1ste IJsvogel shoot + Robin.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Akumal

Ik zou eigenlijk vandaag naar de Posbank gaan voor landschapsfoto's, was echter afgesloten, spekglad.
Als back-up had ik een bos/park in Arnhem. Per toeval kwam ik een IJsvogel tegen, leuk mijn eerste keer. Viel niet tegen, merk wel dat mijn 70-300 hierin te kort schiet, te soft op 300mm. Dit heb ik er nog van weten te maken. Krijg je ze nog scherper op 300mm bij dit objectief?
Ik moet zeggen, vogels fotograferen is toch ook best leuk :wink: .

Rob.

#1.

Afbeelding

#2. Dit roodborstje zat in de schaduw, ik heb hem nog wat lichter gemaakt in PS.

Afbeelding

#3.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

en ze zijn toch alle 3 goed gelukt(ondanks de kou)
Laatst gewijzigd door 1 op BossA, in totaal 6 keer gewijzigd.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Weet je zeker dat het je eerste keer was,ik vindt ze nl.echt heel fraai
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Akumal

BossA Thanx voor je reactie,
wat zijn jouw ervaring op 300mm met de 70-300 tov de 100-400.
Scherper, ook bij volledige opening?

A.Otten, yep de eerste keer, check mijn album anders maar staan gaan vogels in.

Rob.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

ik vind de 70-300 op bepaalde vlakken soms wat scherper dan de 100-400.
Ik gebruik de 100-400 ook alleen op statief(meestal alleen voor vogels)
Op 400 mm is de 100-400 niet scherp, daarom zet ik de ring ook net achter het streepje bij 400 vast dan gebruikt hij net niet de volledige 400 mm en is dan toch nog scherp.
En de 70-300 gebruik ik altijd als ik zo op stap ga(veel handzamer.)
Ook de 70-300 zet ik nooit op volledig 300mm, Je krijgt dan toch wat onscherpheid in de foto terug te zien.
Geen van beide zou ik op het moment kwijt willen maar als ik nog een keer een voor een goede prijs een 500mm lens van Canon kan krijgen, dan vertrekt de 100-400 wel.
Maar zover is het nog lang niet.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
gert-jan
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 665
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2007 03:19
WoonplaatsCOLON nunspeet
CONTACTCOLON

hoi,
mooie waarnemingen, en als je er dan ook nog foto´s aan overhoudt, ben je toch gewoon blij...?
ik heb nog een tip misschien: varieer eens met je diafragma om te kijken bij welk diafragma je lens het scherpst is. vaak is dat een hoger getal dan het gebruikte 7.1, bijvoorbeeld f/9. dat kost sluitertijd, maar dat kun je vaak weer compenseren door een hogere iso te gebruiken. met de 400D moet je toch wel op iso 400 kunnen schieten, dan krijg je misschien zoiets als f/9, sluitertijd 1/400, iso 400. volgens mij wordt het dan wel scherper. of je zoomt iets minder ver, bijvoorbeeld tot ongeveer 280. veel zoomlenzen zijn op hun uiterste stand wat softer.
ik hoop dat je daar wat mee kunt, echt proberen, want je gaat zeker winst pakken.
gert-jan.
canon eos 7d en 40d, 17-55mm 2.8 IS usm, 100-400 en 500 f/4 [color=#FF0000]L[/color] is, Sigma macro 50mm 2.8, Soligor tussenringen, extender ef 1.4x II, feisol statief ct3371 met manfrotto 393 schommelkop
http://www.natuurplaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Hallo Rob

Leuke waarneming die ijsvogel,alhoewel het roodborstje er ook wezen mag.
Mis alleen wat scherpte..
Met de bovengenoemde lens heb ik geen ervaring.
De 70-300 IS heb ik zelf gehad,was goed scherp .
Ik gebruikte hem altijd helemaal inzoomen en dan een tikie terug,werkte prima.

Zelf heb de 300 is waarbij ik de 1,4 kenko 300 DG pro gebruik,en ik kan je verzekeren een pracht dof en Retescherp en genoeg mm

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Akumal

@ BossA, bedankt voor je reactie. De 70-300 is inderdaad tot zo'n 200mm prima scherp hoor. Helemaal als je hem een beetje dichtknijp.
Bedankt voor je tip, dat je hem niet helemaal op 300mm moet schuiven wist ik niet :wink: .

@ Gert jan, jij ook bedankt. Ik ben nog steeds blij en enthousiast!!
Diafragma verhaal ga ik zeker eens uitproberen maar dit kan misschien niet bij alle gevallen. Vind een rustige bokeh toch ook wel belangrijk. Maar scherpte staat natuurlijk bovenaan.
Ruis is geen "probleem", ik kan dit goed verwijderen met Noise Ninja, is alleen een beetje meer werk. Maar ik ga niet hoger dan 400.

@ Roland, Thanx. Her en der mis ik ook scherpte vandaar o.a. testcase.
Komisch dat jij ook begint over het; tikkie terug, wist ik niet.
Jij hebt de prime van Canon 300 f/4 IS + Ext.?
Moet inderdaad snel/scherp een mooie bokeh hebben, beter dan de 100-400.
Mmmmm eerst maar eens sparen en kijken of ik het leuk blijf vinden. Macro is op dit moment ook wel aardig mijn ding.

Allen bedankt :wink: .
Rob.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Hallo Rob,

Hier zul je best blij mee zijn, mooie waarnemingen een IJsvogel en een Roodborstje. Voor mij zijn ze goed geslaagd. Misschien nog eens terug gaan wie weet krijg je nog een kans.

gr. Wimmes
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Zo, ik zou meteen met je willen ruilen. Lekker hoor om deze foto's te kunnen schieten! En ik vind ze zonder meer heel behoorlijk gelukt 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een leuke waarneming Rob en vooral het IJsvogeltje.....ik heb die alleen nog maar zien vliegen. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Akumal

Wimmes, DigiLike en Bart jullie ook bedankt je reactie. Ik binnenkort zeker nog 1x terug maar wees gerust Macro staat nog bovenaan :P :wink: .

rob.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Mooi oei wat mooi, bij ons zie je ze niet anders ging ik wel op pad met de canon 300 f/4 L IS USM :?

gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Nou Rob,

Die blauwe heb je dan ook eens vastgelegd. Trouwens wel erg mooi zo in de natuur. Niet het bekende takje zoals ik hem heb :roll:
En Robin mag er ook zijn prachtig.

Gr. Chris :wink:
Gebruikers-avatar
E.Dirks
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 18:01
WoonplaatsCOLON BrouwHuis.
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd met je 1e ijsvogel.
Het is een mooie waarneming, en ik denk als je er 100 gezien hebt dat dat nog zo is.

Ik weet ze hier ook te zitten maar dat zijn meer die straaljager-uitvoeringen.... ze verrekken om ergens te gaan zitten. :(
[b]Konnichiwa, Eric[/b]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar