"vreemde" merken objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

fversteegen schreefCOLON
Hari Seldon schreefCOLON...
Als er maar geen corrigerend glaasje tussen zit - die heb je bij FD naar EF. En dat corrigerend glaasje doet meestal maar kwaad dan goed.
...
Als ik je dus goed begrijp moet er een optisch element in een FD-EF converter zitten? En bij een M42-EF converter?
Van wat ik van (veel) verhalen begrepen heb. Zit er bij alle FD-EF converters een stuk glas tussen.

Nu zijn er tegenwoordig een hoop goedkope FD-EF converters te koop op eBay, voor een euro of 40 (of iets meer). Maar het schijnt dat het corrigerend stukje glas van deze converters van de kwaliteit van een platgeslagen knikker is: ze converteren knudde en zodoende heb je er niets aan als je een mooie L-serie met FD aansluiting hebt (of rood randje toentertijd).

Het schijnt dat er destijds door Canon onder professionele fotografen een converter verspreid is met een state-of-the-art corrigerend glas. Dit om die vakmensen tegemoet te komen bij hun investeringen in dure optiek. Deze converters zouden eenmailg gemaakt zijn, en volgens geruchten duiken deze heel af en toe op eBay op, en gaan ze voor huiveringwekkend hoge prijzen van de hand (hierboven werd 1000 euro al genoemd).

Ik weet niet of het allemaal waar is, of dat het urban myth betreft. Maar het is natuurlijk een prachtig verhaal.
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

Hari Seldon schreefCOLON
fversteegen schreefCOLON
Hari Seldon schreefCOLON...
Als er maar geen corrigerend glaasje tussen zit - die heb je bij FD naar EF. En dat corrigerend glaasje doet meestal maar kwaad dan goed.
...
Als ik je dus goed begrijp moet er een optisch element in een FD-EF converter zitten? En bij een M42-EF converter?
Van wat ik van (veel) verhalen begrepen heb. Zit er bij alle FD-EF converters een stuk glas tussen.

Nu zijn er tegenwoordig een hoop goedkope FD-EF converters te koop op eBay, voor een euro of 40 (of iets meer). Maar het schijnt dat het corrigerend stukje glas van deze converters van de kwaliteit van een platgeslagen knikker is: ze converteren knudde en zodoende heb je er niets aan als je een mooie L-serie met FD aansluiting hebt (of rood randje toentertijd).

Het schijnt dat er destijds door Canon onder professionele fotografen een converter verspreid is met een state-of-the-art corrigerend glas. Dit om die vakmensen tegemoet te komen bij hun investeringen in dure optiek. Deze converters zouden eenmailg gemaakt zijn, en volgens geruchten duiken deze heel af en toe op eBay op, en gaan ze voor huiveringwekkend hoge prijzen van de hand (hierboven werd 1000 euro al genoemd).

Ik weet niet of het allemaal waar is, of dat het urban myth betreft. Maar het is natuurlijk een prachtig verhaal.
Het is helemaal waar....
Laatst stond er 1 op Marktplaats/
Ik heb tot 250€ meegeboden, toen afgehaakt.
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

vervallen
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Dan blijf ik volharden in mijn queeste:

om voor een appel en ei zo;n ding te vinden. Bij de plaatselijke 'Het Goed' - waar spulletjes gebracht en gehaald kunnen worden - liggen in een glazen kast stapels oude objectieven. Goeie merken, Primes, lichtsterk - dingen die vroeger een godsvermogen moeten hebben gekost; maar allemaal met FD aansluiting, soms iets onherkenbaars en heel soms M42.

Ik ga volgende week maar weer eens snuffelen. Laatste aankoop daar was een statief dat wel 2 meter de lucht in kan - moet er alleen nog een passend schoentje voor vinden.
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

Hari Seldon schreefCOLONDan blijf ik volharden in mijn queeste:

om voor een appel en ei zo;n ding te vinden. Bij de plaatselijke 'Het Goed' - waar spulletjes gebracht en gehaald kunnen worden - liggen in een glazen kast stapels oude objectieven. Goeie merken, Primes, lichtsterk - dingen die vroeger een godsvermogen moeten hebben gekost; maar allemaal met FD aansluiting, soms iets onherkenbaars en heel soms M42.

Ik ga volgende week maar weer eens snuffelen. Laatste aankoop daar was een statief dat wel 2 meter de lucht in kan - moet er alleen nog een passend schoentje voor vinden.
Vreemd, bij de kringloop waar ik wel eens kom liggen meest M42, meeste rommel, maar soms bruikbaar.
Zo heb ik recent een Vivitar 135 F2.8 (Komine fabrikaat ) gevonden voor 5€
een verrassend scherp lensje , gebouwd als een tank.

Een FD-EOS originele adapter werd door mij begeerd omdat ik een
FD 500mm L lens voor niet teveel kon kopen.
Voor gewone FD's zijn meer alternatieven....
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

[quote] Zo heb ik recent een Vivitar 135 F2.8 (Komine fabrikaat ) gevonden voor 5€
een verrassend scherp lensje , gebouwd als een tank. [\quote]

Ja! hahaha... daar kan ik echt van genieten, van zo;n vondst.
eeyore_nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:57

Mijn lijstje :)

Ensinor 28/2,8 (OM vatting)
Pentax Super Takumar 35/3,5 (M42 vatting)
Chinon Auto Reflecta 55/1.7 (OM vatting)
Pentax SMC Takumar 55/2 (M42 vatting)
Pentax SMC Takumar 135/3,5 (M42 vatting)
Carl Zeiss Jena Sonnar 135/3,5 (M42 vatting)
Pentax SMC Takumar 200/4 (M42 vatting)

Een hele bak vol :lol:

In de praktijk gebruik ik meestal de:
Pentax Super Takumar 35/3,5
Pentax SMC Takumar 55/2
Carl Zeiss Jena Sonnar 135/3,5
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOi,

iemand enige idee hoe het zit met het volgende,

Ik heb begrepen dat sommige oude lenzen met m42 draad niet allemaal kunnen op een canon 5d. Zou iets met de spiegel te maken hebben, die klapt dan tegen de vreemde lens aan? Weet iemand hoe dit zit, met de ene lens zou het geen probleem zijn met de andere wel.

Iemand een idee?

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
eeyore_nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:57

dennis vrooland schreefCOLON
Iemand een idee?

gr Dennis
Klopt! Google maar even welke objectieven bewezen niet kunnen.
eeyore_nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:57

Nieuwe aanwinst, een Ensinor 24/2,8 macro objectief (24mm inderdaad).

Nee, ik had er ook nog nooit van gehoord :lol:

Afbeelding
http://u1.ipernity.com/11/52/19/5165219 ... f.1024.jpg

10 euro, niet gek :)

Dit is ongeveer de enige referentie die ik online kon vinden: http://www.wholesaledigital.co.za/ensinor242.8.htm
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

dennis vrooland schreefCOLONHOi,

iemand enige idee hoe het zit met het volgende,

Ik heb begrepen dat sommige oude lenzen met m42 draad niet allemaal kunnen op een canon 5d. Zou iets met de spiegel te maken hebben, die klapt dan tegen de vreemde lens aan? Weet iemand hoe dit zit, met de ene lens zou het geen probleem zijn met de andere wel.

Iemand een idee?

gr Dennis
Daar zijn ideeen over en zelfs een hele site:

http://www.panoramaplanet.de/comp/
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

eeyore_nl schreefCOLONNieuwe aanwinst, een Ensinor 24/2,8 macro objectief (24mm inderdaad).

Nee, ik had er ook nog nooit van gehoord :lol:
Niet uniek, want ik ben in het bezit van een Revuenon (Enna) 24mm F4 Macro.....
eeyore_nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:57

Kees10 schreefCOLON
eeyore_nl schreefCOLONNieuwe aanwinst, een Ensinor 24/2,8 macro objectief (24mm inderdaad).

Nee, ik had er ook nog nooit van gehoord :lol:
Niet uniek, want ik ben in het bezit van een Revuenon (Enna) 24mm F4 Macro.....
Ik doelde op het merk, Ensinor :)

Hoe bevalt die Revuenon 24mm? En is het een 1:1 macro? De Ensinor is maar 1:4.
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

eeyore_nl schreefCOLON
Kees10 schreefCOLON
eeyore_nl schreefCOLON
Niet uniek, want ik ben in het bezit van een Revuenon (Enna) 24mm F4 Macro.....
Ik doelde op het merk, Ensinor :)

Hoe bevalt die Revuenon 24mm? En is het een 1:1 macro? De Ensinor is maar 1:4.
De Revuenon is een scherp lensje, maar een beetje contrastarm.
1:1 Macro haalt ie lang niet, hooguit 1:2 denk ik
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

mijn nieuwe(oude) aanwinst zal ook 1 dezer dagen komen ook een ensinor de ENSINOR ZOOM MACRO 1:4 80-200M LENS M42 SCREW FIT ben benieuwd
nu nog een AF Confirm Lens Adapter ik heb tot nu toe alleen nog maar een zonder chip omdat ik het bestaan van deze niet afwist maar dat gaat helemaal goed komen :)
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

AF confirm adapter heb ik inmiddels ook besteld; toch echt geinig en goed wat je soms kan vinden.

Laatst even de kringloopwinkel binnengewandeld (het Goed in Nijmegen) en met de adapter even gekeken wat redelijk was.

Twee lenzen met doppen die er nog heel goed uitzagen, en het prima deden:

Fodor 135mm F2.8 prime --> geeft fantastisch beeld, 13 euro
Pallas Magenta 35mm F2.8 prime --> doet het ook prima, maar nog niet veel mee gespeeld

Als iemand meer van deze merken af weet, dan is alle info welkom.

Ik trok trouwens wel wat bekijks met mijn adapter en DLSR, allemaal mensen die kwamen kijken van: kan dát! Hoe dan? et cetera.

Toen ze door kregen dat je dan wel alles met de hand moest doen, prefereerden de meesten toch hun Nokia N95 om fotos mee te maken en dropen af.
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Naar aanleiding van je vraag:
Als iemand meer van deze merken af weet, dan is alle info welkom
Op dit en dit forum vind je heel veel wetenswaardigheden en hulp over gebruik van MF-lenzen.
Gebruikers-avatar
Mabeline
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Dordrecht

onderstaand een foto van een met mijn honden met een vivitar 70-210mm op mijn eos 50D, weer was slecht (motregen), dus moest de iso wat opschroeven, is uiteraard met de hand scherpgesteld. Gebruikte adapter was een FD-EOS met glas ertussen

http://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=9a ... 68g13p3&zw
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Die link werkt voor geen millimeter :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar