Flitsen in dierentuin

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Wel of niet flitsen?

Peiling eindigt op 13 Aug 2009 20:45

Ja, werkt goed dieren hebben geen last
3
13%
Ja, weet niet waarom niet
4
17%
Ja, maar heeft geen nut
6
26%
Nee, mag niet van directie
10
43%
 
Aantal stemmenCOLON 23
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Hallo,

In de dierentuin heb ik vaak last van hard licht. Meestal ga je er heen als het mooi weer is. :wink:

Dit valt, volgens mij, deels op te lossen door te flitsen, maar is dat toegestaan in een dierentuin en is het verstandig?
Ik ben een beetje bang voor het Bokito effect. Een keer zullen de beesten het vast niet erg vinden, maar als je 15 minuten voor het hok staat lijkt het me niet zo prettig voor het beest.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen met tips e.d.?

Alvast bedankt voor de moeite
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

En als je zou werken met een reflectie scherm? :D
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

als je mij 15 minuten in mijn snuffert staat te flitsen treedt er ook een bokito-effect op. Heeft niet zo veel met de dierentuin te maken.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Hard licht in de dierentuin... en dan flitsen? Veel succes :)

Als je hard licht hebt in de dierentuin dan is dat bij beesten die ergens in de volle zon staan - bijna uitsluitend op de grote vlakten schat ik in. In vol zonlicht heb je best een aardige flitser nodig wil je daar nog wat zinvols mee beginnen 8)
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Dat kan je die dieren toch niet aan doen :roll: Dat vind ik niet passen maar dat is mijn mening. En waarom is hard licht altijd lelijk. Je zag het toch zo.

Gr. Chris :wink:
Gebruikers-avatar
leeuw38
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 308
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 22:10
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

Ik best best vervelend als mensen in een dierentuin flitsen zeker als de zon schijnt heb ik zelf ook last van op mij foto,s.





gr rob 8)
hoi ik ben rob en ik fotografeer graag dieren maar vooral roofvogels.
canon 1000d/70-200mm L4 is usm/18-55mm is.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou niet flitsen:

- het helpt niet
- de voorflits is in ieder geval hinderlijk

Beter is de gouden uren (rond zonsopgang en zonsondergang) te benutten.
(Sommige dierentuinen zijn in de zomer tot 21 uur open).

Ik heb eigenlijk niet veel kunnen vinden over het al dan niet hinderlijk zijn van een flits.
De flitsduur is een paar duizenste seconde en er zijn mij geen beeldvormende organen bekend (maar dat zegt absoluut nog niets) die daar last van kunnen hebben.
Wel kan ik mij voorstellen dat de flitsintensiteit tijdelijke verblinding of zelfs schade veroorzaakt.

Zie het zo: sommige dingen kunnen gewoon niet op het tijdstip dat je het wilt. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik mis eigenlijk een beetje de optie: "Nee, want de dieren konden er wel eens last van hebben" :wink:

Stel dat ze jou ongevraagd zouden opsluiten in een hok en er komt 1x per half uur iemand langs die tegen je aan begint te flitsen... misschien maar een ideetje hoor :wink: :idea:
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Mijn vraag komt eigenlijk voor uit een recent bezoek aan de dierentuin in Rhenen. Daar is een berenbos. Ik kwam daar overdag al snel uit op 800 ISO bij zonnige omstandigheden.

Ik zie dan die klik-klak camera's ook flitsen en denk dan bij mezelf, heeft dat nut?

Daarom stelde ik dus deze vraag.


In het volgende topic heb ik ook last van harde schaduwen, kan je die nou mooi weg flitsen? Overdag bij zonnige omstandigheden?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met overdag flitsen.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Red_Spike schreefCOLONIk zie dan die klik-klak camera's ook flitsen en denk dan bij mezelf, heeft dat nut?
Je ziet het zelfs vaak in sportstadions. Jawel, op 50 meter afstand, een nog-net-geen-rits-rats-klik camera met een flitsertje met een richtgetal 12 of zo. Krijgen ze een mooi verlicht achterhoofd op de foto van de persoon die voor ze zit :lol:
In het volgende topic heb ik ook last van harde schaduwen, kan je die nou mooi weg flitsen? Overdag bij zonnige omstandigheden?
Een flitser van een redelijk gangbaar type (laten we zeggen een 580EXII) heeft een maximaal richtgetal van 58 (bij een brandpuntsafstand van 105mm en ISO100). De eerste foto die je daar laat zien zijn geschoten bij een diafragma f/9, 28mm op een APS-C camera. De flitser zal zich dan instellen op 35mm en heeft dan (zie de tabel van de 580EX series) een richtgetal 36. Dat wil zeggen dat hij goed belicht tot ca. 4 meter van je camera. Gaat niet echt helpen he, bij die boot...

Zo kun je ze allemaal narekenen. In je laatste serie daar, zie ik bijvoorbeeld foto 7: f/10 bij 140mm. Bij 140mm, 100ISO heeft een 580EX een richtgetal 58. Met f/10 kun je dan werken tot een kleine 6 meter afstand...

Check de grote flitser tutorial om te lezen hoe je daar allemaal aan kunt rekenen en wat nog zin heeft.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

jeveos

Dank, zoiets zocht ik.

's Avonds en 's nachts flitsen is geen probleem (lees dat het soms alsnog fout gaat), maar overdag vind ik het nog vervelend.

Ik heb sinds kort de 580 EX II, die al vele malen beter werkt dan mijn oude flitser.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Red_Spike schreefCOLON's Avonds en 's nachts flitsen is geen probleem (lees dat het soms alsnog fout gaat), maar overdag vind ik het nog vervelend.
Ik volgde ooit een workshop van NG onder leiding van Raymond Rutting. Die zei toen al: "flitsen alleen overdag en buiten. Binnen en 's avonds hooguit als invulflitsje tenzij het echt niet anders kan".

Een flitser is geen eenvoudig ding om te beheersen. Als je het goed wilt doen zul je altijd flitslicht moeten balanceren met het omgevingslicht. Soms wat meer, soms wat minder. Ervaring opdoen, dat is de enige manier om het ding te leren beheersen. Gewoon veel doen, veel experimenteren. En af en toe even een realitycheck om te zien of datgene wat je probeert nog wel bereikbaar is. Die boten op afstand? Niet dus ;). Een portretje daarentegen? Gewoon proberen. Dierentuin? Neuh, zou'k niet doen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Ik gebruik bij macro wel eens (de ingebouwde) flitser met een gewoon wit papiertje ervoor. Is het licht niet zo hard.
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nee, omdat ik het de dieren niet wil aandoen. 8 uur per dag, 365 dagen/week, dat doe je je eigen kinderen ook niet aan.

Enkel bij dieren waarvan de verzorgers zeggen dat ze geen last hebben, wil ik wel eens flitsen.

Ik zit minstens 2x per week in de dierentuin met de camera en erger me altijd groen en geel aan al die flitsende mensen. Bij voorkeur recht door het raam op 1 meter afstand en dan raar kijken dat er enkel een witte vlek op de foto te zien is. Regelmatig help ik mensen bij het uitschakelen van de flitser (zelfs Nikons :D ). Wat betreft Bokito-effect, kinderen vragen mij regelmatig of ik de gorilla's even in de ogen wil flitsen, om te kijken of hij boos wordt. De uitbraak van Bokito had trouwens 0,0 te maken te flitsen.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik zou het de dieren (en de rest van de bezoekers) eigenlijk ook NIET aandoen om te gaan flitsen!

Dan maar de ISO een stapje hoger...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Ik doe het ook niet, ik vroeg me af wat jullie ervaringen/meningen zijn.

Op dit moment is het wel duidelijk, het kan, maar is niet wenselijk en laat het bij 1 of 2 foto's per keer.

Bedankt allen voor de tips.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb in ieder geval nog nooit geflitst in de dierentuin, niet dat ik elke dag in de dierentuin kom hoor!

Ben overigens wel benieuwd in hoeverre je de foto beter kan maken als ik wel had geflitst.

Weet niet of je een voorbeeld hebt toevallig?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Ik hoorde laatst van de vaste fotograaf van Blijdorp (tijdens een workshop) dat ie z'n flits gewoon gebruikt als ie het ook maar enigszins nodig acht... ondanks dat wij vantevoren van de directie te horen kregen dat het echt niet mocht :)
iljasas
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2009 10:14

Denk dat de meeste dieren van enkele flitsen geen last hebben, van een berg mensen die allemaal staan te flitsen wel.. en ik ook.
Vind niks zo irritant om mense te zien flitsen bij het fotograferen van dieren achter glas of in het water.

Een heleboel dieren kunnen niet eens de flits zien door de snelheid. Hun netvlies kan dit niet opnemen, ik weet dat dit het geval is bij reptielen en vissen.

Ik zal zelf altijd proberen het zonder flits te doen. Dit voor de dieren, en voor de mensen om mij heen.

Groet Ilja
Canon EOS 400D * Tamron 28-75mm F 2,8 XR DI * Tamron 70-300mm F 4-5,6 1:2 LD DI * Speedlite 580EX2 * Speedlite 430ex * NG Tundra Tripod *
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Ik weet nog een keer dat ik in een dierentuin in Barcelona was, en er was een gebouw met allerlei terrariums met verschillende dieren. Op de ingang en verder in t gebouw stonden bordjes met niet flitsen, en ik heb zoveel mensen zien flitsten. Dan vond ik zo irritant, wordt het duidelijk verboden en iedereen doet het toch. En door het glas krijg je er niet eens betere foto's mee.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar