Ik hoor vaak mensen zeggen dat je met de 40D niet hoger moet gaan dan 1600 iso. Anderen daarintegen zeggen dan vaak dat je met correct belichten en nabewerken toch best op 3200 kunt werken. Nu heb ik van de week even geprobeerd en gemerkt dat die 3200 asa prima te geruiken is, naar mijn mening Uiteraard probeer ik altijd wel de ISO zo laag mogelijk te houden
Foto is genomen vanaf mijn balkon over de schutting van het leegstaande ziekenhuis aan de overkant van de straat.
Canon EOS 40D + Canon Ef 70-200 F2.8 L USM
ISO 3200
200mm
+ 0.7
F2.8
1/20
RAW
1. Onbewerkte foto
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=135368[/img]
2. Bewerkt met Photoshop CS3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=135369[/img]
3. crop uit onbewerkte foto
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=135370[/img]
4. Crop uit bewerkte foto
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=135371[/img]
ISO 3200 op 40D
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- etienne
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 379
- GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
- WoonplaatsCOLON Sittard
- CONTACTCOLON
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
- babysteps
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 231
- GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
- WoonplaatsCOLON Harderwijk
Het verschilt nogal per geval. Sowieso verlies je flink aan dynamisch bereik als je je ISO omhoog zet.
Heb bij m'n vorige camera eerst ISO 800 en 1600 geprobeerd bij vol zonlicht. Resultaat: perfect.
Vervolgens in donkere omstandigheden... resultaat: volledig bagger
Overigens doet een 40D het wel een stuk beter dan de camera die ik had.
Heb bij m'n vorige camera eerst ISO 800 en 1600 geprobeerd bij vol zonlicht. Resultaat: perfect.
Vervolgens in donkere omstandigheden... resultaat: volledig bagger
Overigens doet een 40D het wel een stuk beter dan de camera die ik had.
wat ik niet snap: als je dan cropt, crop dan het konijntje!
[size=84]onderschrift[/size]
@knoet: dat zat ik me ook net te bedenken
@etienne: hoe heb je 'm bewerkt? De ruis in de bewerking lijkt namelijk hardnekkiger dan in de onbewerkte.
@etienne: hoe heb je 'm bewerkt? De ruis in de bewerking lijkt namelijk hardnekkiger dan in de onbewerkte.
'To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer.' – Ansel Adams
Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
Ik vind dit wel netjes. Dit was met mijn 30D niet te realiseren.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
- etienne
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 379
- GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
- WoonplaatsCOLON Sittard
- CONTACTCOLON
@ Boels; Helaas niet. dit was eigenlijk meer een expirimentje voor mezelf om te kijken of 3200 wel of niet bruikbaar is met mijn nihile kennis van nabewerking. Ik heb dan ook de Raw file weggekegeld.. stom stom stom
@ Skarph; Ik heb 'm eerst op wb kunstlicht gezet, vervolgens beetje lichter gemaakt met curven en daarna slim verscherpen 1,5% op 100% Door het extreme verscherpen is dan ook dat de ruis erger is geworden
@ Skarph; Ik heb 'm eerst op wb kunstlicht gezet, vervolgens beetje lichter gemaakt met curven en daarna slim verscherpen 1,5% op 100% Door het extreme verscherpen is dan ook dat de ruis erger is geworden
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
etienne,
Ik las je topic vandaag en wil er ook even wat over kwijt.
Ik fotografeer ook met een 40D en ook vaak op 1600 of 3200 ISO. Puur, om nog een acceptabele (zaalsport) sluitertijd te krijgen. Tuurlijk wil ik ook graag een zo laag mogelijke ISO-waarde, maar soms is dat gewoon weg onmogelijk.
Ik stoor mij persoonlijk ook niet aan de ruis bij de 40D op 3200 ISO, want ik heb liever een correct belichte plaat met wat ruis, dan een verkeerd belichte plaat met minder ruis.
Hoeveel (ruis is wel aanwezig!) ruis je waarneemt op een foto, is ook afhankelijk hoe goed je belicht. Bij hoge ISO-waarden belicht ik meestal altijd wat over. Meestal zo'n 1/3 a 2/3 stop overbelichting. Dit, om de donkere delen in de foto op te helderen, zodat de ruis daar minder opvalt. Deze manier heet ook wel: "Rechts belichten" of in het Engels "exposure to the right". Tuurlijk wel oplettend op het histogram dat je geen uitgebeten plekken krijgt.
Qua nabewerking, doe ik eerlijk gezegd heel weinig aan de ruis; vooral bij 1600 ISO niet. Bij ISO 3200 kan het zijn, dat ik in Lightroom iets aan de "noise reduction" verstel, maar ook heel weinig (hoe meer reduction je toepast, hoe minder detail in de foto). Ik ga hooguit tot een 15 a 20%. Dus het begint ook al direct met het goed belichten van de plaat tijdens get fotograferen, zeer belangrijk.
Ik weet ook dat er mensen zijn die het tegenovergestelde beweren: "Hoe meer donkere delen in de foto, onderbelichten" en "hoe meer heldere delen in de foto, overbelichten" onafhankelijk van de ISO-waarde. Toch, is mij gebleken, dat bij mij, iets overbelichten bij hogere ISO-waarden praktisch altijd beter de ruis camoufleerd. Dus zowel bij meer donkere partijen in de foto als meer heldere partijen in de foto.
Ik vind vaak het "gezeur" over ruis of in het analoge tijdperk "korrel", zeer overdreven.
gr. Benny
Ik las je topic vandaag en wil er ook even wat over kwijt.
Ik fotografeer ook met een 40D en ook vaak op 1600 of 3200 ISO. Puur, om nog een acceptabele (zaalsport) sluitertijd te krijgen. Tuurlijk wil ik ook graag een zo laag mogelijke ISO-waarde, maar soms is dat gewoon weg onmogelijk.
Ik stoor mij persoonlijk ook niet aan de ruis bij de 40D op 3200 ISO, want ik heb liever een correct belichte plaat met wat ruis, dan een verkeerd belichte plaat met minder ruis.
Hoeveel (ruis is wel aanwezig!) ruis je waarneemt op een foto, is ook afhankelijk hoe goed je belicht. Bij hoge ISO-waarden belicht ik meestal altijd wat over. Meestal zo'n 1/3 a 2/3 stop overbelichting. Dit, om de donkere delen in de foto op te helderen, zodat de ruis daar minder opvalt. Deze manier heet ook wel: "Rechts belichten" of in het Engels "exposure to the right". Tuurlijk wel oplettend op het histogram dat je geen uitgebeten plekken krijgt.
Qua nabewerking, doe ik eerlijk gezegd heel weinig aan de ruis; vooral bij 1600 ISO niet. Bij ISO 3200 kan het zijn, dat ik in Lightroom iets aan de "noise reduction" verstel, maar ook heel weinig (hoe meer reduction je toepast, hoe minder detail in de foto). Ik ga hooguit tot een 15 a 20%. Dus het begint ook al direct met het goed belichten van de plaat tijdens get fotograferen, zeer belangrijk.
Ik weet ook dat er mensen zijn die het tegenovergestelde beweren: "Hoe meer donkere delen in de foto, onderbelichten" en "hoe meer heldere delen in de foto, overbelichten" onafhankelijk van de ISO-waarde. Toch, is mij gebleken, dat bij mij, iets overbelichten bij hogere ISO-waarden praktisch altijd beter de ruis camoufleerd. Dus zowel bij meer donkere partijen in de foto als meer heldere partijen in de foto.
Ik vind vaak het "gezeur" over ruis of in het analoge tijdperk "korrel", zeer overdreven.
gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;