niks voor mij!

ModeratorCOLON Global Moderators

d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

Ik trek mijn vergelijking niet in omdat het principe gelijk is.
Ik lees enkele reacties waaruit blijkt dat het voor een beroepsfotograaf door sommigen kennelijk wel toegestaan is zich immoreel te gedragen. Zij doen immers gewoon hun werk, is het excuus.

"Die fotografen doen gewoon hun werk en persfoto's zijn meestal discreet."

"Als fotograaf voor een krant of ander medium waarbij de foto geld opbrengt en nieuwswaarde zou hebben liggen de kaarten anders."

Daarvan wil ik graag laten weten dat ik dat een verschrikkelijke houding vind en bovendien geen valide argument om in de situatie zoals beschreven door de TS wel te blijven fotograferen.
Het "gewoon je werk doen" is geen reden om immoreel gedrag te accepteren, niet van een kampbeul en niet van een beroepsfotograaf.

Dat men moeite heeft met de kampbeul in mijn tekstje is goed omdat het angstaanjagend duidelijk aangeeft dat "gewoon je werk doen" geen excuus kan en mag zijn.

Gelukkig gaat in het algemeen de pers goed om met nieuws en aanvaard men de verantwoordelijkheid die bij de (pers)vrijheid hoort. Daarom kijk ik wel naar het jounaal en lees de krant.
d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

Sarpa schreefCOLONIk vind het bijzonder vreemd dat iemand die praat over waardigheid, een kampbeul vergelijkt met een persfotograaf die zijn werk uitvoert omdat mensen geinformeerd willen worden.
Ik praat niet over een persfotograaf die zijn werk uitvoert maar over een persfotograaf die immoreel handelt. En daarnaast vind ik immoreel gedrag in het algemeen niet fijn.
In dit stukje zie je dat de TS er voor heeft gekozen geen foto's te maken en uit enkele reacties blijkt dat het voor een beroepsfotograaf in die situatie wel acceptabel zou zijn. Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ga aub niet vertellen dat de persfotograaf gedwongen is asociaal te doen omdat mensen geinformeerd willen worden.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat je alleen vergeet is dat een fotograaf die voor zijn werk een ongeval vastlegt, nog niet per definite iemand is die van ellende houd.
Hij/zij wordt betaald om een beeld aan te leveren.

Als dat van een ongeval is, is dat van een ongeval. Dat die persoon wel door fotografeert, ook al komt daar commentaar over, is zijn keuze. De situatie bepaalt zelf of het wel of niet ethish verantwoord is.
Als die fotograaf zijn beelden nog niet heeft, dan zal hij soms gewoon doorgaan.

Ik weet niet wat jij in het dagelijks leven doet, maar ook jij zult soms beslissingen nemen die anderen misschien niet leuk vinden en toch neem je ze of voer je ze uit omdat het jezelf goeddunkt.
Als ik ergens ben als fotograaf en ik sta bij iemand voor zijn neus zodat hij niets kan zien, dan ga ik aan de kant. Bijvoorbeeld bij een concert.
Ook al zegt hij er niets van, dan ga ik soms nog uit mezelf aan de kant zodat die persoon kan kijken.
Maar als ik mijn plaatje moet maken, dan sta ik wel bij die persoon voor zijn neus. Ik heb misschien drie nummers om een goede foto te maken (da's zeg maar nog geen tien minuten) en het concert duurt veel langer.
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ik op zo'n moment gelijk sta met een kampbeul omdat ik eventjes geen respect toon voor een toeschouwer omdat ik geld moet verdienen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

dejong1racing schreefCOLONWat je alleen vergeet is dat een fotograaf die voor zijn werk een ongeval vastlegt, nog niet per definite iemand is die van ellende houd.
Hij/zij wordt betaald om een beeld aan te leveren.

Als dat van een ongeval is, is dat van een ongeval. Dat die persoon wel door fotografeert, ook al komt daar commentaar over, is zijn keuze. De situatie bepaalt zelf of het wel of niet ethish verantwoord is.
Als die fotograaf zijn beelden nog niet heeft, dan zal hij soms gewoon doorgaan.

Ik weet niet wat jij in het dagelijks leven doet, maar ook jij zult soms beslissingen nemen die anderen misschien niet leuk vinden en toch neem je ze of voer je ze uit omdat het jezelf goeddunkt.
Als ik ergens ben als fotograaf en ik sta bij iemand voor zijn neus zodat hij niets kan zien, dan ga ik aan de kant. Bijvoorbeeld bij een concert.
Ook al zegt hij er niets van, dan ga ik soms nog uit mezelf aan de kant zodat die persoon kan kijken.
Maar als ik mijn plaatje moet maken, dan sta ik wel bij die persoon voor zijn neus. Ik heb misschien drie nummers om een goede foto te maken (da's zeg maar nog geen tien minuten) en het concert duurt veel langer.
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ik op zo'n moment gelijk sta met een kampbeul omdat ik eventjes geen respect toon voor een toeschouwer omdat ik geld moet verdienen.
Ik ga me niet op glad ijs begeven en een uitspraak doen over allerlei andere situaties waarin het eigen belang versus andermans belang (of algemeen belang) op gespannen voet staan.

Maar voor jou maak ik een uitzondering:
als ik me verplaats 1 in het jongetje wat klem is komen te zitten of zijn zus die vraagt of men wil stoppen met fotograferen
en in het andere geval 2 sta ik achter jou bij een concert terwijl je foto's maakt.
Dan heb ik met het laatste geen moeite en het eerste wel als je daar toch blijft fotograferen.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heb ook even 'n aanvulling aan dit topic, omdat ik me woensdagavond de piep ergerde aan een collega-fotograaf (eigenlijk geluidstechnicus, maar hij dacht: ik ga ook wat schieten met (Nikon) D40 en kitlens).

Het was muziekavond bij ons op school, altijd leuk, en dit keer was de standaardfotograaf er niet (een of andere lerares Engels doet dat altijd, meen ik). Omdat de rector mij die middag bij de soundcheck (deed zelf ook mee) ook met camera zag werd ik daarvoor gevraagd, en het cd-tje foto's is naar hem onderweg. Maar goed. Ik heb geprobeerd dat zo discreet mogelijk te doen (70-200 zoom, of 50 mm prime), maar op een geven moment stond mijn 'collega' (tussen aanhalingstekens, want ik vond het beschamend) letterlijk óp het podium, bij een akoestische gitarist, foto's te maken vanaf de hals naar de buik van de gitaar te maken. Later flikte 'ie 't nog een keer.

Het is dat ik in het publiek stond en mijn camera even had uitgeleend aan een vriend, maar anders had ik 'm op de plaat gezet. Ben blij (voor mezelf, maar ook voor hem) dat hij het bij mij in ieder geval niet lapte, want ik had 'm 'n knal verkocht.

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Ik zou me dus nog niet eens op het podium durven begeven, tenzij ik zelf moest optreden, laat staan zo opvallend.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

d3debian schreefCOLON@ Sarpa en Closeshooter

Ik trek de vergelijking niet in omdat zowel de kampbeul als de "aasgierfotograaf" volgens hetzelfde egoistische principe handelen die m.i. immoreel is.
Dat er veel mensen zijn die wel (ik niet dan?) geinformeerd willen worden is geen reden om andersmans waardigheid te verwaarlozen en de wijze waarop men het nieuws presenteert maakt het verschil.
Ik kan niet begrijpen dat je zo'n zwaar vergelijk kunt maken.
Natuurlijk snap ik in de kern precies wat je bedoeld maar het zou flink verzwakt kunnen worden tot normale bewoording. Want mensen die zulke harde beweringen doen verdienen in mijn ogen niet veel meer respect.

De fotografen die het nieuws verslaan zijn over het algemeen prima mensen die weldegelijk het hart op de juiste plaats hebben. Het werk van die fotografen bestaat uit uitersten, in de ochtend fotograferen ze een dodelijk ongeval en een uur later zitten ze bij jou opa en oma die 100 jaar getrouwd zijn of maken ze een leuk plaatje van je voetballende zoontje en staat die glimlach wel op je gezicht.

Wat ik wil zeggen is dat deze mensen echt geen voldoening halen uit het fotograferen van obgelukken en menselijk leed maar wel een taak hebben om voor diverse media het "nieuws" goed en of slecht te verslaan. Als je als fotograaf afhankelijk bent van het aantal geplaatste foto's zul je dus naast opdrachten van de redactie ook op zoek zijn naar actuele nieuwtjes en gebeurtenissen. Als je die foto niet maakt dan heb je dus minder inkomsten op die dag en het is niet aan de fotograaf wat de redactie meeneemt in de editie.

Kortom als jij voor je baas (als je die hebt) een klusje moet doen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt of om wat voor reden dan ook. Hij minder geld aan het eind over maakt.

Bovendien is het aan de fotograaf persoonlijk hoe hij het in beeld brengt, vaak is een registratie voldoende en afhankelijk van het blad of medium.
Maar vaak worden dergelijke platen gemaakt met een telelens waardoor je het beeld samen drukt en je op afstand kan blijven en zo niet duidelijk zichtbaar de ellende in closeup in beeld brengt. Bovendien sta je de hulpverleners dan ook niet in de weg en hoef je zelf dus ook weinig van de ellende te zien. Bovendien weet je niet altijd van tevoren wat je aantreft.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik heb het topic helemaal doorgelezen en denk dat ik hetzelfde zou hebben gedaan als het gros van de typers hier.

Bij het begin van mijn werk heb ik gezegd dat ik niet aan 'rampfotos' doe zoals ongelukken en branden. (uitgezonderd een aanslag, poederbrieven en dergelijke. = nieuwswaarde)

Als ik buiten werk om een ongeluk zie zal ik er geen foto van maken tenzij ik weet dat de redactie het op prijs zal stellen. Daarbij probeer ik dan de personen 'te sparen'. Het is alleen vervelend als andere het verzieken.

Op bovenstaande reactie over het podium;
Ik was op festyland. tijdens de eerste drie nummers mochten er foto's worden gemaakt en er mocht niet vanaf het podium worden gefotografeerd. Was er één persoon die zich fotograaf noemde, erop los flitste en toch vanaf het podium ging fotograferen tijdens nummer 4 t/m einde optreden. Resultaat; een verbod voor alle fotografen bij de optredens erna.

Er zijn altijd mensen die denken dat (ongeschreven)regels niet voor hun gelden. Jammer genoeg worden wij daar de dupe van.
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik vind mensen die ongelukken fotograferen sowieso zielig. en heb totaal geen respect voor dat soort sensatie zoekers!
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ah dan ben je ook fel tegenstander van de world press foto?

Ik vind het een beetje hard om zomaar een oordeel te vellen over fotografen van ongelukken.
Die mensen doen hun werk waarvoor wij met zijn allen blijkbaar goed betalen want ze verdienen eraan, dus om nu massaal te roepen dat het weet ik veel wat voor een mensen zijn vind ik een beetje kortzichtig.

KD Ik vind dat je super gehandelt heb! namelijk naar je eigen gevoel en inzicht en met respect voor de betrokkenen.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

thnx renate!


En de rest ook uiteraard voor de reacties, heb helaas vernomen dat de jongeman is overleden aan zijn verwondingen
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik lees dit topic nu pas.......
KD, allereerst heb jij meer als goed gehandeld.
Je gevoel was niet goed en achteraf met deze trieste afloop is jouw reactie helemaal juist geweest.

Professionele persfotografie moet kunnen,
Natuurlijk wel met alle respect voor de omgeving.
Gelukkig is er altijd nog (althans bij de professionele pers) een foto redactie die er meestal voor zorgt dat geplaatste foto's verantwoordt zijn.

d3debian schreefCOLONGa aub niet vertellen dat de persfotograaf gedwongen is asociaal te doen omdat mensen geinformeerd willen worden.
In en in triest is deze reactie.
Een persfotograaf is niet asociaal, hij doet zijn werk net zoals de politie, brandweer enz.
Hij moet natuurlijk wel zijn plek weten.
Hulpverlening zal dan ook vrijwel nooit gestoord worden door persfotografen.

Ik refereer even naar de laatste World Pressphoto waar een uitgeputte Amerikaanse militair in Irak in beeld is.
De fotograaf zit hier ook niet voor zijn plezier.
Is getrouwd, heeft kinderen enz.
Hierbij verwijs ik ook naar cameraman Stan Storimans.

De persfotograaf doet zijn werk. Het publiek wil het.
Vandaar deze waardering met s'werelds beste foto.
Niet leuk maar wel goed.

Caspar

"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

KD-fotografie schreefCOLONthnx renate!


En de rest ook uiteraard voor de reacties, heb helaas vernomen dat de jongeman is overleden aan zijn verwondingen
Heel erg sneu voor die familie, ik wens hun veel sterkte met dit verlies.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Sommige journalisten/fotografen houden er maar een raar wereldbeeld op na. Ik herken dit ook wel bij sommige juristen.

Je hebt goed gehandeld imo. :)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
wrd frank
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 08:43
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Renate~B schreefCOLONAh dan ben je ook fel tegenstander van de world press foto?
Zat er net aan te denken.
Vaak zijn bekende van het slachtoffer bang dat het gezicht op de foto komt.
Laatst ook een ongeval. Toen kwam een vriend naar mij lopen en die vroeg of ik het gezicht van het SO niet op de foto wilde zetten en of hij dat mocht controleren.
Vond ik geen probleem. Want ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen. En mocht ik er thuis achter komen.
Dan vervaak ik het gezicht of druk op de handige toets: del.

Denk dat fotografen elkaar gewoon moeten respecteren. En gewoon in hun waarde moeten laten.
Ik ga ook geen gekke dingen zeggen over mensen die een lange dag in het bos gaan zitten wachten op een vogel of ander dier.
(vind wel dat die fotografen veel geduld hebben)

KD heeft gewoon een goede keuze gemaakt.
En denk dat deze discussie een eindeloze is.
www.helder-foto.nl (Incidenten en amusementen fotografie)
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik ben het helemaal eens met Casper.

Een persfotograaf registreert het leven, De mooie dingen en de vreselijke dingen. Dat leed en ellende uitermate mooie foto's kan opleveren bewijzen idd. de worldpress foto's.

(Uiteraard dient dat met respect te gebeuren en dient een fotograaf niet in de weg te lopen als er hulpverleners etc. bezig zijn...)
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dat kan wel wezen, maar een slachtoffer kan door zijn verwondingen dusdanig hulpeloos zijn, dat hij/zij zich niet voor de camera kan "verstoppen" zoals b.v. popsterren of politici wel kunnen.

Wat nu, als het slachtoffer er helemaal niet mee eens is dat hij/zij wordt gefotografeerd zodat dit op de voorpagina van de krant komt? Hij/zij heeft er waarschijnlijk niet voor gekozen..!

Vragen al die mensen die zonet rampfotografie promootten, ook netjes aan het slachtoffer of het OK is dat-ie wordt gefotografeerd?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
wrd frank
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 08:43
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Deos schreefCOLONDat kan wel wezen, maar een slachtoffer kan door zijn verwondingen dusdanig hulpeloos zijn, dat hij/zij zich niet voor de camera kan "verstoppen" zoals b.v. popsterren of politici wel kunnen.

Wat nu, als het slachtoffer er helemaal niet mee eens is dat hij/zij wordt gefotografeerd zodat dit op de voorpagina van de krant komt? Hij/zij heeft er waarschijnlijk niet voor gekozen..!

Vragen al die mensen die zonet rampfotografie promootten, ook netjes aan het slachtoffer of het OK is dat-ie wordt gefotografeerd?
Ik fotografeer het SO niet dus hoef ook geen toestemming te vragen.
Omdat foto's met een SO er op toch niet worden gepubliceerd ga ik ze ook niet maken.
Het gaat vaak om het algemene plaatje dat de hulpdiensten bezig zijn.
Vaak heb je dan aan 1 of 2 foto's genoeg.
Omdat ik weet dat de brandweer ook geintereseerd is in de foto's maak ik van hun persoonlijk actie foto's. Zodat ze hier later ook iets aan hebben.
www.helder-foto.nl (Incidenten en amusementen fotografie)
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

d3debian schreefCOLON
De mensen die dat wel doen vind ik van het allerlaagste soort, de professionals het absolute dieptepunt. Economisch gewin van mijn ellende, bah.
Om te stellen dat het om het inkomen gaat en er eventueel ontslag volgt wanneer de professional daar geen foto's van maakt is geen excuus maar een bevestiging van het lage gedrag dat principes verdwijnen waar geld in het spel komt.
Zo zou je allerlei kampbeulen uit het verleden ook tot bijzonder fijne mensen kunnen uitroepen omdat zij ook gewoon maar hun werk deden en niet ontslagen wilde worden.

Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij!!
Met het zweet in mijn trillende handen van kwaadheid, kan ik het toch niet laten hier op te reageren. Ik lees zeer veel genuanceerde reacties op deze ongenuanceerde uiting van waardering naar KD toe, daarvoor chappeau!

@d3debian: Imo ga je echt veel te ver en vreselijk buiten je boekje met deze opmerkingen, maar hetgeen waar ik echt over struikel is je vergelijking tussen kampbeulen en personen die foto's maken van ongelukken.
Ik weet niet hoe je tot deze vergelijking komt, maar ik zou je willen aanraden om eens een bezoekje te plannen aan Auswitz, Berlijn of een andere plaats op deze wereld die de verschrikkingen tijdens WOII laten zien. Ga in ieder geval eens een boek (en dan wel non-fictie) over dit onderwerp lezen en bedenk dan nog eens of deze vergelijking hout snijdt.

Ik heb op deze plek nu al 5 pogingen gedaan meer commentaar te geven, maar betrap mij telkens op het feit dat er dan een ordinair stuk tekst komt te staan, dus ik stop hier maar mee...

Mij heb je in ieder geval tot op het bot geraakt en beledigd met je volledige respectloze opmerkingen.

Met je latere opmerking waarom je je vergelijking niet wenst in te trekken "omdat het principe gelijk is", bewijs je, in ieder geval aan mij, dat je geen idee hebt, maat. Voor iemand die "immoreel gedrag niet fijn vindt" uit je jezelf uiterst immoreel...

gegroet.
Een HELE boze Codacs.

Met excuses aan KD dat dit topic deze wending genomen heeft.
Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 11:33

De crew heeft besloten om collectief afstand te nemen van de opvattingen van D3debian. Volgens ons klopt de vergelijking niet, en schiet deze haar doel voorbij. Vanwege het gevoelige karakter van de uitspraken heeft de crew D3debian gewaarschuwd en D3debian zal in het vervolg zijn woorden zorgvuldiger kiezen. De crew biedt hierbij haar veronschuldigingen aan aan de gilde fotografen die met respect hun beroep uitoefenen en aan andere forumleden die door zijn woorden zijn gekwetst.
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar