dilemma: apple of windows notebook ?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Isolina schreefCOLONDus dat verhaaltje van die virussen op Macs ??
Het is geen verhaaltje, volg de link die ik er bij heb gezet.

Het hoeft niet eens door het OS te komen, ook een applicatie kan gaten vertonen (Apple QuickTime of Adobe Reader browser plug-in, bijvoorbeeld).
En de gebruiker hoeft niet eens te merken dat een virusachtige lekker bezig is onzin te verspreiden middels de computer.

Elke computer (onder OS-X of Windows of Linux) met een internetverbinding zou voorzien moeten zijn van een firewall en een goede virusbescherming.
En uiteraard regelematig (liefst automatisch) kijken of er updates zijn.
(Windows security updates kunnen zelfs door een illegaal verkregen versie worden binnengehaald).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Als je doorspaart voor de Intel-versie van Macintosh kun je zowel gebruik maken van Mac OS X als Windows. Je kunt dan middels een dualboot (bootcamp) beide systemen installeren of ... beter nog, Windows laten draaien binnen Mac OS.

http://www.infiniteloopservices.nl/Home/winmachome.html

En ja, er zijn wel degelijk virussen voor Mac OS X.

En ja, grafische applicaties zijn op hun best op de Mac.
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

boels069 schreefCOLON Het is geen verhaaltje, volg de link die ik er bij heb gezet.
In verband met zulke zaken geloof ik enkel onafhankelijke onderzoeken of rapporten en zeker géén verkopers.

Ik ken minstens 20 mensen die een bericht kregen op hun computer dat hun computer een virus bevatte en dat ze onmiddellijke actie moesten ondernemen omdat hun systeem anders totaal om zeep zou zijn.
Omdat ze deze mededeling geloofden en de instructies volgden ... liep hun systeem helemaal vast.
Toen werd hen maandelijks gevraagd een bedrag over te maken om hun systeem "virusvrij" te houden.
(doet me denken aan de maffia)
Dit bericht kwam idd van een organisatie die enkel en alleen als doel had, te verkopen.

Tot nu toe nog nooit niemand geweten met een virus op Mac,
misschien kunnen we het hier eens vragen in een nieuw topic?
Interesseert me ook wel.

Groetjes,
Isolina.
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Gebruikers-avatar
Flyinghigh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2008 17:27

Het is misschien verstandig om jezelf af te vragen met welk operating system je wilt werken. Windows of Mac OSX? Kies je voor windows, dan heb je een legio aan laptops waaruit je kunt kiezen. Kies je voor Mac OSX dan zit je vast aan macbook. Voor beide operating systems zijn alle grote softwareprogramma's wel te krijgen tegenwoordig. MSOffice, Photoshop etc. bestaat voor OSX.

Qua design heeft de Apple bij de meeste mensen een streepje voor, maar er zijn tegenwoordig ook hele mooie Sony Vaio modellen die niet onder doen voor een macbook. Uiteindelijk gaat het om jouw persoonlijke voorkeur. Je kiest wat jij mooi vindt.

Als je kijkt naar specificaties dan heb je gelijk dat je bij een windows laptop meer krijgt voor je geld. De specificaties van een macbook zijn dan wel minder, maar het systeem presteert prima ondanks de wat magere configuratie.

Blijft dus nog steeds de vraag welk operating system je graag wilt gaan gebruiken: windows of osx

Zelf gebruik ik al meerdere jaren een mac. Ik heb zowel een iMac als een macbook. Het osx systeem draait bijzonder stabiel en hoewel er tegenwoordig virussen bestaan, ben ik ze gelukkigerwijs nog niet tegengekomen. Dit heeft natuurlijk ook sterk te maken met jouw surf- en downloadgedrag!!

De macbook wordt standaard geleverd met een hoop extra software zoals iPhoto. Daarmee kun je gemakkelijk je foto's beheren. Dit programma is goed geintegreerd met de andere applicaties binnen OSX, waardoor het heel gemakkelijk is om beeld en geluid samen te voegen. Dat is met OSX werkelijk kinderspel.

Dus mocht je kiezen voor een mac, pieker niet over de specificaties maar beoordeel het systeem als geheel voor wat je er mee gaat doen. Ga je voor een windows dan succes met je keuze uit de vele opties! :D
Canon 40D, 17-85mm IS USM, 70-200 f4 IS USM
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Isolina: Ik schreef eerder: ook een applicatie kan gaten vertonen (Apple QuickTime of Adobe Reader browser plug-in, bijvoorbeeld).

Een zoekopdracht: http://www.apple.com/search/?q=virus
levert links op naar de AppleStore:
http://store.apple.com/us/product/TR207VC/A
http://store.apple.com/us/product/TQ843G/A
En dat lijken mij anti-virusapplicaties :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
amr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 19:45
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

@ Fyinghigh.
Dit vergelijk is ten dele correct. Je Hardware bepaald tegenwoording welke OS er toegelaten wordt.
Op een Intel MAC kun je zowel OSX als XP/Vista draaien. Doordat de hardware specifiek op elkaar is afgestemd is de algemene tendens dat mensen XP/Vista (met aero) fijner vinden werken op een MAC dan op een universele Laptop.

Over het algemeen:
Het vergelijk trekken op basis van de HW configuratie is appels met peren vergelijken. OSX op MAC HW is op elkaar afgestemd. Bij windows machines worden er vaak concessies gedaan in de OS omdat een breed scala aan machines en randapparatuur moet worden ondersteund.

Ik ben zelf 6 jaar geleden rigoreus van windows based PC's overgestapt op Apple. 2xiMac, 2 x MacBook Pro en 2 x MacMini. Voor mijn oudste die op de ICT accademie zit zijn VMWare en Bootcamp uitermate geschikt om ook de nodige windows installaties te draaien.

Maar het blijft altijd een persoonlijke keuze. :)
"A good reboot is never a bad solution"
Gebruikers-avatar
Stormbringer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 02:51

Ik vind het helemaal niet leuk dat Mac steeds populairder worden.

1) De wow-factor/uniek zijn gaat er vanaf
2) Meer reden om virussen voor de Mac te gaan maken

Maar over dat tweede punt wil ik wel iets duidelijk maken. Er bestaan geen echte "virussen", wel "wormen" of iets dergelijks (weet de exacte naam niet). Preciezer: er bestaan geen programma'tje die je systeem zomaar op de achtergrond gaan vernielen. Dat kan alleen als je het programma zelf start, en de administrator wachtwoord opgeeft. Zonder deze "toestemming" kunnen die "virussen" niks doen.

Oh, en vergeet ook niet dat om een Mac goed te laten werken je niet van die mega-hoge specs nodig hebt. Bovendien is alles bij een Mac op elkaar afgestemd (ze bouwen het zelf en maken de software zelf;)), dus het hele zaakje werkt ook nog eens efficiënter.

En misschien ironisch om te vermelden. Uit een uitgebreide test (vorig jaar weliswaar) is gebleken dat een Macbook Pro de beste/snelste laptop (of zelfs computer) is om Windows te draaien. :lol:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als Apple het virussen noemt, noem ik ze ook maar zo :lol:

Voor de TS is het wel nuttig om een link te geven van die test.

Met al de gegeven info zal de TS best wel een weloverwogen, bij hem passende keuze kunnen maken.

Alvast veel plezier er mee!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Als je geen MAC wilt, maar toch MAC OS wilt draaien, dan kan dat met EFI-X op Intel PC-hardware

http://macwereld.nl/nieuws/2008/09/efix ... aien_op_pc

http://efi-x.com/index.php?option=com_c ... ge=English
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

@ boels069

sorry hoor,
maar je link naar Apple levert info over games waarin men gewag maakt van virussen in die games zelf, als onderdeel van het spel dus,
en dus niets over een virus in een Apple systeem.

en die andere links eronder ;
zijn inderdaad weerom verkopers

De enige die regelmatig een virus heeft op zijn iMac is mijn zoon,
maar dan wel op zijn Windows gedeelte, omdat hij er regelmatig harde schijven van medeleerlingen WebDesign aanhangt.

@ bakaloko

Ga op je gevoel af.
Ik ben zelf Apple fan van het eerste uur,
maar voor een notebook van rond de 1000,00 € koop je beter geen Mac.
Of wel ga je voor de Macbookpro, maar die kost bakken meer,
of je schaft je meteen een iMac aan, maar je hebt al een goed groot scherm,
Dus mijn inziens beter sterke laptop met degelijk scherm en de specs die voor jou belangrijk zijn.
En inderdaad die van Sony zijn ook best mooi.

Groetjes.
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Anoniem 4

Als het nu nog niet duidelijk is

Er bestaan geen Apple virussen

en

de Mexicaanse griep is ook een verzinsel
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Isolina schreefCOLONsorry hoor, maar je link naar Apple levert info over games ..
Intego VirusBarrier X5: http://store.apple.com/us/product/TR207VC/A
Norton AntiVirus 11 for Mac: http://store.apple.com/us/product/TQ843G/A [/quote]

Sorry hoor, Intego VirusBarrier X5 en Norton AntiVirus 11 for Mac zijn inderdaad leuke spelletjes.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

Illuminatus schreefCOLONAls het nu nog niet duidelijk is

Er bestaan geen Apple virussen

en

de Mexicaanse griep is ook een verzinsel
Zozo,
en hoe zit het dan op Linux ? :roll:
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Anoniem 4

Isolina schreefCOLON.... en hoe zit het dan op Linux ? :roll: ...
Voor zover bekend en als de Mexicaanse griep toch echt is, bestaat er op Linux systemen naar alle waarschijnlijkheid weinig tot geen kans op besmetting door dat virus. :lol:
Gebruikers-avatar
Stormbringer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 02:51

boels069 schreefCOLONAls Apple het virussen noemt, noem ik ze ook maar zo :lol:
Dat is uit preventie. Als er toch opeens problemen komen kan Apple gewoon zeggen "told you so!" en hebben zij in ieder geval hun klanten niet de verkeerde kant op gestuurd.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLONNorton AntiVirus 11 for Mac zijn inderdaad leuke spelletjes.
Norton Antivirus is ook op Windows nauwelijks meer dan een spelletje - een gokspelletje dan toch :D .

Maar alle gekheid op een stokkie. Virussen kunnen ook op de MAC voorkomen - het systeem is niet waterdicht en een virus kan in principe aan iedere executable zitten, daar is geen support van het OS voor nodig. De OS core van MacOS is wel een stuk beter ontworpen om aanvallen van virussen te kunnen weerstaan, maar helemaal uitsluiten kun je rotzooi software (virussen, wormen, troyans enz enz) nooit.

Ik vind de angst voor virussen overigens een hele slechte reden om te kiezen voor een bepaald OS. Als je een beetje oplet met wat je doet en niet zo maar ieder stuk software van vage sites download en draait zijn virussen nauwelijks een echte bedreiging.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

Stormbringer schreefCOLON
En misschien ironisch om te vermelden. Uit een uitgebreide test (vorig jaar weliswaar) is gebleken dat een Macbook Pro de beste/snelste laptop (of zelfs computer) is om Windows te draaien. :lol:
Ja, heb ik ook gelezen. :)
Reden : geen rest-afval : al wat je weggooit = weg
Dus je notebook blijft snel werken, in tegenstelling tot andere systemen die regelmatig grondig moeten vernieuwd worden, lees opnieuw dienen opgestart worden van een image.

Is ook reden waarom virussen geen kans hebben.
Je dient ze zelf te openen. DMG-file
(je kruipt dus zelf met iemand met de griep in bed)
En je kan ze er zelf ook weer verwijderen.
(je verwijdert die persoon en daarmee ook de griep)
Blijft niets van over.

Eenvoud siert Apple.
:wink:
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Isolina schreefCOLON
Stormbringer schreefCOLON
En misschien ironisch om te vermelden. Uit een uitgebreide test (vorig jaar weliswaar) is gebleken dat een Macbook Pro de beste/snelste laptop (of zelfs computer) is om Windows te draaien. :lol:
Ja, heb ik ook gelezen. :)
Reden : geen rest-afval : al wat je weggooit = weg
Dus je notebook blijft snel werken, in tegenstelling tot andere systemen die regelmatig grondig moeten vernieuwd worden, lees opnieuw dienen opgestart worden van een image.

Is ook reden waarom virussen geen kans hebben.
Je dient ze zelf te openen. DMG-file
(je kruipt dus zelf met iemand met de griep in bed)
En je kan ze er zelf ook weer verwijderen.
(je verwijdert die persoon en daarmee ook de griep)
Blijft niets van over.

Eenvoud siert Apple.
:wink:
De enige rede dat er zo weinig virussen zijn voor Apple was omdat er te weinig gebruikers zij, nu er steeds meer Apple gebruikers zijn wordt het steeds interessanter om virussen te verstoppen in allemaal mailtjes enzo voor Apple gebruikers, dit hoor je steeds vaker.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Stormbringer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 02:51

Ja, maar wat Isolina en ik zeggen gaat ook nog steeds op. Zonder zelf de file te openen en je wachtwoord in te toetsen kan een virus helemaal niets. En ja, dat is bij Windows wel anders.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Ik heb 6 jaar lang met een Xp install gewerkt op mijn Xp machine zonder één enkele virus of andere bedreiging. Ik ben er altijd mee online geweest voor gamen, torrents downloaden browsen etc. etc. etc.. Ik heb AVG als virus scanner gehad en verder is het belangrijk als je met Windows werkt om na te denken als je een pop up krijgt en niet meteen domweg op JA te klikken. 9/10 gevallen is het niet het OS, maar de gebruiker die de virussen toe laat in zijn OS.

Ik ben zelf inmiddels 5 jaar lang Mac gebruiker (en ik wil niet meer anders eigenlijk) en de Xp install is vorige week overleden wegens diverse problemen. In inmiddels staat er Ubuntu op die machine en het werkt super (wat me beter bevalt eigenlijk).

Mijn PowerPC's (Mac met een 'oude' G processor) zijn 3, 4 en 5 jaar oud en nog steeds draait de laatste versie van OSX op die Macs. Het loopt niet flitsend snel meer, maar op een Windows laptop van 3-5 jaar oud kun je geen Vista meer draaien dus zou je moeten upgraden, en dan ben je uiteindelijk het geld voor 2 laptops kwijt... dus wat is nou duurder?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar