canon 28mm of sigma 30mm of canon 35mm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik ben geinteresseerd in een prime: Vroeger had ik altijd een 50mm op mijn anoloog zitten, HEERLIJK!! Nu wil ik dus op mijn 1000d een 30mm (30x1,6= ongeveer 50mm)

Ik zit al een hele tijd te twijfelen tussen de volgende lenzen!

Canon EF 28mm f/1.8 USM (399,-)
Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM (369,-)
Canon EF 35mm f/2. (229,-)

Helaas lees ik op dit forum heel weinig over deze lenzen en kan er ook maar weinig over vinden!

De reviews van deze lenzen zijn op zich allemaal redelijk positief!

de 35mm is het goedkoopst, de sigma komt als 1 van de betere uit de testen!
Toch blijf ik twijfelen over de Sigma... Mijn voorkeur gaat toch altijd uit naar canon omdat je toch altijd veel problemen hoort bij sigma lenzen over verkeerde objectieven!

Nogmaals de Sigma spreekt me onwijs aan met zijn 1,4 en zijn goedkopere prijs dan de Canon 28mm..

Zijn er mensen met 1 van deze lenzen? Graag zou ik advies willen!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ik gebruik al enkele jaren de Sigma 30mm met veel plezier. Degelijk gebouwd, HSM is lekker snel en de beeldkwaliteit is gewoon goed. Deze lens zit in de EX-lijn van Sigma. Op mijn site staan diverse foto's die ik met deze lens heb gemaakt.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.flickr.com/photos/15180318@N ... 76/detail/
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De beeldhoek van een 30mm komt dan wel overeen met die van een 50mm op een FF camera, maar niet het perspectief.

28, 30 en 35 wat minder houden hun groothoek perspectief waarbij het beeld meer uitgerekt wordt dan bij een 50mm.

Ik zou gewoon een 50mm nemen en een stap achteruit de doen.

Hans.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Opperclowntje schreefCOLONNogmaals de Sigma spreekt me onwijs aan met zijn 1,4 en zijn goedkopere prijs dan de Canon 28mm..
Zijn de optische eigenschappen ook van belang? :wink:
We all know that zoom lenses are compromises regarding speed and performance but we expect fix-focals to perform better than that.
Sigma AF 30mm f/1.4 EX HSM DC may perform pretty good in absolute terms but for a fix-focal the lens disappoints a little.
The center performance is exceptionally high but the borders are not all that impressive.
The other image parameters such as distortions, vignetting and CAs are Okay but nothing to rave about.
So at the end of the day the only differentiator is its ultra-large aperture - it's up to you whether this is good enough compared to classic 28mm or 35mm lenses.
http://www.photozone.de/canon-eos/298-s ... ew?start=2
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

@ hannovandijk: bedankt voor je ervaring, ik kan alleen niet zo goed op je site terug vinden welke foto's met welke lens zijn gemaakt!

@HdB: Ik vind 50 mm voor mijn 1000d niet praktisch, ik verlies dan te veel beeldhoek, ik weet dat deze lenzen superieur zijn maar ik wil toch liever een 30mm..

@boels069: Ik heb in reviews geleven dat deze lens inderdaad bij 1,4 diafragma zacht is aan de randen, maar volgens mij is dat bij dit diafragma helemaal niet zo erg! Natuurlijk is de optische qualiteit belangrijk.. maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat op 1,8 de canon en sigma identiek zijn? Dus dan is de 1,4 als extraatje zeg maar mooi meegenomen! Bij een portret foto is het helemaal niet erg dat de randen een beetje zacht zijn, het onderwerp staat namelijk in het midden! Wil je geen zachte randen ga je naar 1,8 of zit ik er nu naast?

In ieder geval alle 3 bedankt voor jullie reactie hopelijk volgen er nog meer!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Opperclowntje schreefCOLONWil je geen zachte randen ga je naar 1,8 of zit ik er nu naast?
Helaas moet je ergens naar f/64 gaan wil je geen zachte randen hebben. :evil:
De Sigma is alleen vlijmscherp in het midden.

En ik zou i.v.m. vertekening (voor portretten) tenminste een 50mm gebruiken.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 12 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Opperclowntje schreefCOLON@ hannovandijk: bedankt voor je ervaring, ik kan alleen niet zo goed op je site terug vinden welke foto's met welke lens zijn gemaakt!
PB-tje gestuurd...
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONHelaas moet je ergens naar f/64 gaan wil je geen zachte randen hebben. :evil:
De Sigma is alleen vlijmscherp in het midden.

En ik zou i.v.m. vertekening (voor portretten) tenminste een 50mm gebruiken.
Jij bent duidelijk geen fan van de sigma! :P Dat is goed iedereen zijn eigen mening! Heb je wel goede ervaring met de 28mm van canon?

@hannovandijk: Hele mooie foto's.. De 35mm valt sowieso af! Ik betaal liever wat meer voor qualiteit!

Ik moet zeggen hoe meer ik lees des te mooier vind ik de Sigma, ik vind die zachte randen ook wel meevallen om heel eerlijk te zijn!

Toch zou ik ook graag horen van iemand met de 28mm van canon!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Opperclowntje schreefCOLONJij bent duidelijk geen fan van de sigma! :P Dat is goed iedereen zijn eigen mening!
Ik ben geen fan van minder goede objectivien :wink:

Het is ook niet een kwestie van mening: over gemeten optische kwaliteiten (en dat zijn feiten) valt nauwelijks te twisten.

Over de andere eigenschappen van een objectief zijn, naar mijn mening, wel andere opvattingen mogelijk, zoals het belang van een snelle autofocus en het compatibel zijn met het E-TTL-II flitssysteem.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

boels069 schreefCOLONHet is ook niet een kwestie van mening: over gemeten optische kwaliteiten (en dat zijn feiten) valt nauwelijks te twisten.
Dat ben ik niet met je eens. Een hoge of lage waarde op een scorekaart zegt niet alles...het is gemeten op een bepaalde focusafstand onder bepaalde omstandigheden. Mogelijk dat een lens bij oneindig of juist in de buurt van de minimum focusafstand veel beter presteert. Ook heb ik een een oude lens liggen die een hoge resolutie combineert met niet supercontrast: die plaatjes zien er slechter uit dan bij iets minder resolutie en hoger contrast.
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONIk ben geen fan van minder goede objectivien :wink:

Het is ook niet een kwestie van mening: over gemeten optische kwaliteiten (en dat zijn feiten) valt nauwelijks te twisten.
Je kunt je mening ook etaleren door selectief om te gaan met feiten :roll:

Hier het oordeel van photozone over de Canon 28 mm:

Generally the verdict for the Canon EF 28mm f/1.8 USM cannot be better than for its Sigma counterpart - high center performance but substantially worse borders. This is more so disappointing because this full frame lens was tested on an APS-C DSLR. The sweet spot effect has a positive effect on vignetting which is nothing to worry about. The distortion figures are pretty low but chromatic aberrations are hefty comparable to ultra-wide zoom lenses. So in total the lens may be good but we expect more from a fix-focal lens even though the design of a large aperture lens with a moderate pricing was certainly far from being simple.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ravon schreefCOLONJe kunt je mening ook etaleren door selectief om te gaan met feiten :roll:
Je leest wat je wilt lezen.
Ik heb niets over de Canon 28mm geschreven, laat staan iets positiefs.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLON
ravon schreefCOLONJe kunt je mening ook etaleren door selectief om te gaan met feiten :roll:
Je leest wat je wilt lezen.
Ik heb niets over de Canon 28mm geschreven, laat staan iets positiefs.
Ik lees wat geschreven staat, da's voldoende om dingen te begrijpen.

Wat vind jij eigenlijk van die Canon 28mm lens in vergelijking tot de Sigma 30mm als je kijkt naar de testresultaten op photozone?
Laatst gewijzigd door 2 op ravon, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ook een barrel en ga een cursus begrijpend lezen volgen :evil:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONOok een barrel
Ik vind die Canon nog net een tikkie barreliger dan de Sigma. Dat blijkt ook duidelijk uit de testen van photozone.
..en ga een cursus begrijpend lezen volgen :evil:
Dat lijkt me nergens voor nodig, ik begrijp jou prima.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Kijk dit is niet waar mijn vraag over ging, iedereen heeft zijn eigen kijk op dingen.

Wat de ene belangrijk vind vind de andere niet!
Wat de ene acceptabel vind vind de andere niet kunnen!

Waar het mijn vraag over ging, zijn er mensen met 1 van deze objectieven en hoe is zijn of haar ervaring!

Ik ben van het weekend naar de winkel geweest en ze hadden helaas niet de 28mm van canon liggen maar wel de 30mm van Sigma en ik moet zeggen ik vond de Sigma een heerlijk objectief.. Lekker snel en wat ik kon zien thuis, was de verzadiging ook mooi en de foto's waren binnen lekker scherp zoals het hoort! Maarja ik de enige vergelijking die ik heb zijn mijn canon 18-55 IS (kitlens) en de sigma 10-20mm..

Ik neig nu dus naar de Sigma omdat ik dik tevreden was over dit objectief en hij is goedkoper dan de canon en heeft standaard een zonnekap erbij.. Ik had gewoon niks te klagen.. Maarja komende week nog maar eens bij een ander kijken of ik de 28mm kan vinden..

Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd alvast bedankt, ben benieuwd wat er nog komt!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Na mijn vorige off-topic antwoord nu even een hopelijk nuttige ;)

Ik heb een sigma 30mm f/1.4 en ben er enorm tevreden mee. Nooit verwacht dat ik de lens zo veel op het toestel zou laten zitten. Hij is stevig gebouwd, snelle en betrouwbare AF ook bij weinig licht, foto's zijn haarscherp.
Ik gebruik de lens vooral voor mensen binnen fotograferen (in huis, in kroeg etc.). Dat de randen dan niet scherp zijn is niet zichtbaar, aangezien die zelden binnen de DOF vallen. En bij weinig licht levert f/1.4 best acceptabele plaatjes op (enorm weinig DOF, maar daar is best mee te leven):
Afbeelding
EOS 20D - 30mm - ISO 800 - f/1.4 - 1/60
Afbeelding
EOS 20D - 30mm - ISO 800 - f/1.4 - 1/100
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar