Het zwembad (Lange termijn project, update 29-4)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zwembad in het dorp hier gaat plat. Het nieuwe is in aanbouw, maar het oude is momenteel nog in gebruik.

Het is voor mij een wat langer lopend projectje, maar ik ben bezig om het in beeld te brengen. Deels voor de facultatieve lessen op school en deels ook voor archivering van een stukje 'vroegah'.

Vanavond voor het eerst foto's gemaakt, en alleen van de buitenkant.
Ik heb al wel contact gehad met iemand van de gemeente, en via hem weer met iemand anders, die zou mijn gegevens weer doorspelen aan iemand van het zwembad, maar die heeft vervolgens nog niks laten horen. De bedoeling wordt natuurlijk ook om binnen foto's te maken en ook wat achter de schermen zodat er foto's van alles zijn.

Vooralsnog alleen even de buitenkant.
Ben er nog niet achter in welke stijl ik het wil gaan maken, het zal allemaal ook wel een beetje bij elkaar moeten haan passen, anders wordt het zo'n allegaartje.
Wat er voorlopig is, niet chronologisch, maar in volgorde van 'lopen':

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 29 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

het zegt mij op dit moment niet zo veel. Dat komt denk ik ook omdat ik de plek zelf niet ken. Foto 5 daarintegen vind ik wel een goede foto.
Misschien wat meer contrast erin dat het er wat meer vanaf spat.

groet,
Jos
"Photography is not just a click on the camera"
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hé, dik 500 keer bekeken, en toch een reactie.
Dank daarvoor Jos.

Dat het je op dit moment niet zoveel zegt kan ik me wel voorstellen. Dat heb ik zelf eigenlijk ook wel een beetje.
Maar het is ook iets waar ik wat meer tijd voor heb en waardoor het dus allemaal kan groeien.
De foto's zijn in de vroege avonduurtjes gemaakt, terwijl het zonnetje aan het zakken was, maar nog net haar laatste stralen liet gaan. Misschien is het tijdstip wel verkeerd. (Hoewel ik op #4 wel van het licht gecharmeerd ben)

Nadeel is dat het pand op zich vrij vierkant is en waarvan 1 van de 2 zichtzijdes richting het noorden ligt (foto 2 rechterzijde) en eigenlijk nooit echt goed licht krijgt (maar wel heel veel tegenlicht of knalharde schaduw)

Maar het is denk ik iets wat gaandeweg moet gaan groeien tot iets moois. Het gaat denk ik ook wel goedkomen.
Qua bewerking is er eigenlijk nog niet zoveel aan gedaan, want ook dat is iets waar ik nog wat zoekende ben.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik weet hoe moeilijk het is om van zo'n dom vierkant en allesbehalve markant gebouw nog aansprekende foto's te maken. Maar gezien je opdracht denk ik dat er meer in had gezeten.

Ik denk dat je je meer moet verplaatsen in de ervaring van de bezoeker. Dus niet het gebouw van alle kanten laten zien, maar wellicht je laten leiden door een zwembad bezoek. Langs rijden (bord), fietsenstalling/parkeerplaats, overzicht van het front, voordeur. Met name #5 is duidelijk met een fotografisch oog gemaakt en de meeste klanten zullen dat beeld niet typerend vinden voor het gebouw denk ik.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
fotoborst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2005 00:07

Wil ook wel wat gedachten uittypen...

Ik denk, hoe kijk je zelf naat foto's van gebouwen die er niet meer staan en die wel vastgelegd zijn door collega's uit vroeger tijden? Zelf kijk ik graag naar dat soort foto's, herinneringen komen boven, speur die foto's af naar herkenningspunten etc... Waaraan herinner je later het zwembad? Denk zelf niet aan de techniekruimte aan de achterkant in de bosjes. Ik denk dat ik de route zal volgen van het publiek. te beginnen met het pand te framen in zijn omgeving. zijn er karakteristieke elementen die je samen met het zwembad vast kan leggen. Elementen die nog wel een tijdje blijven staan die als ijkpunt kunnen dienen. Het geeft toekomstige kijkers een idee waar ook alweer het zwembad stond.
Parkeerplaats/fietsenrekken mis ik in de foto's daar begint het bezoek van het zwembad. Vervolgens de entree. misschien leuk om met een groothoek pal voor de voordeur te staan om het beeld te maken wat je ziet bij het binnen gaan?!? Vervolgens de route naar kassa, kleedruimte's, zwembad, douche's, föhnruimte en de bar! :)... Een zwembad is wel een gebouw wat je van binnenuit beleeft dus daar liggen nog de meeste uitdagingen...

Zomaar een hersenspinsel, misschien heb je er wat aan?! :roll:

Edit: ik geloof dat ik met jeveos wel samen een fotoreportage kan maken! :wink: (moet sneller typen)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jeveos schreefCOLONMaar gezien je opdracht denk ik dat er meer in had gezeten.
Mijn deadline ligt pas op het moment dat de slopershamer erdoorheen gaat en dat duurt nog zeker tot na de zomer. Tijd genoeg dus.
De getoonde foto's is eigenlijk ook meer een klein beetje studie en om hier wat te brainstormen. Er gaan nog zeker veel meer foto's gemaakt worden en uiteindeljk zal het resultaat ook allemaal wel goed zijn, maar ik wil hier ook vanaf het begin beeld laten zien en niet zozeer alleen het eindproduct.
jeveos schreefCOLON Dus niet het gebouw van alle kanten laten zien, maar wellicht je laten leiden door een zwembad bezoek.
Ik neem het mee voor de volgende keer
fotoborst schreefCOLON Zomaar een hersenspinsel, misschien heb je er wat aan?! :roll:
Ja hoor, zeker wel.

De binnenkant van het zwembad is iets anders dan de buitenkant. Voor de binnenkant moet mijn toestemming ook goed geregeld zijn namelijk, en dat is momenteel nog niet helemaal. Dus daarom ben ik nu eigenlijk ook alleen maar met de buitenkant bezig. Binnenkant komt nog wel (als het goed is natuurlijk)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vanavond weer heel eventjes op pad geweest. Nog steeds geen binnenfoto's maar da's geen ramp.
Langzaam aan begint er wel een beetje een idee te vormen.

Ik heb belsoten om het advies van Jeveos in de wind te slaan. In ga het gebouw niet fotograferen vanuit het oogpunt vanuit de bezoeker, maar ga toch meer mijn eigen gang. Gewoon fotograferen zoals ik het ervaar. Beetje de autonome kant in, maar wel duidelijk het Waalwijks zwembad.

Ook vanavond was het eigenlijk weer een beetje proberen en vergelijken met de vorige keer. Kijken wat wel werkt en wat niet, en zo komt het allemaal langzaam tot stand. Gewoon, geen haast en lekker op mijn gemak bezig zijn. Dit was de tweede keer dat ik er was en weer rond dezelfde tijd. Helaas vandaag niet maagdelijk onbewolkt, dus geen mooie blauwe luchtjes op de achtergrond. Wel ongeveer hetzelfde licht.

Ben er in ieder geval al achter dat ik voor bepaalde hoeken van het gebouw echt op andere tijdstippen terug moet komen.

Dit is er 1 van de voorkant. Het zonnetje schijnt me tegemoet, maar wordt door het gebouw tegengehouden. Tegenlicht dus. Dat resulteert in een gebouw wat compleet in de schaduw ligt.

Afbeelding

Linksboven: flitser op groothoek
Rechtsboven: flitser gezoomd naar 105mm op bovenbouw
Linksonder: flitser gezoomd naar 105mm linksonder
Rechtsonder: flitser gezoomd naar 105mm rechtsonder

Deze foto kan meerdere kanten uit. Ik kan teruggaan als het nog net niet donker is en het gebouw dan met twee flitsers aanstralen, of een keer in de vroege ochtend als het zonnetje nog net niet onder is. Het eerste is een idee wat me aanspreekt maar neemt met zich mee dat ik alle andere dingen buiten dan ook zo moet gaan doen. Ik moet die stijl dan wel doorzetten. Als ik s'ochtends terugkom dan past het wel binnen de rest, want ik zal dat waarschijnlijk ook op een tijdstip doen dat het echt vroeg is en het licht nog zacht is.

Vandaag ook het uithangbord weer eens bekeken.
Ditmaal vanaf de andere kant
Afbeelding

En ook van dezelfde kant als eerst, maar nu met iets mooier licht, een mooier standpunt en de voorgrond iets ingeflitst
Afbeelding

De fietsen bij de entree meegenomen in het overzicht
Afbeelding

En er stond nog een verdwaalde fiets in de hoek
Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

niemand? :x
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Niet ongeduldig worden Jeroen.

Van de vier zou ik persoonlijk gaan voor de flits op de deur, daar zou ik in ieder geval de aandacht op willen leggen.

Ik vind de rest een beetje flauw overkomen. Ik denk dat het het beste is wanneer je gaat kiezen voor of echt een analoge look, of het contrast omhoog. Dit is van beide net niet. De foto's met fietsen vind ik het fijnste kijken, die komen minder afstandelijk over.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wat ik ook net bedacht: Het is voor ons moeilijk om te beoordelen zonder een totaalplaatje van wat jij voor ogen hebt. Het vormt ook nog geen echte serie, dus rest er weinig anders als per foto beoordelen. Ik denk echter dat het vooral als serie straks sterk moet gaan worden, maar welke kant jij er precies mee in wilt blijft vooralsnog gissen. Zeker als je voor een autonome aanpak kiest is het belangrijk te weten wat je publiek verlangt, of anders dat publiek weten te bereiken met jou foto's. Verder kunnen voorbeelden met stylen voor ons handig zijn in het sturen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

geert h schreefCOLONVan de vier zou ik persoonlijk gaan voor de flits op de deur, daar zou ik in ieder geval de aandacht op willen leggen.
Was ook de reactie op school vanmiddag. Is misschien wel de meest logische keuze.

Feit blijft dat het gebouw ooit is neergeplompt en dat er wat accenten aan toegevoegd zijn om het een beetje op een zwembad te laten lijken. Gewoon wat blauwe platen ertegen en het dak zijn eigenlijk de enige dingen die het op een zwembad laten lijken.
geert h schreefCOLON Ik vind de rest een beetje flauw overkomen. Ik denk dat het het beste is wanneer je gaat kiezen voor of echt een analoge look, of het contrast omhoog. Dit is van beide net niet. De foto's met fietsen vind ik het fijnste kijken, die komen minder afstandelijk over.
De foto's die ik nu laat zien zijn haast onbewerkt. In ieder geval op het gebied van het toevoegen van een bepaalde stijl qua bewerking.
Ik ben nog zoekende en dat is nu ook nog duidelijk te zien.
Gaanderweg begint er in de bovenkamer al wel een klein beetje een invalshoek te komen.
Dat ik nog niet binnen bezig ben geweest maakt het misschien ook niet makkelijker.
Wel ben ik er in ieder geval uit dat het a)wel een registratie van het gebouwöp zichzelf moet gaan worden, dus geen menselijke interactie. En b) er toch wel een eigen draai van mij als fotograaf in moet komen. Niet gewoon registraties maar wel gewoon echte foto's.
geert h schreefCOLONWat ik ook net bedacht: Het is voor ons moeilijk om te beoordelen zonder een totaalplaatje van wat jij voor ogen hebt.
Klopt, maar dat is dus voor mezelf ook nog niet helemaal duidelijk. En dat zie je dan terug. Op dat vlak is het dus wel heel helder :lol:
geert h schreefCOLONVerder kunnen voorbeelden met stylen voor ons handig zijn in het sturen.
Die zijn er nog niet.
Begin van de week zal ik eens contact met ze opnemen wanneer ik binnen aan de slag kan. Ik moet denk ik de buitenkant even met rust laten en dat in een later stadium weer oppakken.

-

Buiten het feit dat dit topic mij natuurlijk moet helpen om een bepaalde draai in de foto's te vinden heb ik het ook geopend om eens te laten zien wat er nu allemaal bij komt kijken. Waar knelpunten liggen in een serie van een oersaai gebouw en welke invalshoeken er allemaal kunnen zijn.
Het topic is deels dus ook een stukje totstandkoming van
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar