Onscherpte 24-105 L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MaFo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2009 08:41
WoonplaatsCOLON klimmen
CONTACTCOLON

De laatste dagen aan het testen geweest met de 24-105. Nou viel het me vrijdag al op in de studio dat de focus er af en toe behoorlijk naast zat.

Ik verwachtte gezien de prijs van het lensje, maar vooral de lovende woorden over dit stukje glaswerk een scherpte waar ik de vingers aan zou openhalen.
Zijn er soms meerdere 24-105 lenzen die af fabriek een slechte focus hebben?

Afbeelding

Illya/ MaFo
In memoriam: Konica-Minolta (Sony s....s)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar dit is op 1/60 en zou eigenlijk ook gewoon bewegingsonscherpte kunnen zijn. Ik vind je voorbeeldfoto ook niet zo sterk om dit aan te tonn.
Doe anders eens een focustest.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MaFo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2009 08:41
WoonplaatsCOLON klimmen
CONTACTCOLON

Nee, en dat weet ik erg zeker. Het is geen bewegingsonscherpte. In de studio werk ik altijd met 1/60. De foto hieronder heb ik meteen erna gemaakt. In de studio krijg ik die herkansing. In de kerk bij een huwelijk niet.
Ik las al eerder hier dat er geregeld 24-70 L'en zijn met onscherpte. Kan dat ook gelden voor de 24-105?

Afbeelding
In memoriam: Konica-Minolta (Sony s....s)
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ziet er raar uit maar zelfs onscherpe 24-70's zien er niet zo uit of het zijn de zeer erge types. Maar een degelijke onscherpte is dat om zoveel foto's of wat. Blijkbaar zijn er ook scherpe. Dus vaste onscherpte lijkt me niet het geval. En hoelang heb je hem. Ik heb er zelf geen een maar ik heb er 3 keer een gehuurd. 2x bij Calumet (rotterdam en amsterdam) en 1x bij K-E dus 3 verschillende exemplaren maar die waren als scherp op f/4 vol open. Dus ook f.7.1 lijkt me goed genoeg. Heb je meer voorbeelden van slechte exemplaren en dan geen screendumps van je raw converter.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dit is gewoon niet te beoordelen zo. Echte focustest doen, dan heeft het zin iets er over te zeggen.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
MaFo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2009 08:41
WoonplaatsCOLON klimmen
CONTACTCOLON

Ik heb hem sinds afgelopen donderdag, dus anders gaat ie terug binnen de 7 dagen termijn.
Er zitten inderdaad ook goede scherpe bij, maar die totale volle scherpte heb ik nog niet gezien. Heel eerlijk, ik hoor goede verhalen over dit dtukje glas, maar zoal bekend ben ik totaal nieuw met Canon glas, dus wat ik er in concreto van mag verwachten?
In memoriam: Konica-Minolta (Sony s....s)
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Je mag een hele goede lens verwachten, maar ook L-lenzen moet je leren kennen en verrichten geen wonderen.

Doe anders deze test eens, dan heb je grond om te klagen als ie niet goed is:
http://focustestchart.com/chart.html#WhyTest

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
MaFo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2009 08:41
WoonplaatsCOLON klimmen
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONDoe anders deze test eens, dan heb je grond om te klagen als ie niet goed is:
http://focustestchart.com/chart.html#WhyTest

gr Sarpa
O, maar back of frontfocus is het probleem niet. Dat herken ik wel. Ooit gehad met de Tamron 28-75 2.8 op de Minolta. Die kwam gestoken scherp en focussend op de mm terug.
Maar die was nooit onscherp, deze kost het 3-voudige en dan mag ik wel wat scherpte verwachten toch.
Ja, ik weet het. Ik klink als een oude zeur. Maar na mijn drama met de Sony ben ik heel wat fanatieker geworden om te krijgen waar ik voor betaal. Kijk, als het nou een lensje was van € 200,- hoor je me niet. Maar een L'etje van dik € 900,- verwacht ik wel wat van, zeker geen onscherpte.
In memoriam: Konica-Minolta (Sony s....s)
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Tuurlijk is het een back/front test, maar geeft je ook inzicht in de rest van de schepte. Bovendien is het daarnaast nog interessant of ie back/front heeft.
Voor 900,- mag je zeker wat verwachten.
succes, gr Sarpa
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Ik zie je foto helaas niet. hij is niet aanwezig :roll:
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Naar mijn idee mag je als bewegingsonscherpte uitgesloten is en correct is scherpgesteld, scherpte op pixelniveau verwachten. Dus dit ziet er niet goed uit. Om het te beoordelen heb je eigenlijk een 100% crop nodig
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Zoals je zelf zegt heb je genoeg ervaring om te bepalen dat het niet goed zit. Ik twijfel daar niet aan. Dat je moet wennen aan een nieuwe lens, ook een L lens is waar, maar dit soort platen moeten (zoals Piet zegt) gewoon in 1x scherp zijn! Dus ik zou er zeker mee terug gaan. Hoe sneller hoe beter! Niet blijven tobben!

Heb je hem online gekocht of in de winkel? Online kun je de koop eenvoudig ongedaan maken binnen 8 dagen (of was het nou 9?). Maar in de winkel is dat wat lastiger omdat het dan een gunst is en geen verplichting. Wel zijn ze je verplicht een deugdelijk product te leveren, en zijn ze toch wel min of meer verplicht je een nieuw exemplaar te geven.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
christianos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 13:48
WoonplaatsCOLON Weesp

ik vind de onscherpte er wel anders als bewegingsonscherpte uit zien hoor. Het is niet heel erg goed te beoordelen op dit formaat..

1/60 is in principe niet afdoende op beweging in het onderwerp te bevriezen, ook niet met een (studio) flits licht.

Er lijkt mij niks met de lens aan de hand, zeker omdat de volgende foto wel gewoon scherp is.

Doe eens een focustest, die moet uitkomst bieden. Het is 10 min. werk en je hebt zekerheid.

En een nieuwe lens is natuurlijk altijd ontzettend wennen, de ene lens is de andere niet.

Ik heb het altijd met een nieuwe lens dat deze de eerste foto's wat tegenvalt, maar naarmate je er langer mee werkt zul je de lens leren kennen en zijn grenzen verkennen.
Die lens wil ik we[color=red]L[/color]
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Misschien een rare vraag maar heb je er een UV filter op zitten? Dit effect heb ik ook gehad toen er een UV filter op zat (en die doet nu dienst als onderzetter ;) )
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Ik zou eens een goede representieve test doen met de lens, ik begin meestal te twijfelen als ik lees " er zitten ook goede scherpe tussen", of alles scherp of alles onscherp is mijn mening, of het licht aan de lens, dan is alles onscherp, of het kan liggen aan de persoon, indien niet alles onscherp. Maar alleen een goede test geeft uitsluitsel denk ik.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

2 dingen:

1. het lijkt idd niet op bewegingsonscherpte.
2. Het lijkt erop, dat-ie heeft gehunt :) Wat waren de lichtomstandigheden tijdens scherpstellen? En heb je het middelste scherpstelpunt gebruikt of gebruik je alle punten?

Zomaar wat vragen.

En probeer eens een muur te fotograferen vanaf statief en elke keer de camera laten scherpstellen. (IS UIT NATUURLIJK!!) En dan een paar keer dezelfde foto. Is het incidenteel, dan zul je het niet weer terugzien. Is het reproduceerbaar moet je er een aantal onscherpe tussen hebben.

Brengt mij naar 3:
* Zet je IS uit als je vanaf statief fotografeert.

Ben benieuwd :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Was er vorig jaar geen test waaruit bleek dat bepaalde serienummers van deze lens "slecht" waren?
Meen zoiets opgevangen te hebben een keer.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De eerste exemplaren van de 24-105 hadden last van flare.
Onscherpte is mij niet bekend
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MaFo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2009 08:41
WoonplaatsCOLON klimmen
CONTACTCOLON

MaestroNL schreefCOLONMisschien een rare vraag maar heb je er een UV filter op zitten?
Ja, de B+W 77mm UV Filter MRC.
Euvel is dat hij het niet consequent doet. alhoewel me wel opviel dat hij als hij het verkeerd deed, even ging zoeken. Terwijl hij de keer erna "echt USM" was.
Hij gaat in ieder geval retour en wordt geruild. Hij is nu net 5 dagen dus het kan nog.

@ Christianos: 1/60 is niet zaligmakend, klopt. Maar inmiddels ben ik zo'n 1000 studio opnames verder en blijkt onder mijn lampen 1/60 de heilige waarde.

@VFRood: standaard staat de camera altijd op spot. Ik heb het niet zo op die andere punten... :oops:

Even een cropje:
Afbeelding

Volgens mij is hier geen beweging in terug te vinden.
In memoriam: Konica-Minolta (Sony s....s)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Volgens mij zijn die dingen (24-105) rete scherp ook vol open. Een tijdje geleden is de mijne wel bij de rofa geweest voor een reparatie, ik kreeg hem nog scherper terug. dus kennelijk kan er wel een kleine afwijking inzitten.
Overigens probeer ik bij dit soort platen altijd op 1/125 te zitten, IS of niet het maakt wel degelijk uit.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar