Aanvraag gekregen bruidsrepo. HELP!!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Mede forumleden help svp :oops:

Ik heb laatst communiefoto's gemaakt voor een stel ouders. Dit is alles prima verlopen, maar nu komt het; op het communiefeest was een stel dat in september gaat trouwen en mij heeft gevraagd voor vrijblijvende info voor een trouwreportage.

Nu heb ik hier geen ervaring mee, en durf het dus ook niet aan eigenlijk. Maar wat is jullie advies? Hoe pak je zoiets aan als je het nog nooit gedaan hebt? :oops:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Zelf ben ik 1,5 jaar geleden getrouwd, en ik stelde erg hoge eisen aan de fotograaf. Het is namelijk een dag die je niet kan overdoen (mag ik hopen) en ik wilde gewoon hebben dat ik na afloop een mooi album zou hebben... :D Ik moet er niet aan denken dat de fotograaf na afloop zou zeggen dat er een hoop mislukt zouden zijn.

Ik denk dat je gewoon eerlijk moet zijn tegen de mensen waarvoor je de foto's gaat maken, en gewoon moet zeggen dat je dit nog nooit eerder hebt gedaan, en dat het er misschien minder mooi komt uit te zien dan bij een professionele bruidsfotograaf met jaren ervaring.

Mochten ze er geen problemen mee hebben dan zou ik het gewoon doen. Hebben ze er wel problemen mee, dan zou ik gewoon vragen of je dan misschien erbij mag lopen die dag om te kunnen oefenen. Mochten er mooie foto's bij zitten dan kun je misschien alsnog een mooi album laten maken voor bijvoorbeeld de ouders van het stel. Helaas zijn de meeste fotografen er niet blij mee als er nog iemand rondloopt met een camera, maar dat valt vast en zeker te overleggen.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Tja ik zie HELP. Dus waarom zou je jezelf gek maken denk ik dan...
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Begin er nu niet aan.
Uit jouw oproep zie ik veel twijfel.
De dag van de bruiloft gaat je dit opspelen.
Zoals eerder genoemd, doe een poging om mee te lopen, om ervaring op te doen.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Okee. ik denk dat ik de mensen maar mail dat ik het niet doe.. :(

Ik zou t graag willen doen, maar punt is mn apparatuur er niet naar en punt 2 vind ik mezelf alles behalve creatief :oops:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Waarom denk je dat je apparatuur niet geschikt is ?
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Je apparatuur is in mijn ogen prima geschikt.

Ik zou als ik jou was voorleggen aan het bruidspaar dat het je eerste huwelijk is wat je fotografeerd en hen de keuze voorleggen of ze met jou in zee willen gaan.

Tot die tijd zou ik veel oefenen met mensen op de foto zetten en veel inlezen op internet. Er is meer dan genoeg info te vinden over deze vorm van fotografie.

Eens moet de eerste keer zijn.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

Apparatuur is het probleem niet. Kun je altijd huren voor een paar tientjes per dag.

Belangrijkste is volgens mij dat je er zin in hebt en dat je er van overtuigd bent dat je goede fotos kunt maken. En je moet er veel voorbereidingstijd in willen stoppen, das wel echt belangrijk. Want hij kan inderdaad niet over, zo'n bruidsreportage. (Voor mijn eerste bruidreportage heb ik wekenlang alle forums afgestruind (vooral deze) en tips gezocht).

Onder die voorwaarden en de opmerking van phd (gewoon eerlijk zijn over je ervaring) kan het een hele leuke dag worden, met een mooie reportage. Uiteindelijk moet iedereen een keer beginnen.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

@ kiran

Ik heb laatst van een kennis de 5D Mk II ff geleend en als ik kijk naar de beeldprestatie van die camera tov mijn cam's vind ik ze alles behalve goed :oops: Ik weet dat het appels met peren vergelijken is, maar toch durf ik het niet aan met mijn gear gezien ik de laatste tijd alleen maar ontzettend veel ruid in m'n foto's zie :(

Helaas gaan de zaken plotsklaps stukken minder en zit nieuwe gear er echt niet meer in :cry:

Ik heb wel nog even met een collega gebeld en die gaf me als advies het toch te doen en dan enkel de bewerkte foto's op een DvD te zetten, zodat de mensen zelf verder kunnen afdrukken en een album samenstellen geheel naar eigen keuze. Hij zei me; eens zal toch eens de 1e keer moeten zijn.. en dat is wel met meer dingen ( :roll: ) dus ergens geef ik 'm wel gelijk :wink:

Wat ik wel het idee he is dat ik niet creatief ben voor een fotograaf. Ik wil graag 'het' net iets andere plaatje maken, maar helaas lukt me dat gewoon niet.. ik heb al gedacht om te stoppen ermee, maar toch wil ik graag doorgaan :(

ik weet het; een heel zeurverhaal, sorry :oops: (Als ik een meisje was, was het volgens mij gewoon het maandelijkse feestje schuld :roll: )
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

etienne schreefCOLONIk weet dat het appels met peren vergelijken is, maar toch durf ik het niet aan met mijn gear gezien ik de laatste tijd alleen maar ontzettend veel ruid in m'n foto's zie :(
Ga eens met mooi weer bijvoorbeeld de polder in.
Het zal je zelfvertrouwen enorm opvijzelen.
Ik heb zelf ook een 40D en van ruis is geen sprake als je bij 200 ISO fotografeert.
Bij goede foto's op zo'n dag, vind je vast wel weer het foto plezier en zelfvertrouwen, terug :wink:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Carp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2005 23:20
WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel
CONTACTCOLON

knoet schreefCOLONApparatuur is het probleem niet. Kun je altijd huren voor een paar tientjes per dag.

Belangrijkste is volgens mij dat je er zin in hebt en dat je er van overtuigd bent dat je goede fotos kunt maken. En je moet er veel voorbereidingstijd in willen stoppen, das wel echt belangrijk. Want hij kan inderdaad niet over, zo'n bruidsreportage. (Voor mijn eerste bruidreportage heb ik wekenlang alle forums afgestruind (vooral deze) en tips gezocht).

Onder die voorwaarden en de opmerking van phd (gewoon eerlijk zijn over je ervaring) kan het een hele leuke dag worden, met een mooie reportage. Uiteindelijk moet iedereen een keer beginnen.
Helemaal mee eens!

Enne...ik wil wel even ruilen met je gear! :shock:
Met de groeten van Patrick
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Wat ik wel het idee he is dat ik niet creatief ben voor een fotograaf. Ik wil graag 'het' net iets andere plaatje maken, maar helaas lukt me dat gewoon niet.. ik heb al gedacht om te stoppen ermee, maar toch wil ik graag doorgaan
en een paar weken geleden als ik me niet vergis vroeg je nog over het hoe en wat over het zelf beginnen? en je wou ook de vakschool doen toch?

dat is een heel ander verhaal als je hierboven schrijft.
waar ik dus wel een beetje in geloof is dat je een beetje geschokken bent van de verantwoordelijkheden die je toch even in je schoenen krijgt.
En goed dat is ook eng..en je bent nog ``maar`` 18? toch? of heb ik dat totaal mis?

maargoed wat ik wil zeggen is..laat het niet zitten allemaal dat zou zonde wezen. en ga ervoor zo goed mogelijk voorbereiden en je komt er wel door heen.

ik zit toevallig net in dezelfde situatie als jij zit..in september mag ik mijn eerste shoot doen...en ik heb net als jou (volgens mij) een wat meer ervaren fotograaf binnen de ``vriendenkring``, en goed deze beste man heeft mij al enorm geholpen.

Ik ben namelijk niet zo zeer ervaren in potret. ik fotografeer wel veel mensen..maar dan meestal op podium of sport..oftewel ze posseren niet en ik wacht af tot het juiste plaatje..en goed met potret ben je ineens wel de reggiseur, en ja dat is iets wat in mijn ogen je geleerd moet worden, en wat ook erg moeilijk is.

ik heb zo`n maand geleden 5uur lang ``les`` gehad van de fotograaf in zijn studio..en hiervan veel geleerd..eerst was ik zelf``model`` samen met mijn vriendin..toen mijn vriendin alleen..en even daarna nam ik het over..oei..toch moeilijk verwoorden hoe je het wilt hebben..maar dat is gewoon ervaring...dat leer je niet met 1 shoot..en afijn even later was ik zelf ook helemaal in me eentje het model...en kwam ik toch ook achter..dat ook al zat ik in de alleraarste houding toch de mooiste foto`s eruit rolde..(oftewel ga ook waar het mogelijk is dit doen? ivm de foto`s bruid en bruidegom)

en goed daarna heb ik nog een shoot gedaan met een heel gezin..en daar toch de tips in gebruikt...en ja..foto`s waren gewoon goed..niet zozeer van het wauw factor..ook niet op het technische vlak..maar toch even wat meer ervaring op gedaan..en aan de wauw factor en het technische vlak wordt wel weer aan gewerkt..(je leert van je fouten)

en goed..ook ik heb aan de bruid en bruidegom duidelijk gemaakt..dat ik amateur ben...en ook wel misschien een paar foutjes maken zal..maar ook vermeld dat ik alles aan doe om mij zo goed mogelijk voorbereid er te staan.

ook ga ik van tevoren de 2 plekken bekijken voor de shoot met bruid en bruidegom...ik hou 2 plekken voor de zekerheid...want je kan nooit alles voorspellen..

en goed..als ik een objectief mag aanraden die je evt kan gaan huren is de 24-105f4.0 IS...lekker bereik..en in mijn ogen ook trefzeker.

en verder is het een hele eer dat je het mag doen!
en ik reken voor mijn eerste keer alleen een onkosten vergoeding meer niet.

maar waar je wel aan moet denken is dat jij de reggiseur bent..en dat moet je wel kunnen...als er een belangrijke foto mislukt is op een belangrijke moment en overnieuw moet.of je wilt dat ze net iets langer blijven staan..ben jij diegene die dat moet doen!

iig..ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje heb

Mvg Peter
Laatst gewijzigd door 1 op Petertje, in totaal 8 keer gewijzigd.
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

had je nog meer getypt dan hierboven :shock: :shock: :shock:
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

knoet schreefCOLONhad je nog meer getypt dan hierboven :shock: :shock: :shock:
nee dit was alles(gellukkig he :wink: )

verder als allerlaatste tip..1 die ik op dit forum opving, en in mijn ogen wel een belangrijke..

zet gerust je iso wat hoger...liever wat ruis op de foto dan de foto totaal mislukt...bedoel wat is erger?
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Tip:

mocht je het alsnog doen, dan zou ik ook even in de buurt gaan kijken naar mooie binnenlocaties.

Mijn fotograaf destijds had een heel plan gemaakt die dag en had ook een dag van te voren gekeken of er nog wijzigingen waren op de locaties.

Voorbeeld:

We hadden het plan om de foto's te nemen bij een oud treinstation en de fotograaf heeft de locatie van te voren bekeken of er nog wijzigingen waren die dag. Want stel je voor dat er die dag activiteiten waren geweest op het spoor. Ook had hij een mooie binnenlocatie (oude molen) geregeld voor als het slecht weer zou worden. Zo zie je maar weer dat er best wel veel werk bij komt kijken...

Ik zou zeggen; Denk er goed over na, en wees eerlijk. Ik zou namelijk niet diegene willen zijn die aan het bruidspaar moet vertellen dat er geen mooie foto's zijn. Succes met je keuze.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je je camera beheerst kun je in principe alles fotograferen, alleen is de vraag hoe creatief spring je met de camera om, dat is een ander verhaal, Help roepen is denk ik niet nodig, je kunt dmv een gesprek met het eventuele bruidspaar duidelijk de lat bepalen en aangeven waar jou grenzen liggen, meestal kom je er dan wel uit.
Vergis je niet in het fotograferen van zo een dag, buiten de beheersing van je apperatuur moet je ook enigzins asertief zijn, vooral tegenwoordag met al die compactcamera's en mobieltjes, ieder familielid wil een foto van een bruidspaar en meestal op de momenten waarop jij dit ook wil, dus je bent de godsganze dag mensen aan het wegjagen (bij wijze van spreken dan) voor je lens, of in ieder geval daarop aan het inspelen.
Ook zijn de mensen afhankelijk vaak van jou aanwijzingen, hier staan, lachen, kijk elkaar aan, kijk elkaar niet aan, kus elkaar, zonder tong graag...!, etc...
Even goed over na denken dus, maar besef ook, eens moet de eerste keer zijn, als dat is beter een vreemde dan vrienden of kennisen die je vaker aan moet kijken, mocht het niet naar hun zin zijn.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Niet doen idd, beter kan je ene bruidsfotograaf zoeken die het niet erg vind om je op sleeptouw mee te nemen, zo leer je het het beste, heb ik ook gedaan, na 5 bruiloften zo gedaan te hebben eerst wat "goedkopere" bruiloften solo gedaan en nu gaat het geloof ik wel goed. ;)
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Oja... nog een handige tip mocht je het doen... :D

Wel netjes in pak komen en niet in een afgetrapt zaterdags outfitje. :lol:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zou ik niet doen, lig regelmatig languit op de grond, of op de knieen of iets dergelijks, dus niet al te kwetsbare kleding.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

In pak hoeft inderdaad niet echt, maar wel een soort van netjes!

Overigens zou ik als ik de TS was zelf niet doen!

Of eerst een paar keer met een fotograaf meelopen om alvast een beetje ervaringen op te doen.
Ook kan je op zo'n meeloopdag dan zien wat de momenten zijn en veel tips en trucs leren!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar