Bospop

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heel soms krijg je wel eens de kans om totaal wat anders te fotograferen dan dat je normaal doet. Ik doe af en toe ook wel eens een concertje in de buurt of een festivalletje om de hoek, maar iets groters niet. Tot dit weekend.

Een paar maanden geleden kreeg ik de vraag of ik niet mee wilde naar Bospop om te fotograferen. Ehmmm, JA!
Muziekaal spreekt de line up me meestal wel aan, en om het dan ook nog eens te kunnen fotograferen.... dat zijn kansen die je niet moet laten glippen.

En Bospop was dit weekend. Het was een erg lang weekend, dat dan weer wel. Twee lange dagen. Vroeg op, laat erin. En maar heel de dag plaatjes maken. Vanavond alles eens rustig geselecteerd voor mezelf (uiteraard al wel beelden afgeleverd, dat gaat toch voor).

Het was een mooi weekend met vernieuwende muzikale ervaringen (Beth Hart bijvoorbeeld), Verrassingen (zoals Chickenfoot), bekende artiesten (Foreigner) en af en toe een tegenvallertje (Lucinda Williams).
Maar Jeroen, wanneer stop je nu met typen, en gaan we foto's kijken?

Ok:

1: The Brew - jason Barwick
Afbeelding
Bandje wat op zaterdag in de tent opende. Erg energiek en dynamisch. Hartstikke goed. Krijg toch wel zin om weer nieuwe cd's te gaan kopen als ik dit soort dingen hoor.

2: Fiction Plane - Seton Daunt
Afbeelding
De zoon van Sting, Joe Summer, is de frontman van Fiction Plane (En ja, je hoort het duidelijk, het lijkt soms echt The Police). Maar die is altijd al in het nieuws en op de foto. Andere bandleden worden dan wel eens vergeten. Reden om voor een foto de gitarist van te kiezen.

3: Beth Hart
Afbeelding
Mijn verwachtingen waren niet zo hoog, maar werd dat even overtroffen. Ik kende Beth Hart van de nummertjes die je heel soms wel eens op de radio hoort (LA. song bijvoorbeeld) maar ze speelt veel steviger. End at was een hele aangename verrassing

4: De weergoden
Afbeelding
speelden een spelletje met ons. Het leek alsof elke keer wanneer een artiest opkwam de regen naar beneden kwam. Nu mag je drie nummers fotograferen en dan moet je weg, en het leek er ook erg vaak op dat het in dat derde nummer weer stopte met regenen. Toeval? Geen idee, maar ook ik werd soms erg nat. Ach ja, dat kan gebeuren. Maar ook voor de fans was het "niet zeuren, poncho aan, en blijven genieten."

5: Drive Like Maria - Nitzan Hoffman
Afbeelding
Een Belgisch/Nederlandse band met erg veel licht van achteren en een vrouwelijke gitariste die al in de eerste tien tellen haar haar voor haar gezicht gooide. Da's jammer. De muziek was leuk en dit was echt het enige moment waarop Nitzan haar gezicht liet zien. Het maakt het plaatje wel af; het rockt.

6: Guano Apes - Sandra Nasic
Afbeelding
Lang geleden, toen de lucht nog schoon en de seks nog smerig was, kwam ik in aanraking met de Guano Apes. In Nederland moesten ze hun eerste hitje nog hebben destijds. Maar ik vond het vette muziek. Een hele tijd niks van ze gehoord in verband met een solo poging van bovenstaande dame, maar kennelijk vonden ze het de moeite waard om het als band toch weer eens te proberen. En terecht

7: Foreigner - Kelly Hanssen
Afbeelding
Afsluiter van de zaterdag, Foreigner, natuurlijk speelde ze hun klassiekers. De heren gingen helemaal los. kelly Hanssen kwam in 1985 bij de band en wist nog steeds het publiek op zijn hand te krijgen. Klom zelfs nog even boven in de nok van het podium. Onderweg terug naar huis zaten we te verzinnen wat er op dat moment door het hoofd van de manager van Foreigner gegaan zou moeten zijn. Ik denk niet dat die er namelijk blij mee was.

8: Paul Carrack
Afbeelding
Tja, wat moet ik daar van zeggen. Af, goed, gelikt, een meesterlijk artiest. Had er zin in, en was mooi om te zien

9: Chickenfoot - Sammy Hagar
Afbeelding
Voor mij het hoogtepunt van de zondag. Chickenfoot is een collectief van vier muzikanten allemaal wel een beetje kunnen spelen. De zanger en bassist zaten bij Van Halen, de drummer bij de Red Hot Chilli Peppers en de gitarist, ach ik noem alleen zijn naam Joe Satriani.
En zet je die vier mannen bij elkaar, dan krijg je een pakketje vuurwerk waar ze in China nog een puntje aan kunnen zuigen.

10: Chickenfoot - Joe Satriani
Afbeelding
Wat die man met een gitaar kan, ik wou dat ik dat met een camera kon.
Een virtuoos op het gebied van snarenneuken (Sorry voor de taal, maar die man bedrijft op de meest vreemde manieren de liefde met zijn gitaar :lol: )
Op CD vond ik hem al goed, maar live was het helemaal een verademing
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Leuk om te zien. Mijn zoon stond er ook.
Niet op het podium, maar met T-shirts en aanverwante zaken. :lol:
Ik ga een keer mee met hem naar zo'n festival, als ik gepensioneerd ben. Volgend jaar of zo.. En dan hoop ik net zo mooie foto's te maken en zo van alles te genieten. Maar geen regen, please.
Gebruikers-avatar
Jeronim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 331
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2009 23:44
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Hele gave serie. Leuk ook de uitleg.
Wilde voor Chickenfoot ook graag gaan, niet van gekomen.
Prima scherpe platen!
Gr Jeroen
400D + BG-E3 + EF 24-105 L IS USM + EF 70-300 IS USM + EF 50 f/1.8 II + Sigma 18-50 + 430EX + filters en pootjes
www.jeroenvandewiel.exto.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Zo dan..
Dit heb je ook vrij aardig onder knie :twisted: :twisted: :twisted:

Om ze even langs te gaan
#1 vind het licht niet zo fijn zitten. moment is wel gaaf
#2 oneffenheden uit achtergrond en hij is helemaal af
#3 kan net wat mic betreft.
#4 leuk sfeer plaatje
#5 Mazzelaar! :roll: Heb ze nu twee keer voor de lens gehad, deze momenten zijn uiterst zeldzaam (maak van die 10 seconden maar een half uur. Wat plaat betreft: zou je er voor de fun eens een silhouetje van kunnen maken?
#6 Vind ik helemaal niets :( Ik wil altijd het gezicht/ de mond kunnen zien. Houding en doorkijkje zijn wel stoer.
#7 Hier m.i. dus wel genoeg mond Gave plaat hoor
#8, zou van mij wat krapper gekaderd mogen worden
#9/10 Heel erg geslaagde platen

Heel fijne serie Jeroen,

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Mooi platen hoor!

Even een technisch vraagje:
Ik zie dat je alle foto's op Aperture Priority schiet, de ISO-waarde is steeds anders.

Is dat een bewuste keuze van jou of doet de 1D-III dat automatisch voor je?
En als het een bewuste keuze is, hoe kom je dan tot die waarde?
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
Olivier71
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2007 18:57
WoonplaatsCOLON Brunssum
CONTACTCOLON

Ziet er goed uit Jeroen, ik mocht helaas geen foto's van de artiesten maken, alleen van een stel beveiligers en hun werk :D
Heb daarentegen wel een leuk inzicht gekregen in de beveiliging op zo'n festival.
Respect voor die mannen en vrouwen.

Mooiste foto is voor mij foto 4, mooie uitdrukking op haar gezicht.

Heb je Australian Pink Floyd Show niet meer gefotografeerd?
" I didn't make mistakes. I made prophesies wich immediately turned out to be wrong. " - Murray Walker.
Gebruikers-avatar
Lenjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2009 02:55
WoonplaatsCOLON Hoogezand
CONTACTCOLON

Vind alleen nr 6 niet zo geslaagd. Voor de rest een hele mooie serie.

Grt, Jan
[size=75]40D, 400D, 50 F1.8, 85 F1.8, 100 F2.8 macro, 70-200 F4 L IS, 70-200 F2.8 L, 24-105 F4 L IS, 10-22 f/3.5-4.5, Sigma 150-500 F5-6.3 OS.[/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Artiesten in actie heb je netjes vastgelegd, en per foto niet veel op aan te merken. Wel mis ik wat variatie in de serie, het zijn allemaal strak gekadreerde foto's.
gregoireke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 03:29
WoonplaatsCOLON Stekene (België)
CONTACTCOLON

gertjanbaarda schreefCOLONMooi platen hoor!

Even een technisch vraagje:
Ik zie dat je alle foto's op Aperture Priority schiet, de ISO-waarde is steeds anders.

Is dat een bewuste keuze van jou of doet de 1D-III dat automatisch voor je?
En als het een bewuste keuze is, hoe kom je dan tot die waarde?
dat wil ik ook wel weten
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Je kunt bij mijn 5dmkII de iso waarde op automaat zetten.
Dan neem ik aan dat je dat bij de 1dmIII ook kunt doen.
Dus in plaats van een waarde kiezen, de iso stand op A zetten.
Gebruikers-avatar
djhenkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 00:26
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

ik heb ook een 1d mk III en die heeft (volgens mij) geen auto iso stand.
Ik schiet ook in AV en zoek dan een geschikte iso om mijn snelheid aan te passen ,ik neem aan dat jij dit ook zo doet.
www.artfotos.nl www.djhenkie.com www.plakletters.net Ik heb teveel hobby's en daardoor te weinig tijd om te werken.
rsvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 12:01

Erg fraai in beeld gebracht.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de reacties.

@Gvasseldonk.
Regen is alleen vervelend als je het niet terug kunt laten komen in je foto's. Dan is het zonde. Maar als je het ook nog in beeld kunt krijgen, dan vind ik het vaak wel gaaf. Helaas was het hoofdpodium zo groot dat regendruppels niet te zien zijn.

@Jeronim
Chickenfoot was goed. je hebt iets gemist. Was hun laatste optreden aan deze kant van de plas. De vraag is of ze nog wel eens terugkomen. Of ze uberhaupt samenkomen.

@MMk,
1: Het licht in de tent was niet altijd even optimaal. Veel van achteren en soms stonden de artiesten er net voor. Beetje jammer, maar de blik van de gitarist maakt het helemaal goed
2: Ik zat te twijffelen. Misschien niet de goede keuze om er detail in de achtergrond te houden. Ik zal het van de week nog eens proberen zonder detail.
8: Zoals Geert al aangeeft, kan niet alles blijven kaderen

@Olivier
Natuurlijk staat de Australian Pink Floyd Show erop. Klonk bijna net als het origineel en was erg mooi. Maar heb nog niet alles bewerkt en zoals ik op Bospo al vertelde, je wilt ook niet teveel laten zien. Misschien later in een update

@Lenjan
Dankjewel.
Guano Apes was niet het makkelijkste licht helaas. De reflecterende achtergrond gooide wat roet in het eten.

@Geert
Kaderen is een keuze. Ik ben er wel achter dat ik eigenlijk te weinig overzichten en mediums heb. Te veel gefocussed op de artiesten. Maar dat doe ik vaker als ik iets een eerste keer doe. Ik verlies mezelf een beetje in het hoofdgebeuren en vergeet dan soms alles wat er omheen hoort (hetzelfde als de muziek, weet ik veel wat er die eerste drie nummers is gespeeld, ik ben dan aan het fotograferen :lol: )

@Gertjanbaarda/gregoireke/djhenkie
Waarom Av? Om toch een open diafragma te kunnen houden en niet altijd op f/2.8 te blijven. De mk III heeft wel degelijk auto iso. Zit ingebouwd als veiligheidsshift. Ken uw spullen!

@Rsvb
Dank u
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Babs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2006 14:44
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Ook weer boven water gekomen :lol:

Mooie serie.... sfeer goed vastgelegd
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONDank voor de reacties.
@MMk,
8: Zoals Geert al aangeeft, kan niet alles blijven kaderen
Doe hem dan ruimer. Nu is het m.i. vlees noch vis. (dat is wat ik eigenlijk bedoelde)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Mooie foto's, hoor! :wink:

Ik houd wel van gekadeerde foto's...

Even een aanvulling: De oorspronkelijke zanger van Foreigner is "Lou Gramm". Volgens mij is hij in 2002 uit de band gestapt.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Veel commentaren, die ik, om onbevooroordeeld te blijven, (nog) niet heb gelezen.

#1: Hard & moeilijk licht, waardoor juist 't gezicht in de schaduw, en dus op de achtergrond blijft. Juist door dit licht ontbreekt er wat voor mij.
#2: Een redelijk standaard uitsnede, in een niet standaard (3:2) kader. Deze poging om eens niet beeldvullend in te kaderen kan ik waarderen. Ook de niet-standaard houding. Foto komt wel heel helder op me over, met wat overbelichte plekken in 't hemd, maar dat mag de pret niet drukken.
#3: Een expressief moment, met een joekel van een microfoon voor 't gezicht, wat ik hier net op 't randje vind. Ook hier de opmerking dat de foto wat licht is, ze komt wat bleekjes op me over.
#4: Liev... :oops:
#5: Now we're talking photographs!
#6: Geweldige (en gewaagde!) compositie. Helaas niet alleen maar lof, de hand met microfoon zo pontificaal voor 't gezicht vind ik echt afbreuk doen aan deze foto.
#7: Mooi. Niks op aan te merken.
#8: Netjes, technisch goed, maar door de redelijk standaard houding en compositie springt deze foto er voor mij niet echt uit.
#9: Aktie!!! Ook deze foto komt wel een beetje overbelicht op mij over, hij lijkt wat bleekjes.
#10: Goede timing!

Wat ik over de serie in z'n geheel nog kwijt wil, is dat ik wel wat variatie in inkaderingen mis, op bijna iedere foto bovenlijf & instrument, en niet een lekker overzichtje van de band op 't podium, publiek o.i.d.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik wilde hier ook nog een reactie geven, goed?

komtie:

1 - erg goed. technisch helemaal in orde, zeker als je bedenkt dat het gezicht in de schaduw gehuld is. Goed, die beweging in de hand
2 - prima foto, doch niet erg spannend.
3 - Super.
4 - Leuk, maar ja... Als je het werk van de regengoden op de foto wil zetten, beter een overzicht in plaats van deze regen godin. Hoewel ik dit liever zie dan die menigte daarachter. :P
5 - je moet de artiest vastleggen zoals die is; dus als het haar voor het gezicht hangt, zet je dat zo op de foto. Toch? Deze fotot is mooi, lekker veel beweging erin, en het tegenlicht geeft een mooi effect.
6 - goede foto. De drummer ertussendoor geeft een fijne toegevoegde waarde. Alleen die mic voor de mond doet vreselijk afbreuk.
7 - Mooie foto. Scherpte ligt wellicht niet geheel goed, maar dat is onopvallend op dit formaat foto
8 - niets mis mee, maar niet spannend of opvallend
9 - helemaal een mooi moment
10 - daar heb je 'm weer :roll: Joe. Goede foto, maar niet opvallend.

:wink:
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar