Mijn eerste macrofoto + update

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
heilkobos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 11:41
WoonplaatsCOLON Kampen
CONTACTCOLON

Na een tijdje de prachtige foto's op dit forum bewonderd te hebben, heb ik ook maar een account aangemaakt.

Dit is mijn eerste post op deze site, en ook de allereerste foto die ik gemaakt heb met m'n nieuwe macrolensje, en ik ben er best tevreden over als beginner zijnde. Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!

136329

EXIF:

100mm
f/3.5
1/30sec
ISO 100


Groeten,
Heilko
Laatst gewijzigd door 1 op heilkobos, in totaal 19 keer gewijzigd.
Canon EOS 400D | Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 | Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM | Tokina AT-X M 100/2.8 Pro D Macro
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Leuke eerste test! Lekkere kleurtjes en ook de compo vind ik in orde. Wat jammer is, is dat de scherpte niet lekker is. Dit komt doordat je een te lange sluitertijd hebt gebruikt om uit de hand te fotograferen. Bij 100mm moet je als langste sluitertijd aanhouden 1/100xcropfactor. Dus 1/160. Uiteraard is een en ander afhankelijk van hoe vast je hand is. Heb je langere sluitertijden dan kun je de ISO waarde omhoog schroeven. Of een groter diafragma hanteren (is kleiner f-getal). Of een statief gebruiken. Wat je nu ziet is bewegingsonscherpte ;)

O ja, als je de code van de foto zet tussen photoid ipv thumbid dan zien we de foto groot ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

Ziet er leuk uit! Misschien is het mooier om hem groter te posten. Dat kijkt wat makkelijker.
"Photography is not just a click on the camera"
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Mist inderdaad een tikje scherpte, en aangezien ik kan zien waar je probeerde te focussen gooien we het op inderdaad op bewegingsonscherpte.

Je hebt weinig andere alternatieven dan de ISO omhoog te gooien en dat mag best.

Verder vind ik het een leuk plaatje.
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

heilkobos schreefCOLONNa een tijdje de prachtige foto's op dit forum bewonderd te hebben, heb ik ook maar een account aangemaakt.

Dit is mijn eerste post op deze site, en ook de allereerste foto die ik gemaakt heb met m'n nieuwe macrolensje, en ik ben er best tevreden over als beginner zijnde. Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=136329[/img]

EXIF:

100mm
f/3.5
1/30sec
ISO 100


Groeten,
Heilko
Als je de tekst [thumbid] verandert in [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id= (heb ik in het citaat gedaan) dan wordt de foto wel groot geplaatst.

Ik vind de kleuren en de compositie mooi, maar het zou inderdaad wat scherper mogen.
heilkobos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 11:41
WoonplaatsCOLON Kampen
CONTACTCOLON

Bedankt luitjes voor jullie kritieken! De scherpte laat inderdaad nog wat te wensen over. Achteraf is het eigenlijk nog een wonder dat er nog details zichtbaar zijn met 1/30 sec uit de hand. Zal wel beginnersgeluk zijn dan... :)

Bedankt voor de tips wbt de sluitertijd en het plaatsen van foto's. Weer wat geleerd...
Canon EOS 400D | Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 | Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM | Tokina AT-X M 100/2.8 Pro D Macro
Akumal

Compo en kleuren zijn wel ok, maar qua scherpte gaat het hem niet helemaal worden.
Laatst gewijzigd door 1 op Akumal, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Jammer van de scherpte want qua compo is het geen verkeerde foto. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
heilkobos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 11:41
WoonplaatsCOLON Kampen
CONTACTCOLON

Hierbij de 2e poging, ditmaal een stukje scherper, en ook een stukje groter... :)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=136676[/img]
100mm | 1/250sec | f/5.6 | iso200


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=136677[/img]
100mm | 1/250sec | f/4 | iso200

Bedankt voor het kijken en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Canon EOS 400D | Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 | Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM | Tokina AT-X M 100/2.8 Pro D Macro
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Nou! je gaat met grote sprongen vooruit. Het is nu inderdaad veel scherper.
Akumal

Stukke beter, eerste is OK!!!

rob.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Inderdaad dit is al een hele verbetering tegenover de 1e foto oefening baart kunst zullen we maar zeggen :wink:



Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

1ste foto qua scherpte goed, kwa kleur iets aan de donkere kant.
2de foto qua kleur beter qua scherpte wat minder. Hij is dan wel scherp, maar het gebied is te klein, dit samen met onscherpte ervoor en erachter maakt dat hij niet helemaal lekker kijkt (je moet een paar keer kijken om te zien dat er daawerkelijk iets scherps is)

Beide in vergelijking met je eerste post een stuk beter.

Keep up the good work.
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar