Lege Streek

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
amouri
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2009 00:03
CONTACTCOLON

Gisteren vroeg in de ochtend mijn camera uit wezen laten in het sombere bos. Mijn hoofd stond op de experimenteer stand en daar is o.a. het volgende uitgekomen; is het wat?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

De serie is nog wat uitgebreider. Graag al uw kritiek, en ik kan nog wat (normalere platen) bijplaatsen als er belangstelling is.

Bedankt en groet,
amouri
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik ben heel benieuwd naar jouw andere foto's!
Vraag me af wat je wilde weergeven toen je deze foto's nam! Ik vind foto 1 een foto die ik ook genomen zou kunnen hebben, maar mis er tegelijk iets aan. Wat het is weet ik niet precies. Foto 2 vind ik wel een beetje druk, en biedt me eigenlijk geen rustpunt en geen uitweg. :shock:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
amouri
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2009 00:03
CONTACTCOLON

Gumpje dankjewel. Na de vele mensen die de foto's hebben bekeken, durf ik wel wat bij te plaatsen, na 1 reactie, aangezien je tevens moderator bent 8) .
Overigens is er met foto 2 iets aan de hand, maar ik wil dat nu nog niet uit de doeken doen, maar het verklaart waarschijnlijk de onrust die je ervaart.

Ik heb nog wat gewoner werk, als :

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding


En nog iets abstracter :
7.
Afbeelding


Kritiek is welkom, bedankt voor de moeite.
amouri
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

amouri schreefCOLONOverigens is er met foto 2 iets aan de hand, maar ik wil dat nu nog niet uit de doeken doen, maar het verklaart waarschijnlijk de onrust die je ervaart.
Laat me raden ... :lol: het waait heel hard?!? Je hebt de bomen gefotografeerd in de slootkant!! (toch?) Dat effect kan heel leuk zijn. Maar het is niet echt de drukte die ik bedoel. Ik bedoel dat jouw beeld van links tot rechts en van boven tot beneden helemaal gevuld is met vrijwel identieke patronen. Er bestaan van die (vage) theorieën over hoe een mens doorgaans naar een foto kijkt, en dan lijkt het zo te zijn dat een oog een weg aflegt in een foto. Je zoekt houvast, je zoekt een weg, een doel, en via een aantal punten of diagonale lijnen beweeg je je door de foto. (geloof me, ik heb het niet zelf bedacht :wink: ). Om hier gevoel voor te krijgen kun je proberen naar heel verschillende foto's te kijken; je zult merken dat de ene foto prettiger 'kijkt' dan een andere, en je zult ontdekken dat dat soms komt door de manier waarop de verhoudingen in het beeld ten opzichte van elkaar zijn geplaatst. En gelukkig zijn er uitzonderingen. En ik vermoed dat jij graag de uitzonderingen opzoekt! (zit ik in de buurt?!?).

Zo vind ik bijvoorbeeld jouw foto 5 best leuk qua compositie. Je hebt beweeglijke lijnen van de twee paden, je hebt dwarse elementen (de knots-boompjes), je hebt open ruimte en je hebt een bomengordijn. Leuke elementen om mee te spelen! Verder zie ik dat je geschoten hebt op F/1.4 bij 1/640 op iso 100... Vaak bereik je meer scherpte en knisperigheid in je beeld als je het diafragma omhoog gooit. Met de 30d kun je best op iso 200 gaan zitten om F/8 te halen, of iets in die buurt.

Om nog even bij 5 te blijven; het was een beetje een druilerige dag, of niet?! Hoewel de vormen in potentie aardig zijn, vind ik de kleuren niet bijzonder. Met een zonnetje, of juist dreigende regenbui-wolken, kan een beeld veel spannender worden. Dat zie je bij de andere foto's ook een beetje.

Er zijn mensen die zeggen dat een fotograaf in elke (licht-)situatie een mooie foto moeten kunnen maken, maar ik denk dat sommige omstandigheden gewoon niet de moeite waard zijn, zeker niet voor natuur-sfeer-beelden. (ps. hier zijn velen het mee oneens!!)

Voor de rest; ik zou je willen aanraden om van elke situatie waarin je een foto wilt maken je af te vragen wat je 'probeert te vangen', en of bijvoorbeeld de achtergrond, de kleuren en de scherpte wel 'meewerken'.
Soms kun je beter even door de knieën gaan, of een paar stappen opzij zetten, of de camera een slag draaien, etc.etc.etc. Proberen!!
Met een digitale camera kun je je helemaal lens klikken :lol: Om te oefenen is dat helemaal niet verkeerd! Door de verschillen te bekijken kun je zien wat in een situatie het beste werkt!!

Mijn eerste vraag blijft staan:
gumpje schreefCOLONvraag me af wat je wilde weergeven toen je deze foto's nam!
-----
ps. als ik reageer zonder groene dikke letters, dan doe ik dat als mede-lid, en niet zozeer als moderator! Ik zie mezelf vooral als enthousiast hobby-fotograferend iemand, die ook op zoek is naar mooie plaatjes :D
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
amouri
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2009 00:03
CONTACTCOLON

Ja, jou adviezen zijn terecht, maar de techniek van het fotograferen beheers ik wel. De f1.4 is onderdeel van mijn experimenteer stand. Dit is de eerste reeks met mijn nieuwe lens geweest. De kleuren heb ik al flink opgehaald, want het was nog veel somberder. De leegte en somberheid is wel wat ik wilde weergeven. Mijn focus punt ligt op ongewone plekken bij de meeste foto's. Ik zocht dus een manier om de leegte te accentueren. Vrolijker gaat het op deze manier niet worden, en past ook niet bij het weer. De knallende natuurfoto ging ik deze ochtend dus niet maken, maar ik ga zeker nog een rondje maken als de ochtendzon zijn best gaat doen.

En het raadsel van foto 2 : je zit in de buurt, maar er is meer. En dat er geen rustpunt is dat klopt, maar die ging ik in deze situatie ook niet krijgen :?
amouri
jis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2009 15:19

Hoi,

Je hebt de foto van de bomen in de sloot 'geschoten', en vervolgens de oever van de overkant 'erbij geplakt'? Was dat wat er 'meer' is?

Leuk, experimenteren

Gr, Jis
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

Met slecht en druilerig weer is het meestal niet echt top betreft kleur en sfeer en zou je het in mijn idee meer uit de compositie moeten halen. Een aantal foto's zijn hierdoor gewoon niet sprekend en hierdoor heb je er ook geen sfeer in dit plaatje, of zoals gezegd "je mist iets in de foto"


Mooiste voorbeeld kan ik je misschien wel geven met foto 6.
Leuk sluisje met op de achtergrond weinig spannends maar zou toch een mooi plaatje kunnen zijn.
Volgende keer kaplaarzen aan en een veel lager standpunt kiezen en net over of tussen het sluisje door fotograferen.
Wachten tot de auto die dus helemaal niet in dit plaatje thuis hoort weg is, deze is nu eerder storend als iets toevoegend.
Oppassen voor CA bij de bomen, deze slaan nu raar in kleur uit ( dit is zoals Gumpje aangeeft gewoon uitproberen met je instellingen )
Gewoon maar wat tips welke ik zou proberen om de compositie te versterken waardoor hier meer de nadruk op komt te liggen.

Pak bij foto 4 de compositie tussen een van de speeltoestellen door en je krijgt het oogpunt van iemand die hier dit toestel wil gebruiken en dit suggereerd weer aktie in je foto.

Foto 7 van een dooie rotte vis en die tak had je er gewoon uit kunnen laten. Goor water en weinig tot geen kleur, rommellig beeld en spreekt echt niet tot de verbeelding. Sorry.

Hoop dat je met de tips iets kan?

groeten, Kees
50D, 24-105[color=red]L[/color] f/4 + diverse andere leuke spullen.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ze doen mij ook niet veel mischien nog een keer terug gaan in de vroege ochtend of late middag ivm met het mooie licht

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
amouri
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2009 00:03
CONTACTCOLON

Kees0187 schreefCOLON Leuk sluisje met op de achtergrond weinig spannends maar zou toch een mooi plaatje kunnen zijn.
Volgende keer kaplaarzen aan en een veel lager standpunt kiezen en net over of tussen het sluisje door fotograferen.
Niet mee eens. Blijft niets van de compo over, ook al vind je nu de compo niets.
Kees0187 schreefCOLON Oppassen voor CA bij de bomen, deze slaan nu raar in kleur uit
Dat zie ik nu ook; dank je voor de tip; ik ga dat even (proberen) verbeteren.

Ik ben het niet op alle punten met je eens, maar ik heb de serie ook aangekondigd als leeg en somber, en geschoten met een experimentele insteek. Je opmerkingen waardeer ik wel, dus ik ga ieg. nog een keer terug met mooier weer.
amouri
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar