Vakantie in Andalusie

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

Alweer een paar jaar oud; deze foto genomen in Andalusie.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=140439[/img]
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Inmiddels ook 4 jaar meer ervaring. Nog steeds tevreden met deze plaat? ;)
Ik vind hem niet echt interessant, 2 onderbelichte bomen met daarachter een 'blauwe' lucht... :roll:
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Niet om het een of ander, maar wat probeer je ons te laten zien behalve 2 planten op een rots?

Bij Andalucía denk ik toch aan hele andere dingen namelijk..... :roll:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar toch. Elders op dit forum gaat het topic "Mag ik mijn hart even luchten?"in grote grote lijnen over het verschil in perspectief tussen de (semi)pro's met "jaren ervaring en allemaal L-glas" en de mensen die uit wat ze hebben (en dat kunnen ook xD's en L-glazen zijn) het beste proberen te halen - niet gesteund door het idee dat ze het allemaal al onder de knie hebben. En dan vraag ik me af wat TS heeft aan reacties van routiniers als
Inmiddels ook 4 jaar meer ervaring. Nog steeds tevreden met deze plaat? Wink
Ik vind hem niet echt interessant, 2 onderbelichte bomen met daarachter een 'blauwe' lucht... Rolling Eyes
of
Niet om het een of ander, maar wat probeer je ons te laten zien behalve 2 planten op een rots?

Bij Andalucía denk ik toch aan hele andere dingen namelijk..... Rolling Eyes
Ik wil zeker geen lans breken voor en scheiding in dit forum tussen "Newbies" en "Old hands", maar ik zou wel willen pleiten voor commentaar waar een TS zijn technieken mee kan bijschaven in plaats van het gevoel te krijgen dat het "toch wel helemaal niks is".
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Goed dat je dit opmerkt. Dat heeft niets met professioneel zijn of niet professioneel zijn overigens, maar met de manier waarop mensen feedback geven. Feedback geven is ook een kunst. Van degene die een foto plaatst wordt verwacht dat hij/zij feedback aanneemt, maar ik vind dat de feedbackgever zich ook aan bepaalde "spelregels" mag houden waarin het feedback gegeven wordt.

Dit is een algemene vorm voor feedback geven:
* Beschrijf objectief wat je ziet (geef vooral hier geen persoonlijke mening
of visie).
* Beschrijf het effect wat de objectieve waarneming op je heeft.
* Sluit af met een tip naar aanleiding van het effect bij punt 2.

Simpel, maar bijna niemand doet het op deze manier. Jammer, want het kan ergernissen voorkomen.


Dan nu de foto: ik zie 2 bomen, waarvan het me aanspreekt dat ze een verbindende schakel leggen tussen de bergen en de lucht. Ze staan wel wat centraal en ik denk dat je compositie sterker wordt als je je onderwerp uit het midden plaatst. Ook denk ik dat het interessant is als je meer detail van de boom laat zien.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anoniem 3

@bobcom
Dat is nou precies wat ik wilde zeggen.
[edit] Maar ook het gevaar van dit soort forums.
Beginners die trots zijn op hun eerste product en dit in alle onschuld ergens plaatsen, semi's die weten wat ze doen en het verschil in show- en testcase kennen, en de pro's die meteen de showcase opzoeken om commentaar van hun mede-pro's te krijgen.
Maar op het forum wordt daar geen onderscheid in gemaakt. Elke post komt hier terecht, pro, semi, amateur, beginner of alleen maar vragensteller.
En ik kan me indenken dat een beginner of amateur of hoe je hem/haar ook noemen wilt die zijn/haar zorgvuldig gemaakte foto hier wil laten zien, zich soms behoorlijk op zijn/haar pik (huh?) getrapt zal voelen bij het commentaar van sommige forumleden.
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

Links onderaan de foto merk ik een licht bruinige verkleuring,
misschien een vinger of haar, of ongewilde lichtinval?

Ik vind het wel een leuk beeld,
het zijn natuurlijk geen bomen maar een soort cactusplanten die in Andalusië in grote aantallen voorkomen,
ik heb er gewoond, ik ken ze en het is leuk ze nog eens terug te zien.
Ze groeien op de meest dorre grond en rotsen.
Ze worden soms erg groot. Als bomen bijna.

Je foto was nog sterker geweest als het droge, het dorre, nog meer voelbaar was geweest.
Misschien had verscherpen op de planten en rots, en iets minder van de lucht laten zien,
daarbij geholpen.

Groetjes,
Isolina.
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ik geef jullie gelijk in wat jullie zeggen, Bobcom en Digilike.
Wat ik eigenlijk wou zeggen, is wat meer zelfreflectie. Ik neem aan dat als je minstens 4 jaar met fotografie bezig bent, je d'r wel het een en ander van af weet ;)

Over veel foto's waar ik, toen ik 3 jaar geleden begon, tevreden mee was, ben ik nu alles behalve dat. Misschien ben ik ook wel te kritisch :roll:
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De planten vind ik een mooie schakel vormen tussen de lucht en de voorgrond. Je had er naar mijn idee meer spanning in gebracht wanneer je ze iets meer naar rechts had geplaatst en de wolken zo uitgekozen dat het toch weer evenwichtig word. Wolken waaien over, en wanneer je wolkenpartij veranderd veranderd gelijk heel je beeld. Het loont af en toe om te wachten en nogmaals af te drukken.

De vraag: "Wat wil je laten zien?" is naar mijn idee een goede, aangezien het voor reacties verschil uitmaakt of je een sfeerbeeld weg wilt zetten of een strakke registratie. Wel is het zaak dat dan ook op een nette manier te vragen, schrift kan anders overkomen als dat de vraag eigenlijk bedoeld was.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar