Duplo fatsoenlijk fotograferen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

Het is kerst en ben met mijn zoontje al z'n duplo aan het bouwen.
Het leek me leuk om een overzichtsfoto te maken... maar ik blijf kansloos aan het prutsen.

De vragen waar ik mee zit:
1. diagragma: te weinig scherptediepte is niet mooi, teveel scherpte diepte maakt onrustig - zie voorbeelden. Wat zouden jullie aanraden?

2. Compositie... iets zegt mij dat ik veel te veel in beeld probeer te brengen: ik wilde eigenlijk alles in beeld brengen, maar dat wordt niet mooi. Een subset ziet er rommelig uit.

Al met al: I'm stuck...

Overzichtssituatie
1
Afbeelding

Onderdelen:
2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op Ooze, in totaal 25 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Hoi Ooze (Marianne ?)
Ik heb even naar de meta data van je foto zitten kijken maar daar is bijna alles uitgehaal alleen een datum en je naam staan er nog in.
Kun je wat meer gegevens geven?

Je werkt met een 350D maar met welke lens en wat is je diafragma en sluitertijd ? [edit] Ik heb de gegevens al gevonden met ander progje. Diafragma 4 geeft niet zoveel scherpte[/edit]

Overzichtsfoto's van speelgoed is best moeilijk omdat het zo'n groot vlak beslaat, je zou eigenlijk wat meubilair tijdelijk moeten verplaatsen of inzoomen zodat alleen het speelgoed in beeld is. :o
Zelf vind ik de detailfoto's (no 4) leuker om te zien, zijn ook goed scherp geworden.

Weet je zo even meer?
Laatst gewijzigd door 1 op ebvandevechte, in totaal 25 keer gewijzigd.
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik denk dat je eerst af moet vragen waarvoor je de foto's wilt gaan gebruiken. Wanneer het meer een journalistieke foto is vind ik juist de eerste goed, aangezien je daar duidelijk het verhaal kunt zien. Wil je echter meer de kunstzinnige sfeer in duiken dan is een wat langere lens aan te raden, en kun je gaan spelen met de scherpte-diepte. Verder kun je ook met de buik op de grond gaan, en dan vanuit kikvorstperspectief werken (met groothoek). Ik denk dat dat laatste mijn voorkeur zou hebben.
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

ebvandevechte schreefCOLONHoi Ooze (Marianne ?)
Ik heb even naar de meta data van je foto zitten kijken maar daar is bijna alles uitgehaal alleen een datum en je naam staan er nog in.
Kun je wat meer gegevens geven?
Ik zal de foto's zo nog even opnieuw ergens anders neerzetten, want op mijn harde schijf staat de exif data er nog gewoon in.

Ik gebruik een EOS350 +17-55 USM IS, verschillende diafragma's (2.8, 4, en 10) en tijden. Ik heb met en zonder flits (EX430+omnibounce) geprobeerd.

De meubels enzo gaat het me nog even niet om: als ik eerst een goede compo + DOF kan krijgen, maak ik wel ff ruimte of zet ik er wat schermen achter. Ik fotoshop er nog "even" een ondergrond en lucht in: daar leek Duplo me mooi geschikt voor, aangezien het allemaal scherpe randen zijn.

De bedoeling was eigenlijk een verhaal te kunnen laten zien in een foto, maar ik vind het allemaal te rommelig. Als ik wat minder op de foto zet, wordt het mooier... maar dan verlies ik het verhaal.

Misschien dat ik meerdere foto's moet maken, een drieluik ofzo ?
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Ik had net mijn post ge-edit omdat ik de technische data al met ander progje had gevonden.

Ik vind het antwoord van Geert H ook een hele goede suggestie.

Succes en de resultaten zien we graag :!:
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

Nummertje een en twee zijn met 17mm gemaakt - grotere hoek heb ik niet.

Nummer 2,3,4 heb ik liggend op mijn buik gemaakt... 5cm van de grond af op een mini-statiefje om de camera stil te kunnen houden (ik verwachtte dat ik langere tijden moest gebruiken).

Ik zal er nog eens een paar maken, maar dan meteen met het scherm er goed achter, vanavond... Eerst even wat aandacht aan mijn zoontje geven.
EOS 7D, 350D, wat glas, wat plastic, wat lithium, wat siliconen, wat staal, wat budget tekort
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

Nou, nog maar een keer.
Ff niet op de slagschaduw letten: ik heb geen spot op de achtergrond gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
EOS 7D, 350D, wat glas, wat plastic, wat lithium, wat siliconen, wat staal, wat budget tekort
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Mijn eerste gedachte was. ga op je buikliggen (met het beeld iets over de voorste duplo dat je toch overzicht hebt (soort van dj-view bij een feest)), scherp stellen op duplo, kan met F4, en probeer het kind op de achtergrond te krijgen dat het bezig is met duplo'en.
www.martijndebie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar