Bridge

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Hoi allemaal,

Valt me op wanneer ik via bridge een foto open,
bewerk en weer opsla er inneens twee bestanden staan ?
Weet iemand hoe je dat kunt verbergen ?

Groeten,
Ger.
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Als het goed is word er een xmp bestand aangemaakt na het openen van een RAW bestand. Dit xmp bestand bevat alle instellingen gemaakt bij het wijzigen van de basis RAW informatie. Zodra je de xmp verwijdert is je RAW bestand weer als het ware gereset. Als je de xmp kopieert en hernoemd dan kan je voor een reeks beelden dezelfde instellingen kopieeren. Dus ik denk dat je er niets mee opschiet om hem te verbergen. Je kan hem wel "hidden" maken alsof het een systeembestand is maar ik heb geen idee of het dan nog werkt.

Hier is de uitleg van wikipedia over XMP:

XMP staat voor Extensible Metadata Platform en het betreft een metadata framework waarmee gegevens over foto's aan of bij digitale bestanden toe te voegen is. Denk hierbij aan cameramerk en type, sluitertijd, diafragma, flitswaarde e.d. die door de camera zelf aan de afbeelding zijn toegevoegd. Echter hoort ook (meta)data als onderwerp, maker, plaats, keywords (trefwoorden) e.d, die door de maker later worden toegevoegd hieronder. Deze informatie kan in de afbeelding zijn opgenomen of er naast in een zogenaamde sidecar bestand. Zogenaamde DAM (Digital Asset Management) applicaties worden gebruikt om metadata als XMP toe te voegen en/of te muteren. Deze programma's kunnen dat op 4 manieren doen:

* 1. metadata wordt toegevoegd aan de daadwerkelijke afbeelding
* 2. metadata wordt toegevoegd aan een extra bestand naast de afbeelding
* 3. metadata wordt in de database van het DAM systeem ondergebracht
* 4. metadata wordt in combinatie van 1, 2 en/of 3 toegevoegd of kan worden gesynchroniseerd

Andere vormen van metadata die gebruikt worden in combinatie met digitale foto's zijn onder meer EXIF en IPTC
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar