"vreemde" merken objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Skraph
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2008 15:30
CONTACTCOLON

Ik ben erg benieuwd naar vreemde merken van objectieven. Op dit forum zag ik iemand die een Yashica lens heeft. Nog nooit eerder had ik daarvan gehoord.

Wat zijn de ervaringen van de vreemde merken? Hoe komt men hieraan en is het de moeite waard om je daar in te verdiepen? (Qua prijs/kwaliteit)
'To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer.' – Ansel Adams

Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij het EOS-systeem is de afstand van cameraflens tot sensor/film 44mm met een ìnwendige flensdiameter van 54mm.

Dat bepaalt in feite de bruikbaarheid van objectieven met een andere "mount".

Die mount moet in ieder geval een kleinere flensdiameter hebben dan die van de EOS.

De oorspronkelijke afstand van flens tot sensor/film moet kleiner zijn dan 44mm minus de adapterdikte wil je nog op oneindig kunnen scherpstellen.

Vaak/meestal(?) is alleen handmatig scherpstellen mogelijk en moet ook het diafragma met de hand worden ingesteld.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Bij fredmiranda vind je een apart forum over exotische lenzen: http://www.fredmiranda.com/forum/board/55. Leuk als je graag knutselt.
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Was voor mij een van de redenen om van Nikon over te stappen naar Canon. Heeft een van de de kleinste registerafstanden en een van de grootste flensdiameters, dus heel veel andere typen lenzen kun je op een Canon zetten. Weliswaar zonder AF, diafragma met de hand instellen en meestal wordt je lichtmeting ook nog wat vernaggeld, maar het lijkt wel erg op fotograferen van vroeger. En bij gebrek aan luxe lenzen van Canon kan ik in elk geval proberen met een NiCan adapter en een Kiron F2,8 / 105 mm 1:1 en een Nikkor F1,4 / 50mm, en twee Nikon tc's een beetje rond te stoeien. Volgende stap is misschien een M42 /Can adapter en een Jupiter 85 (?) Of een OlyCan adapter met een Kiron F4 /70-200 MF? Ook met een budget onder de twee nullen valt er soms veel aardigs te ontdekken....
Gebruikers-avatar
Enzo Dizono
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2008 17:41

Ik gebruik wel met enige regelmaat pentax lenzen op mijn Canon en er zal binnenkort ook nog wel een m42 voor Pentacon lenzen en een adapter voor mijn Mamiya 645 Lenzen komen. Ik vind het leuk werken.

Het is even oefenen maar het kan leuke plaatjes opleveren:
Afbeelding
Canon 5D met Pentax 50 f/2.0. Ik heb ook een 50 f/1.7 die een stuk mooier beeld geeft, maar helaas past een standaard pentaxlens door de grotere spiegel niet op fullframe canon's. Dat is wel op te lossen, want enkel het diafragma hendeltje zit in de weg. Deze kun je gemakkelijk wegzagen maar dan is de lens dus niet meer met autodiafragma te gebruiken op een pentax (en die heb ik ook).

Het gaat dus om dat zwarte hendeltje rechtsboven aan:
Afbeelding

op deze site een handige tabel met lenstypes die met non-optische adapter te gebruiken zijn op canon eos body's: http://www.bobatkins.com/photography/eo ... s_EOS.html
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

hoi,

ik gebruik vaak een m42 adapter met diverse lenzen. vooral een takumar 135mm 3.5 lens en een pentacon 50mm 1.8.

gr dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Enzo Dizono schreefCOLONIk heb ook een 50 f/1.7 die een stuk mooier beeld geeft, maar helaas past een standaard pentaxlens door de grotere spiegel niet op fullframe canon's. Dat is wel op te lossen, want enkel het diafragma hendeltje zit in de weg.
Dat is zeker op te lossen, voor 85,= een originele Canon 50mm/1.8 kopen ;-)
Gebruikers-avatar
Enzo Dizono
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2008 17:41

85 of 8,50 is nogal een verschil :D Het gaat gewoon om de lol van lekker experimenteren met andere lenzen! Natuurlijk is er altijd beter te vinden maar met zo'n goedkoop lensje zo'n lol hebben. Daarnaast had de foto die ik poste er ook neit beter van geworden.
Gebruikers-avatar
Skraph
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2008 15:30
CONTACTCOLON

Dit is voor mij volledig nieuw, dus vergeef het me als ik rare vragen ga stellen :)

Wat is de overweging om 'exotische' lenzen aan te schaffen? Kwaliteit of toch de prijs? (8,50 voor een objectief is niets...)

Waar worden dergelijke objectieven verkocht?

Is een adapter altijd nodig?

En wat zijn nou eigenlijk de toplenzen bij de 'exotische'merken? Op internet zie ik vaak Zenitar 16/2.8 voorbij komen bv.
Persoonlijk wil ik graag een macro-objectief. Is het nou handig om me te richten op een exotische lens of kan ik dan toch beter blijven bij de huidige genreatie macro's?
'To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer.' – Ansel Adams

Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Exotische lenzen zijn leuk om mee te experimenteren, soms zit er een pareltje tussen. Schijnt dat de elcheapo-fisheye van Russische makelij optisch nog behoorlijk goed is bijvoorbeeld.

Ben ook al eens iemand tegengekomen met een oud Leica-objectief op een Canon.
Gebruikers-avatar
Enzo Dizono
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2008 17:41

ja, de kwaliteit is soms erg goed. reden is idd vaak de prijs, maar ook het avontuur. Voor het geld van een canon 85 f/1.8 koop je ook een Nikor 50mm f/1.4 welke dan wel MF is, maar welke ik qua beeld veel mooier vind. Populair zijn ook de Carl Zeiss objectieven en lenzen als de 50 1.4 van pentax, de 40mm pancake van pentax.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Ook "eigen merk" oud spul is leuk
Dat vereist wel wat frees/vijl/schuur- en lijmwerk: :wink:

FD50mm f/1.2L
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=86452[/img]
FD300mm f/2.8L
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=133612[/img]

Niet afgebeeld wel omgebouwd de FD 35mm f/2.8 TS. Tilt shift voor weinig (€200,-).
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
Enzo Dizono
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2008 17:41

Dat ziet er helemaal strak uit idd! Die oud L lenzen zijn zeker intressant! Heb je mss ook foto's van het ombouwtraject?
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

[quote="boels069"

De oorspronkelijke afstand van flens tot sensor/film moet kleiner zijn dan 44mm minus de adapterdikte wil je nog op oneindig kunnen scherpstellen.

.[/quote]

Moed sein: groter dan 44mm plus de adapterdikte.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

We hadden het allebei fout :lol:
Moet zijn:
De oorspronkelijke afstand van flens tot sensor/film moet gelijk zijn aan 44mm + adapterdikte (wil je tot oneindig willen scherpstellen).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Ik gebruik wel zuiko OM lensen voor oude olympus toestellen met adapter op mijn EOS. Ik zou de lenzen niet specifiek gebruiken voor enkel de EOS, maar ik gebruik het zelf op 2 systemen: ik gebruik nog regelmatig een olympus om-2n.

De lenzen zijn gebruikersvriendelijker op de om-2n: grotere zoeker maakt focussen makkelijker, het diafragma wordt door de camera bedient: je kan daardoor focussen en lichtmeting bij open diafragma doen.

Maar mijn Zuiko 50 f/1.4 en 135 f/3.5 gebruik ik ook met enige regelmaat op mijn eos 20d. Ik heb wel een alternatief focusscherm (Haoda Fu) in mijn 20d, wat het werken met manual lenzen een stuk makkelijker maakt.
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
marcs
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2009 19:21

Toevallig ben ik me ook een beetje aan het verdiepen in het gebruik van 'oude' lenzen op een EOS. In M42 draad zijn best veel gebruikte objectieven te krijgen.
Er zijn tegenwoordig ook adapters te verkrijgen met een ingebouwde "AF confirm chip", zoals deze.

Je moet dan uiteraard nog steeds handmatig scherpstellen, maar het schijnt dat je EOS wel het piep signaal geeft als de focus scherp is.
Ik heb zelf dus nog geen ervaring met deze adapter, maar hij lijkt me makkelijker in gebruik dan een adapter zonder zo'n chip.
Iemand hier ervaring met deze adapter?
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb zelf zo'n adapter met chip voor mijn OM lenzen. Ik heb standaard de piep van de autofocus uit staan, maar ook dan kan je zien wanneer de focus OK is door het oplichtende groene bolletje rechts onderin de zoeker (die ook bij autofocus-lenzen oplicht als de focus OK is).

Ik gebruik combinatie focusscherm met split-prisma en adapter met chip: door focusscherm zie je beter hoe ver het nog is voor perfecte focus, terwijl de chip alleen goed/fout aangeeft. Als ik dan op het focusscherm zie dat het goed is, dan heb ik het groene bolletje als extra bevestiging. En ook als ik in het donker op een minder duidelijk doel scherpstel waarbij het focusscherm niet optimaal is, dan gebruik ik vooral het bolletje als bevestiging van goede focus.
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
marcs
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2009 19:21

kasperhettinga schreefCOLONAls ik dan op het focusscherm zie dat het goed is, dan heb ik het groene bolletje als extra bevestiging. En ook als ik in het donker op een minder duidelijk doel scherpstel waarbij het focusscherm niet optimaal is, dan gebruik ik vooral het bolletje als bevestiging van goede focus.
Als ik het goed begrijp krijg je dus al een indicatie van het groene bolletje (of piepje) als de focus misschien nog net niet helemaal 100% is?
Of kun je die indicatie van de EOS zo nauwkeurig gebruiken, dat een klein beetje verandering van de focus er alweer voor zorgt dat het groene bolletje weer uit gaat (of knippert)?

Zoals gezegd heb ik geen ervaring met deze adapter en probeer ik me een beeld te maken van hoe het werkt.
marcs
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2009 19:21

Enzo Dizono schreefCOLONHet gaat gewoon om de lol van lekker experimenteren met andere lenzen!
Dat lijkt me nu ook zo leuk. Ik vind de foto hierboven van je geweldig, hij geeft zo'n typische "jaren '70" look.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre bijv. Photoshop de kleuren 'normaal' zou kunnen krijgen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar