Onscherpte 24-105 L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

MaFo schreefCOLON
MaestroNL schreefCOLONMisschien een rare vraag maar heb je er een UV filter op zitten?
Ja, de B+W 77mm UV Filter MRC.
Haal dat filter er eens af? Ik had nl. exact het zelfde, ene keer wel scherp andere keer niet.
Gebruikers-avatar
boxer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2009 21:12
WoonplaatsCOLON Brabant

Heb het ook gehad met de 24-105. Eerste was een duidelijke doa (nieuw en niet scherp te krijgen, niet met en niet zonder UV). Tweede dacht ik weer hetzelfde te hebben, bleek het UV filter niet vast te zitten (daar zat bij focussen dus beweging in).... Was snel opgelost en nu superscherp !
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

MaFo schreefCOLON"echt USM"
Wat is "echt USM"? je lens heeft een USM mechanisme om scherp te stellen, hij kan niet anders (mits op AF).
MaFo schreefCOLONstandaard staat de camera altijd op spot.
Spot is iets anders dan het middelste focuspunt

Ik heb nog steeds het idee dat je gewoon aan de lens moet wennen en vooral dat ie gewoon niet goed kon scherpstellen. Maar er zijn nu meerdere keren tips voorbij gekomen om controleerbare testjes te doen en je blijft met de studio opname komen waarbij er twijfel is of die wel geschikt is. 1000 studio-opnames zijn echt geen garantie, 1/60e is gewoon problematisch en sluit bewegingsonscherpte gewoon niet uit bij deze foto. Gecotroleerd testen is de enige oplossing.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Dat voorbeeld geeft naar mijn mening juist wel bewegingsonscherpte!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Idd. Kijkend naar de crop zou ik hetzelfde concluderen, bewegingsonscherpte.

Daarbij is de 24-105 een uitstekend objectief (heb ik zelf ook), maar in de studio pak ik toch een prime (85mm). Want op pixelpeelnivo wint die het echt.

Maw, optisch uitstekend, maar dat is altijd weer afhankelijk van je referentie

:wink:
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Als ik de crop zo bekijk, dan lijkt mij dat inderdaad bewegingsonscherpte, zoals mijn twee voorgangers ook al zeggen.

Ik zou je sluitertijd wat sneller maken. Een sluitertijd van 1/60 is soms nodig, maar liever schiet ik bij dergelijke dingen op 1/125 om op safe te spelen.

MaFo, waarom staat je camera standaard op spotmeting? Is gewoon een nieuwsgierige vraag. Ik werk namelijk met bijna al mijn lichtmeetmethodes wel. Dus meervlaks, deel en spotmeting. "Met nadruk op 't midden", gebruik ik praktisch nooit.

Een UV-filter zou ik er helemaal al afhalen. Zijn in mijn ogen gewoon overbodige dingen. Het heeft alleen maar nadelen... Ten allertijden een zonnekap, die doet wel "wonderen"...

Trouwens, welk focuspunt heb jij bij de voorbeeld foto('s) ingesteld en in combinatie met welk diafragma?

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Canon Benny schreefCOLONHoi,
...met welk diafragma?
Dit is in dit specifieke geval niet belangrijk, de 24-105 is vol open al haarscherp.

Het lijkt inderdaad op bewegingsonscherpte, maar in dit geval niet veroorzaakt, maar door het model.

1/60 met IS aan moet makkelijk kunnen met de 24-105, ongeacht de gebruikte focale lengte. Sterker nog, 1/25 is geen probleem.

Echter, als je bewegende onderwerpen fotografeert minimaal 1/brandpuntafstand aanhouden.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
buitenb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 21:23
WoonplaatsCOLON Etten Leur
CONTACTCOLON

Let op ze flits ook dus die 1/60 heft gene probleem te zijn.

Ik heb misschien niet goed gelezen maar werk je op statief met deze foto's ?

De IS kan daar problemen mee hebben, mijn 24-105 is ragscherp en ook heel goed te gebruiken vol open.

Heb er ook al een shoot met flitsers mee gedaan heerlijk !
Eos 5D Mark 2, Eos 5D, canon EF 24-105 F4 IS L, Canon 70-200 2.8 L IS, Canon Ef 28 2.8, Canon Ef 50 1.8 ,Lensbaby 2.0 ,Tokina 100 2.8 macro, Canon 430 EX , Kata 3IN30,Canon S90Is
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

avandijk,

Middelste focuspunt is tot f2.8 gevoelig, en de overigen gevoelig bij f5.6...

buitenb,

Een flits bevriest alleen, als er geen omgevingslicht is. In een studio werk je met daglicht temperatuur flitsers en lampen, meestal zo'n 5600 Kelvin, ook dan zal een flits niet alles bevriezen bij 1/60. Een sluitertijd van 1/125 t/m 1/200 is een beter alternatief. Je sluit bewegingsonscherpte op deze manier zo goed als uit bij deze vorm van fotografie.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Canon Benny schreefCOLONEen flits bevriest alleen, als er geen omgevingslicht is. In een studio werk je met daglicht temperatuur flitsers en lampen, meestal zo'n 5600 Kelvin, ook dan zal een flits niet alles bevriezen bij 1/60.
Sorry, maar dat is pertinente onzin. Een flits bevriest ook als er wel omgevingslicht is; het gaat puur om de verhoudingen omgevingslicht / flitslicht. En in de studio sluit je omgevingslicht in iedere vorm helemaal uit. En kleurtemperatuur doet er niet toe (voor zover het scherpte betreft dan).

Anyway, monoblocks hebben wel een relatief lange lichttijd t.o.v. reportageflitsers: 1/700 of nog langer tegenover de 1/20000 van de gemiddelde SpeedLight. Voor statische beelden als dit is dat echter geen probleem.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

hoe oud zijn je batterijen?

Ik heb dezelfde lens en had ook met regelmaat onscherpe foto's
en toen bleek dat mijn batterijen gewoon niet meer voldeden.
Te weinig kracht in je batterij kan een onscherpe foto geven aangezien er ook usm in zit en dit vreet ook stroom.
Probeer er eens een nieuwe volledig volle batterij in te doen.
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

jeveos,

Je hebt gelijk.

Maar je bent toch met me eens, dat hoe meer omgevingslicht er is, hoe minder een flitser een beweging bevriest.

De kleurtemperatuur was gewoon als voorbeeld. Dit, omdat de meeste flitser en lampen op daglicht zijn afgesteld; 5000 tot 5600 Kelvin. Heeft inderdaad niks met scherpte te maken. Ik had het daarom in mijn vorige bericht beter ook niet kunnen noemen, omdat het dan afleidend leest.

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

canon benny schreefCOLON avandijk,

Middelste focuspunt is tot f2.8 gevoelig, en de overigen gevoelig bij f5.6...
Dus......???

Wat je schrijft is alom bekend. Het voegt niets toe aan je eerdere statement, het verandert namelijk niets aan het feit dat de 24-105 wijd open (f4 !!)al scherp is. Is in dit geval dus onbelangrijk.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Marius van Zanten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 08:30
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Hallo allemaal, zie mijn topic....verder op hierzo...
Ondanks dat de IS niet goed werkte was mijn scherpte van die lens ook niet optimaal.
De eertse foto's die ik er mee maakte waren echt onscherp.
Toen heb ik een scherpte test gedaan samen met mijn 70-200 IS L 2.8 op statief en allebij op de zelfde brandpunt afstanden. Op 70 mm en 105 mm

En ik moet zeggen bij volle opening was alleen maar het midden scherp van de 24-105 toen ik daifragmeerde naar F8 was het een stuk beter, maar de randen waren nog niet rete scherp.
De 70-200 presteerde beter, maar ook met volle opening was de rand scherpte niet optimaal, maar dit is algemeen bekent.
Ook ik heb heb back en frond focus test gedaan maar daar kon ik geen afwijking in vinden.
Ook heb ik foto's zonder IS gedaan van af statief, en met grote opening is het soms gewoon niet scherp.
Ook de foto's van mijn 17-40L zijn echt veel scherper.

Ook ik had hoge verwachtingen van deze lens omdat de testen prima zijn en veel tevreden gebruikers waren.
Maar vanaf de dag dat ik de lens erop heb ben ik er niet zo gelukkig mee.
Ook omdat de IS bij het scherpstellen wel een schokt.

Ik heb het zelf bij de Pro beurs in Houten aan medewerkers van Canon na gevraagd en deze vertelde dat dit normaal is???

Toch heb ik de lens naar K-E terug gestuurd voor omruiling omdat ik eral van het begin last van had, en dit had ik ook na een week aan K-E geschreven , ik hoop niet dat ze de lens repareren.

Hij is nu een bijna een week weg en heb nog niet gehoord. het zou 4 weken duren.

Zo dit zijn mij bevindingen van de Canon 24-105 IS L4 USM

gr. Marius
Fotograferen is schrijven met de kleuren van het licht // website: www.vanzantenphotography.nl is online!!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar