Randscherpte 24-105 kijk en huiver

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

shortie schreefCOLONAls ik m'n 35-80 of m'n 70-200 er op zet is de scherpte die naar rechtsonder gewoon sterk wegloopt ongeacht de kleuren/ het drukwerk veel beter. Bij F 11 is het hele plaatje bij de 24-105 pas "scherp"
Misschien mer dan één foto posten, en ook foto's van de andere lenzen? ;-)
De ontspanknop heet niet voor niets zo. ;-)
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Uiteraard alles op gelijk diafragma en gelijke afstand en tele stand. Nu heb ik op dit forum een uitgebreid verslag gevonden voor het testen van de front en backfocus. Ik ben ook naar de gamma geweest en heb de testkaart afgedukt op fotopapier en volkomen vlak gelijmd op een vlakke plaat. Heb deze mbv beugels en een gradenboog exact op 45 graden gefixeerd dmv hoekbeugels. Camera exact waterpas. En ben zo gestructureerd de focus gaan testen.

Hier met beide kopieen van de 24-105 geen probleem. Welliswaar in JPEG geschoten maar goed ook in JPEG kun je mi de afwijkingen op dit gebied wel beoordelen.

Nu is dus de vraag, ingegeven door jullie commentaar. Hoe testen we de scherpte en randscherpte van een lens. Heb voorbij zien komen :

Let op de witbalans
netjes uitlichten
testmateriaal moet bestaan uit drukwerk van hoge kwaliteit en moet vlak zijn.
Statief, draadontspanner, spiegelopklap enz spreken voor zich

Wie o wie
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

shortie schreefCOLONOk ik kom voldoende commentaar tegen echter maar marginale omschrijvingen over hoe het beter/anders zou moeten en waar dan op te letten .......
Die tekst is een dichbij-opname.
Daarin is die lens waarschijnlijk niet optimaal.
Voor scherptebeoordelingen is de beruchte bakstenen muur toch veel geschikter IMO
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Heb de lens inmiddels teruggebracht en besloten te wachten op de 24-70 2.8 die niet op voorraad is.

U vraag wij draaien :

Van uiterst linksonder tot ongeveer het midden van de foto.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=140024[/img]
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

@ TS ik lees dat je een crop gebruikt heb van deze foto, wat is dat het midden van de foto en wat is de uiterste rand van de foto? Misschien kun je beter een betere foto nemen, die in zijn geheel plaatsen en een 100% crop laten zien van de hoek(en) en van het midden van de foto.

Heb je het objectief wel op je body aangepast (af punten)?
iets met klok en klepel :wink:

Dit heeft niets met AF punten te maken, maar jij doelt op front en backfocus.

Front en backfocus is niet de klacht van de TS. De klacht is dat de lens in het midden van de lens scherper is dan aan de randen en dat kun je niet afstellen met de Microadjustment of met de AF punten :wink:
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

linksonder is linksonder en rechts boven is het midden. Hierbij de crops zoals aangegeven :

Linksonder :
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=140034[/img]


Midden
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=140035[/img]
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
Thomas Wilmes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 360
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 20:00
WoonplaatsCOLON Maastricht

Perfecte lens naar mijn idee, niets aan veranderen. Soft edges are cool ;-)

Zou stoppen met die tests en gewoon gaan fotograferen en kijken of die foto's die je daarvan krijgt je bevallen. Denk het zeker want de 24-105L is een prachtlens!
Dat de randen wat zachter zijn is bekend maar zeker niet storend lijkt me.
Eos 5D / 35L / 85L
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Ik val echt een beetje van m'n stoel ...vinden jullie dit echt acceptabel voor een objectief van € 1000,- ?!

Een plastic 35-80 doet het hier echt beter !

De 24-105 zou hier toch beter moeten presteren ?!
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Volgens mij kan je altijd een slecht exemplaar treffen, bij elk objectief. Ik heb zelf ook de 40D en de 24-105 maar het beeld dat jij schetst herken ik bij mijzelf niet. Wil er eerlijk gezegd ook niet echt aan beginnen omdat op die manier te gaan bekijken... voor je het weet ben je meer hierop gefixeerd dan op foto's maken. Het zal je plezier maar bederven ;)
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Ehm tja als je het op die wijze wil benaderen kun je net zo goed een kitlens pakken !
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

KLIK


Als jij het idee hebt dat je geen goed exemplaar te pakken hebt, dan moet je dat inderdaad gaan testen of dat ook daadwerkelijk zo is. Wat volgens mij ook door iedereen heus wel erkend is/wordt. Maar wat ik ook lees dat dat op de juiste manier moet gebeuren, ik kan niet beoordelen of jij dat wel of niet hebt gedaan.

Daarnaast zou ik er ook van balen, maar mij er denk ik minder druk om maken ;)
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Wat is dan de juiste manier waarop dit gebeurd zou moeten zijn. Gelukkig commentaar genoeg echter weinig specifieke richtlijnen ......

Begin te geloven dat niemand hier weet hoe het precies zou moeten. :lol:
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Zoek en gij zult vinden :
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67580

en daarna :

KLIK
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik vind je crops niet scherp. De crop van het midden dus ook niet. Ik zou verder niet weten hoe je een objectief moet testen.
Je hebt inmiddels een 24-70/2.8L besteld? Zal die qua scherpte beter zijn dan een 24-105/4L? De 24-70/2.8L is volgens mij juist een lens waar er veel (en grote) exemplarische verschillen te vinden zijn...
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Sander, ben blij dat er iemand is die het ook ziet. Ik begon al te twijfelen. Ik lees ook dat de kwaliteit van de 24-70 nogal uiteenloopt tussen het 1 naar het ander exemplaar. Het is toch te gek voor woorden allemaal !
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

shortie schreefCOLONIk val echt een beetje van m'n stoel ...vinden jullie dit echt acceptabel voor een objectief van € 1000,- ?!

Een plastic 35-80 doet het hier echt beter !

De 24-105 zou hier toch beter moeten presteren ?!
Nee, ik vind dit absoluut niet acceptabel voor een Lens van 1000,- euro. Daarom heb ik ook gekozen voor de Tamron 28-75. Qua scherpte net zo goed als de 24-105 L (misschien aan de randen nog wel beter) en zo'n 650,- euro goedkoper ! Maar ja, er staat geen L achter he ?
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

@martinus

Ik heb een goed half jaar terug mijn Tamron 28-75 vervangen door een 24-105L. Een geweldige lens de Tamron, en zeker voor zijn € 300- maar niet vergelijkbaar. Wellicht praten de mensen hier over een exemplarisch slechte lens maar de 24-105L is echt een stuk scherper dan de 28-75 Tamron en juist met name langs de randen.
50D, 24-105[color=red]L[/color] f/4 + diverse andere leuke spullen.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Op zich vreemd dat je de test met de stenen muur op 24 mm doet ( test van het drukwerk was op 70mm).
Ik zou ook wel een vegelijking met de 35-80 willen zien. Beide op b.v. 50mm.

Kijk hier eens:
Het gaat, voor de hoek (op crop camera), om het 2e plaatje (middelste).
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=0

Hier is de hoek ook duidelijk onscherper dan het centrum (vol open).
"One test is worth a thousand expert opinions"
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Wow bedankt voor deze link !! Hier heb ik echt iets aan. Ik ben blij dat de 24-105 terug is bij de leverancier en ik er voor gekozen heb te wachten tot de 24-70 weer op voorraad is. Kijk eens wat een verschil als je deze beide lenzen op f4 tegen over elkaar zet. En dan snap ik dat je vol open afzet tegen 1 stop dicht maar goed het verschil op 4 is duidelijk of interpreteer ik verkeerd. Zou je eens mee willen kijken ?
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik vind je center crop NET ZO onscherp ogen als je rand crop.
Ik zou eerder danken front of back focus (of dat je even een probleem met je af hebt). Mijn exemplaar is vol open in elk geval absoluut scherper.

Wat betreft de 24-70? Er zijn flink wat exemplaren in omloop die vooral vol open alles behalve goed zijn. Hier is (goed) testen nog veel meer van belang!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar