Laat ik proberen je op het forum de saaie theorie een beetje leuk uit te leggen, dan mag jij thuis of waar dan ook lekker experimenteren.
Die theorie is best veel eigenlijk. En om dat een beetje hapklaar te houden doe ik het in stukjes,. Misschien niet helemaal in de goede volgorde, maar over een tijdje is er best een volgorde in te zien.
Je kunt verlichten met tal van dingen. Je kunt gebruik maken van het bestaand licht en je kunt licht maken. Natuurlijk zou je een tovenaar zijn, of werknemer van Philips of zo, als je letterlijk licht maakt, maar je snapt vast wat ik bedoel.
Licht maken kan op verschillende manieren. We kennen allemaal het licht op de camera wel. Dit in de vorm van de interne flitser of een reportageflitser, maar in de studio gaat dit nog net iets verder.
In de studio werken we met losse flitskoppen (hier kom ik ook nog een keer op terug). Deze koppen hebben een flitsbuis en een regelaar. Vaak nog wat extra toeters en bellen, maar dit is het hoofdzakelijk.
Je kunt daarmee bepalen hoe krachtig de flitsbuis reageert. Maar dan?
Nou, het licht van de flitsbuis moet ook wel een beetje gevormd worden.
Recht vanuit de flitskop is dat een erg hard pitje waar we eigenlijk niet zoveel mee kunnen.
Daarom hebben fabrikanten een hele hoop leuke dingen bedacht. Dingen die ruimte innemen en lastig zijn om in elkaar te monteren, zoals de softbox. Of dingen die erg makkelijk zijn en lekker compact, zoals een paraplu.
Maar wat doen die dingen nu eigenlijk?
Ze doen allemaal hetzelfde, ze vormen het licht van de flitsbuis tot iets wat meer aansluit bij onze wensen. We kunnen er lekker zacht licht mee maken wat mooi om ons onderwerp heen krult, of we kunnen het lekker hard maken met grote schaduwen.
Ik ga je in ieder geval een aantal varianten laten zien (kom er uiteraard thuis weer achter dat ik er eentje ben vergeten, maar die komt ooit nog wel eens voorbij)
Ik heb het meest ideale model gebruikt wat ik kon vinden: Beer. Beer heeft een schitterend karakter. En hij kan heel goed luisteren. De opdracht naar Beer was: "Blijf zo staan". En dat doet hij dan ook. Hij blijft in dezelfde houding. Waarschijnlijk had hij gisteren teveel gezopen, want hij bleef niet op zijn eigen pootjes staan, maar een klein doosje erachter hield hem in balans. Maar over het algemeen is hij nooit chagarijnig en kan ik dus lekker mijn gang gaan zonder dat hij een keer naar het toilet moet of iets wil drinken of even moet uitrusten.
Laten we maar beginnen.
En we beginnen natuurlijk met de kale reflector op de flitser.
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_reflector_zonderschermpje.jpg)
Je ziet op het fototje links dat er gewoon een kale kel op de flitskop zit. Deze is aan de binnenkant voorzien van een coating zodat het licht mooi verdeeld wordt. Het enige wat die kelk eigenlijk doet is het licht van de flitsbuis iets groter maken, maar niet zo gek veel.
Hierdoor houden we toch nog een harde schaduw aan de linkerkant over. Je ziet dat ook aan de rechterkant. De schaduw van Beer loopt helemaal door en steekt vrij hard af tegen de ondergrond.
Wil ik dit verhelpen, dan kan ik aan de andere kant een lampje plaatsen, maar ik kan ook een reflectieschermpje gebruiken.
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_reflector_metschermpje.jpg)
Ik heb hier rechts, net buiten beeld, gewoon een stukje schuim neergezet en laat op die manier het licht wat voorbij Beer komt, terugreflecteren in zijn schaduw. Omdat ik de kelk gebruik, wat een hard licht maakt, blijft de harde schaduw nog wel. Maar het reflecterende licht maakt het iets zachter. Bovendien maakt het de ´dark side´, rechts van beer, iets minder donker. Dit is vooral rondom zijn oor terug te zien.
Maar over het algemeen is het nog geen lekker zacht knuffelbeertje. Dat maakt eigenlijk ook niet uit, want het gaat er hier om dat je ziet wat verschillende dingen doen en niet of je dit beertje wil kopen.
We gaan snel door, en we doen nu iets heel anders.
Ik heb op de kelk een kleppenset gezet. Deze worden ook wel Barndoors genoemd. Ondanks dat ik wel uit Brabant komt, ben ik toch een hele stadse jongen en vind ik Schuurdeuren nu niet echt fraai. Dus ik houd het op kleppenset.
Deze kleppenset bestaat uit vier kleppen op een ring die je op de kelk zet.
Deze kleppen kun je richten en hiermee kun je je licht vrij makkelijk sturen waar je het hebben wilt. Het meest logische was natuurlijk om heel Beer uit te lichten en de rest niet, maar ik heb zijn hoofd wat afgeschermd door de bovenste klep nog verder naar binnen te buigen.
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_kleppenset.jpg)
Echt heel anders, niet?
Maar Beer was niet echt gelukkig met dit resultaat
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een kleppenset kan handig zijn bij je achtergrond. Daar wil je het licht namelijk op de achtergrond hebben en niet laten overstralen naar je voorgrond. Je kunt er dan behoorlijk precies mee richten.
Bij veel flitssets zit een zogenoemde doorschietparaplu. Dit is een leuk en makkelijk accesoire wat het licht erg groot verspreid. makkelijk om grote ruimtes erg licht in te vullen, maar ook handig als zacht licht. Hoe groter de paraplu, hoe zachter het wordt
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_doorschietparaplu.jpg)
Je ziet de paraplu tussen de flitser en Beer inzitten. Dat maakt het dus tot een doorschietparaplu. Je schiet je flitslicht er doorheen.
Er gaat licht alle kanten op, en dat is op zich wel leuk. Want zie je wat er met de schaduw rechts van Beer gebeurd? Die schaduw is veel zachter. Dit komt omdat ik met de paraplu een veel grotere lichtbron krijg waardoor het licht ook een beetje achter Beer terechtkomt.
Wel is het zo, om nog steeds op het steeds gebruikte F/8.0 te blijven, het vermogen veel verder opgeschroefd moest worden. Natuurlijk kan de paraplu ook dichterbij (schaduw wordt dan nog zachter) en dan is er ook minder vermogen nodig.
Maar er zijn nog meer paraplus. Je hebt namelijk ook terugschietparaplu's. Hier staat de flitser van je onderwerp af en schiet je in de paraplu die het licht terugreflecteert.
Bijvoorbeeld de reflectieparaplu met een zilveren binnenkant
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_reflectieparaplu.jpg)
Dit levert eigenlijk een hele grote kelk op. De reflectie is vrij hard. Zie ook een beetje de schaduw.
Vergelijk het maar eens met een terugschietparaplu die egaal wit van binnen is
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_reflectieparaplu_wit.jpg)
Hier zie je dat de schaduw toch weer veel zachter is.
Een terugschietparaplu heeft het voordeel van een doorschietparaplu dat het licht toch iets gerichter wordt afgeleverd. Waar het bij een doorschietparaplu alle kanten op schiet, blijft het bij een terugschietparaplu een beetje gebundeld.
Dan heb je nog steeds geen softbox gezien. Dat klopt, maar niet getreurd. Uiteraard heb ik ook die even voor je in elkaar gezet.
Dat laatste is een geintje, want ik vind het absoluut niet leuk om softboxen te monteren. Ik zet ze vaak dan ook 1 keer in elkaar, om ze dan vervolgens nooit meer uit elkaar halen. Degene die een softbox hebben die snappen waarschijnlijk wel waarom, en degene die er geen hebben: succes, u komt er nog wel achter
De softbox is eigenlijk een hele grote kelk met een doek aan de voorkant. Het licht wordt op een echt groot oppervlakte geprojecteerd en gaat vervolgens vrij gericht naar buiten. Erg mooi spul om lekker zacht licht mee te maken.
Om een beetje schaduwloos (en dus zacht) te fotograferen, is dit toch eigenlijk wel mijn favoriete accesoire. Maar ook met een paraplu kun je zacht licht maken.
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_softbox_metschermpje.jpg)
Zoals je ziet is dit erg zacht. De schaduw is aanwezig, maar erg zacht aanwezig en omdat de softbox veel groter is dan mijn paraplu's en dichterbij staat is de schaduw ook veel korter. Totaal geen harde randen. Ook achter het strikje valt een veel zachtere schaduw als bijvoorbeeld bij reflectieparaplu's
En om tot slot dan nog even een softbox zonder reflectieschermpje te laten zien. Gewoon om aan te geven wat een simpel stukje piepschuim doet.
![Afbeelding](http://i217.photobucket.com/albums/cc225/fotojeroen/lichtvormers/_softbox_zonderschermpje.jpg)
Nu heb je in ieder geval wat saaie theorie gehad over verschillende manieren om het licht te vormen. Binnenkort ga ik eens kijken of ik er in de praktijk wat over op papier kan zetten.