Het lijken wel fletse foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
catchlights.nl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 10:10

geert h schreefCOLON
Selmak schreefCOLONEen grijskaart gebruik je puur voor je witbalans.
:shock: , dat is wel nieuw voor mij. Ik denk dat ik ook maar gelijk mijn geld terug ga halen van de fotoacademie, want tijdens de basisopleiding hadden ze het er bij ons duidelijk over dat de grijskaart was om je belichting te regelen. Ik ben benieuwd waar jij de wijsheid vandaan haalt dat een grijskaart puur is voor je witbalans. Ik sta immers altijd open om dingen te leren.
Ik ook.
Ik "dacht" dat de grijskaart voor het opheffen van kleurzwemen was zodat de R,G en B waardes allemaal gelijk zijn.Wat dan volgens mij ook weer correct wit oplevert?

Wat hebben ze op de foto-acedemie verteld over de grijskaart?
Ben zeer nieuwsgierig hoe dit te gebruiken in lichtmeting.En waar zet je je lichtmeter op(spot?,nadruk op centrum?)
brand los.:wink:

Gr,

Jaap
Gebruikers-avatar
catchlights.nl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 10:10

aha gevonden(google)

Grijskaart
Hulpmiddel voor het meten van gereflecteerd licht.
Twee grijsvlakken zien er bij een bepaalde verlichting precies hetzelfde uitzien. Bij een andere (kleur) verlichting blijken de grijzen echter te verschillen. Als de kleuren geel, magenta en cyaan in exact dezelfde verhoudingen gemengd worden, onstaat neutraal grijs.
De camera gaat er vanuit dat hetgene wat je fotografeert een gemiddelde grijswaarde heeft van 18%.
Als dat niet zo is omdat je onderwerp te donker of te licht is kun je een grijskaart gebruiken.
Je zet de grijskaart op de plek bij datgene wat je wilt fotograferen.
Ga op de plek staan vanwaar je wilt fotograferen.
Zet de camera op spotmeting (zie de handleiding van jouw camera), en meet de belichting op de grijskaart
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONHet kan wel, maar is niet DE manier.
De manieren die bekend zijn voor de grijskaart-witbalansbepaling zitten er heeeeeeel soms (merk ik) er toch soms net naast (lees je dat het maar heeeeel soms is, meestal zit het wel goed hoor)
Vandaar ook dat Canon in de handleiding het gebruik van een grijskaart boven een witte referentie aanbeveelt - zie blz. 69 van de Engelstalige handleiding van de 40D bijvoorbeeld: "Instead of a white object, an 18% gray card (commercially available) can produce a more accurate whitebalance)" :o

Een goede, neutrale grijskaart is perfect. Noot: de originele Kodak grijskaart is niet neutraal grijs!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar