waarom zijn mm's zo duur?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Het valt mij op, dat als een amateur/consument zoals ik boven de 200/300 mm uit wil komen met acceptabele kwaliteit, dat ik dan makkelijk boven de 1500/2000 euro kom.

Deze constatering bracht enkele vragen bij mij op, zoals; Waarom zijn mm's zo duur? Is het puur het glas wat er in hangt? moet er meer glas in een lens om het brandpunt naar achter te gooien? dat lag toch ook deels aan de vorm van het glas?

En dan natuurlijk het volgende punt. Niet dat ik serieus op zoek ben naar een lens, ik heb mm's genoeg voorlopig, maar wat nou als jan modaal op de zondag eens wat trekkende vogels op de kiek wil zetten... Ik merk dat mijn 200mm's echt veeeeel te weinig zijn. een 1.4 extender haalt niet veel uit want het verschil 200-280 merk je amper en valt ook prima met croppen te behalen. Dus dan moet men naar andere lenzen gaan kijken... En daar komen de prijskaarten weer.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Je kunt wel goedkoop veel MM's krijgen, maar dan komen de 'klachten' weer over scherpte en snelheid.
Kwaliteit (in de vorm van scherpte en kleurechte platen) en snelheid op grote focale lengten kosten nou eenmaal geld, en niemand verplicht je om eventueel een L objectief te kopen ;)
Laatst gewijzigd door 1 op jspr, in totaal 17 keer gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

veel mm's zijn duur gecombineerd met lage f-getallen. Een 400mm f2,8 is veeel duurder dan een 400mm f4 of f5,6

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het heeft met de gewenste/nodige lichtsterkte te maken.
Een 800mm f/8 objectief heeft een frontelement nodig met een diameter van ~10 cm
Bij een 800mm f/4 objectief zou het frontelement een diameter van ~20cm moeten hebben.
(diameter frontelement = brandpuntsafstand / kleinste diafragmgetal)

Bij modale (jouw woorden :wink: ) camera's heb je bij f/8 geen AF meer en het beeld in de zoeker wordt te donker om met de hand scherp te stellen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Met andere woorden;

Wil je de echte Canon kwaliteit: gewoon doorsparen, of de loterij winnen :P
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is geen Canon- maar een optisch probleem :wink:

Andere merken hebben met dezelfde natuurwetten te maken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jojopajera
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2009 21:42
WoonplaatsCOLON rand "Groene Hart" en Bollenstreek

Impulsief beslissen om foto's te maken wordt lastig, maar met een beetje plannen, in combinatie met het huren van mm's, is het wel te doen.
EOS 7D / Ixus 300HS / het nodige glas en wat randappatuur
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar