[VERZAMELTOPIC] SENSOR REINIGEN. aangepast 21-1-2014

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Dat is mooi, maar eerst is goed reinigen toch echt nodig., dus vandaar mijn vraag over het bedrijf in Amsterdam.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

phantom45 schreefCOLONDat is mooi, maar eerst is goed reinigen toch echt nodig., dus vandaar mijn vraag over het bedrijf in Amsterdam.
Ik heb altijd mijn bedenkingen bij bedrijven die op internet staan en helemaal geen verdere gegevens plaatsen, dan alleen hun adres en telefoon nummer.
Wel jammer

Je kunt natuurlijk ook naar Den Haag gaan voor een dagje uit doe je , terloops, Rofa aan voor het reinigen van de sensor.
Geloof me Rofa is zeer betrouwbaar en niet echt duur.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

ROFA was inderdaad mijn eerste optie, maar zoals je zegt vanuit Haarlem best weer even rijden, en dan is 35 euro best duur als ik zag dat ETABASS het zelfde doet voor 27 euro.

Is toch geld.

Maar je heb gelijk daarom ook mijn vraag want dat bedrijf in Amsterdam vertrouw ik ook niet echt.
Maar stond in het begin van dit topic genoemd.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

phantom45 schreefCOLONROFA was inderdaad mijn eerste optie, maar zoals je zegt vanuit Haarlem best weer even rijden, en dan is 35 euro best duur als ik zag dat ETABASS het zelfde doet voor 27 euro.

Is toch geld.

Maar je heb gelijk daarom ook mijn vraag want dat bedrijf in Amsterdam vertrouw ik ook niet echt.
Maar stond in het begin van dit topic genoemd.

Je hebt een 30D, net zoals ik heb.
Waarom trek je niet eens de stoute schoenen aan en reinig je de sensor zelf.
Ik doe het al jaren.
Iedere keer dat ik weer wat vlekjes heb weg gewerkt, geeft het me een goed gevoel weer 35 euri in den binnen zak te hebben gestoken.
Als je een volle batterij gebruikt en je gewoon doet wat de instructie van Visible Dust aangeeft, kan er niets mis gaan.
Ik ga nog een stapje verder Scotchtape(eerder in het topic te lezen)
Wanneer ik toch agressief vuil heb, haal ik toch weer de rol voor de dag.
Dus er kan weinig stuk gaan.

Jammer dat je niet bij mij om de hoek woon, dan had ik je een goede uitleg kunnen gegeven.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Inderdaad, niet meteen om de hoek.
Zie dat soort dingen toch eerst graag een keertje voor ik het zelf verknal.
Want dan word het er zeker nie goedkoper op.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
Misha023
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 08:42

phantom45 schreefCOLONDat is mooi, maar eerst is goed reinigen toch echt nodig., dus vandaar mijn vraag over het bedrijf in Amsterdam.
Je dient ook mijn post goed te lezen :)

Daarnaast was het een algemene opmerking, niet gericht op iemand hier
22.2x14.8mm cmos
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

phantom45 schreefCOLONROFA was inderdaad mijn eerste optie, maar zoals je zegt vanuit Haarlem best weer even rijden, en dan is 35 euro best duur als ik zag dat ETABASS het zelfde doet voor 27 euro.
ben vadaag bij Rofa gewest met mijn 5D. prachtig pandje met veel leuke nieuwe en oude camera's, meestal van Canon.

heb alleen sensorreiniging gevragt maar hab allebij sensor, spiegelhuis, matglas en zoeker gereinigd - en dat is samen 28.20. de 40.00 die op hun pagina staat is voor schoonmaken _met_ verzending.

dus 35 in jouw geval mag wel slechts 24 bij bezoek zijn.
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ok, dat klinkt dan erg netjes.
Ze stonden toch al op mijn programma om heen te gaan, want er zit gewoon niets dichterbij vrees ik.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Vandaag heb ik Foto Konijnenberg toegevoegd aan de bedrijven voor sensor reiniging in dit topic. Volgens een promotietekst op hun website is er vanaf 11-04-2009, op bepaalde tijden, een medewerker aanwezig in Den Ham die dit voor u kan doen. Klaar terwijl u wacht. kosten € 19,95.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Neem aan dat het niet uitmaakt of je het nou voor een 300D - 50D - 5D II of 1Ds MKIII doet?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Knuffie_nl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Kma
CONTACTCOLON

Vandaag bij Foto Konijnenberg geweest en moest € 19,95 afrekenen voor het sensorcleanen van de 5D-1.
Rene Br.

mooie tip......zit mooi in de buurt. :wink:
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Hoi mede forummers,

ik had Dennis -010- aangeboden om zijn sensor te reinigen. Zo gezegd en gedaan. Ik heb een verzameling Visibledust swabs, cornerswabs, smearaway, plus, spindle kwast, de oudere houten kwasten, perslucht, en de 7x sensorloupe.

Normaal geen probleem. Ik doe ook zonder problemen mijn eigen sensor met de scotch methode. Mijn sensor is hagelschoon. Echter Dennis had 2 camera's bij zich.

Een 400D die al heel erg schoon was, maar een paar friebeltjes en die waren met de 724 in een veeg verwijdert, en daarna super schoon.

De 40D echter, had een vettige laag. Daar ben ik eer 3 keer overheen geweest met Visibledust Plus en daarna meerdere keren met Smearaway. Dust plus is voor vlekken als je niet weet of het stof of vocht is en smearaway voor vet ed. Dus nadat de borstels een hoop hadden verwijderd, heb ik dat natte gedaan. Echter ik kan poetsen tot ik een ons weeg, maar er blijven een aantal onverwijderbaar.

Zandkleurig, of beige tov de blauw/groene sensor. Niet of nauwelijks te zien met f/16, niet te zien met f/11, maar wel met f/22, en ook zeker met de Sensorloupe. Het is de 7x vergroter dus alles is goed te zien.

Zouden dit stofjes kunnen zijn die achter het Anti Alias filter zitten? Mijn Sensor is net zoals die van de 400D 101% schoon, en ik denk inmiddels de voorkant van de sensor ook, maar is er iemand bekend, met stof achter het beschermende filter voor de sensor?

MVG

Jeroen / Dennis
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Vandaag openingstopic aangepast. ETB failliet en verwijderd. Nieuwe canon service points tech Repair en digital service point toegevoegd.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONHoi mede forummers,

ik had Dennis -010- aangeboden om zijn sensor te reinigen................
Zouden dit stofjes kunnen zijn die achter het Anti Alias filter zitten? Mijn Sensor is net zoals die van de 400D 101% schoon, en ik denk inmiddels de voorkant van de sensor ook, maar is er iemand bekend, met stof achter het beschermende filter voor de sensor? MVG Jeroen / Dennis
Jeroen/Dennis,
Ik heb mijn visie gegeven in jullie topic: Stof achter Anti Alias filter???
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo forumdeelnemers.
vandaag heb ik de tekst aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en inzicht.
Aangezien ik in andere gremia naar dit tipic verwijs zou ik ook iets willen schrijven over de sensors van NIKON. Ik heb daar echter geen kennis van. als iemand dat wel heeft zou hij mij dan deze info kunnen sturen in een PB.
bedankt.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Goed idee om ook over Nikon te schrijven. Ook hier op het forum zitten (enkele) Nikon-gebruikers! Als je de boel gescheiden houdt, waar nodig, dan bewijs je iedereen een goeie dienst ...
Top trouwens dat je dit topic bij houdt !!!
... Spiegel-Werk ...
iivvvii
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 20:52

Maar goed dat er internet bestaat.

Ik was dinsdag op zoek naar spullen om mijn sensor schoon te gaan maken. Ik was tot de conclusie gekomen om de visible dust artic butterfly 724 uit te gaan proberen. Ik zag dat in leiden Foto Klein zat en ben daar gaan kijken. Ze hadden helaas alleen de 720 versie. Dit was misschien ook nog niet zo'n probleem aangezien die de helft goedkoper is.

Maar toen de verkoper het apparaat ging demonstreren viel mijn mond open van verbazing. Na even zoeken had hij een batterijtje gevonden en zette hij de butterfly aan en ging vervolgens voor doen hoe je daarmee allerlei oppervlakten kon schoonmaken. Onder andere het hoesje, maar ook zijn hand kwamen al draaiend aan de beurt. Ik probeerde nog even om duidelijk te maken dat het draaien alleen is om het borsteltje statisch te maken en verliet daarna maar snel de winkel.

Vervolgens kwam ik bij de plaatselijke fotograaf. Hier hadden ze wel gehoord van de butterfly en hem eens uitgeprobeerd, maar het werkte niet fantastisch. Dit wil ik nog best geloven, maar hij gebruikte een busje perslucht om de sensor schoon te maken. Mocht dit niet voldoende helpen werd dust aid gebruikt. Dit konden ze doen voor 20 euro maar ik kon bij hun ook gewoon dust aid dust-wand kit kopen. Oja, opvallend was nog dat hij gewoon de sluitertijd op 10 seconden zet en begint met reinigen en niet de speciale reinigingsfunctie gebruikt. Hij rade me daardoor ook nog aan om wel een beetje tempo te maken met het schoonmaken.

Later las ik op internet dat dust aid ook niet geschikt is voor alle type camera's? Dus tja, wie heeft gelijk. Ik vertrouw alleen zo langzamerhand verkopers niet meer zo.

Oja, heeft artic butterfly wel effect bij sensors die ook autocleaning functie hebben?
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Tsja... je ogen en oren goed openhouden is nooit weg. Was 'n tijdje terug naar Cameraland geweest voor Sensor Swabs (een aanrader), kreeg ik swabs met de verkeerde reinigingsvloeistof mee. Kwam er gelukkig thius achter en kon het gratis omruilen, maar toch slordig van ze. (Ik weet overigens niet hoe dramatisch het effect is, maar het zal niet voor niets zijn dat er een andere vloeistof werd aangeraden als degene die ze me in eerste instantie meegaven.)
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo bramos, Je schrijft niet welke vloeistof je gekregen hebt, maar als dit Eclipse was heb je er goed aan gedaan direct te ruilen. Methanol lost namelijk de tin oxide van je AA filter voor de sensor op. Je had dan heel grote en dure problemen gehad.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar