens gehoord of gelezen. Een hoge pief van Apple zou ook Mac gebruikers hebben geadviseerd om een virusscanner te gebruiken....

@Rick T: nog veel plezier gewenst met je Acer!
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Naarmate OsX steeds meer marktaandeel krijgt is het wachten op meer virussen en narigheid.

Apple heeft het voordeel dat veel mac-users bewust voor mac kiezen, die weten wat ze kopen en waarom.

Als virus/narigheidschrijver is het eco-systeem van Windows ontelbaar veel interessanter en makkelijker, dus richt men hun pijlen daarop.

Het gevaar zit hem vooralsnog in beroerd (lees: haast-haastwerk) geschreven third-party software vol met gaten. (en ja.. ook Firefox doet het niet best)

Gelukkig heeft OsX een UNIX-achtig 'onderstel' en is daardoor bij ontwerp al ijzersterk.
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Bedankt voor de uitleg, BasZ en Pieterr wat betreft TN en H-IPS schermen.
Dat verloop zit hem idd in de kijkhoek omdat dit al een redelijk groot scherm is (vind ik dan)

Mekkende groeten,

Bas
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat is inderdaad een interessante en goed onderbouwde discussie zeg.
Maar er is ook verschil tussen laptop en deskrop, dat zie ik nog niet zo terug. Op het gebied van de laptops is de macbook pro toch echt wel master! Vooral de nieuwe 15,4" mid 2009 (die ik gelukkig in mijn bezit heb) die op volle helderheid (en dat wil je echt niet, want dan moet je een zonnebril op) het serieus 3,5 uur volhoudt. Ik weet niet wat voor peper ze in die batterij hebben gestopt, maar het werkt echt. Op iets lagere helderheid minimaal 5 uur.
jeveos schreefCOLON Voor de overige applicaties heb ik nog steeds een aantal windows machines staan. iWorks is de OSX tegenhanger van Office bijvoorbeeld, maar het werkt lang zo prettig niet als Office (nu ja, voor die vermaledijde 2007 versie uitkwam dan, wat een regelrechte ramp is dat - ik blijf lekker op Office XP zitten).
Dan wil ik je graag nog even de Mac Office 2008 aanraden. Wat een genot is dat. Ik kon nog niet helemaal wennen aan Iworks, vandaar dat ik die hebt gekocht. Wat een verademing is dat...Het is gewoon microsoft office 2007, alleen dan WEL goed. Alles klopt gewoon. Een extra window met alle opties die je gebruikt, en verder heerlijk overzichtelijk (=mac interface)

Verder is er geen muis meer nodig bij de nieuwe macbook (tenminste, ik gebruik hem niet). Het touchpad bevat geen knop meer en is volledig geintegreerd met de iphone-layout. Alleen nog uitgebreider. 4 vingers omhoog is expose, 2 vingers naar boven/beneden is scrollen, 3 vingers links/rechts is volgende/vorige. enz. Overigens zelf in te stellen. Heel gebruiksvriendelijk dus.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Wat je zegt, heb me ook eens staan te vergapen aan die Mac-books. Is het beeldscherm van de 'Pro' even goed als van b.v. de Imac? (20") Ze zijn alleen wel heel erg duur ..

Gr,

Bas
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar