50mm 1.8 Autofocus geluid

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Ik heb met mijn 50mm 1.8 wat dingetjes waar ik niet helemaal tevreden mee ben.
Hij lijkt er wel vaak naast te zitten met autofocus, en als de scherpstelafstand te dichbij is of hij geen scherpstelpunt vind gaat hij tikken.

Is dit tikken normaal? Heb er een fillmpje van gemaakt zodat je het kunt horen:

http://www.youtube.com/watch?v=GQwI5xUM8jo
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Nou dat tikken is mij zoals in het filmpje nog niet opgevallen.
Ik vind inderdaad wel dat die autofocus af en toe te wensen overlaat, dus die problemen ken ik wel.
Dat tikken zou ik vanavond thuis eens moeten uitchecken.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

Mijne doet dat ook wel eens, dan kan het objectief geen focuspunt vinden. Is volgens mij normaal. Het is een leuk speeltje voor weinig euro's. De mechanismen in het objectief presteren daar ook naar.

Ik zou me er geen zorgen over maken. Mijn ervaring is dat je met de 'plastic fantastic' beter met de manual focus kan werken.
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Op 1.8 is de lens niet echt bruikbaar bij mij, veel te soft en vaak niet scherp.
Beetje jammer als je een lens hebt die 1.8 aankan en alleen op 8 gebruikt omdat die dan goed scherp is.

Ook de manual focus ring is wat goedkoop.. Misschien moet ik toch is voor een 1.4 gaan kijken, tweedehands ofzo..
Gebruikers-avatar
Misha023
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 08:42

Het is een lens van 100 euro, wat verwacht je daarvan?

Vaak zijn lenzen ook op de uitersten niet op hun best. Zowel de 50mm F1.8 als een duurdere als de 17-40L F4

De meeste scherpte bij de 50mm F1.8 zat 'm geloof ik op F5.6
22.2x14.8mm cmos
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Alleen als ik voorbeeld foto's bekijk zie ik dat er wel scherpe foto's gemaakt worden op 1.8, en als ik dat probeer krijg ik ze niet zo scherp. Heel de tijd zit de AF ernaast en in MF zijn ze soft.

Binnenkort maar eens een goede test doen, met flitsers, statief en focus chart.
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Op een crop body vind ik handmatig focussen een crime door de kleine zoeker...

Bij f/1.8 heb je een heel beperkte scherptediepte. Vooral bij fotograferen van mensen loop je dan ook snel het risico dat doordat jij of degene die je fotografeert iets beweegt de foto slecht lijkt qua focus. Op 1 meter afstand is de scherptediepte slechts 2 cm!
Met wat oefenen wordt dit echt wel beter, belangrijkste is dat je je bewust bent van de beperkte scherptediepte!
Ik krijg best scherpte foto's op f/1.8, en als ik een slechte foto heb, ligt dat echt aan mijzelf.

Wil je testen, zet dan de camera met lens op statief en fotografeer een krantenpagina die je strak tegen de muur hebt geplakt...
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Ik heb het met live view ook getest, ingezoomd en zo precies scherp kunnen stellen. Toch als ik dan de foto kijk ben ik er niet tevreden over en vind ik hem te soft.
Misschien ben ik te kritisch en verwacht ik te veel, ik hou de tweedehands markt even in de gaten voor een 1.4.
Las ook ergens een gerucht over dat er een nieuwe 1.4 versie zou kunnen komen. Lijkt me sterk gezien de populariteit maar we wachten af :o

Wat ik dus nog wel moet controleren is de AF, als die afwijkt gaat die terug.
Maar neem aan dat het geluid normaal is en iedereen dit heeft?
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn 50mm f/1.8 maakt ook wel wat hakkend-takkend-geluid als die geen focus kan vinden. Vooral vergeleken met USM/HSM lenzen is dat een wat onprettig klinkend geluid :)
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

Digitom schreefCOLONMaar neem aan dat het geluid normaal is en iedereen dit heeft?
Jup.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar