Testing - standje M & Update

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Normaal schiet ik bijna alle foto's in de stand AV maar aangezien ik eens wat meer wilde uitproberen met sluitertijden ben ik eens in stand M begonnen te schieten.

De reden dat ik deze stand gebruik is dat ik de diafragma etc kan vastzetten om zo meer te leren wat de inpact is van de gebruikte instellingen.

ISO 400, F/6.4 en sluitertijden van 1/400 tot 1/200 geprobeerd met de 100-400mm lens.

Ze zijn erg donker geworden.....wellicht teveel onderbelicht. Ik wil dit topic gaan gebruiken om wat meer test foto's in te posten gemaakt in de M stand.

Meetmodus = Patroon
Belichtingscompensatie = 0
Belichtingsprogramma = handmatig

De eerste voorbeelden gemaakt vanochtend op het werk vanuit de parking:

nr.1: 1/395 sec - F/6.4 - 400mm - ISO 400
Afbeelding

nr.2 (Papa): 1/256 sec - F/6.4 - 400mm - ISO 400
Afbeelding

nr.3: 1/197 sec - F/6.4 - 220mm - ISO 400
Afbeelding

nr.4: 1/200 sec - F/6.4 - 400mm - ISO 400
Afbeelding

Dan een foto die afwijkt van de bovenstaande kwa onderwerp maar kwa instellingen weer bijna hetzelfde is maar in AV geschoten.

Meetmodus = Patroon
Belichtingsprogramma = Openingsprioriteit
Belichtingscompensatie = -0,3 stap

nr.5: 1/395 - F/5.6 - 400mm - ISO400
Afbeelding

Reacties en tips zijn welkom.

Grtz,

Fred.
Laatst gewijzigd door 10 op Fred316, in totaal 1 keer gewijzigd.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik lees ff stiekem mee. Zelf werk ik ook altijd met av/tv, standje M is voor mij ook nog 'nieuw'.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Als het water wat donkerder zou zijn waren het net de zwart/wit die ik vroeger wel van een Zwaan heb gemaakt.
Analoog in de Zwart/Wit tijd.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Wellicht iets (te) donker. toch vind ik nr 2 een super plaat!
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Fred316 schreefCOLONZe zijn erg donker geworden.....wellicht teveel onderbelicht. Ik wil dit topic gaan gebruiken om wat meer test foto's in te posten gemaakt in de M stand.
Wel je lichtmeter in de gaten houden als je op M schiet. Ikzelf gebruik die stand enkel bij flitsen (soms ook gewoon in A), dan mag de flitser het ontbrekende licht leveren. In ieder geval controleer ik na afloop dan het histogram om te kijken of de belichting is zoals ik wil.

Leuke foto's zo met die kleine achterop mam's!!
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik lees ook mee. Heb er laatst iets mee-geëxperimenteerd, dus wie weet duiken hier nog handige tips op.

Vraagje aan de TS: wordt dit een verzameltopic of hou je het puur voor je eigen foto's? Als het eerste het geval is het ik namelijk ook een aantal platen in te brengen.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

nvt...

:wink:
Laatst gewijzigd door 1 op Fred316, in totaal 29 keer gewijzigd.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Fred, het is misschien handig als je erbij zet met welke lichtmeting-methode je hebt gewerkt, om maar een voorbeeld te noemen.
Interessante topic ! :wink:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Druifke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2008 21:11
WoonplaatsCOLON Maastricht

Ik sluit me aan om ook enkele tips op te doen!!

Interessant!

Natasja
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

@Ruud

Ik heb het erbij gezet in het start topic.

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
christiano
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2008 09:15
CONTACTCOLON

Jup, hier nog een. Ik lees mee en leer....
EOS 5D Mark III | EF 17-40mm f/4 L USM | EF 24-105mm f/4 L IS USM | EF 50mm f/1.4 USM | EF 70-300 f/4-5.6 IS USM | EF 100mm f/2.8 MACRO USM | Lensbaby Composer | SpL 430EX | Cactus V4 WFT | B+W F-PRO circ.-polar. | RC1 |
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Is wel interessant dus ik lees ook even mee.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

petuut schreefCOLON... met welke lichtmeting-methode je hebt gewerkt ..
Inderdaad heel belangrijk als je je iets aantrekt van de signalen die de camera geeft :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

De strekking van dit onderwerp ontgaat mij eigenlijk een beetje.

Als je in M je Av fixeert zult je toch via het instellen van je Tv een correcte belichting moeten verkrijgen bij de gekozen belichtingsmethode. Natuurlijk kun je onder of overbelichten maar dat zul je dan bewust doen en dan had je dat waarschijnlijk in de Av-stand ook gedaan.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
robvdb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 19:51

Ook ik gebruik de M stand eigenlijk alleen als ik flits.
AV en onder- of overbelichten, is dat niet bijna gelijk aan de M stand ??
Beter een vlek op je huid dan één op je sensor ...
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

robvdb schreefCOLONOok ik gebruik de M stand eigenlijk alleen als ik flits.
AV en onder- of overbelichten, is dat niet bijna gelijk aan de M stand ??
In de M-stand kun je bv 10 stops onderbelichten, in de Av stand lukt dat niet :D

Ik gebruik M enkel icm flitsen, voorbeeldje.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

schiet mij maar lek, vekoop mij maar een Nikon, maar ik snap hier even helemaal niets van ??

Ik gebruik M alleen maar in de flitsstand, maar verder zie ik helemaal geen reden om dit te doen, je leert er nl helemaal niets van, ja een ding maar dat kan ik je zo vertellen :

Als je camera aangeeft een 1/20ste te gebruiken bij diafrgama 4 en je draait in M de sluitertijd naar 1/60 ste dan wordt je foto onderbelicht, draai je de sluitertijd naar 1/10 de dan wordt je foto een beetje overbelicht etc....

Als je toch wil gaan experimenteren, zet dan de camera vast op een goede stand en ga met verschillende belichtingmethodes werken (spot, integraal etc..) en kijk wat er dan gebeurd en voeg wat variabelen toe zoals ISO, stopje over of stopje onder belichten.
Hier leer je meer van dan experimenteren met M.

Hooguit leer je je grenzen kennen tot welke sluitertijd je de camera stil kunt houden.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wat mij opvalt is dat alle platen redelijk donker zijn en de zwanen wat grijzig. Net als in de Av stand zou je zo'n wit onderwerp wat willen over belichten lijkt me.

Verder is m.i. de M stand gewoon erg goed om 1) te leren hoe een camera werkt, 2) in lastige omstandigheden, en 3) bij flitsen. (en vast nog andere omstandigheden ook ;).

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

De reden dat ik dit wilde uit testen is omdat ik vaker wel eens lees dat bij een bepaald brandpunt theoretisch een sluiterstijd bij "behoord"......

En om dit allemaal beter te leren begrijpen heb ik de M stand gebruikt, omdat ik de rest allemaal kan vastzetten en zo kan uitproberen wat de gevolgen zijn.

Natuurlijk had ik ook in de Tv stand kunnen oefenen maar dan staat de Diafragma niet vast.

Voor gevorderde is dit zeker niet boeiend (deze testen) en kan me ook wel vinden in closeshooter zijn tip ivm testen....zal ik zeker eens gaan doen.

Alle tips zijn sowieso welkom hoor....en wellicht leg ik het verkeerd uit en/of dat ik niet begrepen word....dat is mogelijk.

Dit laatste komt uiteraard door gebrek aan kennis, en als je altijd maar in de AV stand schiet zal je dit ook niet echt leren tenzij je achteraf de gegevens van je EXIF gaat bestuderen........ :?

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Om bewegingsonscherpte (van camera) te voorkomen kan je het beste een sluitertijd te nemen die niet langer is dan 1/brandpuntlengte seconde.
Bij 100mm dus maximaal 1/100 seconde en bij 300mm 1/300 seconde. Er even vanuit gaande dat er geen gebruik gemaakt wordt van IS.

De keuze tussen Av (diafragma voorkeuze) of Tv (tijd voorkeuze) wordt bepaald door het onderwerp.
Wil je snelbewegende onderwerpen bevriezen of juiste bewegingsonscherpte toelaten dan kies je voor Tv. De sluitertijd is hier het belangrijkste en wil je zelf kiezen. Het diafragma wordt door de camera gekozen. In de meeste andere gevallen is de scherptediepte het belanrgrijkste. Je kiest dan voor Av waarbij je zelf het diafragma in kan stellen. De sluittijd wordt door de camera gekozen.

Bij Av moet je natuurlijk er wel op blijven letten dat de door de camera gekozen sluitertijd niet de lang wordt. Als dat wel het geval is kan je of een stafief gaan gebruiken, of een groter diafragma kiezen of een hogere ISO stand. Bij Tv moet je er op letten dat de camera het gewenste diafragma kan instellen. Wanneer f/2.8 nodig is zal bij een f/4.0 lens de foto onderbelicht worden (1 stop).

Bij Av en Tv kan je met de belichtingscompenmsatie de mate van over of onderbelichting aanpassen. Bij grote lichte vlakken wil je 1 a 2 stops overbelichten, bij grote donkere vlakken moet je juist onderbelichten.

In de stand M (handmatig) stel je zelf het diafragma en sluitertijd in, de camera zal hier niets in veranderen. Via de belichtingscompensatie laat de camera zien hoeveel stops je over- of onderbelicht.

Bij flisten gebruik je M als het flitslicht het hoofdlicht is.

Hans.
Laatst gewijzigd door 1 op hdb, in totaal 29 keer gewijzigd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar