Paar lightroom vragen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Omdat er aardig wat mensen hier op het forum gebruik maken van lightroom ben ik bezig me dit eigen te maken. Nu zit ik alleen nog met een paar vragen. Zit er ook een functie (knop) op waarmee je het verschil kunt zien met voor en na de laats aangebrachte wijziging ipv met onder/boven of links/rechts scherm? Als ik foto's importeer dan kun je in de bibliotheekfunctie de RAW bestanden bewerken, kun je hier ook croppen?
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

martinwill schreefCOLONOmdat er aardig wat mensen hier op het forum gebruik maken van lightroom ben ik bezig me dit eigen te maken. Nu zit ik alleen nog met een paar vragen. Zit er ook een functie (knop) op waarmee je het verschil kunt zien met voor en na de laats aangebrachte wijziging ipv met onder/boven of links/rechts scherm? Als ik foto's importeer dan kun je in de bibliotheekfunctie de RAW bestanden bewerken, kun je hier ook croppen?
In de bibliotheek kun je niet croppen, hiervoor moet je naar de develope tab gaan. Verschil van voor en na kun je zien in je historie, je klikt dan op de een na laatste bewerking die je gemaakt hebt en zo spring je 1 stap terug, door weer op de laatste bewerking te klikken ga je weer terug.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

bedankt voor de snelle reaktie! wat gebeurt er eigenlijk als ik in de bibliotheek een foto aan het bijstellen ben en tussendoor op een andere foto in de filmstrip klik, blijven de wijzigingen dan bestaan of gaat de foto terug in de origineelstand?
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

dan blijven de instellingen bewaard

en met de backslash (\) kan je switchen tussen orgineel en bewerkt
..
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Sorry voor mijn waarschijnlijk simpele vragen :oops: maar zie geen historie en dat met de backlash \ werkt niet, tenminste niet in bibliotheek met raw bestanden. Of doe ik iets niet goed?
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Alles wat je doet wordt onthouden, er wordt niets echt bewerkt.
LR kan je zien als een masker van manipulaties over de RAW bestand heen.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

net ff nagekeken, de backslash functie werkt alleen in de develop functie, als je dan aanpassingen hebt gedaan dan switch ie tussen before en after

edit:

history heb je ook alleen in develop module, aan de linker kant:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=130651[/img]

je hoeft ook niet het desbetreffende ding aan te klikken, als je met je muis over de regel heen gaat zie je links bovenin op de kleine foto het resultaat.
..
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Alles wat je doet wordt onthouden, er wordt niets echt bewerkt.
LR kan je zien als een masker van manipulaties over de RAW bestand heen.
Dus het RAW bestand blijft onbewerk en moet ik dus de foto na het bewerken exporteren om deze wijzigingen blijvend te maken? Stel ik heb een serie van zeg maar 50 foto's gemaakt, dan kan ik ze eerst alle 50 stuk voor stuk aanpassen en dan in 1 keer exporteren naar een uiteindelijke map? Ook als ik elke foto eerst in de bibliotheek en daarna in develop heb aangepast?
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

yes dat klopt, als je een export doet naar bv jpg naar worden de aangepaste bestanden geexporteerd, en de raw bestanden blijven nog steeds origineel. wel onthoud LR nog steeds de aanpassingen, deze worden in een xmp bestand weg geschreven.
..
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Deze kunnen in een XMP worden weggeschreven, dit is een keuze vinkje onder de opties van LR.
Vink je deze niet aan (heb ik niet gedaan) dan worden alle handelingen in de LR database opgeslagen. Doe je dat wel worden alle handelingen en in LR en in de XMP opgslagen. Dus je hebt weer meer data op je harde schijf staan.
Het voordeel is wel dat je al je RAW en XMP bestanden in een andere pakket kan oppakken en dus alle handelingen mee kan nemen.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ok dat is allemaal duidelijk. Ga ik nu weer even verder stoeien en zal waarschijnlijk later wel weer een paar vragen hebben. Thanks
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Nu een paar uur aan het stoeien en moet zeggen dat het een heel mooi programma is :) Heb uiteindelijk nog 2 vragen. Wat is en doet een gegradueerd filter? En wat doet de functie aanpassingspenceel?
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Waarom probeer je die functies niet gewoon uit om te zien wat ze doen? Vooral het penceel is super handig.. ik gebruik het vrij veel om gedeelten te de-satureren.. Graduate filters zijn ook super om een foto een bepaalde kleur/contrast/licht mee te geven..
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Waarom probeer je die functies niet gewoon uit om te zien wat ze doen? Vooral het penceel is super handig.. ik gebruik het vrij veel om gedeelten te de-satureren.. Graduate filters zijn ook super om een foto een bepaalde kleur/contrast/licht mee te geven..
Heb ik geprobeerd maar er gebeurde niet veel (zal wel iets niet goed doen) :? Ik zal wel een digibeet of lightibeet zijn :oops: maar wat betekend de-satureren?
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De kleur eruit halen, zeg maar zwart wit maken / grijswaarden.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Gradatiefilters gebruik je veel bij landschapsfoto´s.

Vaak als je op een heldere mooie dag een landschap fotografeerd krijg je of een mooie voorgrond en een uitgebeten lucht, of een mooie lucht en een donkere voorgrond. Met een ouderwetse gradatiefilter heb je een stuk glas wat boven in donker is en dan langzaam lichter wordt tot halverwege het filter. Hiermee kun je dan de lucht iets "onderbelichten" waardoor je en een mooie voorgrond en een mooie luchtpartij krijgt.

Het filter in Lightroom doet het zelfde maar dan achteraf. Kies maar eens het filter, stel hem (overdreven) in op -4 en klik boven aan de foto en trek je muis naar beneden, dan zie je wat dit doet.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Gaat een wereld voor me open :o Vooral de penceelfunctie! daar kun je bijna alles mee bijwerken. Bij onze trouwreportage zat een foto waarop je voor bewerken heel duidelijk de lijnen en porieën van de huid kon zien. Na bewerking was het net of er makeup overheen gegaan was, de huid was softer gemaakt en de ogen wat duidelijker. Kan dit ook met de penceelfunctie? Zo ja met welke instellingen?
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Kan dit ook met de penceelfunctie? Zo ja met welke instellingen?
Dat kan ja, kijk eens op de site lightroomkillertips.com
daar staan een hoop presets. Presets zijn voorgedefinieerde instellingen.
Matt ( de schrijver van LRKillertips) heeft ook Brush presets gemaakt, oa Soften skin, highlight eyes, whiten teeth enz
ik zal ff kijken of ik de link nog kan vinden...

Gevonden!
http://www.lightroomkillertips.com/2008 ... g-brushes/
..
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

hmmmmm...vraag me nu af hoe je aan lightroom komt :D :D :D :D :D :D :D .


niet te serieus nemen dit ...................................................
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

jumpdog schreefCOLONhmmmmm...vraag me nu af hoe je aan lightroom komt :D :D :D :D :D :D :D .


niet te serieus nemen dit ...................................................
En wat voegt je opmerking dan toe???
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar