Welke software voor website

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

Ik wil een website maken voor mijn foto's. De software die ik tot nu toe ben tegengekomen (o.a. JAlbum en Coppermine) zijn erg album georienteerd. Dat wil zeggen: je maakt een album (Kerstmis 2008) en plaats daar foto's in.

Ik wil echter iets anders. Ik wil foto's kunnen oploaden, en daar tags aan toekennen (bv Kerstmis, 2009, Familie etc). En dan wil ik vervolgens de mogelijkheid hebben om alle foto's met een bepaalde tag te bekijken.
Dus alle foto's met de tag 2009; of alle foto's met de tag 2009 en kerstmis.

Weet iemand een pakket oid dat dit kan? Ik kan de gebruikelijke software zoals php en mysql gebruiken.
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Ik gebruik nu ook JAlbum maar zoek ook naar iets beters.
Ik lees graag mee.

Ruud S
___________________________
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij coppermine kun je toch ook tags gebruiken? Via de zoekfunctie kun je dan alle foto's met een bepaalde tag bekijken. Persoonlijk ben ik er wel tevreden over. Ik had toen nog een tweede gevonden waarbij je tags kunt gebruiken, maar in freeware-versies was de keuze niet erg ruim. Helaas ben ik de naam van die andere vergeten, zodra ik het weer weet en een ander heeft het nog niet gezegd laat ik het weten.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik kan je een goed pakket aanraden (spreek uit een heel klein beetje ervaring).
download Xampp en installeer deze.
download Joomla 1.5.9 en installeer deze.
Beide gratis, en nederlands en veel ondersteuning te verkrijgen op internet in fora.
in het standaard pakket van Joomla zitten al heel veel componenten zoals diverse templates, een forum, een webshop, een enquete enz.enz.
bovendien zijn er heel veel gratis componenten te downloaden, zoals bijvoorbeeld Phoca of Joomgallery (ik gebruik de laatste).
Ook vele gratis (voorgebakken) templates zijn er te vinden.
met Joomgallery kan je uitgebreide fotosites maken, compleet met inloggen enz. enz.
ik ben er ingedoken maar nog lang niet uitgeleerd maar met een boek erbij en veel stoeien gaat het toch vrij vlot.
Joomla is een zogenaamd content management systeem en werkt dus met een frontend en een backend, verder werkt het met Cascading Style Sheets (CSS) en is mbv Xampp standaard MySQL en PHP aan boord.
In Joomla kan je ook HTML of CSS aanpassen (als je dit onder de knie hebt).
ik was er weg van en ga stapje voor stapje verder.
Je kan het overigens eerst lokaal installeren voordat je de site gaat hosten en online brengt.
succes
Roland
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 25 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

Road8 schreefCOLONIk kan je een goed pakket aanraden (spreek uit een heel klein beetje ervaring).
download Xampp en installeer deze.
download Joomla 1.5.9 en installeer deze.
Beide gratis, en nederlands en veel ondersteuning te verkrijgen op internet.
in het standaard pakket van Joomla zitten al heel veel componenten zoals een forum, een webshop, een enquete enz.enz.
bovendien zijn er heel veel gratis componenten te downloaden, zoals bijvoorbeeld Phoco of Joomgallery.
met deze laatste 2 kan je uitgebreide fotosites maken, compleet met inloggen enz. enz.
ik ben er ingedoken maar nog lang niet uitgeleerd maar met een boek erbij en veel stoeien gaat het toch vrij vlot.
Joomla is een zogenaamd content management systeem en werkt dus met een frontend en een backend, verder werkt het met Cascading Style Sheets (CSS) en is mbv Xampp standaard MySQL en PHP aan boord.
ik was er weg van en ga stapje voor stapje verder.
Je kan het overigens eerst lokaal installeren voordat je de site gaat hosten en online brengt.
succes
Roland
Is jouw website al te bezichtigen?
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Nee, helaas nog niet.
ben er wel mee bezig maar ik ben nog niet zover dat ik 'm online kan brengen.
Ik oefen eerst even lokaal en pas als ik ook echt voldoende kennis heb en mooie foto's ga ik 'm online zetten.
En staat er ook een www button bij mijn handtekening.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

geert h schreefCOLONBij coppermine kun je toch ook tags gebruiken? Via de zoekfunctie kun je dan alle foto's met een bepaalde tag bekijken. Persoonlijk ben ik er wel tevreden over. Ik had toen nog een tweede gevonden waarbij je tags kunt gebruiken, maar in freeware-versies was de keuze niet erg ruim. Helaas ben ik de naam van die andere vergeten, zodra ik het weer weet en een ander heeft het nog niet gezegd laat ik het weten.
Tenzij ik verkeerd kijk heeft Coppermine alleen de mogelijkheid van een free text tag. En dat is toch niet wat ik zoek: geeft allerlei ellende met verschillende schrijfwijzen: Kerst kerstmis, zus versus <naam> etc.
Ik wil tags/labels kunnen definieren, en die toekennen aan een foto. Beetje het idee van labels in gmail.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je moet inderdaad wel consequent zijn met het taggen, anders vind je inderdaad niet alles terug met 1 tag. Wel is het zo dat wanneer je op bijvoorbeeld kerst zoekt, ook kerstmis gevonden word.

Maar succes met je zoektocht in ieder geval.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Voor het maken van je albums kan Adobe Lightroom precies wat jij wil, je kunt al je foto's keywords geven en geel goed filteren en dan een album maken. Ook kun je veel albums vinden die in Lightroom te gebruiken zijn. Om je website te bouwen heb je dan wel weer andere software nodig.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als het puur om albums gaat ken ik JAlbum, maar ik meen dat het ook met Lightroom mogelijk is om de albums online te zetten. Daarnaast heeft Adobe het programma Contribute, waarbij je in een gebruiksvriendelijke omgeving (template-)sites kunt aanpassen. Zal me niets verbazen als dat ook samen kan werken met Lightroom (als daar inderdaad zo'n web-functie in zit).

Wanneer je meer mogelijkheden wilt zul je toch naar een handgebouwd systeem moeten gaan kijken. Dan is alles mogelijk en kan alles naar jouw wensen worden aangepast. Enige nadeel is dat er een prijskaartje aan zit, maar nieuwe software is natuurlijk (vaak) ook niet te geef. Als je geïnteresseerd bent in de mogelijkheden van dit laatste nodig ik je van harte uit op mijn website, www.aplus-webdesigns.nl , of kun je me 'n mailtje sturen via info@aplus-webdesigns.nl .
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

wordpress.. een weblog programma.. maar erg handig voor dit soort dingen
"Photography is not just a click on the camera"
PJo64
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2009 11:27
WoonplaatsCOLON Rotterdam

In een grijs verleden heb ik wel eens gespeeld met "Gallery" (http://gallery.menalto.com). Geen idee of het kan wat je bedoelt, volgens de featurelist kun je wel keywords aan foto's hangen, en bezoekers kunnen zoeken op keywords. Het is wel lang geleden dat ik het gebruikt heb, en de ontwikkeling heeft niet stil gestaan. Ik vond het toendertijd wel erg prettig werken. Het kan zowel zelfstandig gebruikt worden alsook embedded in diverse content management systems (toendertijd o.a PostNuke).

Met vriendelijke groeten, Peter
For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled. - Richard P. Feynman -
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik gebruik studio webdesign, vind dat een erg fijn programma.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik hegb voor de mijne gebruik gemaakt an de gratis wysiwyg-edit Nvu
http://www.mozilla-nl.org/producten/nvu/
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar