foto met tegenlicht. Hoe maak je die?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

Ik was vandaag met enkele forum leden bij het terrein van de NDSM in Amsterdam. Prachtig weer maar door de felle zon was het fotograferen van objecten van binnenuit moeilijk. Onderstaande foto b.v. vanuit een tram is niet goed want je ziet niets wat er buiten de tram is door het felle licht. Hoe moet je zoiets oplossen? bij voorbaat dank Santi

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=13644[/img]
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
PeetPlafond

Een oplossing is flitser op je camera, belichten op het licht buiten en de flitser "doet"de tram.

Optie twee: Raw opname maken en twee foto's converteren. 1e onderbelicht (correctie van de raw) tweede normaal en in photoshop samenvoegen.

Optie drie: twee foto's maken op statief, 1e belichting op buiten. 2e belichting op binnen. in PS samenvoegen.

(Denk ik)
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

PeetPlafond schreefCOLONEen oplossing is flitser op je camera, belichten op het licht buiten en de flitser "doet"de tram.

Optie twee: Raw opname maken en twee foto's converteren. 1e onderbelicht (correctie van de raw) tweede normaal en in photoshop samenvoegen.

Optie drie: twee foto's maken op statief, 1e belichting op buiten. 2e belichting op binnen. in PS samenvoegen.

(Denk ik)
En zo is het!
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

dat samenvoegen e.d. klinkt als kernphysica :oops:
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

SJK schreefCOLONdat samenvoegen e.d. klinkt als kernphysica :oops:
Je maakt 2x dezelfde foto met verschillende belichtingen, door in RAW 1 te belichten voor binnen en 1 voor buiten. Dan pak je die van binnen als vertrekpunt, en daaruit knip je de ramen. Die ramen haal je uit de versie die buiten goed belicht is, en die plak je op het vertrekpunt.

Dit is met totaal de verkeerde terminologie, maar misschien is dit helderder.... Of niet? :?:
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

CAM22 schreefCOLON
Je maakt 2x dezelfde foto met verschillende belichtingen, door in RAW 1 te belichten voor binnen en 1 voor buiten. Dan pak je die van binnen als vertrekpunt, en daaruit knip je de ramen. Die ramen haal je uit de versie die buiten goed belicht is, en die plak je op het vertrekpunt.

Dit is met totaal de verkeerde terminologie, maar misschien is dit helderder.... Of niet? :?:
jawel jawel, maar ik zoek altijd de easy way out. snap je? Dus het heeft niets te maken met een andere camera instelling?
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Nee, want je moet kiezen wat je goed belicht: binnen of buiten. Je kunt natuurlijk ook in het midden gaan zitten, maar dan is buiten nog steeds overbelicht en binnen onderbelicht.... Sorry...
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

CAM22 schreefCOLONNee, want je moet kiezen wat je goed belicht: binnen of buiten. Je kunt natuurlijk ook in het midden gaan zitten, maar dan is buiten nog steeds overbelicht en binnen onderbelicht.... Sorry...
Ok bedankt voor de tip. In het boekje Snelgids Photoshop CS staat hoe je dat moet doen, dus daar ga ik maar op oefenen. Ik neem aan dat een interne flitser te zwak zal zijn voor het inflisten (andere optie)?
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Zal wel meevallen hoewel de hele tram lastig wordt. Bovendien krijg je wel snel slagschaduw, en dat wil je niet...
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
Jan Pelt
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2005 09:38
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

SJK schreefCOLON.... je ziet niets wat er buiten de tram is door het felle licht. Hoe moet je zoiets oplossen?
Moét je dat echt oplossen? Ik vind het juist zeer sprekende foto's en dat je niets ziet van de buitenwereld maakt het juist zo surrealistisch.
De verlatenheid, de vergane glorie, daar wordt de aandacht op gevestigd.
Alles sal regkom.
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Ben het helemaal ééns met de twee foto's samenvoegen.. Als dit te lastig is met ht uisnijden van ramen enzo.. Fred en miranda plugins heeft er een mooie plugin voor die het werk voor jou doet. Hij heet "DRI pro" en werkt heel goed, ... Ik heb de plugin en heb hem al een paar keer gebruikt.
http://www.jasperfotografeert.com
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik heb er nooit bij na gedacht om 2 foto's te maken met verschillende metingen :D

MOet dat ook eens gaan proberen dan. Meestal flits ik in.
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Bartje schreefCOLONIk heb er nooit bij na gedacht om 2 foto's te maken met verschillende metingen :D

MOet dat ook eens gaan proberen dan. Meestal flits ik in.
Als je RAW schiet hoeft het niet.
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

CAM22 schreefCOLON
Bartje schreefCOLONIk heb er nooit bij na gedacht om 2 foto's te maken met verschillende metingen :D

MOet dat ook eens gaan proberen dan. Meestal flits ik in.
Als je RAW schiet hoeft het niet.
Hoe manipuleer ik het inflitsen in RAW dan? Wist niet dat dat kan
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
PeetPlafond

SJK schreefCOLON
CAM22 schreefCOLON
Bartje schreefCOLONIk heb er nooit bij na gedacht om 2 foto's te maken met verschillende metingen :D

MOet dat ook eens gaan proberen dan. Meestal flits ik in.
Als je RAW schiet hoeft het niet.
Hoe manipuleer ik het inflitsen in RAW dan? Wist niet dat dat kan[/quote}

Dat inflitsen... de flitser eventueel een stapje laten onderbelichten.. (even in je boekje kijken, doe ik niet zo vaak) Is een knopje voor.
Bij de tram zal het voorste gedeelte goed belicht zijn en naar achter wordt het steeds donkerder. Voor diepe onderwerpen dus minder geschikt, maar voor een persoon oid met lichte achtergrond wel.
De twee laatste opties zijn het beste.. (Je kan ook Bracketen) Dan doet de camera zelf al 3 opnames met verschillende belichtingen maken... Even het boek weer in, leer je het meeste van.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

RAW is geen wondermiddel jongens. Als je in RAW twee stops corrigeert, wat in dit geval nog te weinig is, ga je toch meer ruis genereren. De beste optie is optie drie van Peet: twee opnamen en die in PS combineren.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar