Ga ik spijt krijgen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Na lang nadenken en afwegen...en bijna de 12-24 te hebben aangeschaft, heb ik hem dan toch: de 24-105!!!

Ik had er hoge verwachtingen van, na het lezen van alle 400 draadjes (8).

Eerste indrukken:

- Kleuren zijn echt geweldig!! Zelfs bij "grijs" weer zie je erg mooie kleurcontrasten. Bij zonsopgang/ondergang al helemaal.
- De "build" is gewoon goed, erg goed
- Actiefotografie zit er inderdaad niet in.
- De autofocus is fluisterstil
- Scherpte is conform verwachtingspatroon. Ik heb het idee dat de 50 1.8 nog wat scherper is, misschien heb ik een slecht exemplaar?
- Ik vind de vertekening erg meevallen. Heb wel wat last van CA, al is dit enkel op pixelniveau zichtbaar.

Let wel, ik kom van de 18-55 non-IS kitlens! Die vanaf nu echter alleen nog maar in de woestijn er op zal worden gedraaid :D

Bedankt iedereen voor de adviezen. Zonder jullie had ik waarschijnlijk een 17-40 met een Manfrotto statief gekocht :wink:
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Spijt?
Alleen als je last krijgt van het PES (Post Excitement Syndrome).
Maar het vóórkomen van PES na de aanschaf van dit objectief is uiterst zeldzaam :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Deos schreefCOLON- Actiefotografie zit er inderdaad niet in.
Ook ik ben aan het sparen voor de 24-105. En bij het boven staande denk ik, wat bedoel je hier precies mee.
Ik fotografeer alleen vrachtwagens, zowel stilstaand als rijdend, is dit (rijdend) dan actiefotografie wat niet wil????.
Met vriendelijke groet,

Hans.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Deos :
hoe dan ook een mooie keuze, veel plezier met het gebruik !
Gebruikers-avatar
Vallie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2008 13:57
WoonplaatsCOLON Woudenberg

Hans van Wijk schreefCOLON
Deos schreefCOLON- Actiefotografie zit er inderdaad niet in.
Ook ik ben aan het sparen voor de 24-105. En bij het boven staande denk ik, wat bedoel je hier precies mee.
Ik fotografeer alleen vrachtwagens, zowel stilstaand als rijdend, is dit (rijdend) dan actiefotografie wat niet wil????.
Dat vraag ik mij dus ook al af. Is de lens wel geschikt voor snelle beelden??
50D, 24-105 [color=red]L[/color] IS, Ixus 75.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

je kan prima actiefotografie (?) met deze lens doen. Ik zou mij niet kunnen voorstellen wat er niet mee zou kunnen. Een vrachtwagen (dmv pannen) mooi op de foto krijgen lijkt mij geen probleem. Daarnaast zit volgens mijn beperkte kennis de bottleneck bij actie (snelheid??) eerder bij de camera??

Maak je alsjeblieft niet druk dat actiefotografie niet kan, de focus is enorm snel en jij (als fotograaf) moet zorgen voor de juiste instellingen (sluitertijden etc).

Als DIT prima lukt met een 50 mm 1.8 lensje zal het zeker lukken met de snellere 24-105.
sorry ander actie voorbeeld niet echt bij de hand of zo
Laatst gewijzigd door 1 op Hatseflats, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hoezo niet geschikt voor actie-fotografie? Je moet er geen formule 1 mee willen fotograferen, maar een op je af rennende hond is zeer wel mogelijk met dit objectief.

En de f/4 laat het ook gewoon toe, totdat het donkerder wordt. Maar dat heb je met de 70-200 f/4 (IS) ook. Het ding heeft gewoon ring-usm, dus ook dat valt nog weer mee.

sommige dingen heb je gewoon geen licht of mm's genoeg voor. Maar ongeschikt voor actiefotografie? Nah.

Afbeelding
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

En nog meer voorbeelden


Edit en offtopic:
@VFrood just love your avatar 8)
Gebruikers-avatar
Vallie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2008 13:57
WoonplaatsCOLON Woudenberg

Thanks, zien er goed uit die foto's. Moet lukken dus......
50D, 24-105 [color=red]L[/color] IS, Ixus 75.
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Bedankt voor de info, kan ik gewoon door sparen.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Met actiefoto's bedoelde ik 2.8 of lager als diafragma. Je kunt inderdaad wel "actiefoto's" maken op 4.0, maar het blijft behelpen natuurlijk. Daarnaast mist je bokeh.

Verder geen slecht woord over deze lens ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De 24-105 kun je prima gebruiken in de woestijn dus die 18-55 kun je wel thuis laten.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Deos schreefCOLONMet actiefoto's bedoelde ik 2.8 of lager als diafragma. Je kunt inderdaad wel "actiefoto's" maken op 4.0, maar het blijft behelpen natuurlijk. Daarnaast mist je bokeh.

Verder geen slecht woord over deze lens ;-)
actiefoto's met 2.8 of lager??? Ik kan je niet helemaal volgen :? leg eens uit?

En bokeh missen??Bokeh kan je niet missen hoor volgens mij ;)

Heb een lange dag achter de rug, wellicht dat ik het gewoon niet zie ;) :P
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

Mike Philippens schreefCOLON
boels069 schreefCOLON
Nagtie schreefCOLON
Daarnaast kan het systeem zoals Canon het heeft wel 'beter' zijn, maar bij een Minolta/Sony hoeft je geen €400-600 extra te betalen voor IS of VR op je lens. Dát is ook wat waard.

Maar goed...we dwalen een beetje af van de discussie alhier...
Nee, je hoeft geen 400 tot 600€ extra te betalen voor IS, je moet 500 meer betalen voor een lens waar zelfs geen IS inzit en waar Zeiss op staat.
Geef mij dan maar die Canon....

PS ik ben er overigens van overtuigd dat Canon WEL met goedkopere body's met IS gaat komen.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Kees10 schreefCOLONDaarnaast kan het systeem zoals Canon het heeft wel 'beter' zijn, maar bij een Minolta/Sony hoeft je geen €400-600 extra te betalen voor IS of VR op je lens. Dát is ook wat waard.
Nee, je hoeft geen 400 tot 600€ extra te betalen voor IS, je moet 500 meer betalen voor een lens waar zelfs geen IS inzit en waar Zeiss op staat.[/quote]
Dat is flauw, want niet iedere lens is van Zeiss. Je kunt ook gewoon een 'oude' KM lens erop schroeven, of een Sigma, Tamron.
PS ik ben er overigens van overtuigd dat Canon WEL met goedkopere body's met IS gaat komen.
Ach...ik zeg nooit nooit, maar ik zie voor Canon (als ik vanuit Canon redeneer) geen enkele noodzaak om dat te doen. Kost een hoop centjes, en de IS lenzen verkopen goed. Ik hoor niemand echt klagen. Dus commercieel is er geen druk. En Canon is niet opgericht om de mensheid te helpen, maar om $$$ te verdienen (of Yen). En ze hebben reeds een leidende positie in de markt. Ze zullen eerder met iets komen dat die leidende positie handhaaft of uitbouwt. Op zich is dat een groot nadeel met een marktleider: ik ben ervan overtuigd dat er allerlei leuke dingen op ons liggen te wachten in de burolades van R&D. Maar de marketeers hebben het voor het zeggen, dus die ruisvrije 50MP sensor komt pas als Nikon (Sony moet ik zeggen) een 40MP sensor maakt met behoorlijk weinig ruis. Dán hebben ze ineens een reden om die lade open te trekken en terug te slaan. Maar ze zullen er niet vrijwillig mee komen.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar