Perspektief correctie, werkwijze hiervoor met PS

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Zorwb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2005 21:45
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Wat vinden jullie van deze bewerkingen? Deze foto stond ook al in "architectuur", maar heb het nog net even anders gedaan. Ik denk met een beter compromis. Ook nog een vraagje.

Origineel:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7413[/img]

Bewerkt:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7414[/img]

Werkwijze in PS (CS versie):

- Ruis verbeterd (noise ninja, beta versie plug-in, nu nog gratis, aanrader volgens mij)

- Horizontaal gedraaid (<bewerken> <transformatie> <roteren>). Omdat er geen goede horizontale referentie is, heb ik dit gebaseerd op de rechter toren. Daarna gecontroleerd of de symetrie van de perspektief vertekening beetje goed was.

- Uitgesneden om weer een goed recht kader te krijgen.

- Perspektief gecorrigeerd (<bewerken> <transformatie> <perspektief>). Aan de onderkant ingedrukt en met een hoge zoomfactor al scrollend gecontroleerd of e.e.a. recht was.

- Hoogte breedte verhoudingen gerestaureerd (<bewerken> <transformatie> <schalen>). Omdat het indrukken van het perspektief ook tot gevolg heeft dat de hoogte breedte verhoudingen vervormen. Horizontaal beetje uitgerekt.

- Uitgesneden om weer een goed recht kader te krijgen.

- USM (onscherp masker, 1.5 pixel, 80%) toegepast om de evt. nieuw geintroduceerde onscherpte en de al aanwezige onscherpte te verbeteren.


Ik heb zo'n idee dat deze volgorde een goeie is. Eerst ruis eruit, daarna manipuleren en pas als laatste een USM toepassen. Noise ninja werkt met een camera specifiek profiel, dus eerst ruis eruit. Na manipulatie klopt anders dit profiel waarschijnlijk niet meer, zodat het waarschijnlijk slechter zal werken. Vermoed ik. USM als laatste omdat ik vermoed dat de bijwerkingen hiervan zo laat mogelijk geintroduceerd zouden moeten worden.

Vraagje: Hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van je foto optimaal behouden blijft na roteren, schalen, perspektief, e.d.? Ik vermoed n.l. dat fotosjop na draaien of indrukken het geheel moet resamplen. Ik ken de beeldbewerkings terminologie niet goed, maar voor audio zou je het zo noemen. Dit gaat altijd gepaard met kwaliteitsverlies. Zijn hier instellingen voor in PS? Dit is ook de reden dat ik in PS altijd met hele stappen verklein, om "afrondingsverschijnselen" op pixel niveau te voorkomen. Dus 50%, 25%, etc.

Groet'n, Bart
[size=75]Beauty is the reflection of the appearance of truth.
Better to seek truth than the reflection of its appearance.
But better to seek beauty than nothing.
[color=green] Canon EOS300d (Digital Rebel), kitlens, handgrip, 1GB 80x CF.
Sony DSC F505V[/color][/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Technisch gezien staat alles (bijna) vertikaal maar optisch lijkt het of de toren naar rechts vallen. Ikzelf vind dat het perspectief er een beetje vreemd uitziet. Optisch staat de linkertoren iets scheef naar rechts en valt de rechtertoren helemaal naar rechts. Ze vallen uit elkaar zogezegd. Dit is ook eigenlijk een foto die je niet moet corrigeren omdat de vallende lijnen in het origineel er natuurlijk uitzien.

De eerste in mijn voorbeeld is het origineel.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7430[/img]


Deze is gecorrigeerd naar een nog acceptabel (=subjectief ik weet het) level
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7431[/img]

Deze staat technisch gezien recht, maar onze hersenen zijn gewend aanvallende lijnen. Ziet er dus erg onnatuurlijk uit.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7432[/img]

-----

Als je hoogte/breedte verhoudingen corrigeert, kun je beter de hoogte verkleinen ipv de breedte vergroten. PS moet voor het uitrekken van een foto pixels bijverzinnen. Voor het verkleien moeten er alleen opnieuw pixels berekend worden. Dat laatste geeft altijd een beter resultaat.

Het is idd zo dat voor elke bewerking PS opnieuw de pixels moet berekenen. Als je vergroot moet PS "interpoleren" (resamplen). DWZ er moet beeldinformatie bijverzonnen worden om de ontbrekende pixels te maken. Bij de overige bewerkingen -roteren, verkleinen, etc - moeten de pixels op basis van de bestaande informatie opnieuw een plekje krijgen. Als je het perspectief veranderd dan hangt het er van af of je het perspectief uittrekt - waar weer nieuwe pixels verzonnen moeten worden, of indrukt, waarbij de bestaande pixels opnieuw gerangchikt worden.

Verkleinen hoef je niet afgerond te doen. Hoe dan ook moet de bestaande beeldinfo opnieuw berekend worden.

PS CS heeft echter wel twee nieuwe interpolatiealgorithmen. In de voorkeuren kun je kiezen voor Bicubic (better), Bicubic (smoother) en bicubic (sharper). De "better variant is de aloude vorm van interpolatie zoals die al sinds PS v.1 ingebouwd is. Als je gaat verkleinen kun je door bicubic (sharper) te kiezen de scherpte zoveel mogelijk handhaven. Bicubic smoother is voor het vergroten van een plaat. Dan zullen de bijberekende pixels vloeiender naast elkaar passen qua kleur en lichtsterkte.

Veel mensen verscherpen nadat een foto verkleind is. Wat echter ook gebeurt is dat, artefacten (met name als in JPEG geschoten is) ontstaan na bewerken en verkleinen, ook verscherpt worden. Ikzelf verscherp de foto altijd als eerste zodat ik de schone pixels nog ter beschikking heb.

Wat USM doet is eigenlijk het contrast tussen naast elkaar gelegen pixels vergroten. Omdat je scherpte wil kun je dat het best over een zo krap mogelijke radius doen. Als je bijvoorbeeld verscherpt over een radius van drie pixels, wordt het contrast ook verhoogd over drie pixels. Dat kan dus nooit scherpte opleveren. Beter is om van een radius uit te gaan van tussen 0,3 en 0,8 pixel (in ieder geval nder de 1 pixel). Dan ga ikzelf meestal eerst uit van 150%. Een beetje heen en weer schuiven voor de beste resultaten. Je kan ook beter twee keer een matig USM achter elkaar toepassen dan in één keer proberen de foto pinsharp te krijgen.

Pffff, een heel verhaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Ed
mikek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2005 20:06
WoonplaatsCOLON Maassluis

Mijn bewerking:

[img]http://home.kabelfoon.nl/~mikek/album_pick.jpg[/img]

Werkwijze:

Curven
Kleuren aanpassen
Ruis verwijderd met Grain Surgery
Canon EOS 300D | Sigma 18-55mm | Sigma 50-500mm | Tamron 90/2.8 Macro DI 1:1 | Canon 50mm f/1.8 Mkll | Canon BG-E 1 Grip | Lowepro Photo trekker Classic | Tamrac 5608 Black 5000 Series | Canon Powershot S40
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONDeze staat technisch gezien recht, maar onze hersenen zijn gewend aanvallende lijnen. Ziet er dus erg onnatuurlijk uit.
Precies, je moet er dus altijd voor zorgen dat er iets van de vallende lijnen overblijft.
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

ff vraagje.. ik wil een perspectiefcorrectie doen in PS3.. dat zou via "bewerken" moeten... en dan "transformatie".. maar dat laatste, staat lichtgrijs.. dus niet aktief.... hoe kan ik dat aktiveren ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

:shock: Topic kick van het jaar :?:

Maar om op je vraag terug te komen: volgens mij moet je de laag dupliceren en op de gekopieerde laag de transformatie uitvoeren. De laag waarop je dit nu probeert is waarschijnlijk vergrendeld.
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Wáárom zou ik voor zo'n simpel vraagje wéér een nieuw topic openen ? :P

Ik ga je tip uitproberen.. thx ! Iemand anders nog ideeën bij de reden, waarom die bewerking niet kon/kan ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Dr. Maddox
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2008 09:45

*knip*
Laatst gewijzigd door 1 op Dr. Maddox, in totaal 1 keer gewijzigd.
Bij gebrek aan beter..
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Het is weer een Brabander (en een dókter nog wel ....) die nog een mooie aanvulling geeft.. DANK !!
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Dr. Maddox
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2008 09:45

*knip*
Bij gebrek aan beter..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar