Vinden jullie een filmmodus iets wat op een DSLR hoort?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLONEn dan mijn belangrijkste vraag: "waar maak je je druk om, je hoeft hem niet te kopen". … Kortom, gewoon met je tijd meegaan en als het je niet aanstaat gewoon bij je 350D blijven :wink:

Bob
Ik maak me er niet druk om, ik was gewoon nieuwsgierig of er meer leden zo over dachten als ik. Maar zo te zien is het 50/50.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jan Vos schreefCOLONNou ik hoef die rotzooi niet op een camera.
Er werd ook door iemand gerept dat hij het prachtig zou vinden met een 100- 400 te filmen.
Koop een Videocamera met 20 X Zoom en 800 X Digitale zoom wel op een Statief zetten.
Dat is dus juist de hele grap: film camera's aanschaffen en meezeulen NAAST fotografie spullen zal bij mij nooit gebeuren.
Als filmen als extra kan met dezelfde apparatuur waarmee je foto's maakt is dat voor mij een leuke toevoeging.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Sybren Sikma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 248
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Buren - Ameland

Ik ben het wel met jeveos en Afotos eens.
Als die video funktie er in zit is dat makkelijk.
Al jaren maak ik ook HDAV shows, en daar kun je ook korte filmpjes invoegen.
Dit maakt het nog meer een geheel.
Het voordeel dat het in de camera is ingebouwd, is gewoon dat je geen film camera mee hoeft te nemen en dat je gewoon je materiaal kunt blijven gebruiken waar je heel veel ervaring mee hebt.
Het is heerlijk om te zien als je na veel zwoegen het resultaat ziet op je TV of op je scherm met je beamer.
Zelf heb ik net de 50D gekocht, daar zit het niet op.
Maar in het oogpunt om uitgebreidere HDAV series te maken lijkt me echt wel iets.
Nou kan ik wel een 5DII kopen, maar ik wil niet graag mijn cropfactor kwijt.
Dat voldoet me geweldig goed.
Ik twijfel, maar zal het niet afkraken.
liever zie ik dan dat ze die portret, macro, landschaps, enz. standen er af halen.
Bij een instap camera gebruik je die denk ik veel, als je net overstapt van een compact naar een Dsrl.
Maar ga je verder kijken naar fotografen met meer ervaringen, dan vraag ik me af wie die standen gebruikt.
Persoonlijk vind ik die op deze camera's overbodig.
Ik zal maar zeggen wie ben ik.
Ieder kiest voor zijn ding en soms is het erg makkelijk dat het er op zit.

Gr.

Sybren
Ik heb niets meer te willen, ik geniet
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb mijn 5D II zeer zeker NIET gekocht voor het Full HD filmen.
Maar omdat het erop zit (en dus ook voor betaald hebt ongetwijfeld) gebruik ik het soms wel eens!

Vooral met inderdaad een full-framer en goed glas kan je echt prof. filmpjes maken ermee!

Bijvoorbeeld voor een bruiloftshoot (wat ik nog wel eens doe) is een filmpje tussendoor best wel leuk, ook voor het bruidspaar zelf!

Heb trouwens even de topictitel aangepast, is wat duidelijker zo.
Laatst gewijzigd door 2 op BasZ, in totaal 25 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Je zou voor de lol eens moeten kijken wat er allemaal op je huidige camera zit wat je nooit gebruikt....

De ON/OFF knop bijvoorbeeld is een volstrekt zinloze feature. Mijn camera staat altijd in de stand ON omdat ie in de stand OFF geen foto's maakt.
Gebruikers-avatar
jan westman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 183
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON hoogezand
CONTACTCOLON

Voor film opnames zijn DV camera's uitgevonden
dus IK vind het onzin om dit op een fotocamera te zetten.
kost weer ruimte in de body van fotoCamera en dat houd ook in dat het een stuk sneller kapot kan en dan ben je zowel je foto als video camera kwijt

wat een lol

maar niet voor mij
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Jan Vos schreefCOLON Ik zit te wachten op de eerste auto uitgerust met foto en video mogelijkheden in de gril. :idea: :idea:
Als de 500D er mee uitgerust is zal ik die zeker niet kopen.
Die zijn er al, hoor! De KLPD rijdt er vaak mee in 't rond!! :twisted: :lol:



Overigens mag mijn telefoon hooguit interneppen en telefoneren. Foto's maken en filmpjes maken vind ik overbodig!

Duurt nog maar 2 jaar dan kun je gewoon een dongel in je dslr stoppen en je foto's gelijk doorbellen naar huis of de redactie of je kunt er gewoon mee bellen :) Gaat mij te ver, allemaal hoor!!
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

jan westman schreefCOLONkost weer ruimte in de body van fotoCamera en dat houd ook in dat het een stuk sneller kapot kan en dan ben je zowel je foto als video camera kwijt
Het is meer een kwestie van dat de software iets ingewikkelder wordt, en software gaat niet zo vaak stuk hoor :)
VFRood schreefCOLONDuurt nog maar 2 jaar dan kun je gewoon een dongel in je dslr stoppen en je foto's gelijk doorbellen naar huis of de redactie of je kunt er gewoon mee bellen :) Gaat mij te ver, allemaal hoor!!
Of een bluetooth verbinding, dan kan je:
- je foto's en video's direct via je mobieltje versturen
- je foto's en video's direct op je laptop zien
- met een GPS ontvanger pairen, om tijdens het schieten te geo-taggen
- geluid opnemen met je carkit :P
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
JorCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Ossendrecht
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind het ik het wel een leuke feature:).

Ik maak naast foto's ook wel graag eens een filmpje.

Ik ben het wel eens met de stelling:
filmen doe je met een filmcamera en foto's met een fotocamera.

Maarja. wat kunnen we als consument nu doen aan het feit dat Canon bepaalt er videofeatures op te zetten. Dus maak ik er maar gewoon het beste van en vind het een handige feature zodat je niet heel veel geld en ruimte kwijt bent aan ook nog eens een goede filmcamera.

Van beiden redelijk goede functies is voldoende dan alles helemaal perfect en mega-veel geld kwijt zijn aan nog meer apparatuur.

Al met al, vind het een leuke functie, maar voor professionele video toch echt een goede Videocamera kopen dan.

Groetjes,

Jorrie!!
[size=75]Your View On The World Will Never Be Denied[/size]
[size=75]I Don't Mount A Objective At My Camera, I Mount The Camera At My Objective[/size]
[size=75]Canon Eos 400D + Grip BG-E3 + Canon EF-S 18-55 mm f/1:3.5-5.6 II [/size]
Dexter202

Ik begon ook te twijfelen of Canon nog wel de wensen van de markt in het oog houdt toen ik de 500D zag…
Zonder kleinerend te willen doen, lijkt de xxxD serie steeds meer op de pixelgeilende massa gericht te worden. Dat 15MP niets wezenlijks meer toevoegt aan een APS-C camera, zijn we het wel over eens, denk ik. In hoeverre een stoere kreet als “Full HD” iets toevoegt, valt bij 20fps naar mijn mening ook te betwijfelen, net als ISO 12800. Maar voor de meeste consumenten zal het wel goed klinken en de koop kunnen beïnvloeden; daarmee hebben deze functies ook een bestaansrecht.

Een filmfunctie an sich lijkt mij zo slecht nog niet. Op de 5DmkII lijkt het me zeker een toegevoegde waarde voor journalisten. Voor de andere modellen op z’n minst een ‘nice-to-have’ functie. Misschien minder belangrijk voor fotografen buiten de journalistiek, maar het is wel leuke spielerij voor de gemiddelde consument.

Veel frappanter vind ik de CA functie op de 50D. Dat geeft me wel het gevoel dat Canon zijn doelgroep uit het oog verliest. Iets super simpels als een ingebouwde waterpas zou voor mij nog meer toevoegen dan een CA functie… Wat objectieven betreft lijkt Canon ook maar zelden op de vraag in te spelen. Wat ik op dit en andere forums lees, schreeuwt de markt om een nieuwe 100-400 en een 24-70 IS. En dan komen ze met een 17mm TS… Hier zal zeker ook een markt voor zijn, maar i.t.t. de 100-400 en 24-70 ook niet meer dan een handje vol, denk ik.

Wat heeft Canon de laatste tijd toegevoegd dat écht handig is? Ik kom niet verder dan de AF micro-adjustment :?
Gebruikers-avatar
EosAddict
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008 15:28

Rhoekje schreefCOLON
EosAddict schreefCOLONDeze discussie is overbodig. HET ZIT ER OP.

Als je het niet wilt, gebruik het dan niet.
Hoeveel procent van Photoshop gebruik je?
Ik hoef geen 3D bewerkingen te doen, hoor je hier iemand over klagen. :twisted:
Waarom is de discussie overbodig? dat het erop zit snapt elke wel denkend mens ook wel. Maar hier wordt de vraag gesteld of het nodig is dat het erop zit. Dat je het niet gebruikt is uiteraard dan de keus van de gebruiker. En nu wil het net zo zijn dat iemand nieuwsgierig is of mensen het zullen gaan gebruiken.
Hij vraagt dit, dan open jij iets over 3D in Photoshop ofzo :lol:

en om on-topic te blijven, ik weet zeker dat ik het niet zal gebruiken. Weet niet hoe de kwaliteit is, maar denk niet dat je mooie shots kan maken omdat een fotocamera toch heel anders in de hand ligt dan een videocamera, hier is ook een goede reden voor. Met een fotocamera is de primaire functie foto's maken. met een videocamera filmen. Logisch toch?
Rhoekje:

Hanno van Dijk heeft de titel van zijn topic gewijzigd. de vraag was niet of het nodig was, maar:
"Mijn vraag aan jullie is: Vinden jullie een filmmodus iets wat op een DSLR hoort"
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dit zal wel net zo gaan als met vele nieuwe zaken.

Toen er mail kwam waren er ook mensen die vonden dat niemand er op zat te wachten en dat de post ook zijn werk deed. Moet je nu eens tegen iemand zeggen dat hij een week geen mail meer kan ontvangen. :wink:

Nu is het nieuw en over twee jaar koopt niemand meer een camera als dit er niet minstens op zit. Het lijkt mij leuk als het er op zit maar zou voor mij geen prio hebben bij aanschaf van een DSLR op dit moment.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

De titel is door de moderator aangepast…

[modbreak BasZ -> door mij inderdaad. Hij is toch wel logisch zo?]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Rhoekje schreefCOLONWeet niet hoe de kwaliteit is, maar denk niet dat je mooie shots kan maken omdat een fotocamera toch heel anders in de hand ligt dan een videocamera
Kijk voor de grap eens naar Reverie van Vincent Laforet. KLIKKLIK

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

CanonRob schreefCOLONmet een filmcamera kun je ook foto's maken
waarom dan geen film met de fotocamera
Als de filmkwaliteit op een fotocamera net zo bagger is als de kwaliteit van foto's op een filmcamera, dan hoeft het voor mij ook niet zo. :?

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

petuut schreefCOLONAls de filmkwaliteit op een fotocamera net zo bagger is als de kwaliteit van foto's op een filmcamera, dan hoeft het voor mij ook niet zo. :?
Groet, Ruud
echo echoooooo....
Kijk voor de grap eens naar Reverie van Vincent Laforet. KLIKKLIK :wink:
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Tegenwoordig doen we het licht aan met een TV afstandsbediening, kijken we DVD films in de auto op het navigatiesysteem, internetten we via de mobiele telefoon, staat het boodschappenlijstje op de PDA en als het even kan gebruiken we onze spelcomputer om films mee te kijken.

Dus een rare ontwikkeling dat dSLR's kunnen filmen? Absoluut niet. Canon moet blijven innoveren, anders doet de concurrent het wel. Mega-pixel race, Live view, allerlei functies die bijna niemand gebruikt, het hoort er allemaal bij om je produkt beter op de markt te zetten.

Het nut van deze videofunctionaliteit hangt van 2 dingen af. De behoefte van de gebruiker en de kwaliteit van het eindprodukt. Dat laatste is ook nog eens geheel subjectief. Want mijn buurman kijkt op zijn CRT TV een DivX en vind het "mooi", terwijl bij mij alles 1080P moet op mijn gloednieuwe plasmascherm met minimaal DD5.1 (bij wijze van spreken dan he?)

Tot ik de kwaliteit van deze opnames heb gezien kan ik dus voor mezelf sowieso geen oordeel geven of het nut heeft. Als de kwaliteit goed is, dan kan ik wel degelijk situaties bedenken waar het handig kan zijn. Bijvoorbeeld:

* Meisje zingt op een trouwerij een liedje voor het bruidspaar. Je kan die lippen burstschieten wat je wilt, geluid kun je niet terugkijken.

* Je gaat op reis en je wilt niet teveel spullen meenemen. dSLR apparatuur EN een camera is te zwaar. Dan is het fijn dat je toch kan filmen.

* Een speech van de directeur van een bedrijf. Je neemt eerst 4 foto's voor hij begint en de rest neem je op. Ook nog eens handig als je later informatie nodig hebt uit die speech.

* Persoonlijke memo recorder

En zo kun je nog wel even doorgaan. Als fotograaf heb je wel een hoop opties erbij zo, mits natuurlijk het eindprodukt ook beloofd waar te maken. Zelf had ik a.s. vrijdag deze mogelijkheid graag gehad. Mijn dochter gaat "afzwemmen" bij het babyzwemmen. Ik wil graag foto's maken en mijn vrouw wil graag dat er gefilmd wordt.... Dat had handig geweest! Eind dit jaar eens naar een 60D kijken die waarschijnlijk deze functionaliteit ook heeft.

EDIT: Youtube Sample video film 500D Ik moet zeggen dat het er goed/redelijk uit ziet.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Eigenlijk is deze ontwikkeling heel erg logisch. De eerste DSLR camera's waren echt gebaseerd op analoog camera's. Mijn eigen camera (1Ds-MKI) is een echte dinosaurus wat dat betreft en direct gebaseerd op een EOS1v.

Ik denk dat Canon ( en andere fabrikanten) de stap digitale compact --> DSLR minimaal wil maken. De huidige generatie groeit op met digitale compact camera's die kunnen filmen. Je ziet het aan liveview, AF met face detection enz, Er komen steeds meer features in een DSLR die afkomstig zijn uit een digitale compact camera. Hoeveel mensen die komen van een digitale compact denken in eertse instantie dat het scherm van hun DSLR stuk is...

Mijn mening, ik heb het niet, en mis het vooralsnog niet. Maar als het erop zit zou ik er in bepaalde omstandigheden zeker gebruik van willen maken.
Vizier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2009 16:05

Ik vind het zeker een vooruitgang

Toen ik m'n 350D kocht vond ik het jammer dat het er niet opzat, maar ik nam het voor lief. Als ik straks een nieuwe uit ga zoeken word het wel een vereiste
Gewoon, omdat het kan :)
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik vind het een erg mooie ontwikkeling.
Gisteren was ik nog vastbesloten om centjes opzij te leggen voor een Omnia HD (een telefoon die in 720p HD kwaliteit kan filmen).
Vandaag zie ik weer andere mogelijkheden.

En zo blijf ik bezig :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar