[VERZAMELTOPIC] SENSOR REINIGEN. aangepast 21-1-2014

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Michaeldw schreefCOLONEven een kleine vraag over de reinigingsproducten.

Tot nu toe gebruikte ik de Speckgrabber. Om wat stofjes weg te halen van de sensor. Veilig, zeer goedkoop (nog geen € 6,00), maar niet erg handig.

Nu zijn de vuiltjes al wat hardnekkiger en wil ik de sensor van mijn camera's schoon maken op de natte manier.

Ik heb de Visible Dust Sensor Swabs op het oog (Oranje), zit daar al vloeistof bij, of moet ik daar de VDust Plus Formula los bijkopen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Ik heb pas bij KE dit setje besteld:
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=19643
daar zitten 3 natte en 3 droge swaps in...
in het setje wat jij aanhaald is dat het zelfde.. dus je hebt geen extra vloeistof nodig
..
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Vandaag heb ik het ff uitbesteed aan ETB in Roosendaal. Er zaten wat kleine stofjes op die de fotograaf hier ook niet wegkreeg. ETB wel overigens, met hun standaardmethode (met van die borsteltjes).
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

In het topic arctic butterfly reinigen waarmee? Plaatste Jeroen van Arkel een opmerking waarik op heb gereageerd. het gaat over de waarde van de inhoud van dit topic.
Bij wijze van uitzondering plaats ik hier een op een zijn reactie en mijn antwoord.
Van Jeroen:
Let wel op dat de kwastjes alleen stof kunnen verwijderen, en eigenlijk zou de sensrreiniger van Canon datzelfde moeten doen. Ik had hem natuurlijk al gekocht toen ik nog een 10D had . Echter als je met vet of smeer via het borsteltje je sensor een 'veeg' gegeven hebt dan werkt zelfs een gereinigd kwastje niet en zul je MOETEN reinigen met een sensorswab en dan is smearaway erg goed. Van alle visibledust reinigers is dit degene die gemiddeld het beste hiervoor werkt. Je hebt meerdere soorten reinigings spul maar ieder voor een ander soort. Zo zijn water of opgedampte vlekken anders dan plakkerige dingen en ook weer anders dan vet welke op jouw manier op de senor kunnen komen. Het sticky is goed maar de techniek schreidt voort en dus is er meer dan 1 soort reinger zoals 1 a 2 jaar terug en dan heb ik het niet over verschillende merken, maar over types voor verschillende doeleinden. Bij andere merken dan Visibledust is dit vaak gewoon een soort reiniger, op zich niets mis mee, maar ik heb gewoon de kwast en smearaway en misschien koop ik binnenkort wel weer als ik nieuwe swabs nodig heb ook een ander flesje voor andere soorten vlekken.
Jeroen

Mijn reactie

Jeroen bedankt voor je reactie.
Zoals je schrijft de techniek schrijdt voort en dus is een regelmatige update van de sticky noodzakelijk. Niet alleen reinigingsmiddelen/methoden veranderen maar ook de filters voor de sensors zijn aan verandering onderhevig om de beeld kwaliteit te verbeteren, zoals ik gisteren las bij de Canon 50D. Ongetwijfeld kan dit ook invloed hebben op de reinigings methode en middel die je toepast. Een ding is duidelijk de ingebouwde reiniging is niet altijd afdoende en een goed reinigsmiddel is dus altijd handig om achter de hand te hebben.
Het sticky is ook niet bedoeld als bijbel maar als verzameling van bekende methoden met hun evt. voors en tegens. Het is een sticky omdat het dan vooraan bij de topics staat en meer niet. Het is hierdoor zichtbaar al heb ik de indruk dat het nog steeds niet altijd wordt gelezen.
Ik ben niet alwetend, heb een paar abonnementen op fototijdschriften, maar helaas daar staat ook niet alles in. camera fabrikanten geven zo wie zo geen info over sensor reinigen want dat is niet goed voor de image van hun ingebouwd reinigingssysteem.
Het sticky kan alleen blijven leven en up to date zijn als de deelnemers aan dit forum nieuwe ontwikkelingen kenbaar maken. Dat gebeurt naar mijn mening te weinig.
Ik denk er thans aan jouw reactie en mijn antwoord een op een over te plaatsen naar het sticky. Misschien zijn er nog meerdere deelnemers die verbeteringen weten en hierdoor op het idee komen dit toch maar eens te melden.
Groeten en prettige zondag, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

fistkikker schreefCOLONAls het echte spikkels zijn is het stof, als het meer vlekken zijn dan spikkels heb je dikke kans dat het vet van de sluiter of de spiegel is. Hebben veel canons last van, vooral als ze nog redelijk nieuw zijn.

Kijk uit dat je 't niet uitsmeert.
Mijn camera (40D) is nu een maand oud, rond de 3500 kliks. En ik zie dit bij f/22... Ik heb de lens er 1x opgezet en afgehaald.

http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_3607.JPG

Is dit vet, of zijn dit stofjes? :) Volgens jouw omschrijving is het vet, en dit kan ook kloppen aangezien ik 1x voorzichtig de lens eraf heb gehad...

Wat lijkt jullie het beste om te doen? Eerst met het blaasbalgje proberen, of meteen met swabs?

Hulde trouwens voor dit topic!
Laatst gewijzigd door 1 op ZünRob, in totaal 29 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

ik denk stof! Kan het niet onderbouwen, maar ziet er net zo uit als stof bij mij op de sensor. Bij smeer denk ik meer aan niet ronde vlekken.

Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

lees even je gebruiksaanwijzing om de spiegel op te klappen om te reinigen (zit een functie in het menu) en kijk even. Stof zie je vrij makkelijk zitten, smeer daarentegen meestal wat moeilijker...
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

C@sp@r schreefCOLON
cornelus079 schreefCOLON 'Scotchtape is een amateur uitvinding'
Maar wel een heel intiligente amateur.
Het werkt in 98 %, van de gevallen, van vervuiling.
Ik blijft toch ver uit de buurt van een digicamsensor met plakband. De kans dat er lijm achterblijft, de lijm de laag beschadigd of dat je met de plakband onbedoeld de voorste laag meeneemt is mij het proberen niet waard.

Een photosol setje met 5 swabs kostte mij 29.50, met 1 swab mijn vorige 350D heb ik daar weer perfect schoon mee gekregen.

full size

De test fotos heb ik helaas niet meer maar dit geeft wel weer hoe smerig de sensor was. (de haar zat er niet op ;))

Een goede manier om de vuilingheid scherp in beeld te krijgen is door (met een schone lens natuurlijk) diafragma op 32 te zetten, sluitertijd op 5 sec op manuele focus in een voldoende verlichte kamer dan richt je op een wit blad, klik, en beweeg de camera heen en weer (wel zorgen dan alleen het witte blad in beeld blijft). Dan is de vuiligheid op het bald niet meer zichbaar, maar alles op de sensor wel!
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Codacs schreefCOLONlees even je gebruiksaanwijzing om de spiegel op te klappen om te reinigen (zit een functie in het menu) en kijk even. Stof zie je vrij makkelijk zitten, smeer daarentegen meestal wat moeilijker...
DENK ER WEL ALTIJD AAN SENSOR SCHOONMAKENB ALLEEN MET EEN VOLLE ACCU!!!!!!!!!!!

Gr. en pretige jaarwisseling, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Ik weet niet zeker of dat hier al bevestigd is, maar: in het eerste halfjaar na aanschaf kun je je sensor kosteloos laten reinigen bij een Canon Service Point.
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Dat is interresant om te weten.. ik heb al een stofje of 2 verzameld in mijn 50D :?

Waar kan ik die servicepoints vinden, op de canon website vind ik alleen het hoofdkantoor?
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Maarten_G schreefCOLONDat is interresant om te weten.. ik heb al een stofje of 2 verzameld in mijn 50D :?

Waar kan ik die servicepoints vinden, op de canon website vind ik alleen het hoofdkantoor?
Nu al en hoelang heb je hem? Lekker die autoclean functie. Of sta je gewoon met je lens opening naar boven gericht je lenzen te verwisselen op het strand?

Want stof op je sensor komt meer door de gebruiker dan door de camera. Camera aanlaten staan bij het wisselen bijvoorbeeld.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Ik heb mijn lens welgeteld 2 hele keren eraf gehaald, en dat is bij mij absoluut voorzichtig gebeurd. Het zou kunnen dat de stofjes hier erin zijn gekomen, maar ook dat ze of er af fabriek waren, of dat het olievlekjes oid zijn die afkomstig zijn van de camera. Ik zie de vlekjes nl. al direct vanaf de eerste foto die ik gemaakt heb.
Ik denk ook dat Canon daarom die garantie heeft en geeft.

De servicepoints vind je in Roosendaal en Nederweert. Kijk even op www.canon.nl. Daar kun je ze vinden. Je kunt je camera ook kostenloos op laten sturen naar Roosendaal. :)

Ik heb mijn camera btw nog geen 2 maanden... (wel al 3000+ kliks)

Edit: voor de servicepoints: http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... index.aspx

Edit 2: hier zie je mijn vlekjes...
Afbeelding
Akumal

Is moeilijk te zien of het stof is of olievlekjes. (hoe ziet het verschil er eigenlijk uit ?) Inderdaad wel erg snel.
Ik maak het zelf schoon, niet mijn grootste hobby maar zo heb ik wel de regie in handen en goedkoper.

Ik ga toch regelmatig met mijn camera op pad, 6 weken cam kwijt of langer trek ik niet :shock:

Rob.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Akumal schreefCOLONIs moeilijk te zien of het stof is of olievlekjes. (hoe ziet het verschil er eigenlijk uit ?) Inderdaad wel erg snel.
Ik maak het zelf schoon, niet mijn grootste hobby maar zo heb ik wel de regie in handen en goedkoper.

Ik ga toch regelmatig met mijn camera op pad, 6 weken cam kwijt of langer trek ik niet :shock:

Rob.
Als ik alles goed begrepen heb kan ik mijn camera meteen weer meenemen: oftewel, ik kan erop wachten en 1 of 2 uur later kan ik er mee naar huis.
En ik heb liever ook zelf de regie in handen, maar dit is mijn eerste DSLR, en nu er deze regeling is maak ik toch even liever daar gebruik van. En stel dat het stofjes of vlekjes zijn tussen de sensor en het beschermlaagje in, dan zit je bij zo'n service center toch iets beter. :)
(en dan heb je tenminste nog garantie. Ik weet niet hoe het met de garantie gaat als je er zelf aan komt...) Ik zal dat vrijdag wel even vragen als ik eraan denk.
Akumal

Dit is ook mijn eerste DSLR hoor. 1 a 2 uur wachten is inderdaad nog te overzien :wink: .

Succes met je cleaning beurt.

rob.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Ook maar even hier vragen.

Ik ga dus vrijdag mijn sensor laten reinigen, het eerste halfjaar kan dat kosteloos. Maar hoe weet ik zeker dat ze de sensor reinigen, en niet simpelweg de stofwisdata updaten? (zonder dat ik de lens eraf moet halen en zelf naar de sensor ga kijken of ik nog stofjes zie...)
Is er ergens een optie om alle eerdere stofwisdata eraf te halen? Of zie je het effect van de stofwisdata alleen maar in DPP?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja sorry hoor hoe kan je vertrouwen dat de kapper je haar knipt en de chirurg je blinde darm verwijdert????

1. Dat kun je zien.
2. Meestal kun je het reinigen van een afstand zien door over de balie mee te kijken.
3. Dat resetten zullen ze toch wel doen.
4. Geen stofwisdata in DPP gebruiken maar verwijderen
5. Als je een dergelijk wantrouwen hebt zou ik het boek van meneer foppe lezen en mezelf opsluiten in de serre en me niet meer onder de mensen begeven.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

ZünRob schreefCOLONIk weet niet zeker of dat hier al bevestigd is, maar: in het eerste halfjaar na aanschaf kun je je sensor kosteloos laten reinigen bij een Canon Service Point.
Bedankt voor de tip en de link.
zal deze in het hoofdtopic plaatsen.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ik zie nu bij het lijstje sensor cleanen dit bedrijf staan : NCRreflex, Amsterdam

Amsterdam is redelijk in de buurt bij me.
Alleen als ik probeer een site van ze te vinden maar de site geeft niet thuis zeg maar.
Iemand ervaring met ze en of ze nog bestaan?
En eventueel kosten bij ze?

Zag wat de kostenvoor cleanen bij ROFA waren vond ik nogal hoog zeker omdat ik daar ook nog naar toe moet rijden.

Als ik dan zie dat ETBASS veel goedkoper is namelijk dan ROFA, alleen die zit nog verder weg.

Vandaar de intresse in bedrijf dichterbij, wie roept?
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
Misha023
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 08:42

Binnenkort komt VisibleDust met een nieuwe blaasbalg die je dient te gebruiken wanneer je of een nieuwe camera hebt gekocht of net je sensor hebt laten reinigen. Die blaasbalg zorgt ervoor dat de lucht in je body statisch wordt waardoor stof e.d. niet of nauwelijks kunnen hechten aan je sensor/glas/noem maar op
22.2x14.8mm cmos
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar