Canon EOS 50D.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Steffie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2008 20:23
WoonplaatsCOLON Zeist

Hallo,
Ik weet niet of jullie je nog herinneren, dat ik een week of twee geleden met een autofocusprobleem kwam van mijn net nieuwe Canon EOS 50D.
Inmiddels heb ik mijn tweede camera terug kunnen geven met dit vervelende probleem: onscherpe foto's, m.n. landschappen.
Ook heb ik via internet vernomen, dat ik niet de enige ben en diverse fotografen met dit meer dan vervelende euvel zitten/zaten.
Vele verschillende objectieven uitgeprobeerd, dus die tips zijn niet meer nodig evenals verschillende belichtingsmogelijkheden.
Ik vraag mij af: zou Canon importeur hiermee iets doen??
Ik heb een zeer coulante dealer en heb het dus geretourneerd en ben verder in afwachting op misschien de 60D, maar voor mij geen 50D meer!!!!
Graag hoor ik ervaringen met de 50D.
Bedankt,
groet,
Steffie.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Het zou handiger zijn als je in je vorige topic zou reageren, maar dat terzijde. Wat heb je nu dan? En als je echt voor landschappen gaat dan is de 50D helemaal niet nodig. In veel Engelse bladen, en dat zijn bij uitstek land en seascapers, worden de mooiste foto's gemaakt met een EOS 5D, dus nog niet de 5DMkII, met een EF 17-40L lens.

Dus als je nu een goede gebruikte EOS 5D neemt deze helemaal laat servicen en een EF 17-40L met een Cokin ND set of nog beter een ND Hard en Soft grad set van Leefilters neemt een een B+W MRC Circulair Polarisatie filter Slimline neemt en een Manfrotto 055 Magfibre met een balhoofd en een Lowepro Vertex 200 rugzak dan ben je helemaal het baasje :)

Jeroen die het bovenstaande echt helemaal meent. En zich zelf ook zo zou fetteren als hij niet een meer diverse fotografie voorkeur had.

Edit: Steffie haal jij je spul bij Topdeals? Stap dan een keer in de auto, rijdt de A12 en A20 af en ga naar Capelle a/d IJssel naar Kamera Express. Dan valt je mond open. Topdeals is wel gunstig qua prijs maar fotografisch aangelegd vind ik ze heel veel minder en dus ook minder in advies dan het standaard iets meer dan mediamarkt wetende over fotografie.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Steffie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2008 20:23
WoonplaatsCOLON Zeist

Landschap haalde ik alleen maar aan, om te laten weten dat meestal daar de onscherpe foto's zijn.
Jaja, het is Topdeals, lekker dichtbij en goedkoop, maar zeker niet groot gesorteerd!!
Ik zal je advies zeker onthouden bij Capelle a/d IJssel.
Wat betreft de 5D: ik heb een tweedehandse overwogen maar durf het niet aan.
De 17-40mm. is een fijne lens, die heb ik ook.
Hoe denk je over de 24-105mm.IS USM? Werk jij ermee?
Wat vesta je onder servicen ( checken?) en waar kun je dat laten doen?

Desalniettemin nog geen duidelijk reactie/antwoord op het feit dat het bestaat dat nieuwe camera's tot 2 à 3 maal toe defect kunnen zijn.
Ik schrok hier van.

Bedoel je verder met reageren in vorige topic, toen ik voor het eerst dit onderwerp aanhaalde....?? Ben nog niet helemaal thuis en doe mijn best.

In ieder geval voor de tips.
Groet,
Steffie.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik heb sinds eind december een 50D en ben er zeer tevreden over, van een autofocusprobleem is gelukkig geen sprake.

Ik heb inmiddels een aantal foto's geschoten zoals landschappen, macro en met de tele in de dierentuin en heb tot nu toe geen klagen.

Het probleem van onscherpe landschapfoto's was mij niet bekend en heb ik ook nog niet ervaren, wel heb ik ergens gelezen dat iemand een probleem had met een Kenko converter op een 50D, deze combi zou onscherpe platen leveren.
Bij aanschaf van de 50D heb ik dat dus gelijk getest.....bij mij gelukkig geen probleem.

Tot zover een tevreden 50D gebruiker. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

24-105 heb ik niet, wel vaak gehuurd. Ik doe het met de zwaardere 24-70. En ook daar heb ik moeten leren dat een dergelijke lens iets anders verwacht van de fotograaf dan afdrukken. Hij is echt zwaar (in het begin dan he :) ) Dus....


En onscherp in je vorige topcs kwam je met foto's maar ik heb ze daar nooit gezien en vraag me af of er niet hetzelfde als een topicsje van vande week heeft plaats gevonden. Beslagen lenzen, vette lenzen, slecht en goedkoper UV filters. Verkeerde lenzen en dan ook nog de verkeerde scherpstel mechanismen voor landschappen en verkeerde diafragma's ed.

En servicen, Ik koop vrij veel 2e hands bij KE en laat afhankelijk van de staat er iets aan doen. Dat was tot nu toe nog nooit meer dan een reiniging van de sensor. Maar een 1D(S)Mk whatever die zijn mooi en hebben vaak werk achter de rug. Maar voor een paar euro ene nieuwe sluiter of in ieder geval het geldt achter houden als hij het begeeft, en dan blijf je een super camera houden. Datzelfde geldt ook voor de 5D want iedereen kijkt en koopt zich weer scheel maar de 5D is dan niet in staat om te filmen of heel snel sport te fotograferen (Onzin ik heb ook met een 300D sport gefotografeerd) maar een 12.3 MP sensor fullframe is nog steeds een van de beste landschapscamera's

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hier ook een 50d en totaal geen enkele twijfel over de kwaliteit van deze camera! Gebruikt in combi met een 16-35II, 24-105, 70-200, 100mm., 300mm., en de kenko 1.4 converter. Ben er ontzettend blij mee, en verbaas mij nog steeds over het werkelijk waar te nemen verschil in kwaliteit tussen een 50d en een 30d!!!

Dus je hebt pech, vrees ik, maar dat ligt vermoedelijk niet aan 'de' 50d, maar aan de door jouw geprobeerde modellen...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLONIk heb sinds eind december een 50D en ben er zeer tevreden over, van een autofocusprobleem is gelukkig geen sprake.

Ik heb inmiddels een aantal foto's geschoten zoals landschappen, macro en met de tele in de dierentuin en heb tot nu toe geen klagen.

Het probleem van onscherpe landschapfoto's was mij niet bekend en heb ik ook nog niet ervaren, wel heb ik ergens gelezen dat iemand een probleem had met een Kenko converter op een 50D, deze combi zou onscherpe platen leveren.
Bij aanschaf van de 50D heb ik dat dus gelijk getest.....bij mij gelukkig geen probleem.

Tot zover een tevreden 50D gebruiker. :wink:

gr. Bart
Ik denk dat dat Extender verhaal geldt dus voor alle goede extenders als daar zijn de kenko of Soligor 1.4 DG PRO of de Canon eingen. En dat dit gerelateerd is aan de kwaliteit op MF gebied van de Sensor en dus parrallel loopt aan het verhaal dat de 50D, 5DMkII en de 1DSMkIII inmiddels zulke scherpe sensoren hebben dat eigenlijk alleen de allerbeste lenzen het beste uit deze sensoren kunnen halen. Maar dat is pixelpeepen. Aan de andere kan zit er wel een kern van waarheid in dat deze sensoren zo goed zijn en dat er de laatste tijd meer ontwikkeling in sensoren zit dan vergelijkend in lenzen en dus als je echt het beste eruit wil halen primes die bekend staan als super scherp zonder of met extenders en deze generatie sensoren de absolute meerwaarde zijn. Voor dagelijks gebruik en gebruik van zeer goede amateur en enthousiastelingen zoals wij allen valt dat wel mee.

Ik denk dus dat de onscherpte in de foto's van steffie net zo arbitrair zijn als onscherpe EF 24-70L lenzen zolang je er nog niet aan gewend bent.

Steffie,

hoe stel jij scherp voor het beste resultaat op bijvoorbeel 17mm met je 50D. Kun je dat beschrijven? Dus zelfs zonder foto. Dus diafragma en waarom, MF of AF waarop stel je scherp en de rest, statief of niet, MLU enz enz.

Ik denk dat daar ook nog een hoop te halen is en ik wil dat wel delen. Een veel gemaakte fout is waarop scherp te stellen. Maar ik wil eerst even afwachten.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Ook ik heb de 50D en de 24-105. Alles is scherp en geen enkel probleem. De 24-105 zit ongeveer 90 % standaard op mijn body en komt er alleen af als ik de 70-200 erop schroef.

Hier dus ook een tevreden 50D bezitter
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLONverbaas mij nog steeds over het werkelijk waar te nemen verschil in kwaliteit tussen een 50d en een 30d!!!
Kijk dat zou een topic waard zijn. Want ik geloof dat ik en met mij er hordes zijn die zeggen dat een 300D dezelfde foto's kan maken en dus betwijfel ik dat statement. Het is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel makkelijker dan vroeger. Maar ja toen schreef je poep nog met een lange oe.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er zijn ook nog heel veel mensen die zeggen dat de aarde plat is :lol:

Met elke camera, ook met de Kodak Brownie, zijn aansprekende opnamen te maken.
Dat wil nog niet zeggen dat er geen verschillen zijn (te zien).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ceteris Paribus en dan de resultaten Jan, eerder niet. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

Even vertalen voor de niet latijn sprekers: bij de zelfde omstandigheden ( als ik het goed heb :oops: )

Groeten, Kees
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dit heeft iedereen op de middelbare school gehad :) Maar het betekent dat alle andere zaken gelijk blijven. Dus niet weer van die appels met peren vergelijkingen. Dus dezelfde lens en dus met kunst licht imv de draaing van de aarde enz. Maar nogmaals niet hier maar in een ander topic dat zou ik heerlijk vinden en misschien dan ook een 10D, 20D en een 40D

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Okay, vergelijk maar op ISO 800 en een afdruk op A3 :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

:lol:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Aha dat bedoel je met beter. Misschien moet je dan duidelijker zijn dat je andere ruis waarden op grote afdrukken bedoeld, ik dacht dat je betere foto's maakte met een andere camera. Maar dan is de Leaf toch beter.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Maar met de Kodak Brownie zijn soms mooiere foto's gemaakt dan met de Leaf Aptus :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Maar jij zit dicht bij het vuur, zou dat niet een tutorial/topic stickey onderwerp kunnen worden.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

boels069 schreefCOLONEr zijn ook nog heel veel mensen die zeggen dat de aarde plat is :lol:
Waarom nou weer die smiley, trek jij dat feit dan in twijffel?

--

Ik heb het vorige topic niet gelezen. Maar het beoordelen van foto's op scherpte is natuurlijk onderhevig aan een aantal dingen.
a) Aan alleen tekst kan niemand zeggen of je gelijk hebt of dat je misschien onbewust iets verkeerd doet.
b) De uitleg van de omstandigheden erbij gezet

Daarnaast worden camera's beter. De sensoren krijgen een beter vermogen op gebied van bijvoorbeeld vast te leggen scherpte. Als je er dan een lens op zet die dat niet kan leveren, dan ogen ze onscherp. Als je een lens erop zet die niet meer 100% in orde is (kortom beschdigd is door weet ik veel wat) dan komt dat de scherpte waarschijnlijk ook niet ten goede.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Steffie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2008 20:23
WoonplaatsCOLON Zeist

Modbreak-->Gumpje: ik heb even de hele lap quotes verwijdert, want die voegen toch niets toe?!?!

Tja, wat kan hierover melden? Wanneer je dit probleem ontdekt, dan probeer je van alles: MF, AF, op statief, zonder statief: zeker de opnames die dat kunnen verdragen. Objectief zus en zo, ik haalde zelfs evt.UV filters eraf, enz. enz. Niets hielp.
Ook de dealer heeft het uitgeprobeerd en constateerde wollige onscherpe foto's. Maar 2 camera's achter elkaar is toch wel een uitzondering!
Ik ben ook jaloers wanneer ik berichten met succes lees. Gelukkig zijn die er genoeg.
Trouwens, nog een bijkomstigheid: toen ik deze 50D wilde aanschaffen raadde mijn dealer het af en adviseerde de 40D ( zelf had ik een 30D).
Vanzelfsprekend krijg ik nu te horen: "ik heb het je gezegd....geen 50D!!

Ik wacht nog even mijn 30D af, die in reparatie is, want dan ga ik daarna opnieuw beslissen. Misschien dan toch die stap om een 2e handse 5D bij KE.

Allen bedankt, prettig weekend!
Steffie.

ps. Jeroen, vertel eens over de veelgemaakte fout: scherpstellen, please!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar