Canon 40D, beeldstijl + RAW?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Op m'n Canon 40D heb ik diverse beeldstijlen (standaard, portret, landschap, neutraal, natuurlijk enzovoorts).

Nu zie ik echter geen verschil in scherpte of contrast als ik hier iets in verander, klopt mijn vermoeden dat dit geen invloed heeft op RAW bestanden?
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Correct, je beeldstijlen hebben alleen invloed op JPG's en niet de RAW. RAW blijf "rauw" en daar wordt door de camera niets mee gedaan.
Als je dus gaat schieten in RAW + JPG ga je het verschil wel zien (of alleen JPG's).
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Tenzij je de RAW in de Canon software opent, die past het camera-profiel toe in de omzetting.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

Dus, alleen met de Canon software,?
Niet, bijvoorbeeld, met de RAW converter die komt met PS 3/4?
l' Rubio
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Nee, want die interpreteert de RAW op een eigen manier.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als je veel met deze PictureStyles werkt is het misschien handig om de PictureStyle Editor te downloaden. Leuk programmatje waarmee je ze naar wens kunt aanpassen, een stuk beter dan op je camera zelf. Canon heeft ook een aantal andere PS-sen als download beschikbaar.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Akumal

bramos_ditaljanos schreefCOLONAls je veel met deze PictureStyles werkt is het misschien handig om de PictureStyle Editor te downloaden. Leuk programmatje waarmee je ze naar wens kunt aanpassen, een stuk beter dan op je camera zelf. Canon heeft ook een aantal andere PS-sen als download beschikbaar.
Dit is dan alleen interessant als in L schiet? Bij RAW maakt dit dan weer niet uit toch?

rob.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

En dus weer wel als je de canon-software gebruikt, want de PictureStyle word dan wel meegenomen. Je kunt voordat je een RAW-beeld naar jpeg of tiff omzet ook op de computer nog een picturestyle toevoegen aan je RAW, wanneer ik me niet vergis.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je vergist je niet :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
klikklik
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2009 10:05

En als je je camera instelt op gebruiker1 met daarin je eigen instellingen, heeft dat dan ook geen nut als je in RAW fotografeert????????
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Geen enkele instelling in je camera zal een raw veranderen, tenzij je s-raw gebruikt.

Je ziet wel een andere foto tevoorschijn komen in DPP al naar gelang je instellingen. Over het algemeen zijn de PS instellingen in je camera vrij goed als je de juiste style kiest tijdens je opname.

Je ziet de style (ondanks dat je een raw maakt) WEL op je schermpje.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
klikklik
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2009 10:05

Goh dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

klopt, RAW doet helemaal niets met je bestand, het is zoals de naam al zegt een RAUW beeld zonder enige bewerking, alleen in DPP (software van Canon), die overigens prima en erg snel werkt, zie je de instelling die je op dat moment op de camera hebt ingesteld "kunstmatig" terug.
Soms handig , maar soms vergeetje ook een schuifje terug te zetten.
Had het laatst, normaliter doe ik niet erg veel in de camera, alles staat op neutraal, AWB, alleen het contrast wil ik op erg zonnige dagen nog weleens terugschroeven.
Had een serie gewoon binnen bewerkt en pas later erachter gekomen dat het contrast dus nog op -1 stond, moest alles weer opnieuw.
Op zich geen probleem, maar soms kan het lastig zijn.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Akumal

Peter,

heerlijke avatar weer hoor, ik zal ook weer eens mijn pyjama uit de kast halen en de pasjes gaan oefenen :lol: .
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar