Skyport trigger flitser, maar camera ook?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik heb al een behoorlijke hoeveelheid informatie opgeduikeld en uiteraard heb ik ook bij de Inkoopactie op dit forum gekeken. En daarom heb ik al enigszins een voorkeur gekregen voor de Skyport Universele set van Elinchrom.
Waarom? Voor zo'n set ben je zo'n 2x goedkoper uit dan met Pocketwizards. Daarentegen ben je nog steeds veel duurder uit dan met een Cactus systeem of het Inkoopactie-model, maar er gaan veel goede verhalen de ronde over de betrouwbaarheid van de Skyport (en als kwaliteit dan geld kost, is dat ongeveer wat ik voor over zou hebben). Tevens zou ik deze triggers zonder probleem kunnen gebruiken als ik ooit wat met studiofotografie zou willen doen en dan een Elinchrom studioset zou kopen.

Wat heb ik? Een EX 580 en een 1D MkIII / 40D, en dit zou kunnen worden uitgebreid met flitsers en accessoires als het experimenteren met het strobist wezen me goed bevalt (de ideëen beginnen pas net binnen te komen).

Maar wat heb ik eerst nodig?
De Skyport is het goedkoopste op FotoSG.nl, en daar heb ik de Hama Hotshoe adapter met kabel bij nodig, toch? Maar nu schijn je de camera ook te kunnen triggeren met de Skyport, wat mij ook wel geinig lijkt bij de donkere flitsexperimenten die ik in gedachten heb, waarbij ik bij gebrek aan een slachtoffer die ik ermee lastig kan vallen, af en toe mijn eigen persoon als onderwep zou willen gebruiken.
AF hoeft voor mij niet, want ik zal toch precies zelf willen bepalen wat in focus zit. Wat heb ik dan nog extra nodig; ik las ergens dat je alleen een kabeltje nodig had van een Skyport receiver naar je camera, maar ik heb nergens kunnen vinden welke, nog waar ik die vandaan kan halen...
(en dan kan ik, mits ik nog een set zou kopen, ook nog een externe flitser aan laten sturen, maar dat komt later heel misschien).

Iemand die me kan informeren? Bij voorbaat dank voor het lezen en evt. reageren.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Canoscan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007 09:07
WoonplaatsCOLON Oosterhout

Moet je de keus nog maken?

Ga als je de keus hebt niet voor de Cactus. Deze leverde bij mij alleen maar irritaties op: veel misfires en zomaar flitsen.

Ik heb een setje skyports om twee flitsers te triggeren. Hierbij moet je idd nog twee hotshoe adapters kopen. Deze schuiven best moeilijk op je flitser.

En dan heb je nog een kabeltje nodig van de hot shoe naar de skyport ontvanger, volgens mij een pc --> 3.5mm jack.

Strobist fotografie vind ik leuk om te doen. Misschien ben je het onderwerp "overbelichten van de zon" ofzoiets tegengekomen. Hierbij kies je de sluitertijd en diafragma zo snel dat overdag de foto donker, onderbelicht wordt en belicht je de rest met de flitsers.

Hier komt het minpunt tov de PW naar boven. Ik haal maar een synchronisatie snelheid van 1/200 sec.

Maar goed voor die prijs heb je een wel een setje wat me nog niet in de steek heeft gelaten afgezien dat je niet kan zien of de ontvangers leeg raken (ingebouwde batterij).

Ben benieuwd naar de mogelijkheid om de camera te triggeren.

Grtz Frans
[size=75]Hier staat niks, kan ik altijd nog de schuld geven aan mijn apparatuur[/size]
Gebruikers-avatar
coorz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007 12:27
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Skyport kan zeker je camera triggeren; kabel is eenvoudig te maken mbv cheapo remote kloon en 3.5mm jackplug.
http://photography-on-the.net/forum/sho ... kyport+diy
Werkt echter niet altijd vlekkeloos!
[x] Ongeschikt
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Allereerst beiden bedankt voor de reactie. En inderdaad wordt het zeer waarschijnlijk een Skyport, i.p.v. een Cactus.
En inderdaad heb ik ook wel foto's gezien met "overbelichten van de zon", maar dat is niet het eerste foto-idee wat in me opkwam.

Nu heb ik al een Canon-afstandsbediening, maar ben ik er niet al te happig op om hierin te gaan boren en solderen, zeker gezien ik er geen ervaring in heb en het er dan mogelijk niet gelikt uit zal zien. Maar ik heb ook gelezen dat zoiets maar sporadisch goed gaat; dat dus inderdaad de camera wordt getriggered. Waarom? Omdat de puls die de Skyport afgeeft maar heel erg kort is. Ik kwam ook het volgende verhaal tegen, waarbij een goedkope cloon van een Pocketwizzard kabel het gewoon deed. Maar ik was eigenlijk op zoek naar mensen die er al ervaring mee hadden en dan bij voorkeur met dezelfde camera als ik heb. Omdat resultaten niet echt eenduidig zijn.

Maar waarschijnlijk zal ik zelf ook even aan het experimenteren slaan en dan mijn bevindingen hier neer zetten.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Het heeft even geduurd, maar ik heb de Skyports gekocht en wat later zo'n kloon-kabeltje uit China. Er zit een extra schakelaartje op om je camera wakker te houden en aan de ene kant een N3 aansluiting, welke nogal stroef in je camera gaat (oppassen dus), en aan de andere kant een 3.5mm plug, welke een afgeschaafd plekkie heeft maar prima in de Skyport past.

Ik heb nog niet alles qua testen op een rijtje. MAAR, HET WERKT! Zowel op mijn 40D als m'n 1D Mk III kan ik met iedere klik die ik geef op de transmitter een foto maken, ook al heb ik de camera aan de ene kant van het huis liggen en sta ik met de trigger aan de andere kant van het huis (met MF).

Het lijkt me op zich wel geinig om eens een review hiervan te maken en op het forum te zetten, aangezien ik op mijn zoektocht maar weinig concrete informatie vond. Mogelijk dat ik ook nog een extra setje Skyports koop om zowel de camera te triggeren en die vervolgens ook de flitser aan te laten sturen met een eigen trigger (als het goed is werkt het niet met één trigger en een receiver voor de camera en een voor de flitser, vanwege vertraging? moet ik nog onderzoeken).
Maar zo heb je voor zo'n 350 Euro voor 2 setjes Skyports + kabeltje hetzelfde als 3 Pocketwizards van in totaal 529 Euro. Alleen is de werkbare afstand wat minder en de betrouwbaarheid van het triggeren op de camera schijnt minder te zijn.

Maar goed, ik zal het eens nader bekijken.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar