Instellingen glamourshot

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hallo.

Ik ben al een tijdje aan het oefenen met glamourshots!
Maar mijn vraag blijf toch telkens wat nu de goede instellingen zijn kwa flitsers en camera instellingen!
En met welke lens zouden jullie schieten?

Zit vooral met de dilemma welke sluitertijd en diafragma
want ik heb rond gezocht maar kom er niet echt uit!

Gr Dimitri
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Als je met studioflitsers werkt zijn de basis instellingen:
ISO 100
sluitertijd 1/00
diafragma F8
en de sterkte van je flitskoppen wordt hier op afgesteld.
Lens: iedere lens die een beetje scherp is, vanaf zo'n 30 mm.
Zo simpel is het en volgens mij is dit toch zo hier en daar wel beschreven op dit forum hoor :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het ligt er eigenlijk ook aan wat voor beelden je wil gaan maken. Een glamourshoot is zo algemeen.

Bedenk wel dat een goede shoot erg veel werk met zich meeneemt. Jij als fotograaf bent hoofdzakelijk verantwoordelijk voor drie dingen+ alle technische dingen zijn voor jouw rekening, je bent verantwoordelijk voor het maken van de foto´s en je moet ze netjes afwerken. Klinkt heel logisch en is het ook.

Maar daarnaast is een goede visagiste ook heel erg gewenst. Het levert je echt betere resultaten op als het model voor het maken van de foto goed is voorbereid.
En daarnaast moet je natuurlijk een model hebben wat aansluit bij de foto´s in je hoofd met een garderobe die daar ook bij past.

Kortom, vooraf communiceren is belangrijk. Bespreek wat je wilt, wat je nodig hebt van model en visagiste en dan loopt het op de dag van fotograferen allemaal veel beter.

Heb je de beschikking over een studio? Want goed aanlichten is toch ook wel essentieel.
zo niet, ga dan naar buiten. Ga het model fotograferen op plaatsen waar je het niet verwacht. Wees creatief.
Een assistent met een reflectiescherm kan je dan ook helpen.

De meeste glamourshoots zijn met zacht licht gemaakt. Dus grote lichtbronnen (softboxen) op een relatief korte afstanden.

Wat gerichter advies over instellingen gaat wat lastig, daarvoor moet je wat meer info geven
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Na ik wil gewoon beginnen met de basis
ik ga de foto`s maken in een kamer waar geen licht is behalve mijn flits licht, zit er alleen mee dat het een witte kamer dus daar moet ik dan ff goed opletten!

mijn modellen die ik nu heb zijn mijn proef personenen dus ze gaan opelkaar ook de visagie oefen, dus wordt voor bijde kanten spannend!

dus nu gaat het niet echt op wat vooru style en wat voor posses, maar gaan nu puur fotos maken, zodat ik kan oefen met foto`s maken en hun met visagie! maar ik vroeg het omdat ik een basis wauw weten zodat ik een begin punt heb van waar ik uit kan beginnen!

GR. Dimitri
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Joh, gewoon gaan spelen. Ik ben hier ook nog een absolute beginner, dus haal mij niets in mijn hoofd, maar hou de volgende zaken in het oog als je geen lichtmeter heb (zoals ik): je camera op ISO 100, standje M, diafragma rond de 8 á 9, maar mag ook veel lager of ietsie hoger, net wat voor scherptediepte en hoeveelheid licht je wilt hebben. Je flitsers afstellen op het moment dat je gaat schieten en elke keer kijken wat het resultaat is, onderbelicht, overbelicht etc. Gebruik softboxen en een reflexiescherm voor een zachter licht. Dan gaan spelen met : flitsers wat verder weg of dichterbij, flitssterkte wat hoger of wat lager, diafragma wat groter, wat kleiner en idem met je sluitertijd. Het grappige is dat je alles mét en dóór elkaar kunt beinvloeden en op een gegeven moment krijg je het wel door hoe het werkt. Ik ben ook nog volop bezig, maar heb intussen de lol van de flexibilteit en invloed van alle apparatuur met elkaar wel door. Het is leuk !
Ik gebruik overigens hiervoor mijn Tamron 28-75 F/2.8, een hele fijne scherpe lens.
Oh ja, natuurlijk breng je bepaalde "glamour" al in je shoot, maar in de nabewerking doe je toch wel het meeste hoor.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie tips en tools!

Ook net ff snel gezocht naar een goede studio workshop, maar zo snel niet wat gevonden dus als iemand er nog 1 weet
wil graag bij ytos maar hij zit vol :(

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Volgens mij is Hoeven niet zo ver voor jou, je zou hier eens kunnen kijken: http://www.fotomon.nl/. Zelf geen ervaring mee, maar wist nog een lijstje met workshops te vinden op een ander forum. Eventueel heb ik ook nog wat gegevens voor in Bleiswijk, Emmeloord, Leeuwarden, Maastricht of Den Haag.
activ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 19:18

De workshops van Frank zitten ook propvol info. Die geeft ze ook vaak dus zul je vast terecht kunnen binnen al te veel tijd.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Mocht je bij Frank een WS volgen (wat ik je echt kan aanraden), weet dan wel dat Frank iemand is die het meten en begrijpen van licht essentieel vind.
Je leert heel veel maar om dat ten volle te kunnen gebruiken zal je met een lichtmeter moeten gaan werken en je moeten verdiepen in wat licht doet.

Een eerste stap om nu alvast wat te bekijken is simpelweg glamourfoto's opzoeken en gaan proberen te analyseren hoe deze belicht zijn. En dit dan na proberen te bootsen.
Misschien kan je een keer mee lopen met een fotograaf in de buurt of vragen of iemand een keertje met jou mee kijkt en je tips geeft.

De boeken van Pro Lighting hebben ook 2 glamourversies. Die zijn nog wel eens te vinden bij de Slegte of bij de bieb. Daarin staan lichtopstellingen uitgelegd aan de hand van getoonde foto's.
groetjes,
Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar