Canadese Orca's en Pacifische Witflankdolfijn met MacKay

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Helaas zijn we weer terug van 4 weken Vancouver Island. Hier waren we al eerder 3 weken op vakantie en hadden toen bij lange na niet alles gezien wat het eiland en vooral de inlets, aan de overkant van het het vaste land, te bieden hebben. Dit gebied biedt ongekende natuurschoon en een zeer rijke historie wat betreft Natives en pioniers. Bijna geen toeristen te bekennen, behalve op de gekende plaatsen dan. De mensen die je er tegenkomt en er wonen zijn bovendien zeer vriendelijk en gastvrij en hebben prachtige verhalen te vertellen. Dat laatste doen ze zeer graag!

Whale watching met MacKay is een typische toeristische aangelegenheid, maar heeft meer te bieden dan alleen maar even Orka's en andere Walvissen kijken. Zij zijn zeer betrokken en hebben regelmatig biologen en andere wetenschappers aan boord om het doen en laten van de Orka's te volgen. Hun boot is speciaal ontworpen voor dit doel en maakt geen geluid onder water, ook niet bij 41 knopen! De crew weet zeer veel te vertellen over de walvissen en de inwoners van het gebied. Zij hebben zeer goede contacten met de Natives. Ieder jaar wordt er een ceremonie gehouden voor MacKay om het nieuwe whale watch-seizoen te bezegelen. De Kwakwa'kwa'kw people geloven dat de Orka's hun voorouders zijn. Met deze ceremonie vragen zij om toestemming. De Old Chief gooit enkele cuppers (een klein vermogen) in het water om ze tevreden te stellen.

Wij gingen twee dagen mee op deze zeer speciale boot. We hadden er beslist nog een hele week aan vast willen knopen om meer te zien van de Orka's en van Alert Bay; Native Capitol of the World.

De tweede dag werden we gevraagd of we mee wilden helpen met lossen van de boodschappen van Natives bij hun dorp ver weg in de Knight Inlet. Het ging om 'Kwakwa'kwa'kw' mensen (ik ben ook nog aan het oefenen op de uitspraak).
Nadat de boodschappen waren gelost hebben we een toertje langs de Dolfijnen gemaakt. Bill MacKay gaf wat minder gas en alle Dolfijnen gingen spontaan in de boeggolven surfen. In deze inlet zijn er een kleine 400 van aanwezig. Vreemd, normaal zitten ze op open zee in de Pacific. Dit raadsel is nog niet opgelost.

Foto's zijn gemaakt met een 1D3 en verschillende telelenzen van 70 tot 500mm. Je kunt op deze boot gerust alles meenemen wat je wilt, ruimte zat. Belichting is telkens maximaal op de lichtste plek in het water gedaan om ruis te voorkomen op het donkere water. Later zijn de meeste foto's weer een stuk donkerder gemaakt om de sfeer rond de Orka's te benadrukkenen wat meer contrast te verkrijgen. 300 mm was voor de meeste foto's ideaal, maar een 70-200 erbij is heel erg prettig om wat meer van de omgeving erbij te krijgen. Volgens de regels moet de boot 90 meter afstand van de Orka's houden. Als de motor uit gaat om ze rustig te bekijken en te horen met de hydrofoon (geweldige ervaring) komen ze veel dichterbij tot soms vlak voor de boot om eronder door te duiken.
Als ik een 100-400 had gehad, was deze ingezet om niet te hoeven wisselen!


1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

Gr,

Bas
Laatst gewijzigd door 2 op Bas Breetveld, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey.

Wauw wat hebben jullie een mooie vakantie/ervaring gehad!
Ook leuk en intressant om je verhaaltje te lezen!

Je foto's zijn ook mooi, vooral foto 4 vindt ik echt super zeg
Ondanks de kano op de achtergrond zie je een mooi rustig gebied

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Macbean
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 491
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 11:50
WoonplaatsCOLON Arnhem

Inderdaad, leuk met dat inleidende verhaal en zeer mooie serie in een gebied waar je vaak maar 1 keer in die omstandigheden mag vertoeven.
Mijn favo's zijn 5 en 6.
Foto 7 een beetje teveel verscherpt(randen).

Super plaatjes verder
[size=67]Eos 40D+Grip, Canon 70-200 [color=red]L[/color] F4 USM, Sigma 17-70 2.8/4.5,Manfrotto 681B en alles in een rugzakkie.[/size].
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

SCHITTEREND Bas wat een prachtige platen echt top



Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een leuk verhaal en mooie foto's en vooral foto 4 en 5.....mooie momenten, compo en lichtval/bewerking.

Bij foto 7 zie ik een zwart lijntje om de dolfijn, dit oogt wat vreemd vind ik, misschien van de nabewerking ? :?

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLON Bij foto 7 zie ik een zwart lijntje om de dolfijn, dit oogt wat vreemd vind ik, misschien van de nabewerking ? :?
Deze lijn zit er van nature. De witte flanken en de witte buik hebben deze rand. Die op de rug wordt wat versterkt door de lichtval.
De foto van de Dolfijn is wat 'opgehaald' qua contrast hetgeen de lijn wat versterkt na het verkleinen. Foto is in de schemer met zware bewolking gemaakt op ISO 1600.

Gr, en bedankt voor de reacties!

Bas
Gebruikers-avatar
Bernadette
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2009 18:05

Dat moet inderdaad een schitterende ervaring zijn geweest. Je hebt dit prachtig weten vast te leggen! En nu kunnen wij hiervan een beetje meegenieten... :D
[size=75]Canon EOS 450D / EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS / EF 28-105 1:3.5-4.5 II USM / EFS 55-250mm f/4-5.6 IS[/size]
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Wat een geweldige ervaring Bas.
Prachtige foto`s heb je gemaakt
Ik hoop deze dieren ook te mogen zien in Vancouver. Ik vertrek 31 augustus er naar toe.

Wat zijn de instelling geweest Bas?
Ik twijfel zelf nog over wel/geen 70-200 mm mee nemen. Maar als ik jouw foto`s zo zie denk ik laat ik het toch maar mee nemen
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Mooie serie! En foto 5 heeft een hele bijzondere sfeer!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
ENJOY
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 531
GeregistreerdCOLON 01 Okt 2008 17:46
WoonplaatsCOLON Akersloot

Erg mooie serie, wat een belevenis...
4# en 5# als mooiste.

gr, Essie
Gebruikers-avatar
wiepko lubbers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2009 21:25
WoonplaatsCOLON Wieringermeer

Mooie serie. Nrs 4 en 5 zijn voor mij de sfeervolste.
Compliment!
Gr. Wiepko
Kijken is nog niet altijd alles zien. Fotograferen is vastleggen wat je ziet.
Gebruikers-avatar
cosmopolite
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 16:10
WoonplaatsCOLON Vancouver, BC

Prachtige foto's Bas. Foto 4 en 5 zijn mijn favoriet.

Geweldig ook om het verhaal erbij te lezen. Ik ga McKay deze week even bellen :-)
Gebruikers-avatar
robvdb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 19:51

Erg mooi Bas, zowel je verhaal als de foto's. Begin september gaan wij ook die kant op, heb je voor mij het adres van mcKay ?
Beter een vlek op je huid dan één op je sensor ...
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Heerlijke platen! :D
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Dank je bas voor weer een prachtige serie.


En laat ik nu toevallig op de 8e september ook op de naiad explorer zijn voor de trip van ik dacht 5 uurtjes :lol:
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

robvdb schreefCOLONErg mooi Bas, zowel je verhaal als de foto's. Begin september gaan wij ook die kant op, heb je voor mij het adres van mcKay ?
Ga toevallig op 2 september(over 10 dagen) ook die kant op.

Hier de link van mackay: http://www.whaletime.com/

Te vinden in port mcneill
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Bedankt voor de leuke reacties!

@Nettie, Wij hadden zeer nevelige ochtenden (vind ik beter dan de volle zon) waardoor het diafgrgma flink opengezet moest worden en ISO op of boven de 400 om sluitertijden sneller dan 1/1000 te kunnen handhaven. Vanuit de hand, vanaf een boot en voor actie toch wel het minimum bij gebruik van telelenzen. Verder heb ik het scherpstelpunt aan de onderkant gehouden om van het water op de voorgrond af te zijn en voor de spuitnevel. Je weet nooit precies waar ze bovenkomen, dus zeer alert zijn.

@Bart, Veel plezier! Je zit 6 tot 7 uur op het water, afhankelijk van hoe ver weg ze zitten. De boot van McKay is zeer snel (2x600 pk!) en heeft daardoor een zeer grote actieradius.

Bald Eagles kom je misschien ook tegen op de eilandjes:

Afbeelding

In de regio van Port McNeill kun je nog veel meer zien. Pas wel op bij de trail langs het strand. Zeer onoverzichtelijk en het wemelt er van de zwarte beren, wat nogniet wil zeggen dat je die ook te zien krijgt. Links en rechts berenpaden langs de trail waardoor je ze te gemakkelijk kunt overrompelen.
Op mijn website staat de hele serie van Port McNeill en de omgeving:
http://www.naturereflections.nl/galleri ... ill_1.html

Gr,

Bas
Laatst gewijzigd door 1 op Bas Breetveld, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Mootje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2009 19:00
WoonplaatsCOLON Noord-Limburg

Wow! Wat een supergave ervaring! Superfoto's ook joh! # 4 en 5 zijn heel erg mooi, er straalt een serene rust vanaf, terwijl ik bij deze killerwhales toch wel andere gedachtes heb :wink:
Monique.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Dank je voor de info bas.

Denk dat ik dus de mkIII en de 40D maar om mijn nek hang die dag.

Hoef ik niet zoveel te wisselen he :wink:


Gr Bart




PS: bij prince rupert gaan we ook "even" nog een dag de oceaan op.
Dan voor de wat grotere visjes.
Greys en hump back's 8)
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
horsm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2005 11:15
WoonplaatsCOLON den Haag

Schitterend Bas en ik kom zo helemaal 'in the mood'.
Wij (Bart en ik, maar ook Nettie en Petra) zijn er over 'n week en doen op Vencouver Island ongeveer hetzelfde en gaan ook met MacKay.
Dus er staat ons nog wat te wachten!

Thnx.
[b][color=orange] groet marwil [/color][/b]

[size=75]2x Canon en wat glaasjes ....proost!

http://web.me.com/marwilhorst/marwil/Welkom.html
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar