Zachter licht

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik had behoefte aan zachter licht op locatie. De gewone flitser is een klein lichtbronnetje wat erg harde schaduw produceert. Om maar niet te spreken hoe lelijk het is als het bovenop de camera zit.

Met Pocketwizards kon ik mijn flitsers al vanaf afstand bedienen, maar dan nog was ik een beetje gebonden aan dat kleine lichtbronnetje wat nog steeds voor lange slagschaduwen zorgden. Tijd voor iets anders dus.
Je gaat een beetje zoeken op internet en komt dan al gauw leuke ideeën tegen, maar daar hangen dan wel de nodige prijskaartjes aan. En dat was nu ook weer niet de bedoeling. Maar ik dacht: "dat moet goedkoper kunnen."

Ik heb van PVC-pijpen een frame gemaakt. Dit frame zit met bouten en vleugelmoeren aan elkaar zodat ik het ook uit elkaar kan halen. Dit was belangrijk, want het scherm wat ik nu heb is ca. 1m x 1m, maar groter moet in de toekomst ook kunnen. En het moet allemaal wel in de auto passen. Over die vleugelmoeren kan ik dan een mooi doek spannen wat mijn lieve moeder in elkaar heeft gezet (ok, die heeft dat ook weer uitbesteed op het werk)

Als overzicht ziet het er zo uit:

Afbeelding

Het scherm is eigenlijk best groot, en dat is mooi. Want hoe groter het is, hoe groter, en dus zachter, de lichtbron wordt. Als je het uitrekent dan ga ik van 15 cm^2 flitsoppervlak naar ongeveer 7225 cm^2. Da's dus maar liefst dik 480 keer zo groot. Maar dit is theorie en in de praktijk haal je dat niet. Maar het is in ieder geval een hele grote vergroting.
Je ziet dat het scherm hier op een gewoon statief staat. Tussen het statief en het frame zit een Manfrotto klem (nr. 35) en die zijn reuze handig.
Een detail daarvan:

Afbeelding

De klem kun je ook aan een armpje hangen, of wat dan ook en eigenlijk kun je dit scherm dan overal aan knopen. Ga je er meer klemmen aanhangen dan kun je het echt ophangen en met klemmen kun je ook je flitser erachter knopen. Je zou het dus zelfs aan het plafond kunnen hangen op die manier

Hier een detail hoe het scherm over de velugelmoeren zit
Afbeelding

De elastieken zorgen ervoor dat het scherm enigzins gespannen staat. Ook dit is belangrijk, want een los hangend scherm zorgt niet voor een egale dekking.

Zet je er dan een flitser achter, in mijn geval op een los statief, dan kun je er doorheen schieten en ziet u dat we een heel groot wit vlak krijgen.

Afbeelding

De dekking is, zoals ik al eerder zei, best aardig. In ACR is dat beter te vertalen:

Afbeelding

Maar dan de praktijk, want het moet natuurlijk wel functioneel zijn.
Een presentator van de streekomroep wilde een nieuw plaatje van zichzelf, dus ik mocht op komen draven.

Nu is de studio daar echt een crime om in te fotograferen. Er is een heel groot raam, waar men met de rug naartoe staat. Qua verlichting zijn er kleine spotjes en grote lampen en voor de TV camera's hangen er ook nog eens hele grote bakken. Maar dit alles heeft zijn eigen kleurtemperatuur en is zo goed als onmogelijk bij elkaar te brengen. De lampen zelf zijn te donker om mee te fotograferen, dus je moet kiezen. Kies ik voor het daglicht of pak ik een lichtbron en ga ik flitsen. In dit geval is het het beste om het daglicht te gebruiken. Maar dan krijg ik een donkere zijde.

Afbeelding

Zie je wel? Aan de rechterkant is het naar mijn smaak te donker. En daar komt dit scherm dan om de hoek kijken. (Natuurlijk kan ik ook met een off-cord werken en recht via het plafond bouncen, maar ik wilde experimenteren). Dus ik heb het scherm rechts opgesteld en zo de schaduw ingevuld.

Dit is het overzicht
Afbeelding
Zie je hoe groot dat freaking raam is? Dat is als enige lichtbron echt niet geballanceerd.
Linksachter zie je het scherm staan. In het midden de dwaze presentator.
Loop ik dan weer terug, en ga ik op de blauwe stoel staan, dan zijn we "good to go":

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 13 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Geweldig dit soort DIY-projecten. Ik was zelf ook al eens zoiets van plan. Erg helder uitgewerkt en mooi eindresultaat. Complimenten!
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Creatief met kurk (maar dan anders). Handig handig. En ook nog eens betaalbaar allemaal. Ik wilde bij ons op zolder een 'studio'-tje gaan opzetten en daar zouden deze schermen ook misschien wel eens van pas kunnen komen. En erg handig op locatie. Dank voor deze geweldige tip, en perfecte uitleg.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Mooi om te zien dat de crea's nog bestaan in deze wereld. sta aan de vooravond van een doe-het-zelf-studio-opbouw-project. gebruikte voorheen een oude dia-projectiescherm.

Heb je voor het scherm een speciale stof gebruikt?
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Geweldig,

Wat een resultaat zeg. Je kan bijna niet zien dat er geflitst is.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Jeroen...

Ik zat al te wachten op dit project.
Ik vindt dat je dat (met hulp van moeders)
mooi inelkaar heb gezet en ik denk dat ik ook zo iets ga maken!

is dit ook handig om te gebruiken op strand en dan om de zon als lichtbron te gebruiken en dan z'n scherm er tussen om het licht zacht te maken? of komt daar meer bij kijken?

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dimitri schreefCOLON is dit ook handig om te gebruiken op strand en dan om de zon als lichtbron te gebruiken en dan z'n scherm er tussen om het licht zacht te maken? of komt daar meer bij kijken?
Bingo!
Ook dat was 1 van mijn wensen. Maar daarvoor wil ik eigenlijk nog een hele grote gaan maken.

De stof die ik heb gebruikt heb ik samen met de aardige mevrouw van de lokale stoffenwinkel uitgezocht. Gewoon gezegd wat ik wilde gaan maken en samen wat dingen bekeken. Ook op straat wezen meten (met de lichtmeter) hoeveel licht er werd tegengehouden (het scheelt ca. 1 stop)
Natuurlijk de naam opgeschreven, voor later.
Maar als ik nog een tweede doek ervoor zou spannen, dan zijn het alweer twee stops. Als ik er een zwart doek voor hang, dan reflecteert het weer niet en heeft het weer andere toepassingen, dus het is ook lekker functioneel.

De totale kosten van het hele gebeuren hebben op nog geen 35 euro gelegen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Jeroen.

Dan ben ik heel erg benieuwd na de naam van het stofje!
En dan ga ik er ook 1 maken (of moeten we toestemming vragen?)

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Natuurlijk ligt dit vast :twisted:

De naam van de stof moet je niet te zwaar aan tillen. Ik heb hem genoteerd dat ik de volgende keer dezelfde stof heb, maar als je er zelf 1 wilt maken, dan moet je gewoon zelf gaan kijken wat het beste bij je aansluit.
Maakt me niks uit als je het namaakt hoor. Het is wel de eerste versie en ik kom al wel wat kleine dingetjes tegen waarvan ik vind dat ik die nog kan verbeteren, gaat nog wel goedkomen. Zal in de loop der tijd allemaal wel keurig in beeld gebracht worden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Oke ik blijf je volgen :!:
En ik zal het laten weten als de mijne klaar is!

Gr Dimitri
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ziet er mooi uit Jeroen! Hoe groot is de afstand tussen flitser en het scherm?
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Decimeter of drie, met het 14mm filter voor de flitser (dat uitklapschermpje)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Helmpie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 566
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Hey Jeroen,

Mooi bedacht zo, ziet er goed uit. Leuk dat je dit zo uitgewerkt hebt met omschrijving.

Groeten,
Henno

www.immagini-reali.nl
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ziet er prima uit!

Kunnen we trouwens geen DIY afdeling openen op dit forum? Dat zou de mensen misschien stimuleren om wat meer van dit soort berichten erop te zetten.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

mooi gedaan... ik krijg met een gewone witte paraplu een vergelijkbaar resultaat, doch niet zo groot :)

toch gek.. van een 3cm flitskop naar een 100cm doek en dan nog 80% dekking
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben er alleen wel uit dat er een andder stofje op moet komen. De schaduwen zijn toch nog dergelijkhard omdat de verdeling van het ilcht nog niet difuus genoeg is. Maar dit stofje is wel prima bruikbaar om de zon mee te stoppen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Euhm... het douchegordijn van de ikea wellicht? :lol:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar