40D -50D of 5D Mark I -II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Chanel71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 16:22
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

Nou zulleke scherpe foto's lukt mij echt niet.
De kaartjes die ik gebruik zijn van extreme II

Sorry ik weet niet goed hoe ik een foto moet plaatsen als voorbeeld.
Canon EOS 20D

Canon 18-55 EF-S IS ,Canon EF - 75 mm - 300mm F/4.0-5.6 - Canon EF USM,Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG ASF.Canon Goldfinger 25-85 USM,Canon 35-105.Tamron 18-200
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Chanel71 schreefCOLON Sorry ik weet niet goed hoe ik een foto moet plaatsen als voorbeeld.
Dat vind je hier http://www.eosdigitaal.nl/forum/faq.php
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Chanel71 schreefCOLONNou zulleke scherpe foto's lukt mij echt niet.
De kaartjes die ik gebruik zijn van extreme II
Misschien is het een idee om eerst eens te gaan investeren in lenzen in plaats van de body te vervangen?

Extreme II zou voldoende moeten lijkt me.
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Laat je niet gek maken door de marketing en snelheid van introductie van nieuwe technieken.
Zolang je niet weet waarom je precies een ander type camera nodig hebt, is dat mi ook niet nodig.
Weet je dat wel, dan weet je na informatie vergaren over de beteffende camera ook wel welke je zult willen
(en heel veel draait om geld en hoeveel je te besteden hebt)

ps: ik keek even in je profiel en zag dat je heeeeeeeeeeeeeeel veel berichten plaatst over camera's assecoires en software.
Vergeet geen foto's te maken he. :) Vervolgens gewoon plaatsen hier commentaar krijgen en er wat van leren da's allemaal veel leuker.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chanel71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 16:22
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

PP

Ik vind je wel heel kort door de bocht. Met je verhaal.
Kan het niet zijn dat ik op deze manier ook info aan het vergaren ben van "kenners". Het is toch heel normaal dat je vragen steld op een forum en dan is het nog maar aan jou de vraag of ik er wat mee doe.

En wat betreft het niet vergeten van foto's maken. Dat komt heus wel goed hoor. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Canon EOS 20D

Canon 18-55 EF-S IS ,Canon EF - 75 mm - 300mm F/4.0-5.6 - Canon EF USM,Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG ASF.Canon Goldfinger 25-85 USM,Canon 35-105.Tamron 18-200
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik ga met Maarten_G mee en het is denk ik toch handiger om eerst voor nieuw glas te gaan!

Ik heb tijden een 20D gehad en daar kwamen echt nog mooie plaatjes uit hoor!
Ik kan toen erg goedkoop de overstap maken naar een 30D en later "geld over" om de overstap te maken naar een fullframer.

Maar ik was in de tijd dat ik mijn EOS 20D nog had ook tevreden met mijn platen!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Ik vind je wel heel kort door de bocht. Met je verhaal.
Kan het niet zijn dat ik op deze manier ook info aan het vergaren ben van "kenners". Het is toch heel normaal dat je vragen steld op een forum en dan is het nog maar aan jou de vraag of ik er wat mee doe.
Hoi Canel71 was geen verwijt of zo hoor, alleen de tip van mijn kant naast al de andere. En natuurlijk is dit de ideale manier om kennis te vergaren (als je weet wat ik zelf allemaal al voor vraagjes neergelegd heb 8) .
Wat ik alleen wilde zeggen (ik heb toevallig ook de 20D) is dat je volgens mij dan "precies" weet wanneer je aan een andere camera toe bent, nl als je tegen de beperkingen aanloopt van jouw camera. Zolang je op dat gebied eigenlijk niet iets mist, ben je gelukkig zal ik maar zeggen.
Overigens vind ik persoonlijk de 20D niet echt traag of zo (denk zelfs dat de 5 D mark II trager is agv de grote bestanden). Waar ik zelf tegenaanloop is de sterk toenemende ruis al vanaf iso 400. Dat zou voor mij de reden zijn verder te kijken. Ik denk dat de keuze al dan niet full frame ook een belangrijke afweging zal zijn, want daarmee wordt alles duurder (dure lenzen nodig veel opslag ruimte snelle computer etc..)
afijn het was maar mijn meninkje hoor
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chanel71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 16:22
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

Hoi PP

Ik fotografeer meestal op 400 iso. Dus misschien vandaar dat ik dan al tegen de ruis aan loop.
En wellicht het lensenpark wat misschien toch wel 'verbeterd ' moet worden.
ik leer weldegelijk van alle antwoorden die gegeven worden.
En ik doe er ook wat mee :lol:
Ik druk het misschien niet altijd goed op op het forum.
:oops:
Canon EOS 20D

Canon 18-55 EF-S IS ,Canon EF - 75 mm - 300mm F/4.0-5.6 - Canon EF USM,Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG ASF.Canon Goldfinger 25-85 USM,Canon 35-105.Tamron 18-200
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Denk als ik goed inschat beter af bent met een "normale" camera, 40 of 50 afhankelijk van je budget met daarop een goede lens.
Op ISO 400 wat je aangeeft presteren alle Canon's op dit moment goed, of je nou een 1000 of een 450, 40, 50 neemt je zult geen onderscheid waarnemen, pas als je boven de 800 gaat zitten dan komen de FF camera's in the picture ( :wink: ).
Qua snelheid beduidend sneller dan de 20D die je nu hebt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Als ik op DXOmark.com de 20D, 40D en 50D met elkaar vergelijk op ruis, dan is het verschil op ISO400 zo`n 1/3 stop (en dan is het pixelvoordeel van de 50D al meegerekend :shock: ). Dat verschil ga je alleen zien als je gigantisch gaat pixelpeepen, of... Als je verkeerd belicht.
Ik lees in je berichten 3 verschillende issues: snelheid, scherpte en ruis. Qua snelheid is het vrij eenvoudig, de 40D/50D is sneller, zo`n 1,5 beeld per seconde. Ik (met een camera die 3,3 fps doet :wink: ) kan me niet indeneken dat voor normaal gebruik een 20D (zelf gehad) niet snel genoeg zou zijn, maar goed, de 40D en de 50D zijn dus sneller. Zelfde zal ongetwijfeld gelden voor de wegschrijfsnelheid, hoewel dat alleen een probleem wordt als je buffer vol zit.

Scherpte, de 20D is uitstekende in staat om ragscherpe foto`s te maken.

Ruis, zie boven.

Eerlijk gezegd denk ik dat de verschillen van een 20D naar een 50D niet bijster groot zijn. Niet voor niets geeft DXOmark aan dat de beeldkwalteit praktisch gelijkwaardig is. De 50D heeft wel 2 keer zoveel pixels, maar heeft niet 2 x zoveel detail... Ik zou wel voorbeelden willen zien van fotos waar je niet tevreden over bent. Misschien dat we je tips kunnen geven?
PJo64
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2009 11:27
WoonplaatsCOLON Rotterdam

SanderL schreefCOLONQua snelheid is het vrij eenvoudig, de 40D/50D is sneller, zo`n 1,5 beeld per seconde. Ik (met een camera die 3,3 fps doet :wink: ) kan me niet indeneken dat voor normaal gebruik een 20D (zelf gehad) niet snel genoeg zou zijn, maar goed, de 40D en de 50D zijn dus sneller.
Mag ik hieraan toevoegen dat ik bij m'n 40D, die volgens de specs 6.5 fps doet (ik heb het niet nagemeten, maar zal wel kloppen) blij ben dat ik die snelheid kan halveren. Dan kom je ook zo'n beetje in de buurt van die 3.3, en ik vind dat over het algemeen snel zat :).
For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled. - Richard P. Feynman -
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Ik ben zelf van een EOS20D naar een 50D gegaan. 50 is gewoon veel leuker in prijs.
Het voordeel is ook dat je een crop factor hebt voor Tele. Maar weer een nadeel dat je een goede groothoek moet kopen.

De 50D bracht voor mij genoeg om die investering te doen. Er zijn mensen die combineren deze 2 camera's.
Canon Shooter
Gebruikers-avatar
Thomas Wilmes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 360
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 20:00
WoonplaatsCOLON Maastricht

5d-----> Fullframe

Alleen dit is de meerwaarde al meer dan waard naar mijn mening.
Bijna 13mp
Niet de snelste camera voor actie/sports
Zeer geschikt voor portretten

Voordeel: 24mm is echt 24mm
"Nadeel": Tele is wat korter

Gebruik je liever tele of groothoek? Schiet je liever actie/sport of portretten? Dat zijn de vragen die je jezelf kunt stellen.
Heb ik het geld er voor over of niet?
5d mark I is nog prima! 5d mark II is natuurlijk interessanter door nieuwe functies.
Eos 5D / 35L / 85L
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hoi Chanel,
Ik begrijp uit je verhaal dat je naar een hoger nivo wilt qua foto's. Klopt dat ?
Zo ja, mag ik je dan het advies geven eerst in nieuwe lenzen te investeren? Ik heb zelf een EOS 350D (ook 8MP) en een 40D (10MP). Verschil tussen de camera's is vooral de snelheid en ruiswaarden bij hogere ISO. Alleen bij bewegende objecten of fotografie bij weinig licht komt het verschil echt naar boven. Als ik licht en tijd heb maak ik nog steeds de mooiste foto's met de 350D. Als ik zie wat je doet wil ik je absoluut een Canon 24-105 4.0L IS USM aanraden. Misschien kun je eerst deze lens een keer een dag huren of lenen en dan zelf ervaren wat het verschil is.
De volgende stap zit in de manier waarop je je foto's (b)(v)erwerkt. Sinds ik ben gaan schieten in RAW-formaat en de verwerking in Lightroom heb geleerd ziet het er allemaal een stuk mooier uit.
Ik wil je adviseren eerst deze twee zaken aan te pakken en dan te gaan kijken naar een nieuwe body. (Hoe verleidelijk het ook is....)

Cheers 8)
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
nieuwsfoto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2007 17:12

[Ik had de 40D. Deze heb ik zeer goed kunnen verkopen aan een klant op m'n werk en heb een 50D gekocht. Wat een openbaring. Veel snellere scherpstelling is wat vooral opvalt. Ik heb nu 99.9% van m'n foto's scherp waar ik het wil. In een woord GEWELDIGE camera

nieuwsfoto
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar