450d, nu nog de juiste keuze van startlens(zen)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
belblade
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 19:56

hallo heren

had het ook al even in mijn voorstel-topic beschreven maar dat deel staat hier toch iets beter lijkt me 8)

Ga weldra de overstap maken naar een dslr-camera maar ga daarvoor eerst toch nog wat advies inwinnen ! het huidig idee is als startset de 450D + 15-55 is + de 55-250 is maar daar kan ifv feedback of advies nog verandering in komen

Ik moet toegeven dat ik nog geen idee heb wat ik allemaal precies wil gaan fotograferen maar ik wil nu een brede startset met héél wat mogelijkheden om dan binnen een jaar of 2 wat meer te gaan kijken welke richting ik nu uit wil qua lenzen en dergelijke.

Ik ben ook redelijk n00b dus wil (nog) niet 2x zoveel spenderen. Met deze set wil ik de basis goed onder de knie hebben, toestel & verschillende afstanden en instellingen leren kennen.

Wat ik er nu zeker mee wil doen is :
- familie / kids en dit zowel indoor als outdoor
- tijdens wandeltochten toch al wat mooie plaatjes schieten maar niet metéén héél micro of héél macro
- city-trips & andere uitstapjes vastleggen

ik besef dat ik hiermee niet meteen de meest professionele of visueel volledige correcte foto's ga nemen maar dat is (nu nog) niet de bedoeling

een ander idee is om een soort "tussenlens" te nemen (bv een sigma 17-70 of ...) en dan wat door te sparen voor een wat betere zoomlens maar daar hoop ik hier wat advies over in te winnen ... Een superzoom zie ik sowieso niet zitten wegens te veel compromissen...

dus als jullie binnen datzelfde budget een alternatief zien (ttz eos450d + 1 of 2 lenzen voor max 1100€) mag je dat altijd laten weten

thanks !
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

Zelf ben ik een paar jaar geleden begonnen met een 400D, Kitlens 18-55 en een Tamron 55-200. Niet te duur maar voor een noob goed genoeg. Een paar jaar verder is dat wel uitgebreid met een flitser, statief en een goede 17-50 f2/8.

Maar als je 1100 wilt uitgeven zou ik persoonlijk voor een 500D gaan. Voor 1100 heb je ook een 500D incl een 18-200 IS. Ben je voorlopig klaar. Wel even gedult hebben want de 500D is pas in mei leverbaar.
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... 18_200_IS/#

Of een 500D body (ongeveer 850) en een Tamron 18-200 (ongeveer 200). Dan heb je nog geld over voor geheugen en een tas.

Een 450D combi heb je al voor 800 (body, 18-55 en 55-200)
http://www.digicamshop.nl/product/51270 ... mm-is.html
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik denk dat binnen jou budget geen alternatief is voor wat je zelf aandraagt. De optische prestaties van de objectieven die jij noemt zijn zeker niet slecht.

Een superzoom zoals de 18-200 zoals bolke adviseerde raad ik af. Optisch zul je inleveren. Het enigste "voordeel" is dat je niet zou hoeven te wisselen van objectief, maar dat wisselen is geen ramp. Bedenk vooraf wat je wilt gaan fotograferen en kies tijdig voor de juiste beeldhoek, dan zul je tijd genoeg hebben om te wisselen. Juist net doordat je gedwongen word vooraf te bedenken wat je nodig zult gaan hebben zul je meer gaan nadenken over je beeld en dat zal de kwaliteit op den duur ten goede komen.

En over de 500D: Eerst maar eens zien of de beeldkwaliteit echt beter is als van de 450D voordat ik hem iemand adviseer. Bedenk dat de bestanden die eruit komen ook de helft groter zijn en dus meer opslag en rekenkracht vraagt.
Gebruikers-avatar
fotogeniek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Den Haag

als ik jouw was zou ik gewoon de 40d kit of de 50d kit kopen. Laatste is 1150 euro. Gewoon een goede degelijke body voor normale Europese handen en een prima lens met bereik. Je leert met een **d sneller goed fotograferen dan met een ***d. Instellingen zijn makkelijker aan te passen met het 2e display. Wil je daarna tele kun je daar voor sparen, maar 17-85 lijkt me prima het bereik voor een beginnend fotograaf. Staat equivalent aan de veel duurdere 24-105 op een fullframe. Dus genoeg groothoek en genoeg tele en IS! Uiteindelijk als je helemaal enthousiast raakt (waarschijnlijk wel!) zul je die 17-85 verkopen voor een 17-50/55 en een 70-200 en een flitser. Bedenk wel dat je voor een goede tas, statief, geheugenkaarten, extra accu's nog ongeveer 200 euro moet rekenen.
Laatst gewijzigd door 1 op fotogeniek, in totaal 5 keer gewijzigd.
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONIk denk dat binnen jou budget geen alternatief is voor wat je zelf aandraagt. De optische prestaties van de objectieven die jij noemt zijn zeker niet slecht.

Een superzoom zoals de 18-200 zoals bolke adviseerde raad ik af. Optisch zul je inleveren. Het enigste "voordeel" is dat je niet zou hoeven te wisselen van objectief, maar dat wisselen is geen ramp. Bedenk vooraf wat je wilt gaan fotograferen en kies tijdig voor de juiste beeldhoek, dan zul je tijd genoeg hebben om te wisselen. Juist net doordat je gedwongen word vooraf te bedenken wat je nodig zult gaan hebben zul je meer gaan nadenken over je beeld en dat zal de kwaliteit op den duur ten goede komen.

En over de 500D: Eerst maar eens zien of de beeldkwaliteit echt beter is als van de 450D voordat ik hem iemand adviseer. Bedenk dat de bestanden die eruit komen ook de helft groter zijn en dus meer opslag en rekenkracht vraagt.
Review 500D:
http://www.dpreview.com/previews/canoneos500d/
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De review doorgelezen, maar ik kan niet vinden waar staat dat de beeldkwaliteit beter is als van de 450D... Misschien kijk ik er overheen, zou jij dan alvast de goede pagina kunnen geven?
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Niet gek dat je nergens vind of ze de beeldkwaliteit goed vinden Geert, het is een preview, geen review :shock:

Je wordt geen betere fotograaf van xxD t.o.v. een xxxD, maar een xxD heeft wel wat voordelen. De belangrijkste is wel dat de body net even groter is en er net even betere materialen gebruikt worden. Maar voor een "beginner" is een 450D een hele goede camera waar je heel veel mee kunt leren - ik ben begonnen met een plastic 3000n en ik heb het ook geleerd!

Qua lenzen zijn de 18-55IS en 55-250IS goed, voor echt betere lenzen moet je veel meer geld neerleggen. De door jou genoemde Sigma 17-70/2.8-4 is een interessante lens met meer bereik en hij is iets lichtgevoeliger, maar heeft geen IS en dat bereik heb je niet nodig als je de 55-250IS kiest. De hiervoor genoemde 17-85IS is voor jou alleen interessant als je een goede deal vindt (of als je maar één lens wilt en pas later eventueel een telelens wilt kopen want dan is e 85mm wel fijn) - de lens kun je kwalitatief niet vergelijken met de 24-105IS.

Kortom, ik ben het met Geert eens, je zult niet snel iets beters vinden dan de 18-55IS en 55-250IS voor deze prijs.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotogeniek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Den Haag

Heb toch niet gezegd dat je een betere fotograaf wordt met een **d!? Je leert wel sneller beter fotograferen aangezien de aspecten duidelijker op je camera staan bovendien ligt ie een stuk lekkerder in de hand. Heb ook niet gezegd dat ***d's slecht zijn. Als je voor 200 euro meer een **d kan kopen raad ik het wel zo aan.

In het geval van een ***d moet je voor een 450d gaan, want het prijsniveau van de 500d zal pas in het najaar snel naar beneden gaan in afwachting van de 550d. De 18-55IS is in zijn prijscatogorie onovertroffen. Voor een betere moet je 3x zoveel geld neerleggen. Voor de 55-250IS moet je ongeveer 1,5x zoveel neerleggen voor een betere. Als je nog niet weet wat voor foto's je gaat maken is dit de tele voor jou. Als aanvulling moet ik je toch wel de Canon EF 50mm F/1.8 adviseren aangezien je binnen portretten wilt maken. Is een geweldige lens en daar staat ontzettend veel op het forum over geschreven. Ook heel veel mooie foto's...
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Ga ze beiden eens gebruiken, zou ik zeggen; ik vind zelf de xxxD serie bodies een beetje irritant klein, alhoewel het na een tijd wel went (heb in October enkele weken afwisselend met m'n reisgnoot mijn 300D - groot - en haar 450D - compact). Qua bediening vind ik de XXd (in mijn geval de 5D, maar da's ongeveer hetzelfde) veel intuitiever.

Kwaliteit van de foto's? Voor beide cameras uitstekend. Met een 40D of 50D heb je wel een toestel waar je een beetje meer mee kan groeien, heb ik het idee, maar de 450D is zeker iets meer dan een 'instapmodel'; het is gewoon een zeer volwassen camera met een paar beperkingen die je bij de grote broertjes en zusjes niet hebt. En het is een kleiner, lichter ding.

Of dat zal storen, als beginner, dat is moelijk te zeggen; ik heb met veel plezier, ruim 5 jaar lang, met m'n Canon 300D gefotografeerd. Pas een paar maanden terug echt een upgrade gemaakt (meteen een 5DII, omdat ik ontdekt heb dat ik vooral aan laag licht, groothoek fotografie doe; als ik sportfotograaf was, voor buitensport, was het denk ik een 50D geworden), nul komma nul spijt van.

Besef goed dat je een systeem koopt; de body, die gaat op gegeven moment weer het veld ruimen voor een nieuwe. De twee lenzen die je noemt zijn prima, dekken vannalles best breed in. Als de fotogekte je echt grijpt, zul je uiteindelijk ook een en ander willen upgraden, m.n. glaswerk.

Ik sluit me ook aan bij de mensen die een lichsterke prime, zoals de 50/1.8 aanbevelen; hele andere soort fotografie, erg prettig in laag licht. Of het brandpunt/beeldhoek je ligt zul je zelf uit moeten vinden.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

mattia schreefCOLONIk sluit me ook aan bij de mensen die een lichsterke prime, zoals de 50/1.8 aanbevelen; hele andere soort fotografie, erg prettig in laag licht. Of het brandpunt/beeldhoek je ligt zul je zelf uit moeten vinden.
En omdat je nog niet weet of dat brandpunt TS ligt raad ik aan om hem nog niet aan te schaffen. Wanneer je veel op dat brandpunt werkt is het een fijn stukje glas, maar als je er zelden op werkt is het zonde van het geld.
belblade
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 19:56

1 woord alvast: WOW :-)
paar uurtjes buiten rond gelopen en al meteen een hele hoop héle bruikbare reacties voor iemand die hier nog maar pas zit, daar doe ik mijn spreekwoordelijke pet voor af :wink:
ik hoop binnen aantal maanden / jaren iemand ook zo van dienst te zijn (pay it forward zeg maar...)

de 50d kit is idd een mogelijk alternatief (helaas is ie in belgië wel meer dan 100€ duurder bij konijn ... en de NL winkel is voor mij véél te ver)

de 500d spreekt m'n vriendin wel aan owv de video-mogelijkheden (we zoeken ook een degelijke video-camera) maar de hoge prijs en de voorlopig nog onzekere kwaliteit (ttz: tot er reviews zijn) houdt me voorlopig tegen... kan zijn dat we gewoon een losse video-cam kopen (of eventueel een compact met een relatief degelijke video-mogelijkheid)

ik denk er nog even over na maar 80% kans dat het de 18-55 + 55-250 is combo wordt 8)

ciao !
Gebruikers-avatar
Monique8
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Mechelen
CONTACTCOLON

Ik ben zelf gestart met een 400D en 18-55 kitlens.
Inmiddels ben ik ruim een jaar aan het fotograferen en heb ik in de tussentijd 2 lenzen erbij gekocht.

De set die je noemt is een prima startset. Ga hiermee maar eens goed oefenen, de basistechnieken zijn met deze set ook makkelijk aan te leren.
Je komt er na een tijdje wel achter welke richting van fotografie jou aanspreekt. En dan kun je altijd nog naar de duurdere lenzen kijken.

Groetjes Monique
Canon EOS 400D + BG-E3 | Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 II | Canon EF 70-200mm f4 L USM | EF 100mm f2.8 Macro USM | Canon Speedlite 430EX II | Canon 1.4x II Extender | Lowepro SlingShot 300AW
www.moniquevanmelsen.nl
Gebruikers-avatar
fotogeniek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Den Haag

belblade schreefCOLON ik denk er nog even over na maar 80% kans dat het de 18-55 + 55-250 is combo wordt 8)

ciao !
prima combo en 450d is een prima camera. Voor videomogelijkheden kun je beter een goedkoop cameratje erbij nemen. Kan zij filmen en jij fotograferen :D
janie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 216
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 17:48

Ik ben ook begonnen met 450D+18-55+55-250 (inmiddels 50 1.8 en 10-22 erbij). En ik moet zeggen: Prima set!
Gewoon doen.

Je leert er goed mee fotograferen en je krijgt zeer goede foto's ermee.

Ik niet te veel geld gaan spenderen aan een xxD (blijkbaar zijn er mensen met te veel geld hier), als je nog moet leren werken met een spiegelreflex.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Monique8 schreefCOLONIk ben zelf gestart met een 400D en 18-55 kitlens.
Inmiddels ben ik ruim een jaar aan het fotograferen en heb ik in de tussentijd 2 lenzen erbij gekocht.

De set die je noemt is een prima startset. Ga hiermee maar eens goed oefenen, de basistechnieken zijn met deze set ook makkelijk aan te leren.
Je komt er na een tijdje wel achter welke richting van fotografie jou aanspreekt. En dan kun je altijd nog naar de duurdere lenzen kijken.

Groetjes Monique
Ikzelf heb vorig jaar een 450D aangeschaft met de kitlens en heb later een 70-300 IS USM gekocht, de 55-250 was er toen nog net niet/wel. Ik heb van geen enkele aanschaf spijt. Prima set en goed voor mooie fotos.

groeten
Peter
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

janie schreefCOLONIk ben ook begonnen met 450D+18-55+55-250 (inmiddels 50 1.8 en 10-22 erbij). En ik moet zeggen: Prima set!
Gewoon doen.

Je leert er goed mee fotograferen en je krijgt zeer goede foto's ermee.

Ik niet te veel geld gaan spenderen aan een xxD (blijkbaar zijn er mensen met te veel geld hier), als je nog moet leren werken met een spiegelreflex.
Een 40D kost nieuw ongeveer 650,00... Valt toch nog best mee? Verder weinig toe te voegen aan dit topic. Meeste goede dingen zijn gezegd.. Succes met de keuze.. :D
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
janie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 216
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 17:48

Harmr schreefCOLON Een 40D kost nieuw ongeveer 650,00... Valt toch nog best mee?
En de 450 kost 450 euro. Ik weet dat fotografie een dure hobbie is, maar ik vind 200 euro nog steeds veel geld. Voor dat geld heb je al bijna de 55-250mm.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar