stof weg!

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jurgen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 12:01

ik heb vorige week zo'n kwastje van http://www.visibledust.com binnegekregen.
werkt echt uit de kunst, helemaal geen enkel stofje je meer te zien op F32! Ben er heel blij mee want je kunt het zo vaak gebruiken als je wilt.
Gebruikers-avatar
simon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2004 11:16

Waar heb je deze gekocht dan?! :lol:
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Ik ben er ook erg tevreden over. Heb de set indertijd gekocht via www.visibledust.com
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

Ik heb ze gekocht in Amsterdam, in de Oude Spiegelstraat zit een winkel die ze verkoopt
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hebben jullie de 1.6x Kit met de SBF brush? Waar dient de SBF brush voor?
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

joboris schreefCOLONHebben jullie de 1.6x Kit met de SBF brush? Waar dient de SBF brush voor?
Ja, volg deze link: http://www.visibledust.com/sensor_clean ... ducts.html

en klik op Why do I need the SBF?
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Waarom geen flesje met lucht onder druk?
Ik kan me voorstellen dat dit toch krast op den duur.

Flesje zal je wat vaker moeten gebruiken omdat het stof misschien wel in de camera (ergens anders) blijft.
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Bart-Man schreefCOLONWaarom geen flesje met lucht onder druk?
Ik kan me voorstellen dat dit toch krast op den duur.

Flesje zal je wat vaker moeten gebruiken omdat het stof misschien wel in de camera (ergens anders) blijft.
Een busje lucht gebruik je alleen om de brush statisch te maken waardoor het stof als het ware in de brush gezogen word. Er is dan juist minder risico op krassen omdat je de rommel niet verspreid maar opgezogen word. De brush zelf veroorzaakt absoluut geen krassen, op DPZ gebruikt bijna iedereen de brush en ook Canon is op de brush overgestapt. De sensor reinigen met een busje lucht lijkt me niet verstandig, maar dat zullen de meesten inmiddels al wel weten, het is al zo vaak besproken.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

joboris schreefCOLON
Bart-Man schreefCOLONWaarom geen flesje met lucht onder druk?
Ik kan me voorstellen dat dit toch krast op den duur.

Flesje zal je wat vaker moeten gebruiken omdat het stof misschien wel in de camera (ergens anders) blijft.
Een busje lucht gebruik je alleen om de brush statisch te maken waardoor het stof als het ware in de brush gezogen word. Er is dan juist minder risico op krassen omdat je de rommel niet verspreid maar opgezogen word. De brush zelf veroorzaakt absoluut geen krassen, op DPZ gebruikt bijna iedereen de brush en ook Canon is op de brush overgestapt. De sensor reinigen met een busje lucht lijkt me niet verstandig, maar dat zullen de meesten inmiddels al wel weten, het is al zo vaak besproken.
Klopt, een busje lucht kan bij even verkeerdgebruik of niet exact de juiste afstand leiden tot problemen als vocht in de camera, bevriezing, beschadiging, stof juist vast blazen in hoekjes waar mechanisch bewegende delen de vrijheid moeten hebben, etc.

Wat wel kan is (en dat doe ik ook) voorafgaand aan de reiniging de body met de fronzijde naar beneden in de lucht houden en met een grote blower de binnenkant ontdoen van loszittend vuil.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
AP12
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 17:43
WoonplaatsCOLON Den Haag

Alternatief voor Sensorbrush?

Ik zie dat een aantal van jullie erg enthousiast is over de visibledust Sensorbrush methode voor het schoonmaken van de sensor....

Deze methode spreekt mij eerlijk gezegd ook meer aan dan met vloeistoffen aan de slag te gaan, maar ik vind alleen dat er wel een erg hoog bedrag voor een kwastje wordt gevraagd!

Nu kwam ik op Fredmiranda een zéér interessant artikel tegen van iemand die zich blijkbaar zeer verdiept heeft in hetgeen op de site van visibledust staat beschreven over hun methode.

http://194.100.88.243/petteri/pont/How_ ... ensor.html

Essentie: er zou wel eens weinig bijzonders aan het kwastje kunnen zijn, en het kan ook met een 'gewoon' kwastje (mits het aan bepaalde eisen voldoet) !!

Dirk-Jan (en andere bezitters): is niet mijn bedoeling jullie het idee te geven dat jullie teveel hebben betaald, maar ik ben toch benieuwd wat jullie vinden van het artikel op de bovengenoemde site!!!
[size=75]Canon EOS 30D / 17-40 L / 18-55mm USM / 50mm 1.8 / 28-135mm USM IS / 70-300 DO IS USM / 580EX / Sandisk Extreme III 1Gb / Epson P2000[/size]
SJK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 09:27
WoonplaatsCOLON Purmerend

AP12 schreefCOLONAlternatief voor Sensorbrush?

Ik zie dat een aantal van jullie erg enthousiast is over de visibledust Sensorbrush methode voor het schoonmaken van de sensor....

Deze methode spreekt mij eerlijk gezegd ook meer aan dan met vloeistoffen aan de slag te gaan, maar ik vind alleen dat er wel een erg hoog bedrag voor een kwastje wordt gevraagd!

Nu kwam ik op Fredmiranda een zéér interessant artikel tegen van iemand die zich blijkbaar zeer verdiept heeft in hetgeen op de site van visibledust staat beschreven over hun methode.

http://194.100.88.243/petteri/pont/How_ ... ensor.html



Essentie: er zou wel eens weinig bijzonders aan het kwastje kunnen zijn, en het kan ook met een 'gewoon' kwastje (mits het aan bepaalde eisen voldoet) !!

Dirk-Jan (en andere bezitters): is niet mijn bedoeling jullie het idee te geven dat jullie teveel hebben betaald, maar ik ben toch benieuwd wat jullie vinden van het artikel op de bovengenoemde site!!!
Misschien een idee voor anderen, ik heb ze al gekocht :cry:
[size=75]Canon 1D Mark IV - Canon 7D - Canon 50/1.2 - Canon 24-105 4.0L - Canon 17-40 L- Canon 70-200 2.8 L IS - Canon 100-400 5.6 L IS - 580 EX II[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Ik heb het artikel doorgelezen en zal eerlijk bekennen dat ik deze methode zeker zou proberen als ik al niet de sensorbrush heb.

Voor andere forum leden: zeker iets ter overweging, maar test e.e.a. wel op een MC filter voor dat je de camera ingaat.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Van iemand die de kwast al wilde gaan kopen, dank dank dank.
Het hele verhaal zit geweldig in elkaar.

Hoop deze week nog even wat inside info te krijgen van de camera bouwers zelf (of tenminste de "experts" ter plekke) over wat zij nu doen met dit probleem maar ik ga volgende week zeker even kijken voor zo'n make up brush en de methode toepassen zoals beschreven.

Fijn dat er zulke oplettende forummers zijn :D
groetjes,
Rob
AP12
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 17:43
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik ben zelf ook zeker van plan het te gaan proberen...

Misschien moeten we elkaar even (via dit of apart topic?) op de hoogte houden van:
- de vorderingen bij het zoeken naar goede kwastjes
- de resultaten van het reinigen

Toen ik vorige week bij Crown was, waarschuwde hij me ervoor dat nadeel van de kwastjesmethode was dat mogelijk haartjes tussen de metalen klemmetjes waarin de sensor hangt kunnen blijven hangen. Is dat ooit bij een van jullie gebeurd? Kan natuurlijk ook gewoon een verkoopargument voor zijn eigen Sensor Pads + vloeistof zijn.....
[size=75]Canon EOS 30D / 17-40 L / 18-55mm USM / 50mm 1.8 / 28-135mm USM IS / 70-300 DO IS USM / 580EX / Sandisk Extreme III 1Gb / Epson P2000[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

AP12 schreefCOLON...Toen ik vorige week bij Crown was, waarschuwde hij me ervoor dat nadeel van de kwastjesmethode was dat mogelijk haartjes tussen de metalen klemmetjes waarin de sensor hangt kunnen blijven hangen. Is dat ooit bij een van jullie gebeurd? Kan natuurlijk ook gewoon een verkoopargument voor zijn eigen Sensor Pads + vloeistof zijn.....
Is mij nog niet overkomen. De haartjes lijken mij ook zeer goed bevestigd te zijn.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik gebruik al vanaf het begin een synthetisch penseeltje in combinatie met de stofzuiger om overtollig stof van m'n sensor af te halen. Tot nu toe heb ik slechts eenmaal de sensorswab met Eclipse gebruikt voor m'n sensor. Ik zit veel meer met het probleem dat op m'n matglas veel blijft zitten dat ik voornamelijk storend vind.
Gebruikers-avatar
Maverick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 12:41
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Zie nu net bij Konijnenberg dat zij de producten van VisibleDust ook verkopen. Zie kopje reinigingen. Voor de Canon EOS camera's moet je de VisibleDust Econo 1.6x Kit hebben van 89 Euro.
[size=75][color=#002890]Canon EOS 10D - Canon EF 50/1.8 II ø 52 mm - Sigma AF 24-70/3.5-5.6 HF Asf. ø 62mm[/color][/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik zag het straks ook op de site van Konijn, nog niet eens zo heel duur. In Rotterdam bij Photex moest de brush 150 euro kosten
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik zou nog even bij de inside contacten van de makers navragen hoe dat nou zit met die sensor.
Binnen het bedrijf lopen een paar "pits" medewerkers die met elk groot evenement een soort achterban zijn voor de profs die daar fotograferen.
Mensen die dus behoorlijk veel weten over dit soort zaken.
Mij is vertelt dat het reinigen van een sensor binnen de eerste 2 jaar eigenlijk bijna niet nodig is bij gewoon gebruik. De sensor is behoorlijk beschermd en zelfs met het vaak wisselen van lens is de kans dat er echt veel zichtbaar vuil op komt minimaal.
De waarschuwing bij het zelf reinigen betrof vooral het sluitergordijn. Erg kwetsbaar en schijnt nog wel is te sneuvelen bij deze actie. Duur verhaal want dat kost je rond de 250 euries om die te laten vervangen.

Tis maar even wat info. Doe ermee wat je wil maar misschien wel prettig om te horen voor diegene die nu denken, ik moet dat elke maand doen en dus een dure kwast aanschaffen.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

veldje63 schreefCOLONHallo allemaal,

Ik zou nog even bij de inside contacten van de makers navragen hoe dat nou zit met die sensor.
Binnen het bedrijf lopen een paar "pits" medewerkers die met elk groot evenement een soort achterban zijn voor de profs die daar fotograferen.
Mensen die dus behoorlijk veel weten over dit soort zaken.
Mij is vertelt dat het reinigen van een sensor binnen de eerste 2 jaar eigenlijk bijna niet nodig is bij gewoon gebruik. De sensor is behoorlijk beschermd en zelfs met het vaak wisselen van lens is de kans dat er echt veel zichtbaar vuil op komt minimaal.
De waarschuwing bij het zelf reinigen betrof vooral het sluitergordijn. Erg kwetsbaar en schijnt nog wel is te sneuvelen bij deze actie. Duur verhaal want dat kost je rond de 250 euries om die te laten vervangen.

Tis maar even wat info. Doe ermee wat je wil maar misschien wel prettig om te horen voor diegene die nu denken, ik moet dat elke maand doen en dus een dure kwast aanschaffen.
Was het maar waar wat ze jouw hebben wijsgemaakt :( , reinigen is in veel gevallen al nodig uit de doos, zo gauw als jij een lens wisselt is de kans juist maximaal dat er stof op de sensor komt. Wanneer je met de swab reinigt of met de brush is er geen contact met het sluitergordijn, wanneer je met de stofzuiger je body ingaat dan heb je kans dat je de sluiterlamellen om zeep helpt, maar met normaal reinigen is dat risico er niet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar