Een greep uit mijn portfolio

De beste en mooiste foto's in de categorie 'Overig'

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLONVoor ik mijn huidige camera had deed ik al mijn werk met een 40D. Deze durfde ik zonder uitzondering gewoon op Iso 1600 te zetten. En dan heb je zo nu en dan wat ruis.... zowat?
Wat heb je liever: dat je bij concerten net een dijk van een foto hebt, waarbij je dan maar accepteert dat er een beetje ruis in zit, of heb je zo'n ruis-fobie dat je de camera maar niet uit de tas haalt als je 'm hoger dan ISO100 in moet stellen?
Soms zie ik foto's waar kunstmatig ruis in is gecreeerd, en die worden (juist daarom!) de hemel in geprezen, want de ruis werkt sfeerversterkend, en bij andere, gewone nette platen zie ik negatieve kritiek in de zin van 'ja, je moet de camera niet hoger dan ISO400 instellen, want dan wordt ruis zichtbaar en dat ziet er niet uit'...
Oké, op ISO3200 3 stops onderbelichten en dit achteraf weer proberen op te halen, dan zien de schaduwpartijen er ook niet meer uit. Maar precies zoals Marc aangeeft, beetje ruis en hoge ISO's gaan gewoon samen. Maar available light en hoge ISO's zijn ook onlosmakelijjk met elkaar verbonden. Dus doe je wiskunde en de ontbrekende vergelijking is 'available light = beetje ruis', je ontkomt er niet aan, dus gewoon accepteren, niet druk over maken, proberen het een beetje in de hand te houden door goed te belichten en lekker fotograferen!
mmk schreefCOLONDe cam van Patrick maakt je het leven wel wat makkelijker. Zoek het vooral in snelheid en accuracy van scherpstellen. Ook FF geeft je meer detail, zoals hij al aangaf, en bovendien kun je wat makkelijker croppen.
Ik verkeer momenteel inderdaad in de situatie dat ik een camera en diverse lenzen heb waarvan de combinatie bekend staat om de enorme snelheid en accuracy v.w.b. scherpstellen. Maar het laatste wat ik zal doen is deze combo aandragen als reden voor het succesgehalte voor mijn foto's!!!
Want 1) de camera gaat niet uit zichzelf naar concerten 2) de camera staat niet uit zichzelf op het goede moment op de juiste plek 3) de camera zorgt niet zelf voor de goede uitsnede 4) de camera drukt niet uit zichzelf op het juiste moment af 5) de camera stelt zich niet vanzelf in en zal ik zo nog maar effe doorgaan?

Iedere spiegelreflexcamera bezit momenteel genoeg mogelijkheden om dit soort fotografie te beoefenen (dat bezaten slr's 40 jaar geleden nl. ook al!)

Ik zal 't blijven verkondigen: het is 5% camera, 10% nabewerking en 85% kennis van de fotograaf van 't onderwerp!

Illustratief voorbeeldje: ik kreeg een tijdje geleden een boek wat anders de prullenbak in zou zijn gegaan: foto's van de olympische spelen 1984, uit die goede oude tijd met rolletjes toen veel van de electronische 'gadgets', door velen nu als onmisbaar bestempeld, nog uitgevonden moesten worden.
Toen ik 't boek doorbladerde, viel ik regelmatig van de ene verbazing in de andere, en zag ik foto's, waarvan 't niveau op dit moment door velen, ondanks hoge framerate, lichtsterke optiek, hoge ISO-performance, super-AF nog bij lange na niet gehaald wordt. No offense, oefening baart kunst, en de profs van vroeger hebben 't ook zo moeten leren!
Maar wat dan snel duidelijk wordt: met een 'professionele' (what's in a word) camera maak je nog lang geen professionele foto's. Kennis van je onderwerp, weten wat je doet, dat is de basis! En dat zal niet veranderen, dus i.p.v. jaloers te zijn op de specs van de camera die nieuwer is dan de jouwe, kun je je beter gewoon verdiepen in het onderwerp wat je op de foto wilt zetten, en met plezier je hobby uitoefenen i.p.v. de 'gearfreak' uit te hangen...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Trouwens:

Van harte met dit plekje in de expo! Het is terecht en je van harte gegund.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Ik heb concertfotografie ook sinds kort ontdekt waardoor ik weer het plezier in het fotograferen heb gevonden, maar dat is zomaar gepruts als ik deze platen zie. Erg mooi! Helemaal als je bedenkt hoe lastig dit is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar