'beroemde fotograaf' of iemand anders voor fotovakschool

ModeratorCOLON Global Moderators

basia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 20:14
WoonplaatsCOLON leuk plaatsje in Zuid Holland

Voor de fotovakschool hebben we een opdracht gekregen om over een bekende fotograaf een presentatie te houden. Mijn eerste gedachte was Ansel Adams of Henry Cartier Bresson. Het is misschien ook wel leuk om een wat minder bekende fotograaf eens in de schijnwerpers te zetten. Hebben jullie misschien ideeen hierover?
Ik ben benieuwd wie jullie, als echte kenners, naar voren brengen.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Let er op dat het afhankelijk is van welke fotograaf en wat je er over kunt vertellen. Ik weet wel toen ik dat moest doen er door de leraar nogal moeilijk gedaan werd toen iemand een wat mindere fotograaf nam (die ze zelf dus niet kon)
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
basia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 20:14
WoonplaatsCOLON leuk plaatsje in Zuid Holland

Daar heb je inderdaad een goed punt! Even goed over na denken voordat ik een naam ga roepen daar!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik volg dan niet de fotovakschool, maar zou op zeker gaan en een beroemde fotograaf kiezen. Speel daarbij maar gerust veilig en kies eventueel een magnum-fotograaf. Het voordeel van een magnum-fotograaf is dat je daar doorgaans veel van kunt vinden op het internet. Zeker met namen als Robert Capa of Martin Parr zit je best veilig.
basia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 20:14
WoonplaatsCOLON leuk plaatsje in Zuid Holland

Ga me toch maar verdiepen in de beroemde namen geloof ik! Nu nog iemand vinden waarvan een foto een beetje goed is na te maken (hoort bij dezelfde opdracht :) . Wordt nog pittig!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

basia schreefCOLONHet is misschien ook wel leuk om een wat minder bekende fotograaf eens in de schijnwerpers te zetten. Hebben jullie misschien ideeen hierover?
Ik ben benieuwd wie jullie, als echte kenners, naar voren brengen.
Ik weet er nog wel eentje, hij is hier regelmatig op het forum te vinden.
Ik ben bereid je alles, wat je kunt gebruiken in je presentatie, over mijn leven en werk te vertellen :wink:
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Waar gaat zelf je voorkeur naar uit qua fotografie? Je zou bijvoorbeeld iets over een nederlandse fotograaf kunnen vertellen. Frans Lanting, Ed van der Elsken, etc.etc.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik zou inderdaad wel een fotograaf kiezen die je aanspreekt, dit helpt je ook om er enthausiast over te vertellen en je leert er nog van ook omdat er door medestudenten opmerkingen worden gegeven waardoor je anders kan gaan kijken naar de fotograaf of foto's.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Er zijn er zo veel dat je inderdaad beter eerst eens kunt onderzoeken waar jouw interesse ligt en daar dan een fotograaf bij zoeken. Ook over de "minder bekende goden" is veel te vertellen, als je maar bereid bent te zoeken. Veel gehoord: als je een super-bekende persoonlijkheid neemt, moet je verhaal gewoon veel beter zijn voor een zelfde cijfer dan als je een minder bekende neemt waar je veel over gezocht hebt. Eigen initiatief is vele malen beter dan opdreunen van wat een ander voor je onderzocht heeft.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Anton Corbijn, denk ik ook genoeg over te vinden op het net.

Groet,
Aldert
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
basia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 20:14
WoonplaatsCOLON leuk plaatsje in Zuid Holland

Wat een reacties zeg! Bedankt alvast voor het meedenken. Ik vind het zelf wel erg leuk om produktfoto's te maken (vooral de details van de produkten), landschap en de kinderen natuurlijk, alleen die trekken alleen maar gekke bekken voor de camera :lol:
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Ik heb 't tijdens de basisopleiding over Renée C. Byer gehad. In elk geval over één specifieke reportage van haar. (A mothers journey Is 'n vrij heftige rep overigens hoor. Zeg 't er maar ff bij voor de zekerheid.) Maar goed, die foto's maak je niet 'even' na natuurlijk....

Nu zou ik misschien voorCarl Warner kiezen oid. Is weer eens iets anders...
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Wel een s gehoord van Paul Huf ?

Super fotograaf
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Misschien kun je het beste zoeken op de foto die je wilt gaan namaken. Dit is volgens mij belangrijker omdat je daar veel meer tijd mee kwijt bent dan het verhaaltje over de fotograaf bij elkaar schrijven en vertellen.

Kies daarbij verstandig en maak het jezelf niet onnodig moeilijk. Het is al snel veel meer werk dan je op het eerste oog denkt. Ik heb destijds enkele medestudenten zien struikelen over de uitvoering.

Ook mijn opdracht leek in eerste instantie niet al te moeilijk: een architectuurfoto. Na gevonden te hebben waar het betreffende gebouw stond (een uur rijden van mijn huis) kwam ik er achter dat de foto vanaf een brug was genomen die afgesloten was voor renovatie (zonder melding van de tijdsduur). Na heropening moest ik nog eens wachten op een dag met de juiste weersomstandigheden en ook het tijdstip op de dag moest ik goed hebben (vanwege de schaduw, gelukkig was ik er rond dezelfde periode van het jaar als de oorspronkelijke foto).
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

martinus schreefCOLONik weet er nog wel eentje, hij is hier regelmatig op het forum te vinden.
Ik ben bereid je alles, wat je kunt gebruiken in je presentatie, over mijn leven en werk te vertellen :wink:
:lol: humor :lol:

Ik zou me ook eerst orienteren op te vinden informatie/en na te maken foto van een lijstje fotografen en dan een keus maken.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik denk dat Ansal Adams een goede keuze is. Tenminste, ligt je passie ook bij zwart-wit? Je moet er wel achter staan natuurlijk (..dat is toch denk ik wel een van de beroemdste? Had hij niet een foto gemaakt die voor 600.000 dollar verkocht werd?)

Maar je kan het inderdaad ook dichter bij huis zoeken.

Ik denk ook dat een onbekendere fotograaf juist interessant is voor de mensen die gaan kijken/luisteren, maar in je vraagstelling staat al dat je over een bekende fotograaf moet gaan vertellen, dus dat valt denk ik af..

Gr,
Jasper


Edit: Dan kan je het toch weer niet laten om het precies op te zoeken.

Bron: Wikipedia
"[...]the highest price paid for a single print reached $609,600 at Sotheby's New York auction in 2006.[...]"
...design my thoughts like a sculpture.
drevdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2007 11:15

Kijk eens naar: William Eggleston. Hij fotografeerde alledaagse dingen waarbij kleur een belangrijke rol speelt. Heel interessant!!
basia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 20:14
WoonplaatsCOLON leuk plaatsje in Zuid Holland

Super zeg al die tips! Ik heb zojuist gekeken op de site van Carl Warner. Wat een gave dingen maakt hij. Dat is nog eens een uitdaging om na te maken en weer eens wat anders. Alleen jammer dat er zeer weinig informatie te vinden is over hem op internet. Nog even verder zoeken dus.... super bedankt allemaal en wie het uiteindelijk gaat worden, horen jullie uiteraard nog.
Gebruikers-avatar
robfzr1000
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2007 10:33
WoonplaatsCOLON Limbricht

Heb vorig jaar een cursus van Rob Doolard gehad: http://www.dierenfotografie.nl/

Schijnt redelijk bekend te zijn..... heb alleen al door zijn verhalen een topdag gehad, is vroeger persfotograaf/politiefotograaf e.d.
geweest, zeker iemand die genoeg te vertellen heeft.
Body's, glas en ander spul
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar