Gedragscode

ModeratorCOLON Global Moderators

ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Almanbrother schreefCOLONVraag is natuurlijk, wie zijn natuurfotografen.
Iedereen die in de natuur foto's maakt van de natuur is een natuurfotograaf.
Ik heb wel eens het idee dat er een bepaalde hetze is tegen degene die er echt iets bijzonders van proberen te maken en het voornamelijk door (in mijn ogen) niet-natuurfotografen verpest wordt!

Het gaat niet om de fotograaf maar om de cumulatieve gebruiksdruk die voor verstoring zorgt. Je kunt je afvragen of het voor een ijsvogel verschil maakt of jij met regelmaat urenlang voor een klein beetje verstoring zorgt of dat iemand anders gedurende vijf minuten wat meer verstoring veroorzaakt dan jij in een half uur.
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Misschien een oplossing om de Canon fotografen op de oneven dagen van de week toe te laten en de overige merken de even dagen :idea:

Lijkt mij goed voor het "natuurlijk evenwicht" :lol:
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

@eb.. rare weinig bijdragende reactie als ik eerlijk mag zijn..
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLON
Almanbrother schreefCOLONVraag is natuurlijk, wie zijn natuurfotografen.
Iedereen die in de natuur foto's maakt van de natuur is een natuurfotograaf.
Ik heb wel eens het idee dat er een bepaalde hetze is tegen degene die er echt iets bijzonders van proberen te maken en het voornamelijk door (in mijn ogen) niet-natuurfotografen verpest wordt!

Het gaat niet om de fotograaf maar om de cumulatieve gebruiksdruk die voor verstoring zorgt. Je kunt je afvragen of het voor een ijsvogel verschil maakt of jij met regelmaat urenlang voor een klein beetje verstoring zorgt of dat iemand anders gedurende vijf minuten wat meer verstoring veroorzaakt dan jij in een half uur.
Je begrijpt de opmerking niet. Zowiezo is niet iedereen die in de natuur foto's maakt een natuurfotograaf. Dat is een beetje kort door de bocht. De ijsvogel is maar een voorbeeld.
Wat ik bedoel is, en wie ben ik om ze het recht te ontnemen, dat er, en daar heb je wel gelijk in natuurlijk, hordes mensen dagelijks in de natuur komen MAAR die geen benul hebben waar ze zich in begeven.
Zoals eerder in dit topic al aangegeven, een goede natuurfotograaf verdiept zich in zijn onderwerp. Weet welke dieren wanneer een bepaald gedrag vertonen, juist op bepaalde tijdstippen op plekken aanwezig zijn. Kortom, wat zijn de gewoontes van je onderwerp en hoe kun je je daarin het beste begeven, zonder een verstoring teweeg te brengen.
Komt natuurlijk direkt de volgende vraag: wat is een verstoring.
Wat jij stelt is dat iemand die in 5 minuten met veel verstoring net zoveel veroorzaakt als ik gedurende een half uur weinig. Echter, dermate teveel verstoring kan wel degelijk als gevolg hebben dat, in dit geval de ijsvogel, het diertje vertrekt en ergens anders opnieuw begint z'n nest te bouwen. Ik proef een beetje alsof je je aangevallen voelt. Ik heb ook gezegd, met alle respect voor anderen.
Ik kan je vertellen dat als ik een paar uur onder mijn camouflage zit, de vogels een paar uur niets van mijn aanwezigheid merken. Dan weet je dus niet hoe ik te werk ga (en veel andere natuurfotografen).
Uiteraard zijn er onder de natuurfotografen ook mensen die grenzen duidelijk bewust ver overschrijden. Maar dat had ik al gezegd.

Men moet zich ook eens realiseren, dat door 'natuurfotografen' ook veel informatie geleverd wordt omtrent waarnemingen en voorkomen van soorten in ons land. Want door een handvol medewerkers van staatsbosbeheer/vogelbescherming etc. komt men nooit tot die informatie.

Een opzichter/boswachter kan prima beoordelen of een fotograaf die 'betrapt' wordt in gebied waar hij eigenlijk niet mag komen (en dat is al een meter naast het bospad) zich correct gedraagt of niet. Dat is een kwestie van observatievermogen. En dat gebeurd dus niet. Je mag hier niet komen dus....waarschuwing of prent.

Treedt dan meer op zoals ik al zei tegen de massa die op de zondagmiddag, als het mooi weer is, de gehele middag het bosleven verstoren. Maar dat wordt gedoogd, evenals de schaatsers, evenals komplete klassen, verenigingen etc. die tijdens pasen massaal eieren gaan en mogen zoeken in het bos.
Het zijn maar voorbeelden.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Almanbrother schreefCOLONJe begrijpt de opmerking niet.
:lol: Jij bent goed bezig!
Zowiezo is niet iedereen die in de natuur foto's maakt een natuurfotograaf. Dat is een beetje kort door de bocht.
Zoals ik al schreef: elke fotograaf die foto's maakt in de natuur van natuur is een natuurfotograaf. Dat er natuurfotografen zijn die vinden dat ze heel profesioneel werken en dat er natuurfotografen zijn met een compactcamera maakt niet uit. Vergelijk het maar met sportvissen. Iedereen met een hengel is een sportvisser maar de verscheidenheid onder sportvissers is enorm.
Komt natuurlijk direkt de volgende vraag: wat is een verstoring.
Alles wat niet in de natuurlijke habitat van een soort thuishoort is een verstoring. Of een verstoring significant is, is een andere vraag.
Wat jij stelt is dat iemand die in 5 minuten met veel verstoring net zoveel veroorzaakt als ik gedurende een half uur weinig.
Je moet beter lezen want dat heb ik niet gesteld.
Echter, dermate teveel verstoring kan wel degelijk als gevolg hebben dat, in dit geval de ijsvogel, het diertje vertrekt en ergens anders opnieuw begint z'n nest te bouwen.
Dat kan net zo goed gebeuren door de cumulatieve verstoring die jij samen met andere "professionals" veroorzaakt maar dat zal jij wel niet (willen) begrijpen, je bent immers zó goed bezig.... :roll:
Ik proef een beetje alsof je je aangevallen voelt. Ik heb ook gezegd, met alle respect voor anderen.
:) Ik denk dat je dat verkeerd proeft. Ik ben er zo één die nog geen grassprietje weghaalt als ik een paddestoel fotografeer. Overigens kan ik niet zeggen dat ik veel respect voor anderen uit jouw houding proef.
Ik kan je vertellen dat als ik een paar uur onder mijn camouflage zit, de vogels een paar uur niets van mijn aanwezigheid merken.
:lol: Waar merk je dat aan? Bouwen die vogels een nestje op jouw lenskap? Even serieus: Je kunt helemaal niet weten of die beesten jouw aanwezigheid bespeuren en welke verstoring dat geeft want je bent er niet om het verschil in gedrag waar te nemen als je niet in die camouflage zit. Gebruik je geparfumeerde zeep, deodorant en/of after shave? Kies je altijd een benedenwindse positie?
Men moet zich ook eens realiseren, dat door 'natuurfotografen' ook veel informatie geleverd wordt omtrent waarnemingen en voorkomen van soorten in ons land.

Aan welke organisatie rapporteer jij jouw waarnemingen?
Het zijn maar voorbeelden.
Je geeft voorbeelden die illustratief zijn voor het egoïsme en de kortzichtigheid van sommige natuurfotografen. Jammer.
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Voorop gesteld ik ben geenszins een professional.
Je moet niet zo maar wat roepen Ravon.
Je duwt deze discussie een kant op die helemaal niet de bedoeling is. Maar kennelijk weet je het zelf allemaal zo ontzettend goed. En heb je over mij al een oordeel voor wat betreft mijn kennis en kunde.

Ik onthoud mij van verdere zinloze discussie met jou.

En btw ik veroordeel geen enkele natuurfotograaf, ik stel dat de handelswijze van de beleidsbepalers discutabel is, maar dat begrijp jij dus niet...
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Almanbrother schreefCOLONJe moet niet zo maar wat roepen Ravon.
Je projecteert.

De Natuurbeschermingswet waaruit die gedragscode voortvloeit is toevallig een onderwerp waar ik me enigszins in verdiept heb. Dus als je inhoudelijk wilt discussiëren ben je welkom maar hou die onzin alsjeblieft voor jezelf.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Heren, denk dat het 1 op 1 kibbelen nu wel genoeg is voor nu.

Beide staan voor fotograferen met respect voor de omgeving, de accenten en gedachten lijken anders te lopen.
Verder in details svp via PB, want anders moeten hier ook weer kleinerende gedragscodes voor opgesteld worden :roll:
Kijk dit is nu een onderschrift...
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Da's een enigszins overbodige reactie, Tettero. Maar ik moest er wel om lachen :lol:
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als we nu gewoon allemaal afspreken alleen nog maar urban te schieten, hebben we het probleem dan niet opgelost? :D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
peet1963
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2009 20:44
WoonplaatsCOLON Hoogersmilde

Hoi allemaal zitten we dan met zijn allen over gedragscode heel mooi heel goed vind het ook erg belangrijk om dat te doen.

Maar sorrie dat ik het zo zeg en weet niet als dat hier ook moet.

IK KAN ME DAN VRESELIJK KWAAD MAKEN OVER HET FEIT DAT ER ONDERKOELDE VLINDERS WORDEN VERKOCHT VOOR MOEDERDAG .
WIJ ALLEMAAL HOUDEN VAN VLINDERS MAG IK AAN NEMEN DUS IK ZOU ZEGGEN BOYCOT DIE VLINDERHANDEL BIJ

INTRATUIN

Laten wij ze dan maar mooi op een plaat zetten en aan mams geven.
PFFF moest er even uit.


[/b]
Beginner met Canon 450d met EF-S-18-55 IS met EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM en met de canon EF 100mm f 2.8 L macro is usm lens speedlite 430ex Flitser en ringflitser en als laatste de canon hoekzoeker.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar