beveiligde pagina foto's los aan eigen site?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Evaatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:16
WoonplaatsCOLON hellevoetsluis
CONTACTCOLON

Hoi hoi, ik hoop dat mijn topic hier goed staat, maar weet iemand hoe ik aan mijn site (dus mijn eigen domein) een pagina kan maken, die niemand ziet, maar die ik naar een klant kan mailen met daarom de foto's (en dat ze desnoods beveiligd in kunnen loggen op die pagina)? ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschrijf.........je ziet dit volgens mij vaak bij bruidsfotografie gebeuren ook........ik hoop dat iemand mij kan helpen?

Gr, Eva
Canon 7D /Canon EF-S 18 - 55 / Canon 55-200/ Canon 24-105 / Tamron 28-70
Gebruikers-avatar
Otmeister
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2009 13:15
WoonplaatsCOLON Ulft

Het is ook helemaal afhankelijk van je soort website.

Maak je gebruik van Joomla toevallig? Dan kun je een module 'log-in' aanmaken in je back-end waar je een wachtwoord aan toe kent die per klant verschilt.

Zo heb je per pagina, per klant een aparte pagina met apart wachtwoord.

Maar goed, denk dat dit te technisch is voor je op dit moment, laten we bij de basis beginnen. Hoe ziet je site eruit en op welk systeem is het gebaseerd?
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ja, dat kan. Heel simpel, zelfs.

Het is het handigst om het met '.htaccess' te doen. Op onderstaande link vind je er een uitgebreide handleiding voor ;).

http://www.html-site.nl/wachtwoord3.php

Mocht je vastlopen: vraag hier om wat extra hulp of val even binnen op www.websiteforum.nl ;).

EDIT: Bedenk me net nog 'n andere optie. De hele handel in een (of meerdere) RAR/ZIP's gooien, die beveiligen met een wachtwoord (dat kan via WinZip/WinRAR) en de klant die RAR/ZIP laten downloaden. Als je per mail het wachtwoord doorgeeft ben je er ook :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Evaatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:16
WoonplaatsCOLON hellevoetsluis
CONTACTCOLON

Dank je voor de snelle reacties! Ik heb een domein nu aangevraagd bij mijndomein.nl , de site ben ik aan het bouwen met Iweb op mijn imac.......
Canon 7D /Canon EF-S 18 - 55 / Canon 55-200/ Canon 24-105 / Tamron 28-70
Gebruikers-avatar
Otmeister
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2009 13:15
WoonplaatsCOLON Ulft

bramos_ditaljanos schreefCOLONEDIT: Bedenk me net nog 'n andere optie. De hele handel in een (of meerdere) RAR/ZIP's gooien, die beveiligen met een wachtwoord (dat kan via WinZip/WinRAR) en de klant die RAR/ZIP laten downloaden. Als je per mail het wachtwoord doorgeeft ben je er ook :).
Handig!
Gebruikers-avatar
robvdb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 19:51

of maak voor de klant een aparte pagina die nergens in een menu te vinden is. www.jouwdomein.nl/klant/geefhetmaareennaam.html
Beter een vlek op je huid dan één op je sensor ...
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Of met dropload of usendit...
Dan kun je een 'account' aanmaken voor je 'klant'.
En dan kan hij/zij alleen zien wat hij/zij van jou mag zien.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ robvdb: Google heeft je dan zo door en dan staat alles nog wijdverspreid over het Internet. Geen strak plan, dus.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Password protected folder is ook een optie natuurlijk ;-)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLON@ robvdb: Google heeft je dan zo door en dan staat alles nog wijdverspreid over het Internet. Geen strak plan, dus.
Da's niet helemaal waar... Eigenlijk :$
Zolang er niet GELINKT wordt naar deze pagina komt de spider er niet in de buurt. En zal iemand die de pagina wil vinden via google toch echt een deel van de url in moeten typen.

Dus als jij zegt www.jouwdomeinnaam.nl/123345lkjsdalksjdf
Dan is die niet te raden :-)

Google zegt hier zelf over: ...zal ontbreken voor sites die niet in de index opgenomen zijn...
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Mari
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 22:23

MarieCanon schreefCOLONDa's niet helemaal waar... Eigenlijk :$
Zolang er niet GELINKT wordt naar deze pagina komt de spider er niet in de buurt.
Helaas is dit ook niet helemaal waar... er hoeft niet naar gelinkt te worden om het toch door een spider gevonden te worden...

Wel kan je de spiders/bots vertellen wat ze wel/niet mogen indexeren... 100% zekerheid dat het dan ook niet gebeurd heb je helaas niet, niet alle bots/spiders houden zich daaraan... Er is wel weer een truukje om bots/spiders die zich hier niet aan houden weg te houden van je site... een simpel scriptje zet het betreffende IP-adres in de htaccess zodra ze een "verboden" map van je site proberen te indexeren...
Canon EOS300D/400D -- Canon EF 22-55mm 1:4-5.6 -- Exakta 28-105mm 1:2.8-3.6 -- Canon EF 75-300 f/4-5.6 III USM
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ MarieCanon: Ik wist niet dat Google daarover 'n policy had, maar ik heb slechte ervaringen met het bedrijf. Heb ooit een website omgegooid: alle URL's werden dus ook anders, maar de content bleef vergelijkbaar. Het leek me wel zo netjes om dat even bij de Grote G door te geven, maar na weken van prutsen (sitemaps, mail, via die webmaster-pagina's die ze hebben) heb ik het opgegeven. Mijn vertrouwen is dus een beetje kwijt en ik zou in dit geval het risico zeker niet willen nemen. Want, zo heb ik inmiddels dus geleerd, als je er eenmaal instaat duurt het een eeuwigheid voordat je er weer uit bent (zelfs als de links/pagina's dood zijn).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

een pagina kan maken, die niemand ziet, maar die ik naar een klant kan mailen met daarom de foto's
iedere pagina die je maakt zonder er een link naar te maken zal niemand zien op het internet, immers niemand weet er van af.
Wat je dus erg makkelijk zou kunnen doen is een webgallery maken (bijvoorbeeld met Lightroom) en die met een ftp programma ergens uploaden. De klant kun je dan de link sturen per mail naar het index.html bestand en zo kan alleen hij de foto´s bekijken. De kans is erg klein dat iemand anders die foto´s zal vinden.
(en dat ze desnoods beveiligd in kunnen loggen op die pagina)
Ik begrijp hieruit dat het liever niet beveiligen is, maar als dat nodig is dan vind je het niet erg??? klopt dit, dan volstaat mijn manier en is veruit het makkelijkste!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Evaatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:16
WoonplaatsCOLON hellevoetsluis
CONTACTCOLON

Dank je wel. Mar moet die pagina dan een index.html zijn? Want ik heb natuurlijk al een index.html van de website staan. Of mag dat gewoon elke naam hebben? :oops:
Canon 7D /Canon EF-S 18 - 55 / Canon 55-200/ Canon 24-105 / Tamron 28-70
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

het mag elke naam hebben, maar als het in een andere folder staat mag het gewoon weer de zelfde naam hebben en het is ook makkelijker om het index.html te noemen, dat scheelt typen namelijk.

Wanneer je naar een folder verwijst zoekt je browser automatisch naar een index.html of een index.htm, dit betekend dat je dus alleen naar de folder hoest te verwijzen (www,mijndomijn.nl/verborgen) wanneer je het een andere naam geeft moet je het volledige pad opgeven (www,mijndomijn.nl/verborgen/beginpagina.html)

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ bmvduin: Het idee wat je geeft werd ook al geopperd door robvdb, en in de daarop volgende 'discussie' is duidelijk geworden dat dat plannetje niet werkt. In theorie vind inderdaad niemand die pagina, maar in de praktijk pakt dat anders uit. Daarnaast kunnen kwaadwillenden gewoon een tasker instellen, die alle links op een domein probeert. Op die manier kom je er toch wel.

Kortom: wachtwoordbeveiliging of een versleutelde RAR/ZIP is de enigste (goede) optie.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLON@ bmvduin: Het idee wat je geeft werd ook al geopperd door robvdb, en in de daarop volgende 'discussie' is duidelijk geworden dat dat plannetje niet werkt. In theorie vind inderdaad niemand die pagina, maar in de praktijk pakt dat anders uit. Daarnaast kunnen kwaadwillenden gewoon een tasker instellen, die alle links op een domein probeert. Op die manier kom je er toch wel.

Kortom: wachtwoordbeveiliging of een versleutelde RAR/ZIP is de enigste (goede) optie.
Bramos, bedankt voor je uitleg, misschien moet je de begin post nog even lezen, TS heeft helemaal nergens gezegd dat het beveiligd MOET zijn, enkel dat een klant die foto´s moet kunnen bekijken zonder dat andere er te makkelijk bij kunnen via zijn site. Ook is het zo dat als je een flash gallary neemt dat google die foto´s niet kan vinden. Ook is het niet aannemelijk dat er iemand gaat lopen zoeken naar foto´s waarvan die persoon het bestaan niet af weet.

TS wil volgens mij gewoon wat foto´s aan een klant laten zien zonder dat heel de wereld mee kijkt.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Michaeldw

Voor mijn site gebruik ik ook bovenstaande manier. Rommelen met .rar en .zip bestanden vind ik niet bepaald professioneel ogen.

Wil ik foto's apart aan iemand laten zien. Gewoon op deze manier:

1. Aparte map aanmaken voor persoon of klant. Dus ww.michaeldewitte.nl/naamklant
2. In robots .txt zet je het volgende:
User-agent: *
Disallow: /naamklant

Het resultaat is dat het niet door een zoekmachine wordt geindexeerd. Check via Google, intypen "site:www.michaeldewitte.nl" op deze manier zie je hoe je site is geindexeerd.
Is dat wel het geval..ja jammer dan..maargoed, wie gaat daar nou naar zoeken en wat heeft diegene daaraan.

Laat je vaak werk aan anderen zien, doe het dan bijvoorbeeld als volgt:
1. maak in je root van je website 1 map aan welke je als hoofdmap voor je klanten gebruikt, bijvoorbeeld (eigen site als voorbeeld): ww.michaeldewitte.nl/klanten.
In deze map zet je al je klantnamen:
ww......nl/klanten/naam1
ww......nl/klanten/naam2
etc.

In je robots bestand hoef je nu maar 1 disallow te maken die geld voor al je huidige en toekomstige klanten.

User-agent: *
Disallow: /klanten

Klant 'naam1' stuur je de volgende link:
ww.naamvanjewebsite.nl/klanten/naam1
Als html pagina gebruik je natuurlijk in de map 'naam1' bestandsnaam index.html.

Succes,

Als je vragen hebt horen we het wel.

edit: www vervangen door ww, omdat het forum automatisch linkjes ging aanmaken naar niet bestaande pagina's.
Laatst gewijzigd door 1 op Michaeldw, in totaal 6 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

En toch wil ik nogmaals de tip geven:

yousendit en dropload!!!
of...
http://www.dropload.com
http://www.rapidshare.com/
http://www.yousendit.com/
http://www.send2deliver.com/

je kunt foto's uploaden die je klant met wachtwoord kan ophalen.

easy as wat!

maaarrrr als het indd vanaf je eigen site moet... dan zijn de ingewikkeldere ;-) mogelijkheden misschien slimmer!
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar