experimenteren met het “First Curtain / Second Curtain”

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

Allo allemaal
Ik wilde vandaag experimenteren met het “First Curtain / Second Curtain” van deze tutorial:
http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36

Omdat ik het zelfde effect krijg op de druppels met het eerste of met het tweede gordijn, denk ik dat iets fout doet, maar wat?

(zie foto’s, de ene is gemaakt met de flits ingesteld op het eerste gordijn, de andere op het tweede )

Kijken jullie aub niet naar de kwaliteit van de foto’s, ze zijn alleen als test bedoeld :)



[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=122111[/img]


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=122112[/img]
l' Rubio
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Je moet dit doen met een lange sluitertijd. Dan zie je bij eerste gordijn een scherpe druppel en een vaag spoor waar de druppel nog heen gaat. Bij flitsen op het tweede gordijn krijg je een vaag spoor en dan, als de flits inkomt een scherp beeld. Dit is mooier als je echt beweging wilt vastleggen. Je kunt dit mooi proberen met een sport als bowling. Flitsen wordt daar bij de recreatieve vorm niet direct als irritant ervaren.
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

@ Piet van Vroonhoven:

Ja, dat was mijn bedoeling, maar als je naar de foto’s (druppels) kijk, het richting/beweging effect wijs naar hetzelfde kant….
Met het eerste of het tweede gordijn
l' Rubio
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het helpt natuurlijk ook niet echt, dat het gordijn bij landscape horizontaal beweegt en de druppels verticaal. Bij portrait maakt het misschien nog wat uit of je de camera linksom danwel rechtsom draait, met andere woorden: of de sluiter met de duppels mee of er tegenin beweegt.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

@ Leovee:

Foto’s zijn in portrait staand gemaakt, met de camera rechtsom gedraaid.
l' Rubio
Michaeldw

leovee schreefCOLONHet helpt natuurlijk ook niet echt, dat het gordijn bij landscape horizontaal beweegt en de druppels verticaal. Bij portrait maakt het misschien nog wat uit of je de camera linksom danwel rechtsom draait, met andere woorden: of de sluiter met de duppels mee of er tegenin beweegt.
Dat maakt echt niets uit!

Je moet gewoon een langere sluitertijd gebruiken om het effect te zien.
1/200 is veel te kort. Probeer eens 1/40
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Michaeldw schreefCOLON1/200 is veel te kort. Probeer eens 1/40
Het effect is wel te zien, maar 1/200 is inderdaad veel te kort. Lees maar eens hier, en dan met name de opmerking die ik plaatste in sectie 3.2:
Valkuil: synchronisatie op het tweede gordijn heeft tijd nodig. Hoewel de X-sync tijd bij Canon op rond de 1/200 seconde ligt, werkt rear-sync uitsluitend op sluitertijden van 1/40 seconde en langer!
en, uit de FAQ:
Waarom werkt synchronisatie op tweede gordijn niet?
Een paar mogelijkheden:
  • Instelling van rear-curtain sync niet op flitser ingesteld
  • Sluitertijd korter dan 1/40 seconde
  • Focal Plane (a.k.a. "HSS") mode ingesteld
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Waarom werkt synchronisatie op tweede gordijn niet?
Een paar mogelijkheden:
  • Instelling van rear-curtain sync niet op flitser ingesteld
Denk dat dat hier het geval is. Deze foto's zijn beide op eerste gordijn gemaakt.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

@ Iedereen:

Bedankt voor jullie antwoorden, el fijn dat jullie tijd maken om anderen te helpen!
Ik zou nog een keer dit te experimenteren men de suggesties van jullie, (langere sluitertijden gebruiken) een kijken wat veranderd.

@ Sarpa:

Volgens mij, ik heb twee verschillende foto’s gepost, de ene met de flits ingesteld op het eerste gordijn, de andere op het tweede, (maar het kan zijn dat ik heb me vergist, :? ) maar….. Even een vraag, hoe is het mogelijk dat te kunnen zien? Op de exif?

Groeten
Pepe

Even iets toevoegen: ik heb de interne flitser gebruik, geen reportageflitser
l' Rubio
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Pepe l' Rubio schreefCOLONVolgens mij, ik heb twee verschillende foto’s gepost, de ene met de flits ingesteld op het eerste gordijn, de andere op het tweede, (maar het kan zijn dat ik heb me vergist, :? ) maar….. Even een vraag, hoe is het mogelijk dat te kunnen zien? Op de exif?
De uitgebreide EXIF (in de originele raw file of JPEG) bevat ook de instellingen van de custom functions.
Even iets toevoegen: ik heb de interne flitser gebruik, geen reportageflitser
Dat moet wel werken maar, zoals al eerder opgemerkt, alleen met sluitertijden van 1/40 seconde of langer.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

@ jeveos:

Bedankt nogmaals voor jouw antwoorden. Ik ga nog een keer dit opnieuw proberen met langere sluitertijden.
Trouwens, leuke een leerzame tutorial die van je, ik heb net geprint, makkelijk om te lezen/leren

Groeten,
Pepe
l' Rubio
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Pepe l' Rubio schreefCOLON@ Sarpa:
Volgens mij, ik heb twee verschillende foto’s gepost, de ene met de flits ingesteld op het eerste gordijn, de andere op het tweede, (maar het kan zijn dat ik heb me vergist, :? )
Beide foto's laten een "scherpe" druppel zien met daaronder een lichtspoor, dus moeten beiden op 1e gordijn gemaakt zijn. Zelfs met deze korte sluitertijd ziet je dat lichtspoor, dus zou je ook moeten kunnen onderscheiden of de foto met 2e gordijn gemaakt is.
Ben benieuwd naar je volgende poging.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
EwaldL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2008 00:58
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik denk de het wel of niet ingesteld zijn van de instelling van de flitser hier niet het probleem is.
Een juiste sluitertijd is veel belangrijker.

Probeer het eens op Manual.
Als de achtergrond / omgeving zeer licht is, zal er alsnog een korte sluitersnelheid volgen. Dan zie je het effect niet.
Bij een donkere omgeving en dus een te lange sluitertijd zal de druppel te veel vervagen.

Je zou de sluitertijd zelfs uit kunnen rekenen, uitgaande van een valsnelheid van 3 m/s
(globale aanname, misschien dat een druppel vlak na de kraan een lagere snelheid heeft :roll: ).

Je sensor heeft een afmeting van 22,2 x 14,8 mm.
Stel een afbeeldingsmaatstaf van 1:2. Je beeldveld is dan 2 x 14,8 = 29,6 mm hoog.
Als je dan een "veeg" van 6 mm wilt hebben kan je de sluitertijd als volgt berekenen:
- de valsnelheid is 3 m/s = 3000 mm/s
- je wilt 6 mm hebben, dus 6 / 3000 = 0.002 sec = 1/500 sec.

Het is nu zaak je diagragma en/of je ISO waarde zo te kiezen dat je een sluitertijd van ongeveer 1/500 uitkomt.

Gevoelsmatig is dit een erg korte tijd :shock:.
Wellicht dat iemand een gat in mijn berekening kan schieten.
Anders gewoon proberen, zou ik zeggen :lol:
___________________

M. vr. gr, εwαlδ

Camera | Lenzen | Flitser | te weinig tijd .....
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

EwaldL schreefCOLONStel een afbeeldingsmaatstaf van 1:2.
Met een vergrotingsmaatstaf van 1:2 zit je heel dicht op je onderwerp - dan kun je flitsen wel vergeten.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

Ja, ik ben van plan dit opnieuw te testen/experimenteren, ( puur nieuwsgierigheid) en ik ga jullie aanwijzingen volgen.

Als ik tijd heb in de wekeend, ga ik opnieuw met de “gordijnen spelen” :D

groeten,
Pepe
l' Rubio
Gebruikers-avatar
EwaldL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2008 00:58
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Met een vergrotingsmaatstaf van 1:2 zit je heel dicht op je onderwerp - dan kun je flitsen wel vergeten.
Dat hangt helemaal van je brandpuntsafstand af.
Volgens de exif-gegevens is de opname gemaakt met 50 mm.
Dan klopt de opmerking.
Bij voorkeur werk ik zelf met 100 mm.

Overigens kun je ook een (wit of gekleurd) karton gebruiken als reflectieschermpje. Dan is er ineens veel meer mogelijk, zoals gebruik maken van een brandpuntsafstand van 50 mm, komt het licht niet meer van voren maar schuin van boven en/of opzij, en is het licht ook een stuk zachter.
___________________

M. vr. gr, εwαlδ

Camera | Lenzen | Flitser | te weinig tijd .....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar