Moeilijke lens? Of ongeduldige gebruiker? (Canon 100-400 IS)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Goed na een flinke tijd wikken en wegen de Canon 100-400 F/4.5-5.6 L IS USM aangeschaft. De lens is aangeschaft met de bedoeling dieren van wat dichterbij te fotograferen dan ik met mijn 200mm kon.

Ik vind hem echter niet zo scherp, met de paar plaatjes die ik tot noch toe geschoten heb. Ik heb geen voorbeelden van voldoende kwaliteit paraat maar wil eigenlijk graag weten hoe ik de scherpte het best zou kunnen testen.

Bijvoorbeeld met milimeter papier en flits hier in huis of iets dergelijks, zijn er mensen die dat of iets dergelijsk weleens gedaan hebben?


De foto's zoals nu gemaakt heb ik al geschoten met wat tips van de verschillende fora en zijn alsvolgt.

-Diafragma >f8
-Lens niet op de volle 400 maar grofweg 360/380
-Sluitertijd zou volgens mijn berekening vanuit de hand sneller moeten dan 1/600 (en dus veel licht nodig) maar vanaf statief hoop ik 1/200 toch te kunnen halen, al dan niet met gebruik van IS. (mag niet van statief ergens gelezen, maar als hij niet 100% stabiel is zal het toch moten helpen.
-ISO 200 (soms 400 maar daar heb ik een slecht gevoel bij (ik ben nog van de 64ASA diarolletjes))
-Ik stel vaak manueel scherp, dat vind ik prettig, maar maakt niet zoveel verschil in scherpte als de autofocus.
-Voor de zekerheid zet ik de timer op 2 seconden en zou de camera geen last moeten hebben van het afdrukken zelf.
Mogelijk zit het hem zelfs meer in het feit dat ik de camera ook nog niet zo lang heb en de 15Mp niet zo gewend ben. Maargoed als ik lightroom precies op 100% pixelgrootte (1:1)zet zouden foto's toch niet minder scherp moeten zijn?
-Ik heb geen ervaring met >200mm en heb her en der gelezen dat veel milimeters flink wennen kunnen vergen ook deze lens zou moeilijk wennen zijn, dus alle tips zijn verder welkom.
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hoe controleer je de scherpte, met 100% op een monitorscherm?

En hoe is de scherpte met de andere objectieven op 100%?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Ja 100% op het scherm inderdaad. Om eerlijk te zijn druk ik vrij weinig echt af.

De overige objectieven lijken scherp.
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik zou met scherpstellen toch de camera zijn werk laten doen en dat niet handmatig doen. De camera is sneler en beter dan jou. Misschien dat het daaraan ligt :roll:

Gr. Chris :wink:
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hi Bart-man,

Het objectief is soms inderdaad even wennen. Het gewicht en ook het schuifmechanisme. Maar een heerlijk objectief is het! Zoek eens op het forum naar "bakstenen". Dat is een test die vaak gebruikt wordt om de scherpte te bepalen. En anders eens op "focus chart".
Maar eerlijk gezegd zou ik niet iets beoordelen op 100% op je monitor ;) Dat pixelpeepen zou iedereen frustreren, vermoed ik.

Schiet je trouwens in RAW? En in welk programma bekijk je de foto's? En heb je dan ook al bewerkingen gedaan zoals verscherpen?
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

quote: -Ik stel vaak manueel scherp, dat vind ik prettig, maar maakt niet zoveel verschil in scherpte als de autofocus.
-Voor de zekerheid zet ik de timer op 2 seconden en zou de camera geen last moeten hebben van het afdrukken zelf.

hopelijk zijn het geen bewegende objecten....in 2 seconden kan veel gebeuren....het object kan bewogen worden en jij kan je bewegen.

ik heb een keer mogen spelen met deze lens tijdens een donker concert.
echt super..... laat de autofocus zijn werk doen en klik zelf de foto.

zelf focussen werkt pas goed als je met een statief een vast object fotografeerd.

probeer ook eens bij een wat langzamere sluitertijd de toeter van 400mm naar 100 mm te schuiven (of andersom).....krijg je gafe effecten
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

en toch gewoon IS uit zetten als je een statief gebruikt, het is niet voor niks dat je dat al eens hebt gelezen.
op een statief zijn hoe dan ook altijd trillingen, echter op veel kleinere schaal als waar de IS tegen kan compenseren. in sommige gevallen zal IS dit toch proberen met meer trilling als gevolg.

bij lensen met een nieuwere IS versie wordt het gebruik van een statief automatisch gedetecteerd en hoef je IS niet zelf uit te zetten voor zover ik weet.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Met een paar plaatjes kan je niet bepalen of een objectief scherp is :wink:

Zelf heb ik ook dit objectief gehad en heb er niet zoveel plezier aan gehad.
In goede lichtomstandigheden presteerde hij top.
Maar bij bijvoorbeeld bewolkt weer zeker niet.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Ik neem de tips even in ogenschouw en zal eerdaags gaan zoeken naar geschikte "bakstenen"

Ik vrees dat het veel wennen is. inmiddels wel wat scherps geschoten.
Volgens de review op the digital picture zou hij IS zelf uitzetten op een Statief, maakt niet zoveel uit ik heb met en zonder geprobeerd.

Pixelpeepen zou wel eens mede oorzaak kunnen zijn van het probleem, dat ben ik nu eenmaal gewend.

Ik schiet in Raw en kijk met LR (meteen naar de 1:1 knop dat wel)

In ieder geval bedankt voor de tips, als ik mooie bakstenen heb zal ik ze een posten.[/url]
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bart-Man schreefCOLONVolgens de review op the digital picture zou hij IS zelf uitzetten op een Statief, maakt niet zoveel uit ik heb met en zonder geprobeerd.
Ik zie het inderdaad staan. Ik heb de papieren manual zelf niet bij de hand, maar naar wat ik herinnerde is wat er bij de digital picture geschreven wordt incorrect.

Deze site die voor zover ik het begrijp de inhoud van de manual bevat schrijft het volgende:
http://eosdoc.com/manuals/lens/EF100-40 ... Stabilizer
Note: When the lens is mounted on a tripod, set the Stabilizer switch to "0". Otherwise, the Image Stabilizer might attempt to compensate inappropriately for the tiny movements, possibly producing blur.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

volgens mij zit op deze lens geen detectie die automatisch de IS uitschakelt, althans dat dacht ik.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Zover ik het weet zit er ook geen automatische detectie op deze lens.
staat tenminste niet in de gebruiksaanwijzing. Gewoon aanhouden, Op Statief Is UIT.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
rob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2005 09:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Toevallig vandaag gelezen:
Chuck schreefCOLONThis lens shuts off its IS mechanism automatically when tripod use is detected, but I suggest shutting off the IS function with the switch on the lens under these conditions for the following reasons:

1. It saves battery power.
2. The IS mechanism is centered and locked when the IS switch is off; not so otherwise.
http://digitaljournalist.org/issue0906/tech-tips.html
[size=67]<a href="http://www.capire.nl">www.capire.nl</a>
[/size]
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Is inderdaad wennen zo wie zo met een nieuwe lens in het begin dacht ik ook wat is dit.maar gewoon een dagje dierenntuin nemen en flink oefenen :wink:


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

rob schreefCOLONToevallig vandaag gelezen:
Chuck schreefCOLONThis lens shuts off its IS mechanism automatically when tripod use is detected, but I suggest shutting off the IS function with the switch on the lens under these conditions for the following reasons:

1. It saves battery power.
2. The IS mechanism is centered and locked when the IS switch is off; not so otherwise.
http://digitaljournalist.org/issue0906/tech-tips.html
Hij legt bij deze link verder uit hoe het precies zit:
http://www.digitaljournalist.org/issue0 ... -tips.html

Hier verwijst ie enkel en alleen naar de 70-200 F4, waar het waarschijnlijk wel voor geldt omdat deze dan dus een nieuwere IS versie heeft.
Dat dit ook geld voor de 100-400 is denk ik meer een veronderstelling van deze schrijver dan feit.

Ik hou zelf het liefst de manual van Canon als referentie.
757D + 8-400 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar