Het waddengevoel

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Afgelopen weekend naar Texel geweest, daar een workshop gevolgd met als thema "het waddengevoel" Het weer was uitstekend, een gezellige groep en een zeer gemotiveerde workshopleider. Aldaar veel foto's gemaakt, waarvan ik een selectie aan jullie voor wil leggen.

Vrijdagavond stond er nog geen fotografie op het programma, maar omdat we op tijd waren met een aantal naar het strand gegaan en gespeeld met lange sluitertijden.
1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118635[/img]

Twee tot en met 5 zijn in de Horsduinen gemaakt, waar we zaterdagochtend hebben genoten.
2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118636[/img]

3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118637[/img]

4
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118638[/img]

5
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118639[/img]

Zaterdagmiddag was het tijd voor een bezoek aan de Slufter, een gebied dat onder invloed staat van het zeewater.
6
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118640[/img]

7
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118641[/img]

8
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118642[/img]

Zondagochtend een bezoek gebracht aan de Schorren
9
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118643[/img]

10
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118645[/img]

11
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118647[/img]
Bij deze laatste klopt de exif echter niet precies, een aantal converters waren niet geteld door de camera. In werkelijkheid zat ik op 2800mm.


Graag hoor ik jullie mening over deze serie.
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Een mooie en geslaagde serie!

Zo op eerste snelle blik springen de foto's #1 en #3 er voor mij tussenuit maar ik ga er nog eens wat langer naar kijken! :)

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Erg mooie serie voor mij 1 - 3 - 5 -7 en 9
1 lijkt wel een schilderij en bij 7 staat de horizon iets scheef.

gr. Wimmes
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

@Miccie: Bedankt alvast.

@Wimmes: Bij 7 loopt de duinenrij wat op achterin, waardoor hij inderdaad scheef lijkt te staan. Ik heb er echter een half uur mee gedraaid en dit oogde naar mijn mening nog het beste. Maar wellicht dat ik er morgen met een frisse blik weer anders over ga denken.... Maar uiteraard ook jij bedankt voor je scherpe blik en je reactie.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Een héle mooie serie Geert met fraaie composities en standpunten!
Vooral de laag genomen vind ik erg fraai!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Lekkere serie geert.

En ik blijf maar kijken naar nr 10,heerlijk die beweging.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Het is een afwisselende serie geworden waar ik 'het waddengevoel' wel in kan ontdekken. Missie geslaagd dus!.

#1. Fijne kleur, ondanks de relatief korte sluitertijd zit er een mooie beweging in het water. Jammer dat de steen die je als 'konijntje' hebt gebruikt relatief donker is uitgevallen. Heb je overwogen om te flitsen of de steen wat op te helderen? Rechts boven/naast de steen zit een vrij forse flare.
2#. Leuk idee om de plant van onder af te fotograferen. De bloem steekt mooi af tegen de blauwe lucht. Omdat je de hele stengel in beeld hebt genomen oogt het onderste gedeelte van de foto wat rommelig. De foto oogt nergens 100% scherp.
3#. Mooi licht en een mooie lucht heb je gevangen. Goede compositie. De horizon in het midden werkt hier goed. Links zie ik in de verte een medecursist(?) door de duinen struinen. De foto staat volgens mij niet helemaal recht.
4#. Goed belicht, maar de foto komt op mij wat rommelig over. Ik kan er geen rustpunt in vinden.
5#. Deze vind ik erg fraai. Goed belicht en mooie invoerende en uitvoerende lijnen.
6#. Goed idee om een soort 'miniatuur-Slufter' te fotograferen. Door de schittering van het licht op het strand heb je wel veel contrast in de foto. Heb je overwogen om een polarisatiefilter te gebruiken?
7#. Mooi doorkijkje. Mooi licht. Ik twijfel of er misschien iets teveel (donkerder) voorgrond in zit?.. Voor mijn gevoel staat de foto niet helemaal recht.
8#. Fraaie beweging van het water in de foto. De beweging trekt een mooie lijn in de foto. De voorgrond spreekt me minder aan. (Schuim en bruine slierten)
9#. Mooi tafereel. Lekker avondlicht met mooie voorgrond/vogels.
10#. Vind ik een geslaagd experiment. De verdeling van de onscherpte door de foto komt goed uit.
11#. Voor mij teveel voorgrond en te onscherpe vogels in deze foto waarschijnlijk door de stapel converters en sluitertijd van 1/80.

[Edit; tiepvaut]
Laatst gewijzigd door 1 op fotoarts, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Een mooie serie Geert. Mijn complimenten. Hierbij mijn opmerkingen:

#1. Een fijne foto. Mooi en appart van kleur. Heb je hier een kleurfilter gebruikt?
#2. De scherpte zit nu bij een knop. Was het niet mooier als de bloemen scherp waren? Qwa kleur en compo. prachtig.
#3. Mooi gedaan, maar ik mis wel een beetje een onderwerp in de verte.
#4. Heel mooi, hier hou ik van :wink:
#5. Een beetje saai (in vergelijk met de rest van de serie), maar technisch oke.
#6. Een mooie rustige plaat.
#7. Dit is een erg mooie doorkijk. Zo vanuit de duinen via het water de foto in.
#8. Heeel wijs deze. Echt een topper.
#9. Mooie kleuren. Jammer dat nu net die ene vogel bedacht heeft weg te vliegen :? .
#10. Ik zou hem weggegooid hebben, maar het effect geeft wel iets spannends.
#11. De voorgrond eist iets te veel aandacht van het onderwerp en ik vind de kleuren wat minder sprankelend dan de rest van de serie.
[edit] ik lees nu je onderregel :oops: Op 2800mm :shock: :shock: . Stonden deze vogels voor de kust van Den Helder :P [/edit]

Ik heb altijd als ik zo'n serie beoordeel het gevoel van, "probeer het zelf eens beter te krijgen met je grote mond".
Later als ik groot ben :wink: hoop ik dat ik ook eens zo'n prachtige serie kan schieten.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een mooie en afwisselende serie met een paar leuke en geslaagde experimentjes.
Ik kan niet direct een voorkeur uitspreken, iedere foto heeft wel iets op zijn eigen manier.

Een heerlijke serie om naar te kijken. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
dubbelaa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2008 14:49
CONTACTCOLON

Gewoon fantastisch!
Ik moet ze nog een keer echt op mijn gemak bekijken, maar bij deze foto's moet ik er nodig weer een keer terug, want ik heb geloof ik toch niet zo goed gekeken toen ik op Texel was! :wink:
Prachtige serie
Gr. Anne
EOS 550D , 24-105mm IS L lens, 100mm IS L macrolens, kitlens 18-55mm IS, 70-300mm IS USM, flitser 430EX
www.annemarievanalem.nl
Akumal

Geert,

een mooie afwisselende serie, de lange sluitertijden zijn ook zekers geslaagd.
3 en 7 vind ik ook super.
De laatste 2 weer wat minder.

rob.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hi Geert,

erg gave serie hoor! heerlijk kijken zo, waarbij 8 en 9 mijn voorkeur genieten.
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Miccie schreefCOLON
Zo op eerste snelle blik springen de foto's #1 en #3 er voor mij tussenuit maar ik ga er nog eens wat langer naar kijken! :)

Groet Michel
En ik heb eens wat langer gekeken en blijf wel bij mijn eerdere standpunt! :D Wel nog wat op-/aanmerkingen.

#4 Vind ik net als een van mijn voorganger ook wat druk. Geen echt rustpunt.
#5 Is ook een mooie! Jammer wel van het imo niet zo beste licht.
#7 Mooi doorkijkje maar de spriet die van rechtsboven de foto in wijst vind ik wel wat storend. Is eigenlijk ook het enige op deze foto dat niet echt scherp is en daardoor valt het me ook meteen op. Tevens vind ik dit de mooie structuur rechts wel een beetje verstoren.
#8 Leuk gedaan vind ik en het mooie van deze foto zit rechts naast de 'rotzooi'. Deze rotzooi is voor mij de grote dissonant in deze plaat en doet wat afbreuk aan het geheel.
#10 Erg leuk experiment maar mss zijn er nog wat teveel vogels?
#11 Hier vind ik ook de vogels op de achtergrond wat te donker en niet echt scherp ogen.

Maar zeker een geslaagde reeks!!

Wat ik me wel nog afvraag is waarom je in foto #5 kiest voor een diafragma F20 en in foto #7 voor F14?

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de (uitgebreide) reacties, daar kan ik zeker wat mee. Uiteraard wat antwoorden op de vragen uit jullie kant:

1] Geen kleurfilter gebruikt, dit is de kleur van de wolken die rood opgelicht werden doordat de zon ze van onderen bescheen en die ik weer heb opgezocht in de reflectie van het water. Vandaar ook niet geflitst, dan was ik een deel van die kleur kwijt geweest. De flare zie ik nu ook :oops:
3] Yep, er loopt een medecursist in de verte, maar wat heb jij scherpe ogen zeg.

Verder vind ik het ook leuk om te lezen dat sommige beelden bij de 1 juist gewaardeerd worden, en de ander weer voor andere beelden gaat.
JvdH schreefCOLONIk heb altijd als ik zo'n serie beoordeel het gevoel van, "probeer het zelf eens beter te krijgen met je grote mond".
Later als ik groot ben :wink: hoop ik dat ik ook eens zo'n prachtige serie kan schieten.
Met die gedachte heb ik me ook aangemeld bij dit forum een goed jaar geleden :wink:
dubbelaa schreefCOLON, maar bij deze foto's moet ik er nodig weer een keer terug, want ik heb geloof ik toch niet zo goed gekeken toen ik op Texel was! :wink:
Tip nummer 1: Geef je ogen de tijd om rustig rond te kijken. Wanneer je even niets ziet gewoon rustig gaan zitten en de omgeving op je in laten werken.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Nog een kleine aanvulling op foto 3. (Sorry. :oops: )
Wat me, in tweede instantie, nog opvalt is een soort flare(?) in de vorm en kleur van een dubbele regenboogvorm. (Uiterst links in de foto van net boven de horizon, over het zand naar beneden tot vrijwel aan de onderrand)
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Inderdaad flare, de zon viel net buiten beeld rechtsboven en de zonnekap houd dus ook niet alles buiten beeld.

Maar ik vind het helemaal niet erg wanneer er steeds terug gekeken word naar de serie hoor :wink:
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

geert h schreefCOLON Maar ik vind het helemaal niet erg wanneer er steeds terug gekeken word naar de serie hoor :wink:
Ik ook niet. :D

Mijn vraag over de Av's kwam voort uit de vaststelling dat ik foto #3 scherper vind ogen dan foto #5 en #7 ondanks veel hoger diafragma.

Dus ik kon me niet zo 1-2-3 voorstellen dat je dit hebt gedaan om meer scherptediepte te bereiken. Als ik bereken wat je tussen F8 en F20 (bij deze focale lengte natuurlijk) aan extra voorgrondscherpte creëert dan zie ik dat dit maar enkele tientallen cm's is. En deze directe voorgrond is er in feite in de foto's ook nog niet eens. Dus vandaar was ik wel een beetje benieuwd. Ik zou hebben gekozen voor een zo lage mogelijke Tv want er staat hier toch altijd veel wind veronderstel ik.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Dorangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 14:41
WoonplaatsCOLON Breda

Hallo Geert,

Ik was ook bij de Waddenworkshop van Ruben Smit afgelopen weekend, en als ik je foto's zo zie, beleef ik het hele waddengevoel weer helemaal opnieuw!
Zoals je al zei het was inderdaad een zeer geslaagd weekend.

Je hebt een erg mooie en afwisselende serie neergezet, met een creatieve inslag.

Groeten, Stefan
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wederom bedankt voor de reacties.

@Miccie: Nu begrijp ik je vraag wat beter. De keuze voor de betreffende diafragma's waren toch wel voor de scherpte-diepte. Bij 3 heb ik een ander objectief gebruikt als bij 5 en 7. Bij 3 heb ik de 10mm fisheye van sigma gebruikt, bij de andere de 11-16 van tokina. Met de sigma kan ik net voor het frontelement scherpstellen, met de tokina niet. Verder had ik bij 5 en 7 geen last van de wind. 5 is in de ochtend gemaakt voordat het begon met waaien, en bij 7 zat ik in de luwte van de duinen. Ook zat ik bij 5 slechts 10cm van het zand af, dus ik kon best wel wat scherpte-diepte gebruiken.

@Dorangel: Het was inderdaad fantastisch.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar