Fotoprinter

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Stefan0317
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2007 08:45
WoonplaatsCOLON Heelsum
CONTACTCOLON

Goedemorgen,

In Januari 2009 ga ik beginnen met de basis opleiding aan de Fotovakschool te Apeldoorn. ik wil hiervoor graag een fotoprinter aanschaffen ( lijkt mij verstandig? ) maar kom er niet helemaal uit.

wat adviseren jullie voor'n printer? of gewoon af laten drukken?

Graag reacties!


Gr Stefan
| Eos 400D | 18-55 mm | Tamron 70-300 | Canon 430EX II | Remote Controle | Lowepro Mini Trekker Classic | 2x 2gig CF |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb destijds gekozen om het printen uit te besteden.
En wel bij de fotograaf op de hoek, had een leuke deal met hem en echt gruwelijk veel printte ik voor de basisopleiding toch niet.

Inmiddels ben ik bijna klaar met de vakopleiding zelf en begin deze opleiding heb ik wel een printer gekocht. Destijds gekozen voor een Epson R360 (6 inktpatronen, A4) voor ca. 120 euro.
Zelf printen zal over het algemeen altijd duurder zijn dan foto's af laten drukken door de fotograaf. In ieder geval tot een bepaalde hoeveelheid.

Waarom dan nu toch voor een rpinter thuis gekozen? Omdat eventuele wijzigingen dan ook nog meteen resultaat kunnen geven. Als je bij de fotograaf afdrukken hebt laten maken en ze zijn niet goed, dan ben je op zijn minst weer uren kwijt, zo niet een hele dag. En soms heb ik die tijd niet meer.

Dus de vraag om zelf te printen of niet heb ik destijds bij de basisopleiding laten afhangen van een financiële reden en in de vakopleiding van een praktische. Thuis printen is veel sneller maar gewoon ook duurder. De aanschaf van een simpele a4 printer is te overzien. Maar inkt is best duur (45 euro voor 6 cartridges en soms vliegen ze erdoor) en ook papier kan aardig oplopen.

Advies over een printer, als je die wilt aanschaffen is even lastig. Je bent ook afhankelijk van budget en je wensen (zoals maximaal papierformaat)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Stefan0317
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2007 08:45
WoonplaatsCOLON Heelsum
CONTACTCOLON

dank voor je snelle antwoord.

het gaat mij vooral om de 10x15 afdrukken.. dus zat te denken aan bijvoorbeeld een selphy o.i.d.. A4 zou ik eventueel op mijn deskjet kunnen uitprinten of uitbesteden..


voordelen van zo'n selphy is dat je snel resultaat hebt.. nadeel dat het ongeveer 40 ct per stuk kost (excl aanschaf natuurlijk)
| Eos 400D | 18-55 mm | Tamron 70-300 | Canon 430EX II | Remote Controle | Lowepro Mini Trekker Classic | 2x 2gig CF |
Gebruikers-avatar
A3-D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 483
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2007 20:19
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik heb zelf de Epson Stylus R800 en ben hier zeer tevreden over. Ik druk ook beperkt foto's af omdat het omgerekend een prijzige zaak is als je regelmatig meerdere afdrukken wilt hebben.

Op A4 formaat perfecte resultaten die echt niet onderdoen voor die van een (goede) afdrukcentrale.

Op Marktplaats staat er overigens eentje te koop van een halfjaar oud en de prijs is best interessant!
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Ik heb een fotoprinter gekocht ooit, een goede. Maar toch heb ik 'm al heel lang niet meer gebruikt.
Al mijn foto's. probeersels, maar ook 'echte', stuur ik op naar profotonet.nl en een dag later heb je ze in de bus.
Het argument voor een eigenprinter is inderdaad dat je niet hoeft te wachten, het duurt inderdaad minstens een dag als je ze laat afdrukken.
Aan de andere kant, je wordt niet verrast door lege cartridges van die kleur die je net niet op reserve hebt, qua kleur stabieler/consistenter dan je eigen printertje, etc.
En qua kosten ben je waarschijnlijk met beide opties net zoveel kwijt.
Succes met je keuze.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Stefan0317 schreefCOLONhet gaat mij vooral om de 10x15 afdrukken.. dus zat te denken aan bijvoorbeeld een selphy o.i.d.. A4 zou ik eventueel op mijn deskjet kunnen uitprinten of uitbesteden..
Ik weet niet hoe het op de fotovakschool is geregeld, maar op de fotoacademie zijn de minimale maten 18X24cm. Ik zou dat dus even navragen. Of wil je deze printer niet gebruiken voor de afdrukken die je voor je opdrachten in moet leveren?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Op de Fotovakschool kun je in de basisopleiding met een hoop 10x15 afdrukken ver vooruit. Maar voor je portfolio aan het einde moet je ze groter overleggen. Daarnaast vind ik 13x18 toch net iets lekkerder dan 10x15
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
1nge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Hoi Stefan.

Ten eerste: leuk dat je de basisopleiding gaat doen.
Ik heb vorig jaar de basisopleiding in Apeldoorn gedaan en hier werd toch wel verwacht om foto's op minimaal 13 x 19 en liever nog op 20 x 30 aan te leveren. Ik heb zelf een Canon Pixma IP6700D gekocht met losse cartridges. Schitterende afdrukken, kreeg zelfs van de leraarcomplimenten over de kwaliteit van de afdrukken.

Mijn (betaalde) foto-opdrachten laat ik eigenlijk altijd via Profotonet lopen. Zelf printen is ideaal (vooral als je niet de tijd hebt om het via een ontwikkelcentrale te doen) maar vaak toch duurder.

Veel plezier met de Basisopleiding!!

Groet,
Inge
Canon EOS 5D, 20D, Tamron 28-75 2.8, Canon 50 mm 1.8 II, Canon 70-200 L F/4 IS, Canon 24-105 L F/4 IS, Tokina 100 mm AT-X Pro Macro 2.8, Metz 58
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar